2020-06-21, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det är fler än så. Rent regelmässigt skulle jag inte bli förvånad om EU upprättar ett direktiv som tvingar folk att ha ansiktsmask i butiker, kommunaltrafik och liknande. Det kommer säkert. Folk är inte helt dumma i huvudet, nämligen.

Nu sitter du och kill-gissar igen.

Det är 14 av 49 länder i Europa som har påbud/obligatoriskt munskydd och då har jag räknat med Tjeckien som jag förstår har tagit bort det.

50 av världens 200 länder har påbud om detta.

Stora delar av Europa och jorden gör alltså samma bedömning som sverige.

Det har minimal effekt.

Och Tysklands trasor runt käften har ju snarare fått smittan att öka istället för att minska. Nog inte det som var tanken.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det är märkligt, hur man inte velat arbeta med säkerhet kring barnen - och framför allt lärarna! Lärarna är ju de som blir mest utsatta vid ett sånt här utbrott, i detta fall dog en av dem.

Plus att ja, man hade kunnat bidra med ovärderlig kunskap för världen, om man hade testat alla på denna skola, och försökt förstå och sätta sig in i smittkedjorna... Tyvärr har ju intresse för sådant saknats i Sverige.

Jag missade en annan bra artikel i DN som visar kontrasten med Tyskland. Länkar här ifall du ej sett.

Det är nämligen försiktighetsprincipen som fått styra sedan Tyskland i mitten av mars stängde alla landets skolor för att nu gradvis öppna dem på nytt.

Under hot om att coronalarmet kan ringa när som helst.

Kontrasten till hur utbrottet kring Kågeskolan i Skellefteå kunde inte ha varit större.

Man kan ju tycka vad man vill, men jag tror i alla fall att vi borde varit långt försiktigare, när vi inget visste knappt. Som en särskild åtgärd borde man åtminstone tittat på lärarnas situation - många är i riskgrupp och de kanske borde ha fått hålla distansundervisning åtminstone.

https://www.dn.se/nyheter/varlden/i-tyskland-stangs-skolor-for-sakerhets-skull/

Ja, detta var ju också helt galet, att inte Sverige passade på att göra studier på hur smittan sprids på en skola, och sedan från eleverna på skolan till samhället utanför. Vi var ju det enda landet som kunde göra en sådan studie, eftersom vi var det enda landet dumt nog att ha skolorna öppna...

Men det var väl det vanliga: studierna skulle inte göras, för man skulle låtsas att det inte förekom någon smittspridning på eller från skolor... Vetenskapen kommer alltid i sista hand i Sverige, politiska korrekta hänsyn och propagandaeffekter är viktigare.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Österrike, Tyskland, Slovenien, Tjeckien, Polen, Frankrike, Spanien, Luxemburg, Malta, Belgien, Nederländerna, Slovakien, Bosnien, Turkiet

Om man nu kan kalla den senaste för Europa.

Tjeckien verkar dock ha tagit bort sitt påbud vad jag förstår.

De allra flesta har bara påbud i kollektivtrafiken och ingen annanstans.

https://www.aljazeera.com/news/2020/04/countries-wearing-face-masks-compulsory-200423094510867.html

Daterad 3/6 nästan 3 veckor gammalt.

UK och Spanien har infört sen dess

Coronavirus: Who should wear a face mask or face covering?
https://www.bbc.com/news/health-51205344

Face masks are now mandatory in Spain: What you need to know
https://www.thelocal.es/20200519/what-you-need-to-know-about-spains-new-rule-to-make-face-masks-mandatory

så givet befolkningsmängden i länderna är det större delen av Europa

som följer WHOs rekommendation.

WHO har rekommenderat världens regeringar att använda munskydd.

EDIT: ändrade lite
Senast redigerad av gloffgloff 2020-06-21 kl. 13:20.
Citera
2020-06-21, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tror att vi kommer att få höra om de första följderna av BLM-upploppen nu i veckan som kommer. Det tar två-tre veckor efter smittillfället innan man blir allvarligt sjuk, och sedan ytterligare en eller ett par veckor innan man avlider. Dessutom var de flesta unga, så du får dessutom förskjuta detta ytterligare någon vecka innan bomben kommer, eftersom det är de äldre personer som dessa idioter träffat under sin mest smittsamma period, som kommer att bli sjukast och avlida i störst utsträckning.

