2020-06-21, 11:45
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Just därför rätt bra med pdf-filer som medger textkopiering.
Mer förvirrande är fakturor med ett fakturanummer i ett hörn, på ett annat ställe står OCR-nummer, lika som föregående, men med några siffror extra. Som gjort för att försöka med första harangen först.

På sitt sätt nog så enkelt med de betalningsmottagare vilka ej nyttjar OCR, där det är ett meddelande som skall fyllas i istället.

Tror som sagt att vi är i klar minoritet och det för att vi är stofiler

Många unga verkar knappt ens äga en dator längre.
Citera
2020-06-21, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Tror som sagt att vi är i klar minoritet och det för att vi är stofiler

Många unga verkar knappt ens äga en dator längre.

Har som förstått det. I den mån de har en dator så är det en bärbar med ynklig skärm.
Att skriva en längre text med telefonen måste generera åtskilliga felskrivningar, både de som man åstadkommer för att fingret landar fel och de som uppstår genom någon fantastisk funktion som tror sig veta vad man tänkt skriva.
Citera
2020-06-21, 12:16
Medlem
subjectcloseds avatar
Citat:
Har som förstått det. I den mån de har en dator så är det en bärbar med ynklig skärm.
Att skriva en längre text med telefonen måste generera åtskilliga felskrivningar, både de som man åstadkommer för att fingret landar fel och de som uppstår genom någon fantastisk funktion som tror sig veta vad man tänkt skriva.

Där fick ni mig att känna mig ung.
1998 köpte jag första laptopen, den laptop jag köpt många år tidigare var för trött, aldrig mer en stationär sedan dess.

Och som ni säger "vi ungdomar använder knappt våra datorer".
Citera
2020-06-21, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av subjectclosed
Där fick ni mig att känna mig ung.
1998 köpte jag första laptopen, den laptop jag köpt många år tidigare var för trött, aldrig mer en stationär sedan dess.

Och som ni säger "vi ungdomar använder knappt våra datorer".

Men bärbara äro inte praktiska annat än när de fylla sin funktion som just "bärbara". Liten skärm, förkrympt tangentbord som ej sällan är i avsaknad av numerisk del. Visst har jag några bärbara också, men de används tämligen sällan. Att arbeta med bokföring som jag gör nu (med en kort paus för detta!) kräver bättre översikt och gärna flera skärmar, det senare går säkert att arrangera till en bärbar också, men då är den inte så bärbar längre.
Citera
2020-06-21, 12:30
Bannlyst
Citat:
Varför ska man ha en stationär dator om man inte spelar datorspel? Även laptops kan kopplas till skrivare. Skulle tro att många ratar stationär dator när de kommer till studentlägenhet, av naturliga skäl.
Citera
2020-06-21, 12:31
Bannlyst
Citat:
Men bärbara äro inte praktiska annat än när de fylla sin funktion som just "bärbara". Liten skärm, förkrympt tangentbord som ej sällan är i avsaknad av numerisk del. Visst har jag några bärbara också, men de används tämligen sällan. Att arbeta med bokföring som jag gör nu (med en kort paus för detta!) kräver bättre översikt och gärna flera skärmar, det senare går säkert att arrangera till en bärbar också, men då är den inte så bärbar längre.
Du resonerar som en medelålders alternativt gammal gubbe. Har man som jag ett arbetsminne behöver man enbart en laptop för bokföring.
Citera
2020-06-21, 12:31
Medlem
subjectcloseds avatar
Citat:

Jag har ju en uppsättning på arbetsplatsen, där jag kan docka laptopen till tre stora skärmar.

Jag tycker inte fullstort tangentbord hjälper mycket, så skriver gärna på ett litet, om det inte finns delade ergonomiska.

Hemma använder jag nog bara laptop ifall jag vill föra över något till en extern hårddisk, tex i samban med resor dit där jag inte kommer ha täckning/wifi.

On topic kan jag se att vinsten i att ha en skattebefriad verksamhet i drift, vida överstiger kostnaden om 35kr per räkning.

Så hanterar man inte bara vita pengar kan det vara ett perfekt sätt att putsa på sin ekonomi.
Citera
2020-06-21, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Varför ska man ha en stationär dator om man inte spelar datorspel? Även laptops kan kopplas till skrivare. Skulle tro att många ratar stationär dator när de kommer till studentlägenhet, av naturliga skäl.
Det finns färre anslutningsmöjligheter på en bärbar, har dock blivit något bättre med åren. En del har tyvärr försvunnit även från stationära maskiner, serieportar saknar jag, kräver en adapter mot usb som fungerar tveksamt.

Vänd på frågan, om jag inte skall använda datorn på flera håll, varför då en bärbar?
Citera
2020-06-21, 12:37
Medlem
Citat:
Du resonerar som en medelålders alternativt gammal gubbe. Har man som jag ett arbetsminne behöver man enbart en laptop för bokföring.
Har inte gått i pension än!
Citera
2020-06-21, 12:56
Bannlyst
Citat:
Det finns färre anslutningsmöjligheter på en bärbar, har dock blivit något bättre med åren. En del har tyvärr försvunnit även från stationära maskiner, serieportar saknar jag, kräver en adapter mot usb som fungerar tveksamt.

Vänd på frågan, om jag inte skall använda datorn på flera håll, varför då en bärbar?
Det ser ju helt klart mer prydligt ut med en laptop än en stationär dator. Mer plats på golvet om man ställer den där. Alltså visst, för mig får man göra som man vill i sina inköp av datorer, jag pratar bara från mitt perspektiv.
Citera
2020-06-21, 13:00
Medlem
Citat:
Det ser ju helt klart mer prydligt ut med en laptop än en stationär dator. Mer plats på golvet om man ställer den där. Alltså visst, för mig får man göra som man vill i sina inköp av datorer, jag pratar bara från mitt perspektiv.
Egentligen inte så stor skillnad på skrivbordet, tangentbord och mus jämfört med nämnda bärbara maskin. Sedan får man försöka att lokalisera kabelhärvan under bordet på något sätt, för med datorer följer åtskilliga sladdar. Dessutom usb-hub och adapterenhet för att kunna ansluta fler skärmar.
Citera
2020-06-21, 13:08
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Det kommer iof på bekostnad av ergonomi och möjlighet att uppgradera. Kör själv en laptop nu men nästa dator blir definitivt en stationär av båda dessa anledningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in