2020-06-21, 13:55
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Pja, varför inte.
Då får man fortsätta att tänka.
Random BO, eller riktat mot LW? Random verkar gå bort om inte polisen bara satt på BP i väntan på vemsomhelst.

Hur fick polisen ut LW till BP?
Vilken polis hade så mycket emot LW att hen ville slå ihjäl henne?
Finns det poliser som figurerar i utredningen (och inte bara som utredare. Eller?)?

Jag förutsätter att det var en KK.
Att det var därför hon gick dit.

Om han ville avluta relationen så kanske LW
hotade honom, som hon gjorde med SD. Han
visste säkert om hennes anmälningar av SD
och ville inte råka ut för samma sak. Enligt
@Bradgardsindianens spelulationer. Han
kanske var gift/sambo.
Citera
2020-06-21, 13:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Du frågar dig om UW redan tidigare haft personliga vänner i polishuset. Vad grundar du denna undran på. Telefonsamtalet? Eller vad? Du slänger bara ut ett påstående som inte har någon bäring. Horribelt! Att SD förhördes tidigt är naturligt mtp deras relation som urartat.
Däremot känner vi till sedan tidigare i tråden att SD har vänner inom polisen.

Just!
SD känner flera varav en av dom är den som är behjälplig med tömningarna av hans mobil. Den personen meddelar dock direkt att han är vän med den misstänkte.

Det är inte det optimala, då denne person känner SD såpass mycket att han har varit och hjälpt till med att bära utepoolen hemma hos SD och badat i den.
Han är också den person som förklarat för SD hur man inte ska radera bilder på mobilen, vilket polisen också meddelat utredningen.
Denna polis har också kännedom om Lena, varit ute vid något tillfälle och geocachat med henne om jag inte missminner mig. Han har också benämnt henne med ett otrevligt namn som han hört ryktesvis om henne.

Man önskar någon annan polis kunnat kallas in för att utföra de utredningsåtgärder som krävdes och inte kunde göras av någon i Örebro. Både för utredningens skull, men även hans egen skull.

Jag tror också att SD och han hade träffats någon gång efter mordet vid några tillfällen och SD och han hade bestämt att de skulle ligga lågt med umgänge tills vidare.

Minns dock att EGT nämnde i ett inlägg att polisen i Örebro inte kunde misstänka att SD var den skyldige. Han hade setts prata med någon polis och de hade skrattat och samtalat på en avspänd nivå, vilket inte borde ha skett om polisen hade misstänkt SD för mord. Någon av dom hade även med sina (sitt?) barn om jag minns rätt.

Detta känns inte bra, med tanke på utredningens allvar. Det handlar inte om snatteri.
Citera
2020-06-21, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Så fel det blir när du går till angrepp!
Du gör dig själv till pajas!

Se det jag fetat.
Du är bara så helt fel ute, så det är skrattretande!
Jag hyllar varje dag och i varje andetag det svenska rättssystemet!
Jag är FÖR rätten att kunna överklaga!
Denna rätt att överklaga skall oinskränkt givetvis gälla båda parter, vilket är förhållandet i Sverige. Det är fantastiskt! Det är alltså inte pengar eller kontakter som i Sverige avgör om man kan få sitt ärende prövat i högre instans. Detta skydd för den enskilde applåderar jag 24/7.
OffT kan jag berätta för dig att jag har insyn
i hur rättstillämpning går till i ett par länder belägna en bit österut från Sverige sett. Bl a därför hyllar jag i grunden svenskt domstolsväsende.

Att jag hade hoppats på att åkl Åsa Hiding skulle visa sig vara klokare än vad hon visat sig vara, betyder INTE att jag önskade inskränka hennes rätt, att som statens representant, få fallet prövat i HR! Det där har du fått helt om bakfoten!
Jag vill att statens representanter skall hushålla med allmänna medel. Åkl ÅH fick svart på vitt från Örebro TR: Åtalet mot SD höll inte.

Åkl Åsa Hiding drömmer om ett annat utfall i HR. Jag önskar henne lycka till, men som jag skrivit ett par gånger, hade Åsa Hiding fått betala HR-kostnsderna ur egen ficka, hade hon aldrig valt att överklaga, det är min bestämda uppfattning!
Mer tror hon inte på sina möjligheter. Fyrkantig kloss i ett runt hål. En snöbolls chans i Helvetet. Typ så

Hoppas du är nöjd med det här.

Tänk, du kunde inte låta bli att använda invektiv. Erbarmligt.

