2020-06-21, 13:43
Medlem
-Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jackdawcrest
Att handla på kredit är att handla för pengar man inte har. Och alla bonusar och kuponger man får täcks ju av den som handlar. Det är alltid kreditföretaget som går med vinst.

Du har totalt missat poängen, om du betalar varje månad så handlar du inte på kredit, därmed blir det inga extra utgifter i form av ränta etc.
Citera
2020-06-21, 13:47
Medlem
vojnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
Du har totalt missat poängen, om du betalar varje månad så handlar du inte på kredit, därmed blir det inga extra utgifter i form av ränta etc.

Det är fortfarande att handla på kredit från köpdatum till betaldatum (vilket t.ex. gör att konsumentkreditlagen gäller). Däremot är det en räntefri kredit om man betalar hela summan.
Citera
2020-06-21, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Jag lever efter principen:

Om du inte kan betala, så kan det vänta tills du kan betala.

Det har sparat mig mycket huvudvärk, så nej tack till kreditkort.

Även med ett gratis lån utan ränta som dessutom ger dig 1% ränta för att få låna pengar (!)

Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Så frågeställningen är alltså varför svenskar ogärna lånar till konsumtion.
I min värld är inte det konstigt, finns få saker jag är beredd att låna pengar för att köpa.

Se ovan.

Citat:
Ursprungligen postat av Innominata
Jag tänkte byta från debit-till kreditkort. Men när jag fick veta att banken tar 35:- i avgift för uttag av kontanter med kreditkort avstod jag.

Finns kreditkort utan kontantuttagsavgift.
Senast redigerad av psvinggr94 2020-06-21 kl. 13:51.
Citera
2020-06-21, 13:51
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AkiraKurosawaFan
Jo vi håller med att det inte finns någon objektiv moral men denna tråden handlar om hur svenskar tänker, svenskar är så klart inte en homogen grupp. Jag bryr mig iallafall om någon råkar illa ut speciellt när det drabbar mest personer med lägre inkomst. Jag vet inte om det är vanligt bland svenskar men jag kan tänka mig det.
Jag bryr mig också om huruvida folk råkar illa ut. Men om du och jag går in i ett avtal där det gäller att betala i tid, annars kommer man ge pengar till den andre och dessutom till en tredje part och vi båda gör detta frivilligt så förstår jag inte varför det skulle vara omoraliskt. Vad är det exakt som är omoraliskt? Är det så att du inte tycker att alla går in på lika villkor även fast det de facto är så (samma avtal)?
Citera
2020-06-21, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jackdawcrest
Att handla på kredit är att handla för pengar man inte har. Och alla bonusar och kuponger man får täcks ju av den som handlar. Det är alltid kreditföretaget som går med vinst.

Du använder din el och din soptunna på kredit också? Eller betalar du dessa i förskott?

Återigen: Ett kreditkort är, ett gratis lån, som banken till och med betalar dig pengar för att ta, sålänge du betalar i tid, innan räntan och avgifterna tickar in.
Citera
2020-06-21, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
För mig är det en principsak, jag ogillar t.ex. Klarnas aggressiva kampanj för att köpa på delbetalning eller betala senare samt kreditkort. De enda gångerna jag använder mitt kreditkort är vid biluthyrningar utomlands, det tenderar att bli mer problematiskt med debetkort och dyrare.

Läste någon rapport att 20% av svenskarnas privata skulder härrör från konsumtionsköp. Så många svenskar verkar ha svårt att besinna sig när "smidiga betalningslösningar" erbjuds.

Ogillar du också Vattenfalls eller Göteborgs stads upplägg att betala el och sophämtning på kredit? Vilket det faktiskt är, eftersom du betalar i efterhand? Betalar du för sent tillkommer ränta, dock lägre än kreditkortens räntor.
Citera
2020-06-21, 13:54
Medlem
-Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vojne
Det är fortfarande att handla på kredit från köpdatum till betaldatum (vilket t.ex. gör att konsumentkreditlagen gäller). Däremot är det en räntefri kredit om man betalar hela summan.

Missar du att betala räkningen så blir det också extra avgifter i from av dröjsmålsränta, vad är skillnaden på det och kreditkort? I praktiken så är det ingen skillnad, förutom att du faktiskt kan få cashback på ditt kreditkort.
Citera
2020-06-21, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psvinggr94
Finns alternativ, Skandiabanken kombinerat med avgiftsfritt kreditkort bl.a. 2% hade rebilla men ska nu lägga ned.

Skandiabanken verkar vara ett fett dj*vla undantag. De övriga jag sett tar antingen ut en årsavgift för betaltjänst på internet (avgift för att du i praktiken skall kunna använda kontot öht) eller bundlar ett obligatoriskt kort som du får betala årsavgift på.

Att rebilla skall lägga ner finns nog en och annan anledning till...
Citera
2020-06-21, 13:58
Medlem
-Mystics avatar
Oavsett så ser det ut att vara svårt att lyckas med ett kreditkort i Sverige, folk är väl allt för moraliska och faktiskt betalar i tid.

Komplett's kreditkort är det enda som är oförändrat sedan start, både Remember More och Northmill har antagligen lagt ner sina kort eller drastiskt försämrat villkoren.
Citera
2020-06-21, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Varför i helvete skulle jag vilja handla för pengar jag inte har? Att köpa bil, hus, ny dator etc är en sak men att köpa en massa skitsaker med ett kreditkort är ju bara blåst.

Du skapar en skuld plus att du betalar mer i längden, det enda du gör är ju att ge banken och kreditföretagen pengar. Alla de där rabatterna och extra erbjudnanden är bara ren skit och försäljningsbåg, du tjänar ingenting.

Om någon sade till dig:

Här får du 10. 000kr att handla för denna månad. Du behöver bara betala tillbaka 9.900 kr. Vi bjuder dessutom på försäkring och du får lite rabatter som du inte behöver utnyttja men du kan om du vill.

Men du behöver verkligen inte handla upp allt. Du kan köpa för 100 kr om du vill. Då behöver du bara betala tillbaka 99kr i månadens slut.

Hade du sagt nej?

Eller hade du gått till storbanken (som du ogillar med tanke på din avatar ) som sade till dig. Betala oss 100 kr varje månad för att få ett plastkort så du kan använda dina egna pengar.
Citera
2020-06-21, 14:00
Medlem
-Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annaodellsogon101
Ja de "cashar in" lite på de som ej betalar, men om du läser kortutgivares årsredovisningar så är denna summa inte lejonparten av intäkterna. De riktiga pengarna ligger i det handlaren får betala i avgift där du använder kortet, se ormbitens inlägg.

Stämmer det verkligen på dagens kreditkort? Dom mest populära är inte kopplade till någon affärskedja, utan det är antagligen cashback/poäng på allt, oavsett butik.
Citera
2020-06-21, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psvinggr94
.
Det finns vanliga missuppfattningar om att man skuldsätter sig och betalar ränta för att använda sitt kreditkort. Det stämmer till viss del men nästan alla kreditkortsutgivare erbjuder en eller flera månaders räntefri kredit.
.

Missuppfattningar? Fråga kronkalle om detta...

Jag har inte smma uppfattning som du om att svenskar har en generellt negativ inställning till kreditkort men om så är fallet är det mkt positivt.

Alla former av köp nu betala senare gynnar bara den parasiterande bank och kreditmarknaden som inte tillför något till samhället. De fördyrar varor och tjänster och drar ner många i skiten. Skapar evighetsgäldenärer som vi alla får lida av eftersom det ofta leder till psykiska problem, drogproblem och tom kriminalitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in