• 1
  • 2
2020-06-21, 00:27
Medlem
Det mest komplexa och skrämmande som kan hända är hjärtinfarkt! Det har psykiskt gjort mig illamående och låt förklara varför: Vi alla vet de generella reglerna att äta sunt, dricka sunt osv osv...ändå kan många drabbas av hjärtinfarkt från ingenstans?

Det är skrämmande hur många man känner som gått bort pga det, helt plötsligt utan anledning. Är detta ett skämt i livet? Var är de medicinska forskarna? Jobbar de inte på det? Sudden death är vad jag pratar om, hur kan det komma sig att någon frisk utan sjukdom, ej är överviktig, äter sunt osv, plötsligt dör på en sekund?

Cancer tex förstår jag - sad men det är en tumör som utvecklas genom mutation osv, samma sak med olyckor och sånt - men hjärtinfarkt verkar oundvikligt. Vad kan man göra? Seriös fråga, känns som de allmänna råden inte hjälper en om man nu inte har rätt gener från början.
Citera
2020-06-21, 00:40
Medlem
EveryBodyKnowsC-19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmileoX
Det mest komplexa och skrämmande som kan hända är hjärtinfarkt! Det har psykiskt gjort mig illamående och låt förklara varför: Vi alla vet de generella reglerna att äta sunt, dricka sunt osv osv...ändå kan många drabbas av hjärtinfarkt från ingenstans?

Det är skrämmande hur många man känner som gått bort pga det, helt plötsligt utan anledning. Är detta ett skämt i livet? Var är de medicinska forskarna? Jobbar de inte på det? Sudden death är vad jag pratar om, hur kan det komma sig att någon frisk utan sjukdom, ej är överviktig, äter sunt osv, plötsligt dör på en sekund?

Cancer tex förstår jag - sad men det är en tumör som utvecklas genom mutation osv, samma sak med olyckor och sånt - men hjärtinfarkt verkar oundvikligt. Vad kan man göra? Seriös fråga, känns som de allmänna råden inte hjälper en om man nu inte har rätt gener från början.

Jo men det är som du säger, rätt gener. Jag borde ha fått hjärtinfarkt för länge sedan, tanke på mitt levnadssätt. Men jag lever tack vare mina bra gener.

Eller så kan det bara vara ett sätt för Gud att jävlas. Lite som ett practical joke så att säga..
Citera
2020-06-21, 00:44
Medlem
Citat:

Ta några Treo per dygn, acetylsalicylsyra hjälper. Överdosera inte, en till två per dygn hjälper. Kontrollera dina blodfetter hos en läkare. Går själv på Eliquis på grund av blodproppar i lungorna, det är en skitmedicin men de hjälper mig.
Citera
2020-06-21, 01:36
Medlem
makduis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benelli
Ta några Treo per dygn, acetylsalicylsyra hjälper. Överdosera inte, en till två per dygn hjälper. Kontrollera dina blodfetter hos en läkare. Går själv på Eliquis på grund av blodproppar i lungorna, det är en skitmedicin men de hjälper mig.
Rekommenderar dig ingefära och cayennepeppar.. läs om detta! Funkar nog bättre än din skitmedicin (med konstiga biverkningar)

Krydda äter inte svenskar mycke av och då menar jag MYCKET! Tar man en hel dos cayennepeppar vitlökspulver och ingefära om dagen så är nog chansen för hjärtinfarkt betydligt mycke mindre
Citera
2020-06-21, 02:03
Bannlyst
Många sjukdomstillstånd kan komma även om personen är ung och frisk. Gäller även stroke, organsvikt och annat. Man kan aldrig gå helt säker.
Citera
2020-06-21, 02:22
Medlem
Men dessa relativt unga människorna som dör i plötsligt hjärtstopp. Dom har inte problemet med igenkloggade kranskärl med propp bildning i kranskärlet. Så för den målgrupp du är orolig över kan då inte förebygga med blodförtunnande behandling.

