Citat:
Ursprungligen postat av
EmileoX
Det mest komplexa och skrämmande som kan hända är hjärtinfarkt! Det har psykiskt gjort mig illamående och låt förklara varför: Vi alla vet de generella reglerna att äta sunt, dricka sunt osv osv...ändå kan många drabbas av hjärtinfarkt från ingenstans?
Det är skrämmande hur många man känner som gått bort pga det, helt plötsligt utan anledning. Är detta ett skämt i livet? Var är de medicinska forskarna? Jobbar de inte på det? Sudden death är vad jag pratar om, hur kan det komma sig att någon frisk utan sjukdom, ej är överviktig, äter sunt osv, plötsligt dör på en sekund?
Cancer tex förstår jag - sad men det är en tumör som utvecklas genom mutation osv, samma sak med olyckor och sånt - men hjärtinfarkt verkar oundvikligt. Vad kan man göra? Seriös fråga, känns som de allmänna råden inte hjälper en om man nu inte har rätt gener från början.
Tror du blandar ihop två olika dödsorsaker kopplade till hjärtat.
Hjärtinfarkt är då hjärtats blodförsörjning inte fungerar och hjärtmuskeln (eller delar av den) dör av syrebrist. Förkalkningar, förträngningar, sammandragna kärl pga rökning är orsaken.
Plötslig hjärtdöd - som när en ung vältränad fotbollsspelare faller död till marken - beror på fel i hjärtats elektriska styrsystem, det som genererar impulserna som får hjärtat att dra ihop sig. Jag gissar att det är främst dessa som kan räddas med hjärtstartare.