2020-06-21, 11:18
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Tror att det är pga att ett flertal regioner följt Stockholms exempel sedan länge. Bla VG nu. Man rapporterar helt enkelt inte in något under helgerna. Det gör ju att FHM inte har något att rapportera i sin tur.
Skåne fortsätter på helgerna vad jag vet, men det blir ju konstigt med en rapport från FHM som saknar fler av de stora regionerna..
VG rapporterar på onsdagar och fredagar, så har de gjort i mer en 5 veckor nu. Hur Stockholm rapporterar har jag aldrig riktigt förstått, de verkar vara mer oregelbundna. I början rapporterade regionerna varje dag. Sedan hakar ju det upp sig hos FoHM också de ligger nästan alltid efter C-19 och platz, ibland med så många som40. De verkar göra en kraftansträngning ibland och kommer i kapp, men de har blivit alt sämre på detta också. Det finn kanske intressen i att inte rapportera.
Citera
2020-06-21, 11:19
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Fast läkemedelsbolaget har ju inte heller lyckats få fram fungerande hostmediciner eller vaccin mot förkylningar som orsakas av andra Corona virus.

Som sagt finns ingen anledning att putta in pengar i ett vaccin för ett virus som redan utrotats.
Det vore som att kasta pengar i sjön för läkemedelsföretagen.
Citera
2020-06-21, 11:23
Medlem
Var femte coronapatient i respirator inom två timmar

https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/var-femte-coronapatient-i-respirator-inom-tv%C3%A5-timmar-13279815
Citera
2020-06-21, 11:23
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Du kunde ju ha sagt från början att det var angiogenes det handlade om! Det utesluter ju inte att vitamin D även här en positiv effekt på immunförsvaret och därigenom minskar spridningen genom att färre utvecklar sjujdomen. Jag vidhåller att det är galenskap att tvinga en befolkning inomhus så deras möjligheter till exponering för välgörande sol, ljus och natur stryps. Och ju längre norrut desto svagare sol och desto större galenskap blir det att tvinga in folk inomhus - de som inte är lyckliga nog att ha en trädgård där de kan gå runt i cirklar som på en rastgård för fångar.
Haha, du har nog missuppfattat det här. Också.
Grundresonemanget är korrekt; om D-vitaminbrist kan kopplas till högre dödlighet i COVID-19 bör man åtgärda det. Däremot tror jag inte att någon rimligt väl tänkande individ skulle få för sig att D-vitaminbristen i en befolkning på norra halvklotet löses genom att man struntar i att begränsa deras möjlighet att sitta på puben och dricka öl - i synnerhet som befolkningen ifråga redan innan några tankar på att "tvinga dem inomhus" genomsnittligt sett led av en ganska allvarlig D-vitaminbrist. En D-vitaminbrist som dessutom eskalerar under vinterhalvåret för att vara som högst i April. Att någon lågintelligent tillika faktaresistent fåntratt få FB skulle komma på den tanken är dock inte helt omöjligt...
Citera
2020-06-21, 11:25
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Förresten, vilken medicinsk utbildning har du?
Ingen hänvisar till mig som auktoritet, så hur är det relevant? Vem som helst som har doktorerat kan f ö kalla sig doktor, och i vårdsammanhang blir detta bedrägligt eftersom Dr. där även står för läkare, med eller utan akademisk doktorsexamen. Det är som bar nån kallar sig professor utan att säga vad hen är professor i, och förväntar sig att bli betraktad som en auktoritet ändå. Visst där man väl ha en sund kritik mot vilseledande doktorstitlar?

Poängen är väl annars att den som skriver inlägget ska bidra med tillräckligt mycket info för att man ska kunna följa diskussionen ändå. Där tycker jag tjackadong slarvade.
Citera
2020-06-21, 11:26
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det var ingen anklagelse, det var en fråga. Jag bryr mig inte om att vinna diskussionen, jag har presenterat fakta, that's it. Avancerade munskydd FFP3 eller bättre, enkla munskydd - vanligt kirurgmunskydd som används inom sjukvården. Vi släpper det.
Du har bara presenterat fakta om avancerade munskydd vad gäller hur länge de håller!
Citera
2020-06-21, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
VG rapporterar på onsdagar och fredagar, så har de gjort i mer en 5 veckor nu. Hur Stockholm rapporterar har jag aldrig riktigt förstått, de verkar vara mer oregelbundna. I början rapporterade regionerna varje dag. Sedan hakar ju det upp sig hos FoHM också de ligger nästan alltid efter C-19 och platz, ibland med så många som40. De verkar göra en kraftansträngning ibland och kommer i kapp, men de har blivit alt sämre på detta också. Det finn kanske intressen i att inte rapportera.

Nu pratar du bara om dödsfall. VG har tidigare rapporterat nya fall, inlagda osv även på helgerna, men denna helgen verkar de ha slutat med det.

Tror inte det finns några intressen i att redovisa dödsfall i klump. Kan bara få saker att se ännu värre ut.
Mycket bättre med 30/dag än 150 på en gång..
Citera
2020-06-21, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jacques13
Vanliga munskydd byts i sjukvården efter ca 20-30 minuter.