Såklart kan man ju screena hjärtat för arytmier och defekter. Detta är ju också något som utövas och rekommenderas för elitidrottare. Men tyvärr kan man inte fånga allt och inte heller vet man alltid varför plötsligt hjärtstopp inträffade. Inte ens efter en obdultion.

Jag brukar tänka. Varför oroa sig över något man inte kan påverka. Sen är chansen att blodförtunnande sabbar mer än hjälper om man ser rent statistiskt bilolycka vs hjärtstopp hos annars frisk person.
Citera
2020-06-21, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Systerysterr
Men dessa relativt unga människorna som dör i plötsligt hjärtstopp. Dom har inte problemet med igenkloggade kranskärl med propp bildning i kranskärlet. Så för den målgrupp du är orolig över kan då inte förebygga med blodförtunnande behandling.

Såklart kan man ju screena hjärtat för arytmier och defekter. Detta är ju också något som utövas och rekommenderas för elitidrottare. Men tyvärr kan man inte fånga allt och inte heller vet man alltid varför plötsligt hjärtstopp inträffade. Inte ens efter en obdultion.

Jag brukar tänka. Varför oroa sig över något man inte kan påverka. Sen är chansen att blodförtunnande sabbar mer än hjälper om man ser rent statistiskt bilolycka vs hjärtstopp hos annars frisk person.

Helt rätt - obduktion har inte visat tecken på tidigare sjukdomar eller angivit en anledning. Bra att du tänker att man inte oroar sig över nåt man inte kan påverka -själv har man fått panik på sistone men det är för att det inträffat lite väl ofta senaste tiden att det är så pass skrämmande. Och då som du sa, friska, några unga.

En läkare som är bekant med mig sa att det inte i princip går att dö av hjärtinfarkt/hjärtstopp om det inte finns underliggande sjukdomar eller om man inte gjort nåt tokig med droger eller tagit i sig nåt, men återigen så hänvisar jag till obduktioner som ej gett inslag av sånt - därav min rädsla
Citera
2020-06-21, 03:31
Medlem
Citat:

Som du sa är detta ett komplex ämne. Usch hoppas jag slipper hjärtoperation - har sett på youtube hur de öppnar hela bröstkorgen för att gräva in där
Citera
2020-06-21, 06:37
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Hur har du kommit fram till den dosen Treo?
Har du någon trovärdig källa?
Citera
2020-06-21, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell

Men googla!

https://www.fass.se/m/produkt/201511...lic/tabproduct
Citera
2020-06-21, 12:20
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av trottwell

Citat:
Men googla!

https://www.fass.se/m/produkt/201511...lic/tabproduct

När du börjar på gymnasiet till hösten kommer du att lära dig hur det går till på internet, det är inte jag som skall söka efter källor till dina påståenden.

Jag undrar fortfarande hur du har kommit fram till den höga dosen på 1000 mg acetylsalicylsyra per dygn som du rekommenderar, den av dig bifogade länken är i sammanhanget helt värdelös, den styrker inte ditt påstående på något sätt.
Senast redigerad av trottwell 2020-06-21 kl. 12:39.
Citera
2020-06-21, 12:43
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:

Tror du blandar ihop två olika dödsorsaker kopplade till hjärtat.

Hjärtinfarkt är då hjärtats blodförsörjning inte fungerar och hjärtmuskeln (eller delar av den) dör av syrebrist. Förkalkningar, förträngningar, sammandragna kärl pga rökning är orsaken.

Plötslig hjärtdöd - som när en ung vältränad fotbollsspelare faller död till marken - beror på fel i hjärtats elektriska styrsystem, det som genererar impulserna som får hjärtat att dra ihop sig. Jag gissar att det är främst dessa som kan räddas med hjärtstartare.
Senast redigerad av Mr.Sweden 2020-06-21 kl. 13:03.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in