2020-06-21, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu är jag övertygad om att vår kära utrikesminister tror på det hon säger. Det här hittade jag på hennes Instagram postat för 4 dagar sedan:

annlindepolitiker
I dag intervjuades jag i programmet Conflict Zone i tyska tv-kanalen Deutsche Welle. Det utländska intresset för Sveriges coronastrategi är fortsatt stort
https://www.instagram.com/p/CBf715qJW0i/?igshid=4npdxaj6btlq&fbclid=IwAR3Y50MkLfMY_S6UK_N7 aZxMMJRvd6axMAmIbmSN42Db7tiIwJGcTBgvVv8

Finns det fler som lever i denna hallucination?

Väck mig när denna bizarro world-mardrömmen är över och allt återgått till det någorlunda normala.

Detta kommer vara i åratal framöver. Ja enligt Björn Olsen så kommer det vara i minst 10 år framöver...

så det blir en lång sömn för dig

Men visst är världen en bizarro-world. Inget snack om det.
Och till ingen nytta egentligen, vi slåt rekord i princip varje dag i smittspridning globalt sett nu. WHO var ute och varnade i förrgår över denna "nya" situation.

Smittspridningen eskalerar enormt mycket och detta TROTS att länder nu bränt sitt krut på mer eller mindre meningslösa åtgärder. Det hade som bäst en effekt att det saktade ner förloppet en aning. Någon vändning blev är det inte i närheten av.

Och allt detta för en Wuhan-snuva på ca 0,6% dödlighet.
Svininfluensan hade marginellt mindre på ca 0,4% och då brydde sig inte en jävel...

Det bör skrivas en bok om vansinnet i världen där den ena sjukare strategin efter den andra har avlöst varandra.
Citera
2020-06-21, 13:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Undrar om alarmisten Björn Olsen ännu en gång får fel när han påstår att midsommarfirandet kommer eskalera smittspridningen.

Han sade ju samma sak om black-lives matter demonstrationerna vilket uppenbarligen inte alls spred nån smitta och man har inte hört ett ljus om det efteråt.

Om Björn Olsen hade varit mindre alarmist och mer realist för en Wuhan-snuva på ca 0,6% dödlighet så hade han vart grym.
Nu är han bara en alarmistisk fjant som ska vara motvals oavsett vad. Som ett barn i trotsåldern.

Han har ju rätt! Ju mer sociala kontakter desto större smittspridning. Det är faktiskt inte svårare än så. Skrikande demonstranter eller vrålande fotbollsfans eller allsång på skansen spelar ingen roll. Allt sådant bör undvikas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Talar du om krav på munskydd i allmänhet eller krav på munskydd i vissa miljöer?

Jag talar om nån sorts av påbud/obligatorisk användning.
Citera
Medlem
Citat:
Om det är så, så lär du läsa om det i världens alla tidningar väldigt snart då det vore en enorm sensation. Han kommer bli känd.

Precis vad jag tänkte också, jag har semester nu så jag får läsa tidningarna för att få reda på om det är så

Tycker ändå att det är bra att de vill testa honom även fast han redan har legat sjuk och har det svart på vitt att han har haft det, han borde ha någon form av antikroppar om det inte är så att han är "för ung" och kanske en lindrig variant, han var sjuk i 2 veckor, hemma i 3 veckor.
Senast redigerad av Mysadname 2020-06-21 kl. 13:11.
Citera
2020-06-21, 13:07
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Nu är jag övertygad om att vår kära utrikesminister tror på det hon säger. Det här hittade jag på hennes Instagram postat för 4 dagar sedan:

annlindepolitiker
I dag intervjuades jag i programmet Conflict Zone i tyska tv-kanalen Deutsche Welle. Det utländska intresset för Sveriges coronastrategi är fortsatt stort
https://www.instagram.com/p/CBf715qJW0i/?igshid=4npdxaj6btlq&fbclid=IwAR3Y50MkLfMY_S6UK_N7 aZxMMJRvd6axMAmIbmSN42Db7tiIwJGcTBgvVv8

Finns det fler som lever i denna hallucination?