Trams.
I snitt tar det 5 dagar innan du får symptom ifrån smittotillfället.
Eftersom vi nu kan gå och testa oss nästan hur vi vill så skulle detta såklart ha uppdagats vid det här laget.

Vilket det alltså inte gjort.

Det spred inget virus som alarmisten Björn Olsen trodde och midsommarfirandet kommer heller inte att göra det, var så säker.
Citera
2020-06-21, 13:22
Medlem
Citat:
Österrike, Tyskland, Slovenien, Tjeckien, Polen, Frankrike, Spanien, Luxemburg, Malta, Belgien, Nederländerna, Slovakien, Bosnien, Turkiet

Om man nu kan kalla den senaste för Europa.

Tjeckien verkar dock ha tagit bort sitt påbud vad jag förstår.

De allra flesta har bara påbud i kollektivtrafiken och ingen annanstans.

https://www.aljazeera.com/news/2020/04/countries-wearing-face-masks-compulsory-200423094510867.html

Då förstår man varför det inte finns nästan några smittade exempelvis i Spanien och Belgien.
Citera
2020-06-21, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Daterad 3/6 nästan 3 veckor gammalt.

UK och Spanien har infört sen dess

Coronavirus: Who should wear a face mask or face covering?
https://www.bbc.com/news/health-51205344

Face masks are now mandatory in Spain: What you need to know
https://www.thelocal.es/20200519/what-you-need-to-know-about-spains-new-rule-to-make-face-masks-mandatory

så givet befolkningsmängden i länderna är det större delen av Europa

som följer WHOs rekommendation.

WHO har rekommenderat världens regeringar att använda munskydd.

EDIT: ändrade lite

Jag räknade ju med Spanien.

Men UK är helt rätt. De införde detta 15:e juni i kollektivtrafiken. Ingen annanstans.

Och du kan byta ut UK mot Tjeckien som tagit bort sitt påbud vad jag förstår så är det fortfarande 14 av 49 länder i Europa.

De flesta gör alltså samma bedömning som Sverige både i Europa och världen.
Citera
2020-06-21, 13:25
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Vad är det för fel på det här landet?

Det är fel på svenska journalister som slutat vara journalister och låter klåpare härja fritt. När riktiga utländska journalister dyker upp slutar det alltid med imponerande magplask.
Citera
2020-06-21, 13:26
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Nu sitter du och kill-gissar igen.

Det är 14 av 49 länder i Europa som har påbud/obligatoriskt munskydd och då har jag räknat med Tjeckien som jag förstår har tagit bort det.
Du får kolla dina källor lite noggrannare. Det är ett vänligt tips...
Citera
2020-06-21, 13:28
Avstängd
Citat:
Trams.
I snitt tar det 5 dagar innan du får symptom ifrån smittotillfället.
Eftersom vi nu kan gå och testa oss nästan hur vi vill så skulle detta såklart ha uppdagats vid det här laget.

Vilket det alltså inte gjort.

Det spred inget virus som alarmisten Björn Olsen trodde och midsommarfirandet kommer heller inte att göra det, var så säker.

Om midsommarfirandet inte resulterar i en avsevärd ökning i antalet döda så är viruset passe och bör förpassas till historians skamvrå.
Citera
2020-06-21, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Du får kolla dina källor lite noggrannare. Det är ett vänligt tips...

Har du nån annan info är du välkommen att publicera denna.

Jag glömde dock UK som införde påbud på inom kollketivtrafiken i början på denna veckan.

så 15 länder av 49.
Citera
2020-06-21, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Finns det någon information om det är likadant i våra grannländer? Med tanke på att de har haft betydligt färre covid-19 patienter inlagda på sjukhus och i iva.

Jag har inte sett några reportage av det slaget i alla fall. Tror svensk slaskmedia skulle blåst upp det rejält av skadeglädje, om det fanns såna rapporter...

Det verkar logiskt att de andra nordiska länderna inte drabbats av samma extrema undanträngningseffekter av covid, om de pga sin vettiga covid-strategi hållt antal smittade, vårdbehövande och döda, på en rimlig, låg nivå...
Citera
2020-06-21, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Det är fel på svenska journalister som slutat vara journalister och låter klåpare härja fritt. När riktiga utländska journalister dyker upp slutar det alltid med imponerande magplask.
Det är nästan som de satt silvertejp för munnarna -de törs väl hel enkelt inte..vi måste få fler utländska journalister på PK helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in