Jag köper mina munskydd etc här:

https://varmdokompaniet.se/?product_cat=munskydd

De har haft svårt med tillgången och priserna är väl därefter, men de finns i varje fall att få tag på. Men hur är det med handsprit? Jag har inte brytt mig om att kolla på länge då det verkar vara slut överallt, trots att t ex Absolut la om produktionen för att tillverka handsprit i stället för Vodka.

200kr/st för en FFP3 mask...
Citera
2020-06-21, 11:29
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ingen hänvisar till mig som auktoritet, så hur är det relevant? Vem som helst som har doktorerat kan f ö kalla sig doktor, och i vårdsammanhang blir detta bedrägligt eftersom Dr. där även står för läkare, med eller utan akademisk doktorsexamen. Det är som bar nån kallar sig professor utan att säga vad hen är professor i, och förväntar sig att bli betraktad som en auktoritet ändå. Visst där man väl ha en sund kritik mot vilseledande doktorstitlar?

Poängen är väl annars att den som skriver inlägget ska bidra med tillräckligt mycket info för att man ska kunna följa diskussionen ändå. Där tycker jag tjackadong slarvade.
Håller med om det mesta, men när du tycker att man inte ska lyssna på Campbell så är du fel ute. Han underbygger ofta sina argument med länkar till medicinska studier och ger ett vederhäftigt intryck.
Citera
2020-06-21, 11:32
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Haha, du har nog missuppfattat det här. Också.
Grundresonemanget är korrekt; om D-vitaminbrist kan kopplas till högre dödlighet i COVID-19 bör man åtgärda det. Däremot tror jag inte att någon rimligt väl tänkande individ skulle få för sig att D-vitaminbristen i en befolkning på norra halvklotet löses genom att man struntar i att begränsa deras möjlighet att sitta på puben och dricka öl - i synnerhet som befolkningen ifråga redan innan några tankar på att "tvinga dem inomhus" genomsnittligt sett led av en ganska allvarlig D-vitaminbrist. En D-vitaminbrist som dessutom eskalerar under vinterhalvåret för att vara som högst i April. Att någon lågintelligent tillika faktaresistent fåntratt få FB skulle komma på den tanken är dock inte helt omöjligt...
Jag pratade aldrig om öl utan om brittiska polisers fula beteende att bötfälla folk som satt på stranden eftersom detta var förbjudet i ditt excentriska land. Alltså fick folkmindre D-vitamin och alltså ökade dödligheten. Hoppas ni känner er stolta som sjutton över ert spel för gallerierna! Alla rapporter om förstörda lungor hos överlevande kanske också bör ses i ljuset av vitamin D och angiogenes och ert suspekta beslut att strypa befolkningens tillgång till d-vitaminberikande solljus! Ut i solen med er för att kanske slippa förstörda lungor! Så dags nu...
Citera
2020-06-21, 11:35
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Mycket intressant artikel!

Att man i Sverige inte har varit mer angelägen om att ta reda på om, eller hur, barn driver smittan är anmärkningsvärt. Hur kan man välja att inte ta tillfället i akt när vårt land hållit skolorna öppna? Det är ju något som hela världen, och vetenskapen, skulle kunna ha stor nytta av. Jag begriper det verkligen inte!

Man fortsätter att hävda att barn driver inte smittan. In absurdum. Trots att skolan i Kåge haft en utbytesstudent från Italien!! Hur är det möjligt att inte vilja ta reda på hur det hänger ihop? Att förneka möjligheten till vetskap och till vetenskapen är ju ytterst märkligt?

Ur artikeln:

”Historien startar i slutet av februari. En skola i kommunen, med ett elevutbyte med Italien, drabbas av ett antal sjukdomsfall. Samtidigt har det nya coronaviruset blivit känt, men än så länge hävdar Folkhälsomyndigheten att det är låg risk för samhällsspridning i Sverige.”

Man blir mörkrädd av att läsa hur de valt att inte testa barnen. Hur smittskyddsläkaren i regionen gång på gång hänvisar till uttalanden från FHM om att ” barn driver inte smittan”. Nu hade man tillfälle att faktiskt ta reda på hur det förhåller sig med den saken i fallet med denna skolan. Många av lärarna som testat negativt för pågående infektion hade ändå varit sjuka med samma symptom som de som testade positivt.

Jag tror att barn mycket väl blir sjuka och smittar andra. Jag tror vidare att andra länder (en majoritet) också ser detta samband eftersom de stängde skolorna. I Sverige däremot bestämde man ju sig på ett tidigt stadium att smittan inte går att stoppa. Vill man då lugna oroliga föräldrar och till varje pris hålla skolor öppna är det förstås bra att säga att barn inte smittar. Man vill inte ha några forskningsresultat kring det här för de skulle med största sannolikhet visa på "fel" resultat.
Citera
2020-06-21, 11:36
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Du har bara presenterat fakta om avancerade munskydd vad gäller hur länge de håller!

Trams, du är ju helt faktaresistent. Ett vanligt munskydd som används inom hela vården är vad en kirurg använder under operation i normalfallet, vilken kan vara mellan 0 och 8h. Det byts inte om man inte lämnar salen. Flygbolag säger att munskydden ska bytas efter 4h, de har inga krav på avancerade munskydd. Matematiken om hur länge de håller överlämnar jag därmed till dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in