Varför påtalar du alternativet "...hade Åsa Hilding fått betala HR-kostnaderna ur egen ficka, hade hon aldrig valt att överklaga, det är min bestämda uppfattning."
Citera
2020-06-21, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
.
Att hon skyddar SD nu skulle kunna bero på att (1) han inte berättat nog för att fälla honom (2) hon tror att han inte kommer att bli fälld och är rädd för vad han gör om han känner sig baktalad (3) han lämnar mindre underhåll för barnen som fängelsekund än ute (4) att hon eller SOA ändå är inblandad fast SD lurat ut LW (5) att skilsmässan bara är en skenmanöver som del av planeringen (känns väl konsprirationsteori tycker jag men...)

Såvida HD inte serverade en väl avvägd lögn som LW var tvungen att reagera på direkt utan att tänka? Har inga förslag på vad det skulle kunna vara i så fall men det är möjligt. Och kanske LW messade SD? Sen raderades det messet eftersom GM hade tillgång till LW:s mobil. Det är ett långskott men en vinkel som inte stötts och blötts så mycket. Speciellt inte vad som sagts/skrivits som kan ha fått LW att lämna så relativt snabbt. Möjligen bara med tid för att knyta skorna och kränga på sig fleecetröjan.

Tror dock själv att gärningen utfördes av de två ex-makarna i samförstånd. De båda har motiv.
Ska man värdera de olika motivens tyngd så skulle jag mena att HD har det tyngsta och mest att vinna på hela alltet.

Med tanke på det lilla tekniska beviset som fanns på platsen anar jag att det var väl planerat.
Som tidigare nämnts finns det en möjlighet att även SOA deltagit i någon form. Den misstanken baserar jag helt och hållet på vad andra skrivit om det i tråden samt hur han närmast beskriver otroheten som en parentes och inte med några ord säger sig vara besviken eller sårad av att SD gått bakom ryggen på hans dotter. Det vore normalt att SOA hyste negativa känslor kring den sexåriga otroheten, strösselförhör och att SD verkligen inte stöttade sin hustru genom sjukdomen. För att inte tala om dödshoten..
Citera
2020-06-21, 14:26
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Du frågar dig om UW redan tidigare haft personliga vänner i polishuset. Vad grundar du denna undran på. Telefonsamtalet? Eller vad? Du slänger bara ut ett påstående som inte har någon bäring. Horribelt! Att SD förhördes tidigt är naturligt mtp deras relation som urartat.
Däremot känner vi till sedan tidigare i tråden att SD har vänner inom polisen.

Grundar det på att han som enligt skolboken som försmådd fd är högprioriterad misstänkt har tillåtits styra utredningen till haveri samt att han fått rota omkring på en avspärrad brottsplats där ett förmodat människorov förövats.

Om inte UW av personligt agg till sin rival om Lena lurat bort poliserna att rota hemma hos (och tidskrävande inre spaning om) SD så är det troligt Lenas sönderslagna kropp 150 m bort hittats redan första dygnet med en avsevärt högre uppklaringsprocent av mordet.

UW,s svartsjuka vilken dom första avgörande dygnen tilläts ta utredningen i besittning är med största sannolikhet orsaken till att mordet inte är löst.
---------------
De första 48 timmarna i en mordutredning är avgörande. Då klarar polisen upp ungefär 75 procent av fallen.
Inom 30 dagar måste polisen ha nått ett genombrott – ett regelrätt gripande eller också tydliga, bindande bevis som kan knytas till en person.

Det visar statistik från kriminologen Mikael Rying och Leif GW Persson, som leder polisens arbete med att se över alla olösta mord i landet.

Går det längre tid lyckas polisen bara lösa några enstaka fall om året – i hela Sverige.

------------------
https://www.sydsvenskan.se/2012-01-28/tiden-rinner-ut-for-mordutredarna

Edti: Å andra sidan bör inte UW enkom lastas då hans stora inflytandet på haveriet förutsätter inbjudning av inkompetenta poliser som initialt framstod som så virriga att han per automatik lastades driva utredningen till aber för att söka brett.
Poliserna gavs inte tid att reflektera innan GM serverades dom på silverfat.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-06-21 kl. 15:23.
Citera
2020-06-21, 15:30
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
En polis som är GM?
Här nämns ett "polisspår"

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Citera
2020-06-21, 15:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Grundar det på att han som enligt skolboken som försmådd fd är högprioriterad misstänkt har tillåtits styra utredningen till haveri samt att han fått rota omkring på en avspärrad brottsplats där ett förmodat människorov förövats.

