2020-06-20, 22:52
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henryskumberg
Det är inte märkligt att SE att kommer med olika tider. INNAN han fick den rätta stämpeltiden så hade han vid två tillfällen.. inom 40 minuter 860301 ..till två hel olika personer..sagt att han inte pratat med några väktare.

Det är när han går den korrekta tidsangivelsen han måste skaffa ett alibi för mordet. Min tro är att manipulerat HO efter att stämpeltiden ändrats.

Men om SE nu är mördaren så vet han att hans utstämplingstid måste vara innan mordet för annars kan han inte ha begått mordet. Han vinner ju inget på att ringa sig och förhöra sig om den exakta tiden, för har han faktiskt hunnit mörda så räckte per definition tiden från utstämplingen. Däremot är det naturligtvis så att det ligger i hans intresse som påstådd mördare att vilja utsträcka tiden han fördrev i lobbyn samtalandes med väktare, men han agerar istället efter motsatsen.

Den enda rimliga anledningen att han både vill ta reda på sin utstämplingstid och inte vill kännas vid samtal med väktare är att båda de sakerna kan placera honom på gatan EFTER mordet redan ägt rum, och han har uppenbart ett intresse att vilja varit närvarande.

Citat:
Ursprungligen postat av henryskumberg
Sedan har det kommit fram till att han umgåtts med militärer och vapensamlare. Hans intresse var det militära och allt vad det innebär. Det står helt klart. Med den bakgrunden den är det inget konstigt om SE ibland hade en pistol på sig för att kunna försvara sig om det krävdes.

Det måste funnits hur många människor som umgicks med militärer - eller var militärer själva - och att ha någon i bekantskapskretsen som ägde vapen, men utifrån det påstå att det är "inget konstigt" att SE därför gick runt med en jättelik illegal revolver i sitt yrkesutövande som grafiker och att INGEN någon gång sett denna revolver.

Om det är sant som sägs att SE ville vara lite märkvärdig och gärna berättade detta, om han faktiskt hade skaffat en revolver för självförsvar, är det inte troligt att han hade berättat detta för en och annan?
Citera
2020-06-20, 22:54
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
Fantombilden är sedan länge avskriven som trams. Det var Holmér som lät göra den någon vecka eller 2 efter mordet med ett vittne som sett en "misstänkt" person ganska långt från mordplatsen ca 23:30. Det är dock enligt mig högst troligt att den triggade igång LPs falska minnesbild av mördaren, som du säger inte helt olik CP...

OK, har tänkt att den hade att göra med att Hans Holmér satsade på kurdspåret och när han hittade ett vittne som sett en person hon tyckte såg misstänkt ut på ett sätt som kunde vara "man från mellanöstern" så körde han stenhårt på det. Kan stämma alltså.
Citera
2020-06-20, 23:07
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Zombie-Host
Det måste funnits hur många människor som umgicks med militärer - eller var militärer själva - och att ha någon i bekantskapskretsen som ägde vapen, men utifrån det påstå att det är "inget konstigt" att SE därför gick runt med en jättelik illegal revolver i sitt yrkesutövande som grafiker och att INGEN någon gång sett denna revolver.

Om det är sant som sägs att SE ville vara lite märkvärdig och gärna berättade detta, om han faktiskt hade skaffat en revolver för självförsvar, är det inte troligt att han hade berättat detta för en och annan?

Jag har tänkt en del på hur absurt detta är. Mig veterligen har jag ingen i min bekantskapskrets som har vapen men jag är ändå rätt övertygad om att om polisen skulle undersöka saken skulle de säkert hitta någon som har tillgång till vapen bland dem som kan anses tillhöra min bekantskapskrets. Man känner ju rätt många och att ingen skulle ha vapen utan min vetskap är nog rätt osannolikt.

Ett sådant här påstående tyder alltså inte på något sätt på att man har verklig tillgång till vapen. Man skulle knappast kunna låna en Magnum för att sedan lämna tillbaks det efter efter att statsministern blivit mördad med en Magnum, då får man nog i så fall skjuta vännen också. Enbart att få låna ett vapen av en vän är osannolikt, vapen får inte bara lånas ut på det sättet.

Ännu larvigare blir det om man tror på ett slumpmord, då krävs det att mördaren regelbundet bär vapen och då måste man rimligen själv äga detta vapen.
Citera
2020-06-20, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Svårt att hitta. Finns i viss mån i RBs förhör tror jag?
Personligen köper jag konsensus:
Skandias stämpelklocka gick 1 min vilket innebär att SEs utstämplingstid var 23:19-23:19:59.

Men det som sagts är att klockan kontrollerades mot Fröken Ur och att felet var 1 minut; vi har såvitt jag vet ingen närmare uppgift än så.

