2020-06-20, 22:01
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Forbrytelsen mot AEH kan ha vært en planlagt kidnapping der motivet var penger, selv om GM ikke hadde lagt til rette for kommunikasjon og forhandlinger.

I trusselbrevet (øverst på side 2) sto det FORHANDLER IKKE.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/e83lv9/loerenskog-saken-her-er-hele-trusselbrevet

GM håpet kanskje på at TH kom til å betale. Og planen var kanskje å slippe AEH fri.
Hvorfor jeg tror virkelig kidnapping = 0.01 % sannsynlig.

1. Politiet mener bestemt at det er begått et drap. De har undersøkt boligen og funnet slepespor og biologiske spor. De er også styrket i sin tro etter siste runde med undersøkelser i boligen.

2. Detaljer rundt AEH den mandagen viser at GM hadde all informasjon rundt AEH tilgjengelig. GM måtte ha vist det perfekte tidspunktet å slå til på, at det ikke var alarm i huset, at håndverkere ikke jobbet på det tidspunktet, at AEH ikke satt i telefon når de gikk inn, at ingen var på vei på besøk til henne, at naboen var bortreist og at gangveien var åpnet den dagen.

3. Å kommunisere med TH gjennom krypto-overføringer virker ikke hensiktsmessig i et kidnapingsopplegg. Kun designet for å få betalt. Tyder på at motpart i utgangspunktet ikke så det som nødvendig å ha mulighet til å vise livstegn. Lav interesse for kommunikasjon etter hendelsen forsterker også at hensikten med opperasjonen var drap.

4. Det er bevist at AEH på et tidspunkt hadde tatt seg jobben og skrevet ut separasjonspapirer og signert dem. Hun hadde ikke kastet papirene, men gjemt på dem. Hun hadde sett på bolig i Gjøvik, samt at hun skulle få 200.000 ved fylte 67 år. Hun mente trolig at hun måtte ha disse pengene før hun kunne flytte. En eventuell oppløsning av ektepakten og skilsmisseoppgjør ville tatt tid. Å bli boende hos TH etter at hun hadde satt i gang seperasjon vil jeg tro ikke var et alternativ.
Citera
2020-06-20, 22:05
Medlem
Tidligere etterforskningsleder JLH antyder at politiet sitter på mer.

VGs krimreporter ØM sier dette:
Politiet kjenner jo selv beviskravene for å ta ut siktelse og tiltale. Og det får meg til å undres om de faktisk sitter på mer enn det de forteller oss.
JLH bekrefter at dette er godt mulig. Han viser til at det er informasjon som kan holdes tilbake.
På etterforskningsstadiet og frem til det kan tas ut tiltale så er det enkelte opplysninger som i skjult etterforskning kan holdes tilbake, blant annet av hensyn til tredjepersoner.

Dette kan være en sak hvor det er aktuelt med anonym vitneførsel, og da sier det seg selv at det er en del av den etterforskningen på det stadiet vi er i nå blir holdt hemmelig.
Dette fremkommer i den siste krimpodden i VG.
Citera
2020-06-20, 22:11
Medlem
Nyvaakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Jeg tror ikke at TH er så teknologisk tilbakestående på den måten du beskriver.
Jeg husker at min stefar sa lignende ting om seg selv, da min mor døde, men det viste seg at han klarte det likevel. Sannheten var at han slapp å gjøre mange ting mens hun levde, men jeg vil ikke kalle ham en løyner av den grunn.
Det er et stort steg fra disse tingene du nevner, til det å lage et kryptorigg, skjule alle digitale spor for politiet (FBI, Europol, Interpol, Kripos m.m.), id-tyveri, agere som motpart - mens han blir hemmelig overvåket, og hele verdens it-eksperter følger ham med argusøyne.