Om inte UW av personligt agg till sin rival om Lena lurat bort poliserna att rota hemma hos (och tidskrävande inre spaning om) SD så är det troligt Lenas sönderslagna kropp 150 m bort hittats redan första dygnet med en avsevärt högre uppklaringsprocent av mordet.

UW,s svartsjuka vilken dom första avgörande dygnen tilläts ta utredningen i besittning är med största sannolikhet orsaken till att mordet inte är löst.
---------------
De första 48 timmarna i en mordutredning är avgörande. Då klarar polisen upp ungefär 75 procent av fallen.
Inom 30 dagar måste polisen ha nått ett genombrott – ett regelrätt gripande eller också tydliga, bindande bevis som kan knytas till en person.

Det visar statistik från kriminologen Mikael Rying och Leif GW Persson, som leder polisens arbete med att se över alla olösta mord i landet.

Går det längre tid lyckas polisen bara lösa några enstaka fall om året – i hela Sverige.

------------------

Edti: Å andra sidan bör inte UW enkom lastas då hans stora inflytandet på haveriet förutsätter inbjudning av inkompetenta poliser som initialt framstod som så virriga att han per automatik lastades driva utredningen till aber för att söka brett.

Hur kan du påstå att UW tillåtits styra utredningen?
Och han är ansvarig för att utredningen havererat?
Och hur kan du påstå att UW lurat utredningen att rota hemma hos SD?

Det är inga små anklagelser du kommer med!

Mycket märkligt att du tror att polisen inte gör några som helst egna slutsatser, utan allt är UWs fel.
Citera
2020-06-21, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tycker nog att det här målet ger anledning att ifrågasätta den här ovillkorliga rätten till överklagande av en dom i ett mordärende. Ur ett rättssäkerhetsperspektiv måste naturligtvis en medborgare ha rätt att överklaga en fällande dom till hovrätten, men fan vet om man inte borde införa någon form av prövningstillstånd för att kunna få ett snabbare avslut på sådana här speciella fall där det verkar handla om tunnelseende åklagare som aldrig vill ge upp. Jag vet inte om den här frågan har diskuterats i juristkretsar, men möjligen skulle väl det här fallet kunna ge upphov till en sådan debatt nu. Om inte annat borde man kunna införa någon tidsgräns för hur länge en misstänkt skall behöva vänta på att få saken slutligt avgjord.
Jag blir lite osäker på om det är möjligt att ens diskutera denna viktiga fråga med tanke på moderators portalparagraf Nr 1.
D v s här i tråden är det mordet som är topic. Allt övrigt blir då följaktligen OffT.

Men om jag försöker med ingången från den mordmisstänktes sida, så kanske jag håller mig inom ramen?
Det jag fetat:
Frågar man SD är min gissning att han i nuläget, limbo, mycket väl skulle kunna tänkas ansluta sig till en rörelse som i sitt program har en punkt för att begränsa åklagares rätt att in absurdum överklaga t ex en friande morddom.

Till och med jag, som normalt hyllar både statens och den enskildes rätt att överklaga, kan känna att när den för mord misstänkte är försatt på fri fot genom en friande dom, så borde en prövning kunna få ske snabbare. Nu kommer det att gå ett år mellan TR-domen och HR-domen och detta p g a att SD inte sitter häktad.

Om det varit så att TR funnit SD skyldig till mordet, hade han då säkert överklagat domen och genom att han då hade fått kvarstanna i häkte, hade HR haft förtur på det målet. SD hade därigenom, vid en friande HR-dom, kunnat vara helt friskriven innan årets slut.

Med tanke på hur envis åkl Åsa Hiding tycks vara, bör vi räkna med att om (läs: när) HR till våren friar SD, kommer ÅH att begära pt i HD.

Kontot anetor påstod i ett inlägg idag på fm felaktigt att jag är motståndare till rätten att överklaga.
Jag saknar en ursäkt från vederbörande.
Citera
2020-06-21, 16:25
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Jag blir lite osäker på om det är möjligt att ens diskutera denna viktiga fråga med tanke på moderators portalparagraf Nr 1.
D v s här i tråden är det mordet som är topic. Allt övrigt blir då följaktligen OffT.

Men om jag försöker med ingången från den mordmisstänktes sida, så kanske jag håller mig inom ramen?
Det jag fetat:
Frågar man SD är min gissning att han i nuläget, limbo, mycket väl skulle kunna tänkas ansluta sig till en rörelse som i sitt program har en punkt för att begränsa åklagares rätt att in absurdum överklaga t ex en friande morddom.

