2020-06-21, 10:30
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Bankerna vill att så många som möjligt ska ha kreditkort... Det är ju det som dom tjänar mest pengar på.

Som butiksinnehavare (bensinstation) ser jag bara kostnader när kunden drar sitt kreditkort.

Ett vanligt debitkort kostar mig 99 öre vid varje köp och inget mer... Drar jag 200 debitkort per dag så handlar det om 198 kr per dag... Det kan jag ju leva med.

Ett kreditkort kostar mig också 99 öre i transaktionsavgift men sen tillkommer 1,5 procent på det totala beloppet. DET blir sexsiffrigt belopp till banken varje år bara från mitt lilla landsortsföretag.

Jag retar mig alltid på dom där kunderna som handlar en kvällstidning eller en chokladbit för 8 kr på sitt kreditkort. Fattiga jävlar!

Numera händer det också att 10-12 åringar kommer in med debitkort, lägger upp ett enkronorstuggumi på kassadisken och stoppar i sitt kort.

Har du alltså fortfarande höga kostnader för detta, trots att EU har satt maxavgiften till 0.2% på debitkort och 0.3% på kreditkort? Dags att ta ett snack med din inlösare och/eller börja se dig om efter en bättre deal. Måste ju ha vässat konkurrensen även på detta område tycker man??
Citera
2020-06-21, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
En grundförutsättning för att överhuvudtaget få ut ett kreditkort är bakgrundskontroll, årsinkomst som matchar sökt kreditbelopp och inga betalningsanmärkningar. Tippar såldes på att ytterst få av lyxfällans deltagare handlat på kreditkort, då är troligen smslån och liknande snabblånsföretag mer troligt.

Kreditkort brukar vara ett krav vid bilhyra i andra länder, anledningen är enkel - kreditkortsbolaget tar risken och har redan genomfört bakgrundskontrollen så hyrbilsföretaget slipper den biten.
Kortutfärdarna har en massa regler i teorin men i praktiken finns det lika många kryphål. Här är ett exempel där mamman hjälpte sin son att teckna kreditkort innan hon dog:
https://www.expressen.se/kvallsposten/paret-levde-lyxliv-i-las-vegas-med-kreditkort/

Här är ett kvinna som hade sex olika kreditkort.
https://www.expressen.se/tv/nyheter/dina-pengar/lyxfallan-deltagaren-hade-sex-kreditkort/
I lyxfällan brukar de också ha bensinkort med kredit.

Jag har aldrig haft ett kreditkort i hela mitt liv och hyrt bil i massor av länder. I vissa länder dras en tillfällig deposit från debitkortet, de brukar även vilja scanna kk och pass vid hyrestillfället det ger tillräcklig säkerhet för att bilfirmans ekonomi skall gå runt.
Citera
2020-06-21, 10:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Vanligast är nog fortfarande debit, finns väl statistik på utgivna kort får man anta?

Kreditkort kräver en hyfsad årsinkomst och inga betalningsanmärkningar så redan där är väl någon miljon svenskar eller mer uteslutna från kreditkort.
Jag tror inte att "aktiva" debit kort är så många fler än kredit. Min teori: de flesta har bara ett lönekonto (debitkortet bunden till).
Men de flesta människor har fler än ett kreditkort.
Sen kräver många kreditkort "väldigt" lite årsinkomst för ge ut ett kort. Trots allt det är sena betalningar bolagen tjänar pengar på.
Se på valfritt program av Lyxfällan så syns det att kreditkort delas ut väldigt lätt.
Citera
2020-06-21, 10:41
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Kortutfärdarna har en massa regler i teorin men i praktiken finns det lika många kryphål. Här är ett exempel där mamman hjälpte sin son att teckna kreditkort innan hon dog:
https://www.expressen.se/kvallsposten/paret-levde-lyxliv-i-las-vegas-med-kreditkort/

Här är ett kvinna som hade sex olika kreditkort.
https://www.expressen.se/tv/nyheter/dina-pengar/lyxfallan-deltagaren-hade-sex-kreditkort/
I lyxfällan brukar de också ha bensinkort med kredit.

Jag har aldrig haft ett kreditkort i hela mitt liv och hyrt bil i massor av länder. I vissa länder dras en tillfällig deposit från debitkortet, de brukar även vilja scanna kk och pass vid hyrestillfället det ger tillräcklig säkerhet för att bilfirmans ekonomi skall gå runt.