Klockan gick inte fel enligt säkerhetsgubben på Skandia. Det var Skandiamannen som sa att den gick fel.
Citera
2020-06-20, 23:17
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GhostofStig
Klockan gick inte fel enligt säkerhetsgubben på Skandia. Det var Skandiamannen som sa att den gick fel.
När jag läser vittnesförhöret med Roland Bergström så tycker jag det verkar vara denne som säger det
Citera
2020-06-20, 23:17
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Mekaniska stämpelur visade bara hela minuter på den tiden, så att stämpeluret visade "fel" är sannolikt en feltolkning av detta faktum. 23.19 exempelvis som stämpel kan alltså slå 59 sekunder "fel" och vara 23.19.00 eller 23.19.59, tillsammans med den äkta felvisning av betydelse som stämpeluret kunde ha haft.
Citera
2020-06-20, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Haha, ja jävlar! Wow. Vet fan inte vad jag ska säga. (Den lilla väskan är dock central, eller ganska central, just i den bilden.)

Fast du måste väl erkänna att SE elimineras som misstänkt när fantombildens nuna läggs på? En nuna som på nåt sätt passar sällsynt dåligt till den bilden.
Ja det var förhoppningsvis SVT:s bildproducent som hittade på det där och inte polisen, men jag hoppas antagligen förgäves...
Citat:
Samtidigt måste jag vidhålla att jag finner resonemanget här under väldigt övertygande:
Brottsdebut vid 52? Well... när Stephen Paddock sköt ihjäl 59 och skadade 869 från ett hotellfönster i Las Vegas var han 64 år. Hans enda plump i brottsregistret under hela sitt liv fram tills dess, var en trafikförseelse flera år före massmordet.

Så jag vet inte... om jag ska dela ut en Oscar för mest osannolik mördare, och jag har att välja på Stig Engström, Stephen Paddock och barnflickan Sara i Knutby, tror jag inte den går till SE.
Citera
2020-06-20, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Mekaniska stämpelur visade bara hela minuter på den tiden, så att stämpeluret visade "fel" är sannolikt en feltolkning av detta faktum. 23.19 exempelvis som stämpel kan alltså slå 59 sekunder "fel" och vara 23.19.00 eller 23.19.59, tillsammans med den äkta felvisning av betydelse som stämpeluret kunde ha haft.
Det var inte mekaniskt, systemet var hitech för sin tid och bestod av en central dator som registrerade alla stämplingar i nån sorts rudimentär databas när folk drog sina personliga kort i en moj mellan hissarna och receptionen. Men trots att det var datoriserat, var formatet HH:MM. 1986 fick man snika med varje byte.
Citera
2020-06-20, 23:34
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Victor Gunnarsson verkar inte ha varit enkel att förhöra.

"När det gäller Victor Gunnarssons knälånga, gröna pilotrock med
kapuschong,
behöver vi inte fördjupa oss i var och när han
köpte den. Men jag får ägna 50 sidor av förhörsprotokollet
åt denna rock, eller knälånga jacka som man också kan kalla den.
Jag är säker på att den som var mest irriterad över detta av oss tre
var advokaten Gunnar Falk.
Det som är intressant med det förhöret är den misstänktes
totala virrighet, eller kanske hans försök att göra mig
totalt virrig.
Han börjar med att berätta att han troligen
köpt den i Kalmar för sju-åtta år sedan. Han köpte den ny.
På fråga om vilken affär i Kalmar svarar han att det
också kan vara en second-hand-butik. Men den kanske låg i
Oskarshamn eller Västervik eller kanske rentav i Emmaboda.
När jag berättar för honom att man funnit mikroskopiska
tändsatspartiklar på höger ärm - jag säger först krutstänk
men det ändras till tändsatspartiklar - två stycken, som vid
det här tillfället undersöktes av några av världens
skickligaste tekniker i Wiesbaden i Västtyskland, blir han
alldeles vild.

Länge och exalterat försäkrar han att detta är omöjligt.
Han skapar teorier om att det kan ha varit från några
nyårssmällar, eller ett eventuellt inbrott i källaren varvid
någon lånat hans jacka, eller någon som lånat jackan
tidigare under åren. Men han själv har inte hållit i något
vapen när han haft jackan. Den enda gång han gjort det var
när han genomgick ett skjutprov för att bli ABAB-vakt
omkring 1980. Och då hade han inte jackan på sig.
Ingen av hans förklaringar är godtagbar. Men när
teknikerna till slut bara med tvekan kan fastslå att en av
partiklarna möjligen kommer från sådan ammunition som
användes vid mordet är deras bevisvärde borta.
Så små partiklar kan också fastna genom smitta
. Det kan
räcka med att vistas i en lokal eller i närheten av en plats
där någon tidigare avlossat ett skjutvapen. Men självklart
kan det också vara detta som blev kvar efter hans
dammsugning av jackan.