Väck mig när denna bizarro world-mardrömmen är över och allt återgått till det någorlunda normala.

Men käre värld. La hon ut det där fjaskot frivilligt?
Citera
2020-06-21, 13:07
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Jag talar om nån sorts av påbud/obligatorisk användning.
Då är inte den där listan korrekt. Jag säger inte att du påstår att den är det, men rent upplysningsvis vill jag påpeka att den inte är fullständig.
Citera
2020-06-21, 13:09
Medlem
Citat:
Då är inte den där listan korrekt. Jag säger inte att du påstår att den är det, men rent upplysningsvis vill jag påpeka att den inte är fullständig.

Nä, den är inte fullständigt. Utan ett axplock av länder.

Jag lade till ytterligare länder i min lista över de 14 länder i Europa som jag hittat som har nån sorts påbud på munskydd. Varav Tjeckien verkar ha släppt på det och då är det väl bara 13 kvar...
Citera
2020-06-21, 13:13
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Nä, den är inte fullständigt. Utan ett axplock av länder.

Jag lade till ytterligare länder i min lista över de 14 länder i Europa som jag hittat som har nån sorts påbud på munskydd. Varav Tjeckien verkar ha släppt på det och då är det väl bara 13 kvar...
Det är fler än så. Rent regelmässigt skulle jag inte bli förvånad om EU upprättar ett direktiv som tvingar folk att ha ansiktsmask i butiker, kommunaltrafik och liknande. Det kommer säkert. Folk är inte helt dumma i huvudet, nämligen.
Citera
2020-06-21, 13:13
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Undrar om alarmisten Björn Olsen ännu en gång får fel när han påstår att midsommarfirandet kommer eskalera smittspridningen.

Han sade ju samma sak om black-lives matter demonstrationerna vilket uppenbarligen inte alls spred nån smitta och man har inte hört ett ljus om det efteråt.

Om Björn Olsen hade varit mindre alarmist och mer realist för en Wuhan-snuva på ca 0,6% dödlighet så hade han vart grym.
Nu är han bara en alarmistisk fjant som ska vara motvals oavsett vad. Som ett barn i trotsåldern.

Jag tror att vi kommer att få höra om de första följderna av BLM-upploppen nu i veckan som kommer. Det tar två-tre veckor efter smittillfället innan man blir allvarligt sjuk, och sedan ytterligare en eller ett par veckor innan man avlider. Dessutom var de flesta unga, så du får dessutom förskjuta detta ytterligare någon vecka innan bomben kommer, eftersom det är de äldre personer som dessa idioter träffat under sin mest smittsamma period, som kommer att bli sjukast och avlida i störst utsträckning.
Citera
2020-06-21, 13:14
Medlem
Citat:
Nej, det kan jag inte. Ity att jag jämför med hur de hanterade detta med hur de hanterade SARS-epidemin. Hade man bara gjort hälften av misstagen man gjorde då under SARS-CoV-2-epidemin skulle det ha varit ute för världen. Helt objektivt är den kinesiska hanteringen exemplarisk där vi t.o.m. hade viruset genetiska uppbyggnad kartlagd på rekordtid. Det här är jag och flera av världens främsta experter överens om.

De där visselblåsarna och annat är bara brus och sannerligen hade man aldrig tillåtit icke-experter slå larm i väst hur mycket de än hade kunnat om ögonkirurgi.

Det är bara hos ignoranta fånar som dig propagandan från Epoch Timer och Vita Huset får fäste.

Kinas framgångar på området tillskriver jag den kommunistiska diktatur landet är. Jag har inga problem att hålla dessa två motsatsförhållanden samtidigt i mitt huvud.

