Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Jag tycker nog att det här målet ger anledning att ifrågasätta den här ovillkorliga rätten till överklagande av en dom i ett mordärende. Ur ett rättssäkerhetsperspektiv måste naturligtvis en medborgare ha rätt att överklaga en fällande dom till hovrätten, men fan vet om man inte borde införa någon form av prövningstillstånd för att kunna få ett snabbare avslut på sådana här speciella fall där det verkar handla om tunnelseende åklagare som aldrig vill ge upp. Jag vet inte om den här frågan har diskuterats i juristkretsar, men möjligen skulle väl det här fallet kunna ge upphov till en sådan debatt nu. Om inte annat borde man kunna införa någon tidsgräns för hur länge en misstänkt skall behöva vänta på att få saken slutligt avgjord.
Jag blir lite osäker på om det är möjligt att ens diskutera denna viktiga fråga med tanke på moderators portalparagraf Nr 1.
D v s här i tråden är det
mordet som är topic. Allt övrigt blir då följaktligen OffT.
Men om jag försöker med ingången från den mordmisstänktes sida, så kanske jag håller mig inom ramen?
Det jag fetat:
Frågar man SD är min gissning att han i nuläget, limbo, mycket väl skulle kunna tänkas ansluta sig till en rörelse som i sitt program har en punkt för att begränsa åklagares rätt att
in absurdum överklaga t ex en friande morddom.
Till och med jag, som normalt hyllar både statens och den enskildes rätt att överklaga, kan känna att när den för mord misstänkte är försatt på fri fot genom en friande dom, så borde en prövning kunna få ske snabbare. Nu kommer det att gå ett år mellan TR-domen och HR-domen och detta p g a att SD inte sitter häktad.
Om det varit så att TR funnit SD skyldig till mordet, hade han då säkert överklagat domen och genom att han då hade fått kvarstanna i häkte, hade HR haft förtur på det målet. SD hade därigenom, vid en friande HR-dom, kunnat vara helt friskriven innan årets slut.
Med tanke på hur envis åkl Åsa Hiding tycks vara, bör vi räkna med att om (läs: när) HR till våren friar SD, kommer ÅH att begära pt i HD.
Kontot
anetor påstod i ett inlägg idag på fm felaktigt att jag är motståndare till rätten att överklaga.
Jag saknar en ursäkt från vederbörande.