2020-06-21, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AkiraKurosawaFan
Hur fungerar det? Som Heinlein sa: There is no such thing as a free lunch.

Många kort med cash back är kopplade till bensinmackar eller mataffärer.

Tex. Om du har ett Preem-kort får du tillbaka 1% av allt du tankar för på Preem.

Men de korten brukar ofta snärja dig med hög ränta eller hög årsavgift.
Citera
2020-06-21, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler

Läste någon rapport att 20% av svenskarnas privata skulder härrör från konsumtionsköp. Så många svenskar verkar ha svårt att besinna sig när "smidiga betalningslösningar" erbjuds.
Spelar nog ingen roll vilken betallösning som finns när köpgalna människor inte har kontroll över vare sig ekonomi eller köplusta. När lånen mer eller mindre slängs på folk som inte ska ha lån alls har det gått fel nånstans.
En gång i tiden när bankerna ville låna ut satt jag med en lista på folk som jag skulle kontaktas. Jag som är så snål och försiktig när det gäller skulder avslog en hel drös utan att kontakta dom. Jag hade ju en del kännedom om deras ekonomier och ville inte bidra till att de fick det ännu värre.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
Kanske det men förstår inte riktigt varför så många kallar alla Visa/MC för kreditkort om de nu skulle förstå skillnaden?

Klarna i sig är ju en ganska märklig tjänst som knappast hade kunnat uppstå till att börja med om svenskar förstod hur kreditkort fungerade.
Därför att det just då är oviktigt vad det kallas kanske. Du måste ju inte nödvändigtvis berätta att du såg en Mercedes på bron, det kanske räcker med att du såg en bil.
Citera
Medlem
annaodellsogon101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Kreditkortsbolagen cashar in på "strulputtarna", dvs de som glömmer att nolla saldot eller inte har råd att betala av hela räkningen direkt när den kommer. Dels feta räntor dels höga förseningsavgifter. Vi som alltid betalar av direkt är egentligen en förlustaffär för bolagen, helt riktigt.

Ja de "cashar in" lite på de som ej betalar, men om du läser kortutgivares årsredovisningar så är denna summa inte lejonparten av intäkterna. De riktiga pengarna ligger i det handlaren får betala i avgift där du använder kortet, se ormbitens inlägg.

Ontopic:

Det finns absolut fördelar med kort kreditkort, speciellt det konsumentskydd det kan ge och tryggheten på resande fot om något händer. Vid felaktiga debiteringar träder helt enkelt kortbolaget in om de inte rättat sig efter din påpekan, de flesta här har väll använt paypal. Samma sak, de ger visst konsument skydd.
Nackdelen med kreditkortär om man inte kan hantera kort eller att det kan få negativ påverkan på ens UC-score, så står man i bestånd att köpa hus/lägenhet och tänker bli bolånetorsk kan det vara negativt.
Citera
2020-06-21, 12:20
Medlem
Citat:
Hur fungerar det? Som Heinlein sa: There is no such thing as a free lunch.

Handlaren betalar en högre avgift, brukaren betalar ofta en avgift, en mindre summa kommer in på folk som inte kan betala och betala ockerräntor. Vidare köps det och säljs det typ flygpoäng, hotellpoäng osv. Så samarbetspartners kan tjäna pengar sinsemellan.
Citera
2020-06-21, 12:20
Medlem
CassandraCs avatar
sverige är fullt av idioter som känner att de sitter på nån hög häst och berättar för dig att kredit kort inte är bra för att man blir skuldsatt, "man ska aldrig spendera pengar man inte har" samtidigt som de sitter i hålet med jätte lån till banken för att ha råd med sin bostad, bil och annat trams
Citera
2020-06-21, 12:21
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annaodellsogon101
Ja de "cashar in" lite på de som ej betalar, men om du läser kortutgivares årsredovisningar så är denna summa inte lejonparten av intäkterna. De riktiga pengarna ligger i det handlaren får betala i avgift där du använder kortet, se ormbitens inlägg.

Ontopic:

Det finns absolut fördelar med kort kreditkort, speciellt det konsumentskydd det kan ge och tryggheten på resande fot om något händer. Vid felaktiga debiteringar träder helt enkelt kortbolaget in om de inte rättat sig efter din påpekan, de flesta här har väll använt paypal. Samma sak, de ger visst konsument skydd.
Nackdelen med kreditkortär om man inte kan hantera kort eller att det kan få negativ påverkan på ens UC-score, så står man i bestånd att köpa hus/lägenhet och tänker bli bolånetorsk kan det vara negativt.

Nej, se mitt svar till ormbiten. EU har maxat avgiften till 0.2% på debit- och 0.3% på kreditkorten.

Förmodligen har han ett gammalt avtal givet de priser han skrev, undantaget är amex - dessa får fortfarande ta ut hutlösa avgifter.
Citera
2020-06-21, 12:24
Medlem
Citat:
Nej, se mitt svar till ormbiten. EU har maxat avgiften till 0.2% på debit- och 0.3% på kreditkorten.

Förmodligen har han ett gammalt avtal givet de priser han skrev, undantaget är amex - dessa får fortfarande ta ut hutlösa avgifter.

Du klarar alltså inte läsa en årsredovisning?
Amex ligger iaf i Sverige på samma nivå som många Mastercard kreditkort.
Jag känner väl till EU-regleringen.
Citera
2020-06-21, 12:25
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annaodellsogon101
Du klarar alltså inte läsa en årsredovisning?
Amex ligger iaf i Sverige på samma nivå som många Mastercard kreditkort.
Jag känner väl till EU-regleringen.

AMEX ja, dessa är undantagna. Varför skriver du då som du gör om du kände till regleringen? Det blir extremt motsägelsefullt.
Citera
2020-06-21, 12:27
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Hur kan det vara pundigt att betala direkt? Har du sett på lyxfällan? Kreditkort verkar vara det mest WT man kan ha.
Citera
2020-06-21, 12:29
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Svenskar kanske ser det som omoraliskt, de tjänar pengar på folk som har ont om pengar.
Men jag förstår inte hur det är omoraliskt. Du tjänar ju endast pengar på vuxna människor som valt att skaffa det här kortet på samma villkor som du själv har gjort? Det finns mycket omoraliskt i vår sjuka ekonomi men just detta vet jag inte om jag förstår varför det skulle vara.
Citera
2020-06-21, 12:31
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Att gå på en restaurang och äta är att handla på kredit tills du betalat notan.

Jag har alltid minst 2 månadslöner i buffert, handlar på kreditkort och nollar saldot minst 1 gång i månaden ofta mer. Det är faktiskt du och andra som betalar kontant som i slutänden betalar min bonus för att jag använder kreditkortet. Sjukt men sant.

Kortbolaget går oftast i vinst ja, men inte alltid. De hoppas att sådana som jag skall göra ett misstag eller hamna i ekonomiskt trångmål för att därefter casha in!
Jag betalar alltid innan jag äter. Äter mest på Max dock. Min chef köper dock min arbetskraft på kredit därför att jag får alltid betalt i efterskott. Men jag själv använder aldrig kredit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in