Du tycks vara helt förblindad av diktaturen.. Som om Kina skulle ha skött pandemin på ett exemplariskt sätt :-o

ProMED en fristående organisation av forskare, läkare, epidemiologer, veterinärer och andra intresserade av infektionssjukdomar runt om i världen, som skapat ett internetbaserat globalt varningssystem för att begränsa okontrollerad spridning av mikroorganismer med pandemisk potential. 2003 larmade den amerikanske läkaren Stephen O. Cunnion, ansluten till ProMED, om SARS en månad innan de kinesiska myndigheterna officiellt erkände utbrottet och 2012 var en annan läkare en av de första att slå larm om MERS via ProMED.

Varför tror du att veterinärer ingår i ovanstående skaran?

Du tycks inte förstår dig på zoonoser..
Citera
2020-06-21, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Mycket intressant artikel!

Att man i Sverige inte har varit mer angelägen om att ta reda på om, eller hur, barn driver smittan är anmärkningsvärt. Hur kan man välja att inte ta tillfället i akt när vårt land hållit skolorna öppna? Det är ju något som hela världen, och vetenskapen, skulle kunna ha stor nytta av. Jag begriper det verkligen inte!

Man fortsätter att hävda att barn driver inte smittan. In absurdum. Trots att skolan i Kåge haft en utbytesstudent från Italien!! Hur är det möjligt att inte vilja ta reda på hur det hänger ihop? Att förneka möjligheten till vetskap och till vetenskapen är ju ytterst märkligt?

Ur artikeln:

”Historien startar i slutet av februari. En skola i kommunen, med ett elevutbyte med Italien, drabbas av ett antal sjukdomsfall. Samtidigt har det nya coronaviruset blivit känt, men än så länge hävdar Folkhälsomyndigheten att det är låg risk för samhällsspridning i Sverige.”

Man blir mörkrädd av att läsa hur de valt att inte testa barnen. Hur smittskyddsläkaren i regionen gång på gång hänvisar till uttalanden från FHM om att ” barn driver inte smittan”. Nu hade man tillfälle att faktiskt ta reda på hur det förhåller sig med den saken i fallet med denna skolan. Många av lärarna som testat negativt för pågående infektion hade ändå varit sjuka med samma symptom som de som testade positivt.

Det är märkligt, hur man inte velat arbeta med säkerhet kring barnen - och framför allt lärarna! Lärarna är ju de som blir mest utsatta vid ett sånt här utbrott, i detta fall dog en av dem.

Plus att ja, man hade kunnat bidra med ovärderlig kunskap för världen, om man hade testat alla på denna skola, och försökt förstå och sätta sig in i smittkedjorna... Tyvärr har ju intresse för sådant saknats i Sverige.

Jag missade en annan bra artikel i DN som visar kontrasten med Tyskland. Länkar här ifall du ej sett.

Det är nämligen försiktighetsprincipen som fått styra sedan Tyskland i mitten av mars stängde alla landets skolor för att nu gradvis öppna dem på nytt.

Under hot om att coronalarmet kan ringa när som helst.

Kontrasten till hur utbrottet kring Kågeskolan i Skellefteå kunde inte ha varit större.

Man kan ju tycka vad man vill, men jag tror i alla fall att vi borde varit långt försiktigare, när vi inget visste knappt. Som en särskild åtgärd borde man åtminstone tittat på lärarnas situation - många är i riskgrupp och de kanske borde ha fått hålla distansundervisning åtminstone.

https://www.dn.se/nyheter/varlden/i-tyskland-stangs-skolor-for-sakerhets-skull/
Citera
2020-06-21, 13:17
Medlem
Citat:
Det är fler än så. Rent regelmässigt skulle jag inte bli förvånad om EU upprättar ett direktiv som tvingar folk att ha ansiktsmask i butiker, kommunaltrafik och liknande. Det kommer säkert. Folk är inte helt dumma i huvudet, nämligen.

Då kan EU först förklara hur smittan i Peking har lyckats sprida sig - trots munskydden.

Samma sak i Brasilien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in