Citat:
Ursprungligen postat av
Fejkit
Levde också i den tron men en polare skulle enligt (av bensinkedjan utfärdade kreditkortet) kunna handla i Sverige och i Kina i princip samtidigt, trots att Internetköp var spärrat. Han
Vann till slut men det blev ARN och mängder med brevväxling.
Jag tror att det är en generationsfråga och vi inom 10-15 år har det som i USA. Det kommer gå snabbt.
När jag växte upp varnade mamma mig för de hemska kortet som drev en i fördärvet. Debetkort skulle det vara, är pengarna slut så är de slut. Yngres syn på konsumtion är ju generellt sett en helt annan än vi 70-talister tex. Det är avbetalningar överallt. Skulle vara smidigare för dem att ha kreditkort och samla allt på ett ställe... sms-lånen borde ju egentligen inte heller ha en marknad med tanke på kreditkortet.
Jag skulle tro att det är kreditkortet själva som sätter ribban för högt. Jag har alltid haft ett kreditkort i reserv, banken har utfärdat det. När jag bytte bank och kort gick min kredit ner till 50.000 från 100.000 inget jag reagerade på då det inte var speciellt mycket använt men när de själva upptäckte att min lön borde ge mig högre limit så har de skickat brev en gång i månaden om att jag kan höja den hur enkelt som helst.
Om man kan hantera ett kreditkort är det ju egentligen bättre än ett debetkort med tanke på poängen. Kan du inte hantera din ekonomi och övertrasserar det är det ett dåligt alternativ då du får betala höga räntor (vilket du gör med sms-lån när ditt debetkort är tomt det också).
Tror faktiskt klarna kommer att vara vägen in för många. De har börjat ge ut kort med kredit som även samlar dina klarnaköp, såklart. Det blir en enkel övergång.
Har ett på 50.000 i ett större sällskap, och min far har haft American Express så länge jag minns. Dom drar flygpoäng till en Asien (Thailand) resa varje år bara i poäng, när dom ändå reser så pass mycket.
Samt velat betala våra resor då vi flygit med.
För en vanlig person är det inte ett endaste problem med dessa, utan man betalar räkningarna en gång i månaden.
Men
En kamrat fick ett kreditkort när han cashade ut en ny Sony mobil för flera år sedan. Den kom som ett brev på posten, precis innan sommaren och ni fattar alla hur det gick. Limit på 25.000 och räntan nu 3 år efter är 10%.
Norwegian körde samma sak och satte han i samma skuld. Alltså helt plötsligt var 2 kort maxade och man sitter fast i fällan.
Det finns kreditkort och kreditkort. Samt personer och deras impulsköp. Personligen skulle jag nog aldrig rekommendera kort om man inte har en fast hushållsrkonomi.