Lustigt jag är tvärs om, har alltid i hela mitt vuxna liv haft minst ett kreditkort som backup. Alltid utan årsavgift och ofta bara liggande i en låda, handlas på någon gång om året enbart för att det inte skall bli uppsagt. Upplägget med att sätta in pengar på revolut för att sedan nolla räkningen dagen därpå tjänar jag faktiskt 0.2% så det vore direkt korkat att toppa upp revolut med debitkortet eller banköverföring istället
Citera
2020-06-21, 10:44
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
Jag tror inte att "aktiva" debit kort är så många fler än kredit. Min teori: de flesta har bara ett lönekonto (debitkortet bunden till).
Men de flesta människor har fler än ett kreditkort.
Sen kräver många kreditkort "väldigt" lite årsinkomst för ge ut ett kort. Trots allt det är sena betalningar bolagen tjänar pengar på.
Se på valfritt program av Lyxfällan så syns det att kreditkort delas ut väldigt lätt.

Tycker de flesta lyxfälledeltagare verkar vara av typen "25 smslån". Hade de varit betrodda att ha ett kreditkort hade de visserligen betalat upp till 30% ränta men inte 800% som vissa smslånebolag tar.
Citera
2020-06-21, 10:56
Medlem
Kan bara hålla med trådskaparen.
Det är för mig ofattbart att folk fortfarande använder debit-kort med saftiga avgifter när det vimlar av kreditkort utan några avgifter alls men med kontantbonus på varje inköp.

Jag har flera kort men använder Preems Master Card. Tyvärr sänkte dom bonusen för nåt halvår sen från 1% till en halv, men det är trots allt en fullständigt arbetsfri inkomst. Betalningen är kopplad till autogiro så ränta har jag mig veterligt inte betalat dom senaste 20 åren.

Blev för ett antal år sen skimmad i Bryssel (på den tiden när restauranger tog kortet och gick in till kassan och drog det.) Nån vecka senare dök det upp ett köp av dykutrustning för 5,500 kr i Spanien(!).
Banken (SEB) la tillbaka köpet utan knot.

Argumenten om kostnaden för butikerna köper jag inte. Om det är så viktigt så borde ju butiken ge rabatt om man betalar på annat sätt. Så länge inte detta sker så fortsätter jag att använda mitt Master Card för inköp över 50 spänn.
Citera
2020-06-21, 10:56
Medlem
Ducadreams avatar
Jag lever efter principen:

Om du inte kan betala, så kan det vänta tills du kan betala.

Det har sparat mig mycket huvudvärk, så nej tack till kreditkort.
Citera
2020-06-21, 10:57
Medlem
yz44s avatar
Så frågeställningen är alltså varför svenskar ogärna lånar till konsumtion.
I min värld är inte det konstigt, finns få saker jag är beredd att låna pengar för att köpa.
Citera
2020-06-21, 10:57
Medlem
Nightcr4wlers avatar
Min bild är att kreditkortet är så väsentligt i t.ex. USA för att man genom ihärdigt användande och punktliga inbetalningar över tid höjer sin credit score. Har hört om föräldrar som skaffar kreditkort i sina barns namn och använder detta för att se till att barnen har god kreditvärdighet i framtiden.

Något sådant system existerar inte i Sverige, och fördelarna med kreditkort i övrigt känns marginella. För egen del föredrar jag att inköp dras direkt från mitt bankkonto. När jag använder kreditkortet måste jag hålla koll på utgifterna där, för att säkerställa att jag utan problem kan betala kommande månadsräkning. Känns som att detta skapar onödig stress, och tar onödig tid om man inte har ett mycket stort kapital eller väldigt hög inkomst och därmed inte behöver reflektera över hur fakturan kommer se ut.
Citera
2020-06-21, 11:04
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Så frågeställningen är alltså varför svenskar ogärna lånar till konsumtion.
I min värld är inte det konstigt, finns få saker jag är beredd att låna pengar för att köpa.

I detta fallet är det dock mer jämförbart med att sitta på en restaurang och "låna" tills du betalat notan i slutet av besöket. Rätt använt så är kreditkort klart överlägset debitkorten. I fel händer däremot skulle de bli en katastrof.

Man måste alltså rannsaka sig själv, är man typen som alltid har mycket månad kvar i slutet av pengarna eller typen som alltid har minst 5000 kvar kvar på kontot från förra lönen den 25:e? Är man den senare typen så är kreditkort helt suveränt.
Citera
2020-06-21, 11:08
Medlem
BenjaminGrahams avatar
Efterblivet att inte betala med kreditkort. Gratis pengar, förmåner, och säkrare i en värld där vilket företag som helst kan gå i putten (hej flygbolag).
Citera
2020-06-21, 11:24
Medlem
Innominatas avatar
Jag tänkte byta från debit-till kreditkort. Men när jag fick veta att banken tar 35:- i avgift för uttag av kontanter med kreditkort avstod jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in