TH har ikke lagt skjul på at de hadde et turbulent ekteskap, han har sagt at det har blitt truet med skillsmisse innimellom, men at de ikke hadde diskutert det seriøst.
Jeg har inntrykk av at AEH sa ifra om det hun var uenig om, så jeg kan forestille meg at det til tider har vært mye krangel, for det er jo det som definerer et turbulent ekteskap.
AEH har blitt beskrevet som glad, humoristisk og gøy å være sammen med o.l. Det har f.eks. blitt sagt at "hun tok rommet".
Hvis AEH ble utsatt for både psykisk og fysisk vold, så passer ikke disse karakteristikkene synes jeg. Ryktene om ekteparet og familien, som har blitt spredd her på forumet, fremstår derfor litt urealistisk for meg.
Likevel tror jeg at det ligger en sannhet i ryktene, men jeg tror ikke at alt er sant.
Vi har hørt at det er forskjell på troverdighet og pålitelighet.
Vi har snakket om det å ha en magefølelse, at man kan "føler det på seg", når noe ikke stemmer eller omvendt.
Slik vurdering av andre mennesker, er ikke mulig på anonyme forum, eller utifra en artikkel, som beskriver en person, med utdrag av uttalelser tatt utifra en helhet.
Vi kan ikke vurdere en person på samme måte, uten at man møter og snakker med vedkommende selv. Da har vi øyekontakt, og leser kroppsspråket, hører toneleiet. Det totale inntrykket gjør at vi kan danne oss et bilde av personen, og på den måten vurdere personens troverdighet og pålitelighet.
Problemet med denne egenskapen, er at vurderingsevnen vår preges av vår egen bakgrunn, og derfor bør vi være forsiktig med å trekke raske konklusjoner.

Har politiet elektroniske logger, som viser at AEH aktivt har vært på jakt etter en ny plass å bo? Har du en link?

Nei, det er klart at valpen kan bo andre steder, men det er ikke til å legge under en stol at det kunne blitt utfordrende å finne en leilighet, som tillot at leietaker hadde en hundevalp. Men det er ikke umulig!
Det ble også diskutert at hundevalpen kunne tyde på at AEH hadde god helse, både psykisk og fysisk, diskusjonen var motivert utifra rykter og spekulasjoner, om at hun kanskje var syk, evt både psykisk og fysisk.

Her skriver du mye om narsissister (psykopater), men så vet vi hverken om TH er en narsissist, eller i hvilken grad han evt er det.
Det kan være mange grunner til at AEH kan ha hatt et ønske om skillsmisse, uten at TH trenger å være narsissist.
Det kan jo også være at TH og AEH ikke passet sammen, at begge var sta og at begge ville ha det siste ordet. AEH orket kanskje ikke å krangle om hver minste ting mer, bare for å åpne øynene på den gamle mannen, fordi hun var blitt gammel selv og ville ha fred. TH er kanskje gammeldags, og kanskje har han en slags fanatisk forhold til nøysommelighet. Det er ikke akkurat noe jeg har sansen for, men jeg respekterer de som vil ha det slik, hvis det blir gjort i lidenskap og de virkelig tror på det selv. Derimot respekterer jeg ikke hvis TH har brukt psykisk eller fysisk vold (eller begge deler) mot AEH, og på den måten holdt henne som en slags fange i ekteskapet, og på samme måte tvunget igjennom andre krav.

Ja, det kan være at hun ikke ønsket å fortelle venninnen om skillsmissen hun hadde planlagt lenge, men det kan også tyde på at hun egentlig ikke hadde slike planer. Uansett var dette en venninne AEH hadde kontakt med i tiden like før forsvinningsdagen - tydeligvis snakket de fortrolig sammen.

Det du nevner om håndleddet kan være senebetennelse. "Ganglionet vises som en en hevelse eller kul, oftest over håndleddet." Se bildet i lenken nedenfor:

https://nhi.no/sykdommer/muskelskjelett/albue-underarm-hand/ganglion/

Når det gjelder de slettede anropene, så kan det være pga ett av alternativene du nevner, men det kan også være andre årsaker, slik noen andre foreslo her tidligere. Tror det var noe om at mobilen var så gammel og treg, slik at anropene ikke ble registrert, når anropene blir raskt avsluttet (ringer og avslutter anrop omtrent samtidig).

Jeg tror ikke at TH er så naiv, at han tror/trodde at politiet ikke ville ha oppdaget at han hadde slettet anropene på mobilen, særlig ikke hvis drapet var planlagt.

Jeg tror heller ikke at TH visste om skilsmissepapirene, men jeg er åpen for andre alternativer. Det som er mest intressant, er å høre hva som er THs forklaring.

