2020-06-21, 08:41
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelepelle
Inte säkert att dem kommer dit, inte lönt att ens försöka...

Nu blandar du ihop Hovrätten och HD.
Citera
2020-06-21, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siister
Vilket är raka motsatsen till det Callebilte pratar om: "ändra lagen så man fick jobba av skadorna man orsakat i fängelset"

Citat:
Ursprungligen postat av Pelepelle
Inte säkert att dem kommer dit, inte lönt att ens försöka...

Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Du gissar ju helt felaktig hela tiden!
Jag tror det är önsketänkande från dig som inte har juridisk grund.
Så här skrev du om tingsrätten.

Du verkar inte ha koll på hur det fungerar. Imorgon kommer ingen dom från Tingsrätten. I vanliga fall vid en sån här rättegång tas beslut i häktningsfrågan i samband med att rättegången avslutas, sedan meddelas en s.k kanslidom ca 14 dagar senare. I detta fallet har tingsrätten dock beslutat att beslut om häktningen skall tas imorgon, detta tyder på att Tingsrätten ännu inte bestämt om MGM kommer dömas för mord eller inte. Det tyder snarare på att det inte blir så.

Nu vet vi att TR anser att det är bevisat som mord och brott mot griftefrid. Domen kommer först efter RPUn är klar och Tishko ska förbli häktad tills dess.
Att TR skulle ändra på det de redan nu meddelat är högst osannolikt, även om TR teoretiskt skulle kunna göra det.

Sannolikt kommer åtminstone Tishko överklaga till HR, så i höst kommer det dras i nästa instans.
Citera
2020-06-21, 09:43
Medlem
<Ursprungligen postat av Pelepelle
Inte säkert att dem kommer dit, inte lönt att ens försöka...>
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Nu blandar du ihop Hovrätten och HD.

Kontot Pelepelle sprider, trots upprepade påpekanden, desinformation i denna tråd!

Det är mycket olyckligt, för som jag påpekat direkt till vederbörande, kan vi gissa att denna tråd läses av många yngre personer och naturligtvis också av nysvenskar, d v s av folk som kanske inte har kunskap om hur svenskt rättsväsende fungerar.

Kontot Pelepelle tycks medvetet vilja lämna oriktiga uppgifter.
Jag trodde att det inte var tillåtet. Är moderator upptagen på annat håll?
Senast redigerad av Carinah78 2020-06-21 kl. 10:02.
Citera
2020-06-21, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Man ska nog (mina egna tankar nu alltså) inte förhindra en frigiven tidigare intern att kunna förtjäna sitt levebröd dvs arbeta och få lön som god samhällsmedborgare. Det vore ju inte så fruktsamt för då blir det bidragssvängen = vi skattebetalare får betala hans leverne ... än en gång. Strävan är ju att de ska kunna fungera normalt i samhället - så är och förblir tanken.

Men om den frigivne har en skuld till exempel skadestånd till BO's anhöriga (fått via dom) och att även Brottsofferjouren ska erhålla någon summa så lär det säkert bli rätt höga summor som den frigivne ska betala. Troligtvis kommer den frigivne då att få betala dessa genom indrivning via Kronofogden. Varhelst ett arbete erhålls så kommer arbetsgivaren att dra det från den erhållna lönen - för vidare befordran till Kronofogden och det innan lönen betalas ut. Dessa ligger nog under särskild bevakning så att säga och den frigivne kommer förmodligen ha mycket med myndigheter och fortsatt kontroll på vad den gör dvs arbeten, att det inte är svartjobb och vad för inkomster som den får, så det nålsögat kommer personen inte ifrån förrän skulderna är betalda.

Normalfallet för människor försatta i stor skuld som är omöjlig att driva in till Kronofogden kan medborgare ansöka om skuldsanering - men vad gäller sådana viten (fått genom brott som man har tilldömts) tror jag INTE man kan få skuldsanering. Oklart där ... jag har letat men inte hittat relevant text eller förklaring i sådana fall.

