Jeg tror ikke at TH er så teknologisk tilbakestående på den måten du beskriver.
Jeg husker at min stefar sa lignende ting om seg selv, da min mor døde, men det viste seg at han klarte det likevel. Sannheten var at han slapp å gjøre mange ting mens hun levde, men jeg vil ikke kalle ham en løyner av den grunn.
Det er et stort steg fra disse tingene du nevner, til det å lage et kryptorigg, skjule alle digitale spor for politiet (FBI, Europol, Interpol, Kripos m.m.), id-tyveri, agere som motpart - mens han blir hemmelig overvåket, og hele verdens it-eksperter følger ham med argusøyne.
TH har ikke lagt skjul på at de hadde et turbulent ekteskap, han har sagt at det har blitt truet med skillsmisse innimellom, men at de ikke hadde diskutert det seriøst.
Jeg har inntrykk av at AEH sa ifra om det hun var uenig om, så jeg kan forestille meg at det til tider har vært mye krangel, for det er jo det som definerer et turbulent ekteskap.
AEH har blitt beskrevet som glad, humoristisk og gøy å være sammen med o.l. Det har f.eks. blitt sagt at "hun tok rommet".
Hvis AEH ble utsatt for både psykisk og fysisk vold, så passer ikke disse karakteristikkene synes jeg. Ryktene om ekteparet og familien, som har blitt spredd her på forumet, fremstår derfor litt urealistisk for meg.
Likevel tror jeg at det ligger en sannhet i ryktene, men jeg tror ikke at alt er sant.
Vi har hørt at det er forskjell på troverdighet og pålitelighet.
Vi har snakket om det å ha en magefølelse, at man kan "føler det på seg", når noe ikke stemmer eller omvendt.
Slik vurdering av andre mennesker, er ikke mulig på anonyme forum, eller utifra en artikkel, som beskriver en person, med utdrag av uttalelser tatt utifra en helhet.
Vi kan ikke vurdere en person på samme måte, uten at man møter og snakker med vedkommende selv. Da har vi øyekontakt, og leser kroppsspråket, hører toneleiet. Det totale inntrykket gjør at vi kan danne oss et bilde av personen, og på den måten vurdere personens troverdighet og pålitelighet.
Problemet med denne egenskapen, er at vurderingsevnen vår preges av vår egen bakgrunn, og derfor bør vi være forsiktig med å trekke raske konklusjoner.
Har politiet elektroniske logger, som viser at AEH aktivt har vært på jakt etter en ny plass å bo? Har du en link?
Nei, det er klart at valpen kan bo andre steder, men det er ikke til å legge under en stol at det kunne blitt utfordrende å finne en leilighet, som tillot at leietaker hadde en hundevalp. Men det er ikke umulig!
Det ble også diskutert at hundevalpen kunne tyde på at AEH hadde god helse, både psykisk og fysisk, diskusjonen var motivert utifra rykter og spekulasjoner, om at hun kanskje var syk, evt både psykisk og fysisk.
Her skriver du mye om narsissister (psykopater), men så vet vi hverken om TH er en narsissist, eller i hvilken grad han evt er det.
Det kan være mange grunner til at AEH kan ha hatt et ønske om skillsmisse, uten at TH trenger å være narsissist.
Det kan jo også være at TH og AEH ikke passet sammen, at begge var sta og at begge ville ha det siste ordet. AEH orket kanskje ikke å krangle om hver minste ting mer, bare for å åpne øynene på den gamle mannen, fordi hun var blitt gammel selv og ville ha fred. TH er kanskje gammeldags, og kanskje har han en slags fanatisk forhold til nøysommelighet. Det er ikke akkurat noe jeg har sansen for, men jeg respekterer de som vil ha det slik, hvis det blir gjort i lidenskap og de virkelig tror på det selv. Derimot respekterer jeg ikke hvis TH har brukt psykisk eller fysisk vold (eller begge deler) mot AEH, og på den måten holdt henne som en slags fange i ekteskapet, og på samme måte tvunget igjennom andre krav.
Ja, det kan være at hun ikke ønsket å fortelle venninnen om skillsmissen hun hadde planlagt lenge, men det kan også tyde på at hun egentlig ikke hadde slike planer. Uansett var dette en venninne AEH hadde kontakt med i tiden like før forsvinningsdagen - tydeligvis snakket de fortrolig sammen.
Det du nevner om håndleddet kan være senebetennelse. "Ganglionet vises som en en hevelse eller kul, oftest over håndleddet." Se bildet i lenken nedenfor:
https://nhi.no/sykdommer/muskelskjelett/albue-underarm-hand/ganglion/
Når det gjelder de slettede anropene, så kan det være pga ett av alternativene du nevner, men det kan også være andre årsaker, slik noen andre foreslo her tidligere. Tror det var noe om at mobilen var så gammel og treg, slik at anropene ikke ble registrert, når anropene blir raskt avsluttet (ringer og avslutter anrop omtrent samtidig).
Jeg tror ikke at TH er så naiv, at han tror/trodde at politiet ikke ville ha oppdaget at han hadde slettet anropene på mobilen, særlig ikke hvis drapet var planlagt.
Jeg tror heller ikke at TH visste om skilsmissepapirene, men jeg er åpen for andre alternativer. Det som er mest intressant, er å høre hva som er THs forklaring.