Vi avstår från att fästa något avseende vid de här
krutstänken. När det gäller jackan är det viktigast att slå
fast att han plockar ut den dagen före mordet.
Den man och den kvinna som han bott hos innan han
flyttade till sin nuvarande lägenhet i Hallunda - vittnena
AO och hans f d hustru BA som bl a hördes 8,9 och 12 mars
innan det var känt att en man anhållits som misstänkt för
mordet - berättar att Victor Gunnarsson i början av veckan
bett att få hjälp med hemtransport av kartongerna och
kläderna som de förvarade i källaren.
Detta sker också på kvällen den 27 februari. Och det
nekar inte Gunnarsson till - vilket han vet vore
meningslöst.
Hans förklaring till att han inte använt den varma jackan
under denna kalla vinter är att han klarat sig bra med sin
andra jacka, men att han nu när han blivit förkyld tyckte att
han behövde pilotjackan.
Victor Gunnarsson blir oerhört nervös och aggressiv under
den här delen av förhöret. Han reser sig från stolen rusar
runt bordet och ser hotfull ut, han fäktar med armarna och
han svettas.

http://www.leopoldreport.com/OPbok15.html

Kan rekommendera Hörning/Henrikssons förstklassiga dramatisering av förhören med Viktor Gunnarsson som ligger på youtube. Den ger en bra inblick i hur VG inte svarar på en enda fråga och att Börje Wingren definitivt inte är hotfull mot denne. Snarare visar han stort tålamod med babblande VG.

Poutiainenbröderna får stå i skamvrån för sitt karaktärsmord av BW. Dom tog VGs påståenden för goda och utmålar BW på ett nedvärderande sätt.

BW har också fått kritik för att skulle visat Mårten Palme en bild av den ”galne österrikarn” Walter Kirisits under mordnattens förhör. Detta visar sig inte stämma då den som visar bilden var ingen mindre än Erik Skoglund.

I mitt tycke var det en bra åtgärd att visa MP bilden på WK. MP tyckte för övrigt att den hade vissa likheter med den man han sett följa efter föräldrarna på Sveavägen. Det kan tilläggas att likheten mellan WK och den sedermera utpekade Christer Pettersson är försumbar.

Intressant nog så sitter Gunnar Sewerin med på förhöret med MP och legitimerar den bildvisning som BW kommer få skit för. Är det någon som ska kritiseras under mordnatten så är det stf kriminalchefen i Stockholm GS. Det var han som från första börjsn borde samordnat spaningen i PU. Nu verkar han varit närmast osynlig under mordnatten. Detta trots att han befann sig i polishuset hela tiden.
Citera
2020-06-20, 23:37
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Förhöret med RB är lätt förvirrande vad gäller vad klockan visade och vad felet var. Vad som är klart är att RB slår fast att utcheckningstiden i minuter var 23:19. Givet att stämpelklockan bara angav hela minuter får vi ett intervall på 23:19-23:19:59.

Det kan vara så att systemet loggade sekunder, men i så fall tänker jag att RB borde sagt det i förhöret.

Edit: ser att Crispy med flera redan kommenterat.
Citera
2020-06-20, 23:44
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Så jag vet inte... om jag ska dela ut en Oscar för mest osannolik mördare, och jag har att välja på Stig Engström, Stephen Paddock och barnflickan Sara i Knutby, tror jag inte den går till SE.
Du kan välja Christer Pettersson också om du vill, men honom går du som katten kring het gröt omkring. Varje gång CP-ordet nämns får du panik och byter ämne.

CP blev fälld i tings, friad i hov och högsta vägrade att ta upp fallet i resningsansökan 1997. CP var alltså bränd i Palmeutredningen och man fick ta nästa gubbe i hackordningen, som tydligen är SE. En hackordning som jag för övrigt är till 100 % politiskt dikterad. Att det ska vara en avliden "ensam galning" som är skyldig är självfallet mycket bekvämt för den politiska makten, eftersom man kan lägga huvudet på sned och le ett sorgset leende och konstatera att det är en tragisk värld vi lever i. Mycket bättre än exempelvis Sydafrikaspåret. Tänk om man grävde lite för djupt i Sydafrikaspåret och kom fram till att det var ANC som låg bakom. Inte bra...
Citera
2020-06-20, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TashunkeWitko
Jag tycker att det är lite pinsamt att engagera sig i denna diskussion, men nåväl. Så låt gå: Skandiamannen hade ett alkoholproblem. Det är i sammanhanget lika ointressant som att Christer Pettersson hade ett amfetaminproblem. Att CP var en missbrukare gjorde honom inte till palmemördare.

Att Skandiamannen var en mytoman är inte klarlagt. En mytoman är en "tvångsmässig lögnare". Skandiamannen var inte såvitt vi vet en tvångsmässig lögnare. Han var av hans beteende att döma en narcissistisk personlighet som ville framställa sig i god dager, framstå som en stor man och blev upprörd av falska anklagelse mot sin egen person. Det är något annat än "mytoman", henryskumberg.

Du påstår att Skandiamannen hade en historik av "psykisk ohälsa", att han "levde ett dubbelliv" och att han "tog livet av sig". Men du har ingen källa för något av dessa (eller otaliga andra) påståenden. Du är full av skit, kort och gott.

Inte klarlagt att han var en mytoman? Han ljög för sina exfruar, väktare, släkt och barndomsvänner.

Det är ju pinsam låg nivå på vissa.

https://www.expressen.se/nyheter/stig-engstroms-logner-till-exfruarna/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in