Till och med jag, som normalt hyllar både statens och den enskildes rätt att överklaga, kan känna att när den för mord misstänkte är försatt på fri fot genom en friande dom, så borde en prövning kunna få ske snabbare. Nu kommer det att gå ett år mellan TR-domen och HR-domen och detta p g a att SD inte sitter häktad.

Om det varit så att TR funnit SD skyldig till mordet, hade han då säkert överklagat domen och genom att han då hade fått kvarstanna i häkte, hade HR haft förtur på det målet. SD hade därigenom, vid en friande HR-dom, kunnat vara helt friskriven innan årets slut.

Med tanke på hur envis åkl Åsa Hiding tycks vara, bör vi räkna med att om (läs: när) HR till våren friar SD, kommer ÅH att begära pt i HD.

Kontot anetor påstod i ett inlägg idag på fm felaktigt att jag är motståndare till rätten att överklaga.
Jag saknar en ursäkt från vederbörande.
ÅH har ju sagt för länge länge sedan att "vi kan fortsätta i evighet" och så verkar det bli.

En tanke som slog mig är att när man nu skjutit fram det hela till mars 2021 (var det väl?) så hoppas man kanske att åklagaren hinner ta sitt förnuft till fånga under tiden och lägger ner det hela. Jag antar att hon kan göra så, det vill säga ta tillbaka överklagan.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-06-21 kl. 16:30.
Citera
2020-06-21, 16:35
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan

---------------

------------------

UW måste ju anses ha ett starkt motiv.
E ville inte vara hos L och flyttade till UW på
heltid. N hade snattat. A skulle dumpas på
mormor för att LW skulle åka till Norge med sin
KK och leka. U fick veta det på As
födelsedagsfest. L skrev i någon chatt, efter As
födelsedagsfest, att U var på
bristningsgränsen. Att hon var tvungen att
börja ta sitt ansvar för barnen så U inte
behövde dra hela lasset själv.

Han skulle säkert inte låta A sova ensam med
öppen ytterdörr men å andra sidan så har vi
bara hans och Ns och Es vittnesmål om att
dörren var öppen. U kanske hade varit där
precis innan och förberett.

U verkar väldigt lugn och stabil men om en
sådan person blir pushad för långt så kan
det explodera som en blixt från klar himmel.
Alla har en gräns för hur mycket man tål.
Citera
2020-06-21, 16:44
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Här nämns ett "polisspår"

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Tack. Det är nästan det enda som känns
logiskt med tanke på alla misstag som begåtts
i utredningen.

Då kan blodspår hos SD vara planterade.
Citera
2020-06-21, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Hur kan du påstå att UW tillåtits styra utredningen?
Och han är ansvarig för att utredningen havererat?
Och hur kan du påstå att UW lurat utredningen att rota hemma hos SD?

Det är inga små anklagelser du kommer med!

Mycket märkligt att du tror att polisen inte gör några som helst egna slutsatser, utan allt är UWs fel.

Snor-Johan kan mycket väl ha rätt i detta fallet att polisen faktiskt lät U. få styra hela mordutredningen från första början och sålunda skapade U. polisens och åklagarnas tunnelseende mot MGM som GM. OM det nu var så som den gode Snor-Johan framfört då är det ju U. som var grundorsaken till att polis och åklagarutredningen havererade totalt.

Både Sven-Erik Alhem och Jerzy Sarnecki sa ju tidigt om detta fallet gällande polisens och åklagarnas sätt att arbeta med denna mordutredningen att "det blir bara märkligare och märkligare för varje dag som går"

Både Sven-Erik Alhem och Jerzy Sarnecki kunde konstatera ganska tidigt att man hade gett sig på helt fel person som GM.

Den professionelle Leif GW Persson har ju också yttrat sig i detta mordfallet och var tidigt klar över att polisen och åklagarna skötte denna mordutredningen på ett felaktigt sätt och hade tagit fel GM.

Jag anser att det är mycket viktigt att polisen och åklagarna börjar utreda huvamannen och MVM vilka två med mycket stor sannolikhet är de som står ansvariga för detta mordet på BO:et.

Medlemmen PeterNoster har ju vid flera tidigare tillfällen tagit upp MVM i tråden som den verklige GM och jag tror att PeterNoster har haft rätt hela tiden i detta fallet.

Mvh/ @JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2020-06-21 kl. 16:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in