Passar på att bifoga för den intresserade hur en RPU genomförs;

https://www.rmv.se/berord/rattspsykiatrisk-vard/for-berord-rattspsykiatrisk-undersokning/

Du kan inte få skuldsanering på skadestånd om jag fattat det rätt.
Citera
2020-06-21, 10:22
Medlem
vancover89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Det finns inte ens en överklagan ännu. Det är helg i Sverige!
jo dom lär göra det skulle bara kolla om dom hade datum än
Citera
2020-06-21, 10:27
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vancover89
när kommer dem till hovrätten då
Först RPU i 4 veckor, sen dom inom 2 veckor. Sen har de 3 veckor på sig att överklaga. Inom 4 veckor meddelar HR när de tar upp målet.
Så kanske i höst nån gång tar hovrätten upp fallet.
Citera
2020-06-21, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
En får hoppas att ev brev inte delas ut! De bör åtminstone censureras med tjocka svarta streck!
Något annat vore otänkbart!
Jag väljer att återcitera ditt inlägg.
Ämnet för tråden är Tishko och inte Anders Behring Breivik, men när det gäller kommunikation med omvärlden genom t ex brev finns det skäl att jämföra.
Jag citerar ur en SR -artikel från 2017:

..de flesta brev som massmördaren får är från kvinnor som skriver till honom som man, och som inte handlar om politik.

– På Breiviks anslagstavla finns en lång rad exempel på kvinnor som har skickat bilder på sig till honom, sa regeringsadvokaten enligt nyhetsbyrån NTB.

Sådana brev tillåts komma fram, däremot får Breivik inte skicka eller ta emot korrespondens med politiskt innehåll.

Källa: Breivik vill dejta i fängelset - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6606067

Jag vet inte hur stort intresse ABB har för strypsex. Tror faktiskt inte han är särskilt sexuellt intresserad öht, men det vi ju att Tishko är.
Jag är helt övertygad om att det finns kvinnor som gärna skulle besöka Tishko i fängelset för lite strypsex. Då har han ju förstås ingen kyrkogård att använda för aktiviteten ifråga, så det får väl bli på den väl begagnade galonmadrassen då..
Citera
2020-06-21, 10:34
Medlem
Någonstans kanske tiscko fattar att det är kört och inte överklagar! Hade verkligen vilja veta hur han reagerade när han fick reda på att tingsrätten anser att han mördat henne och skändat kroppen.
Citera
2020-06-21, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Fynden tas upp i fup och konstateras vara utan intresse.
Förklaring på varför? Tack för svar 🙂
Citera
2020-06-21, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kilandwil
Där har du fel. Hovrätten gör nog en annan bedömning. Det går i det här fallet inte att styrka mord. Det är faktiskt förvånande att TR dömer för mord. Dråp är det högsta de kan få igenom med bevisningen som finns.

Dråp ? Muskelvävnad långt upp på väggarna är knappast dråp? Hugg med vasst föremål in i ögongloben är knappast dråp?
Tingsrätten diskuterade bara en liten stund och faktum att att det var övertygande bevis rör mord och brott mot griftefriden.
Hon blev mördad i lägenheten och det finns noll spår efter annan gärningsman.
Helt omöjligt att någon annan mördat henne så brutalt utan att lämna några spår efter sig.
Citera
2020-06-21, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandtag
Fast bevisningen i en indiciekedja blir aldrig starkare än det starkaste indiciet, om vi utgår ifrån att det antingen är brottsplatsen ifråga eller fingeravtrycken ryms fortfarande både dråp och mord inom tänkbara scenarior; inte sant? Hur skulle det vara bevisat att det inte var dråp menar du? Att Hovr inte "skulle ta upp" målet är uteslutet.

Nej, bevisen når upp till beviskraven; Att du misstolkar en artikel i aftonslasken/"bohuslänningen" och kommer med påståenden frikopplade från verkligheten betyder inte att det faktiskt är så. Att det skulle vara "sällan övertygande bevis" som du påstod i det första inlägget i citatkedjan är skrattretande.

– Det är sällan man har så bra bevisning i ett mordfall, säger åklagare Jim Westerberg.
Under onsdagen meddelade tingsrätten att bevisningen är övertygande: Pojkvännen har gjort sig skyldig till mord.
Man kan undra varför du så envist försvarar monstret Tischo ?
Senast redigerad av Pelepelle 2020-06-21 kl. 11:11.
Citera
2020-06-21, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Finns här i tråden folk från Uddevalla som är beredda att gå ut och leta efter välgrundade positioneringar?
Ta gärna kontakt via PM

Jag har fem timmar att åka men om ni blir några stycken och skriver i förväg så kommer jag gärna och hjälper till. Varit nära flera helger i rad att åka och leta själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in