2020-06-21, 08:05
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tripleface
Jag tror att det ofta handlar om en kombination av följande:

-Trygghet och kontrollbehov. De har alltid haft pappersfaktura och känner att det har fungerat bra. Om de ändrar till andra "nymodigheter" så kanske det blir strul, t ex att det ibland dras för mycket pengar utan att de märker det (autogiro) eller att de oftare glömmer att betala (e-faktura).

-Dålig förståelse för privatekonomi. De tänker inte på hur mycket pengar det blir i längden.

-Ovana för ny teknik. De vet inte hur de ska gå tillväga för att ändra. Kan inte använda internetbanken, vet inte hur man googlar ordentligt.

-Bristfällig initiativtagarförmåga och lathet. Även om de tänkt att det vore bra att sluta med pappersfakturor så har de inte orkat göra något åt saken. Det kan hänga ihop med den förra punkten - om de känner att det kommer vara svårt att ändra så är det jobbigare att försöka göra det.

De äldre jag känner som inte är särskilt datorvana vill ha pappersfakturor och betalar fortfarande med betalorder och plusgiro. Att man tar ut avgift för att skicka ut fakturan till dessa anser jag nästan vara skamligt faktiskt - kan inte vara särskilt många kvar av den stammen nu.

Företagen har ju aktivt styrt om till digitala lösningar genom att straffa ut de äldre betalvägarna, det var inga som helst problem att skicka ut fakturor på papper innan dess... Rätt väg att gå hade varit att istället ge oss kunder någon procents rabatt för att vi betalar digitalt men nej se det gick inte nej

Sedan tillkommer alla små föreningar för vilka alternativen är begränsade, sista och troligen största gruppen lär vara den tidigare postare var inne på - alla de som vill betala räkningarna med svarta pengar...
Citera
2020-06-21, 08:47
Medlem
Hackenbush55s avatar
Varför inte bara acceptera att en del vill ha pappersfakturor och är villiga att betala för det? Du gör ju som du vill eller hur?
Citera
2020-06-21, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Kör du eget och vill ha fakturan på bolaget så går det ofta inte med autogiro och e-faktura.

Så är det, och jag finner det obegripligt. Med PostNords usla postutdelning blir det dessutom jävligt besvärligt med jämna mellanrum.

Somliga skickar faktura i PDF-format så jag får sitta med mobilen och scanna in uppgifterna. Uschligt.
Citera
2020-06-21, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminalen-nu
Så är det, och jag finner det obegripligt. Med PostNords usla postutdelning blir det dessutom jävligt besvärligt med jämna mellanrum.

Somliga skickar faktura i PDF-format så jag får sitta med mobilen och scanna in uppgifterna. Uschligt.
Scanna in med mobilen? Till vilken nytta, du använder väl en vanlig dator att betala räkningar med, då rätt praktiskt med pdf enär ocr-nummer kan kopieras och klistras in i samband med betalningen. Allt fler fakturor kommer faktiskt som pdf numera, både privat och till företaget.
Citera
2020-06-21, 10:59
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Scanna in med mobilen? Till vilken nytta, du använder väl en vanlig dator att betala räkningar med, då rätt praktiskt med pdf enär ocr-nummer kan kopieras och klistras in i samband med betalningen. Allt fler fakturor kommer faktiskt som pdf numera, både privat och till företaget.

Det är nästan bara vi stofiler på 40+ som ens använder "vanlig dator" idag. Det är mobilen, ev en platta som används för bankärenden i de flesta fall gissar jag.
Citera
2020-06-21, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det är nästan bara vi stofiler på 40+ som ens använder "vanlig dator" idag. Det är mobilen, ev en platta som används för bankärenden i de flesta fall gissar jag.
Märkligt, borde vara osmidigt med dessa miniatyrenheter.
Telefonen används för verbalsamband, någon gång för textmeddelande, förvisso annat också, men inte betalar jag räkningar med den i alla fall.
Citera
2020-06-21, 11:15
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Märkligt, borde vara osmidigt med dessa miniatyrenheter.
Telefonen används för verbalsamband, någon gång för textmeddelande, förvisso annat också, men inte betalar jag räkningar med den i alla fall.

Jag får de flesta räkningar i form av e-faktura som bara behöver refuseras/godkännas och då fungerar iof telefonen utmärkt. Att sitta och mata in siffror på en minimal enhet håller jag med, det verkar inte optimalt.
Citera
2020-06-21, 11:18
Medlem
Citat:
Jag får de flesta räkningar i form av e-faktura som bara behöver refuseras/godkännas och då fungerar iof telefonen utmärkt. Att sitta och mata in siffror på en minimal enhet håller jag med, det verkar inte optimalt.

Ett vanligt tangentbord med numerisk del längst till höger, det är vad jag vill ha på kontoret!
E-faktura används till en hel del, men finns tyvärr inte till företagskonton.
Citera
2020-06-21, 11:30
Medlem
Citat:

Ganska ofta som formaten inte stämmer överens och att det blir extra blanksteg här och var. Och jag är sifferblind ...

Mobilen är ett extremt bra verktyg för sådana som jag
Citera
2020-06-21, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminalen-nu
Ganska ofta som formaten inte stämmer överens och att det blir extra blanksteg här och var. Och jag är sifferblind ...

Mobilen är ett extremt bra verktyg för sådana som jag
OCR-nummer står städse i en sammanhängande sifferrad på inbetalningskortet, så även i de flesta fall då det står enbart på annat håll på fakturan.

Läs av sifferraden, skriv sedan in den!

Har du inte en vanlig dator på ditt kontor?
Citera
2020-06-21, 11:38
Medlem
sucuks avatar
Citat:
OCR-nummer står städse i en sammanhängande sifferrad på inbetalningskortet, så även i de flesta fall då det står enbart på annat håll på fakturan.

Läs av sifferraden, skriv sedan in den!

Har du inte en vanlig dator på ditt kontor?

Just OCR-nummer kan vara helt hjärndöda. Låt se, är det 7 eller är det 8 nollor i rad? Klipp och klistra eller scanna med mobilen är det som gäller där.
Citera
2020-06-21, 11:41
Medlem
Citat:
Just OCR-nummer kan vara helt hjärndöda. Låt se, är det 7 eller är det 8 nollor i rad? Klipp och klistra eller scanna med mobilen är det som gäller där.
Just därför rätt bra med pdf-filer som medger textkopiering.
Mer förvirrande är fakturor med ett fakturanummer i ett hörn, på ett annat ställe står OCR-nummer, lika som föregående, men med några siffror extra. Som gjort för att försöka med första harangen först.

På sitt sätt nog så enkelt med de betalningsmottagare vilka ej nyttjar OCR, där det är ett meddelande som skall fyllas i istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in