Det er mye klokt og reflekterende du skriver her,men:
Dette du påstår og skriver her,blir veldig selvmotsigende i alt det andre du skriver om å virkelig kjenne en person godt sitat: "AEH har blitt beskrevet som glad, humoristisk og gøy å være sammen med o.l. Det har f.eks. blitt sagt at "hun tok rommet".
Hvis AEH ble utsatt for både psykisk og fysisk vold, så passer ikke disse karakteristikkene synes jeg. "
Dette er absolutt mange gng. virkeligheten til ektefelle som har det tungt hjemme under maktmisbruk og psykisk vold fra partner.
Endelig kan ektefellen være glad og dele glede sammen med personer hun er trygg med.
Så det er ingen automatikk i at personer under psykisk terror,er stille forsakte sammen med andre mennesker.
Citera
2020-06-20, 22:19
Medlem
Nyvaakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bondevik
Tror dagen passet perfekt i forhold til å forvirre, gangveien vinteråpnet, klokka ble justert til vintertid, rettsak om pareto, naboen var på hyttetur og det var halloween.

Det var mange elementer som gjorde at denne dagen var det perfekte tidspunkt.

Helt enig i din refleksjon på dette,det er liksom så opplagte momenter.Pluss alt av morgenrutinene til ekteparet denne morgenen -pluss planene og deres kontakter med andre denne formiddagen osv.
Citera
2020-06-20, 22:41
Medlem
Nyvaakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Bra resonnement. Det er nok slik det er. Det er et drap, og den eneste som kan ha motiv, er TH selv.
Når han lyver om skilsmisse, sletter logg, og lyver om at han hadde avtale om å ringe til AE for å diskutere hyttetur, så blir alt opplagt.

Husk at pskykopater er patologiske løgnere! Det er søvndyssende å stadig lese at du vet så mye inside info. om saken,som ingen andre her på forumet vet. Kun for å gjøre deg så viktig i forhold til andre her ..gjesp puhhh
Citera
2020-06-20, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Flott oversikt!
Kanskje du vil ha med dette i oversikten:
Også et annet familiemedlem skal ha prøvd å få tak i henne. Heller ikke tekstmeldinger som ble sendt til Anne-Elisabeth ble besvart.
Tom Hagen og det andre familiemedlemmet ringte også hverandre, og var bekymret for at noe kan ha skjedd med Anne-Elisabeth hjemme i Sloraveien, får NRK opplyst.

https://www.nrk.no/norge/nye-opplysninger-om-forsvinningsdagen_-tom-hagen-skal-ha-hatt-en-avtale-om-a-ringe-kona-1.15017182

Det jeg kunne tenke meg å få vite er hvem som passet valpen og hvor, og dessuten når den ble overlevert. Var den bare hjemme alene?
Citera
2020-06-20, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandemose
Det jeg kunne tenke meg å få vite er hvem som passet valpen og hvor, og dessuten når den ble overlevert. Var den bare hjemme alene?

Det er et spørsmål man i utgangspunktet skulle tro var greit å opplyse om, men som av ulike grunner ikke blir belyst i det hele tatt. Det kan jo involvere hvem som har sett AEH og TH sist.
Citera
2020-06-20, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
Hvorfor jeg tror virkelig kidnapping = 0.01 % sannsynlig.

1. Politiet mener bestemt at det er begått et drap. De har undersøkt boligen og funnet slepespor og biologiske spor. De er også styrket i sin tro etter siste runde med undersøkelser i boligen.

2. Detaljer rundt AEH den mandagen viser at GM hadde all informasjon rundt AEH tilgjengelig. GM måtte ha vist det perfekte tidspunktet å slå til på, at det ikke var alarm i huset, at håndverkere ikke jobbet på det tidspunktet, at AEH ikke satt i telefon når de gikk inn, at ingen var på vei på besøk til henne, at naboen var bortreist og at gangveien var åpnet den dagen.

3. Å kommunisere med TH gjennom krypto-overføringer virker ikke hensiktsmessig i et kidnapingsopplegg. Kun designet for å få betalt. Tyder på at motpart i utgangspunktet ikke så det som nødvendig å ha mulighet til å vise livstegn. Lav interesse for kommunikasjon etter hendelsen forsterker også at hensikten med opperasjonen var drap.

