2020-06-21, 11:26
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innominata
Jag tänkte byta från debit-till kreditkort. Men när jag fick veta att banken tar 35:- i avgift för uttag av kontanter med kreditkort avstod jag.

Det löser du enkelt genom att använda kreditkortet till att fylla på ett revolutkonto (så får du kreditkortets bonus) och sedan tar du med revolut ut kontanter avgiftsfritt upp till 2000 per månad, 1% därefter.
Citera
2020-06-21, 11:30
Moderator
Sun Rulers avatar
För mig är det en principsak, jag ogillar t.ex. Klarnas aggressiva kampanj för att köpa på delbetalning eller betala senare samt kreditkort. De enda gångerna jag använder mitt kreditkort är vid biluthyrningar utomlands, det tenderar att bli mer problematiskt med debetkort och dyrare.

Läste någon rapport att 20% av svenskarnas privata skulder härrör från konsumtionsköp. Så många svenskar verkar ha svårt att besinna sig när "smidiga betalningslösningar" erbjuds.
Citera
2020-06-21, 11:34
Medlem
Duerfs avatar
De två stora skälen är förmodligen.

1. Man tycker det är bökigt att hålla på att betala fakturor och det blir väldigt dyrt om man skulle missa att betala en faktura.

2. Man tror det är lätt att handla för mycket och bli skuldsatt. Använder man ett debitkort kan man bara handla för pengar man har.

Sedan så har vi ingen riktig cashbacktradition i Sverige, så de flesta kreditkort har ingen sådan.
Citera
2020-06-21, 11:46
Medlem
Jackdawcrests avatar
Att handla på kredit är att handla för pengar man inte har. Och alla bonusar och kuponger man får täcks ju av den som handlar. Det är alltid kreditföretaget som går med vinst.
Citera
2020-06-21, 11:54
Medlem
Därför att svenskar inte kan hantera kreditkort, när dom har det så handlar dom tills krediten är slut, sen har dom inte råd att betala hela och det blir ränta.
Citera
Medlem
Svenskar har en kristen tradition och därför ser dem lån som haram.
Citera
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jackdawcrest
Att handla på kredit är att handla för pengar man inte har. Och alla bonusar och kuponger man får täcks ju av den som handlar. Det är alltid kreditföretaget som går med vinst.

Att gå på en restaurang och äta är att handla på kredit tills du betalat notan.

Jag har alltid minst 2 månadslöner i buffert, handlar på kreditkort och nollar saldot minst 1 gång i månaden ofta mer. Det är faktiskt du och andra som betalar kontant som i slutänden betalar min bonus för att jag använder kreditkortet. Sjukt men sant.

Kortbolaget går oftast i vinst ja, men inte alltid. De hoppas att sådana som jag skall göra ett misstag eller hamna i ekonomiskt trångmål för att därefter casha in!
Citera
2020-06-21, 12:02
Medlem
-Mystics avatar
Jag har också tänkt på denna fråga... Personligen så har jag fått flera tusen i cashback sedan jag började använda kreditkort.

Det gäller helt enkelt att betala i tid, precis som vilken annan räkning som helst och handla som om du hade ett vanligt debitkort.
Citera
2020-06-21, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
Jag har också tänkt på denna fråga... Personligen så har jag fått flera tusen i cashback sedan jag började använda kreditkort.

Det gäller helt enkelt att betala i tid, precis som vilken annan räkning som helst och handla som om du hade ett vanligt debitkort.

Hur fungerar det? Som Heinlein sa: There is no such thing as a free lunch.
Citera
2020-06-21, 12:09
Medlem
-Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AkiraKurosawaFan

Enkelt, skaffa ett kreditkort med cashback, och betala alla räkningar tid. Det fungerar då det alltid är annat folk som inte betalar i tid och därmed ger stora intäkter till kreditkortsutgivaren.
Citera
2020-06-21, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
Enkelt, skaffa ett kreditkort med cashback, och betala alla räkningar tid. Det fungerar då det alltid är annat folk som inte betalar i tid och därmed ger stora intäkter till kreditkortsutgivaren.

Svenskar kanske ser det som omoraliskt, de tjänar pengar på folk som har ont om pengar.
Citera
2020-06-21, 12:12
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AkiraKurosawaFan

Det hela handlar om hur man är som person. Är man typen som lever upp lönen snabbt och sedan går fattig sista veckan innan den 25:e så skall man inte ha kreditkort överhuvudtaget.

Vi som har fet buffert, god marginal i ekonomin kan nyttja detta till att skaffa oss lite "free lunch" på de mer slösaktigas bekostnad. Inget kreditkortsbolag gillar folk som betalar hela fakturan innevarande månad och aldrig genererar en krona i varken ränta eller avgifter. De hoppas att vi skall klanta till oss - för mig har det inte hänt på 20 år så..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in