4. Det er bevist at AEH på et tidspunkt hadde tatt seg jobben og skrevet ut separasjonspapirer og signert dem. Hun hadde ikke kastet papirene, men gjemt på dem. Hun hadde sett på bolig i Gjøvik, samt at hun skulle få 200.000 ved fylte 67 år. Hun mente trolig at hun måtte ha disse pengene før hun kunne flytte. En eventuell oppløsning av ektepakten og skilsmisseoppgjør ville tatt tid. Å bli boende hos TH etter at hun hadde satt i gang seperasjon vil jeg tro ikke var et alternativ.

1. Politiet har ikke bevist at det skjedde et drap i Sloraveien. Verken slepespor eller biologiske spor er dødsspor.

2. Ja, men de kan ha vært amatørkidnappere, som trodde TH ville betale og ikke ville gå til politiet.

3. Amatørkidnapperne kan ha hatt flaks. Kan ha vært håndverkere som har jobbet i huset, kan ha fått informasjon fra håndverkere som jobbet i huset og kan ha overvåket huset lenge. Ingen har på alarm på dagen når man er hjemme. De kan han sett at hun ikke snakket i telefonen idet de entret huset.

4. Ingenting av det du skriver her har noe med kidnapping å gjøre i det hele tatt. Det er følgelig ikke et bevis for at dette ikke var en kidnapping.

Ja, AEH ville skilles for 6 år siden, men gjennomførte det ikke.

Kanskje hun aldri turde, kanskje hun aldri ville.

Kanskje hun drømte om å bli skilt nå. Kanskje hun til og med hadde tenkt å gjøre alvor av det.

Kanskje TH hatet det. Men:

Derfra og ut, stemmer ingenting. For ingenting tyder på at TH ville reagert på den faktum at AEH ville gå fra ham med å drepe henne. Han ville håndtert dette på en helt annen måte.
Senast redigerad av Sandemose 2020-06-20 kl. 23:04.
Citera
2020-06-20, 23:09
Medlem
Citat:
1. Politiet har ikke bevist at det skjedde et drap i Sloraveien. Verken slepespor eller biologiske spor er dødsspor.

2. Ja, men de kan ha vært amatørkidnappere, som trodde TH ville betale og ikke ville gå til politiet.

3. Amatørkidnapperne kan ha hatt flaks. Kan ha vært håndverkere som har jobbet i huset, kan ha fått informasjon fra håndverkere som jobbet i huset og kan ha overvåket huset lenge. Ingen har på alarm på dagen når man er hjemme. De kan han sett at hun ikke snakket i telefonen idet de entret huset.

4. Ingenting av det du skriver her har noe med kidnapping å gjøre i det hele tatt. Det er følgelig ikke et bevis for at dette ikke var en kidnapping.

Ja, AEH ville skilles for 6 år siden, men gjennomførte det ikke.

Kanskje hun aldri turde, kanskje hun aldri ville.

Kanskje hun drømte om å bli skilt nå. Kanskje hun til og med hadde tenkt å gjøre alvor av det.

Kanskje TH hatet det. Men:

Derfra og ut, stemmer ingenting. For ingenting tyder på at TH ville reagert på den faktum at AEH ville gå fra ham med å drepe henne. Han ville håndtert dette på en helt annen måte.

Du snakker jo ut i fra hvordan du selv ville håndtert det.
Citera
2020-06-20, 23:11
Medlem
Citat:
Du snakker jo ut i fra hvordan du selv ville håndtert det.

Nei, jeg snakker ut fra kunnskap man har om konedrap.
Citera
2020-06-20, 23:13
Medlem
Citat:
Nei, jeg snakker ut fra kunnskap man har om konedrap.

Og din kunnskap om konedrap sier at TH ikke kan være involvert i drapet av AE ?

Det må du forklare nærmere.
Citera
2020-06-20, 23:15
Medlem
Citat:
Og din kunnskap om konedrap sier at TH ikke kan være involvert i drapet av AE ?

Det må du forklare nærmere.

Det skjer jo nesten ikke drap i Norge, så man må til utlandet. Vi kan lære fra USA. Der er det 500 menn som dreper sin kone i løpet av et år. Og så godt som alle sammen dreper i sinne. Gjerne i fylla. Det kan jo ikke har skjedd her.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in