Flashback bygger pepparkakshus!
2020-06-20, 19:07
Medlem
För mig är det för att jag inte gillar tomater. Tomatsås och krossade tomater i köttfärssås går bra men rå tomat nej tack. Sallad, lök, dressing och ibland ost eller paprika är vad jag brukar ha på mina burgare.
Citera
2020-06-20, 19:16
Bannlyst
Tomaten tar bort smaken från köttet 🍔🍔🍔🍔🍔🍔🍔
Citera
2020-06-20, 19:37
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Kan inte få för mycket umami i en burgare så tomater är ofta väldigt fint på.

Kanske om man har fint högrev som många nämner "har man väldigt tillräckligt bra kött räcker det med köttet", men har man bra kött, varför i helvete maler man då ner det för att göra en burgare - är godare som ren köttbit.

Nej, burgare ska ha mycket saker i sig för att vara en riktig burgare. Är det som är kul med burgare, lägga på nya saker.
Tomat är inget tvång, men siktar man på en lite fräschare burgare är det riktigt nice med den extra umamin. Tomaten generellt gör burgaren saftigare, och burgare i köttet är väldigt väldigt ofta ganska torra, spelar ingen roll om det är på ett snabbmatshak, ett gatukök, en pub, eller finare restaurang.

Gör man egna burgare, så är malet kött inte så jävla nice att ha rött i mitten vare sig det är fint kött eller billig färs.
En blodig biff passar i hel köttbit, där fibrerna är kvar, och vätskan är där den ska vara, rinner där det ska rinna.
Malt, nej, kött maler man för att helsteka och blanda med andra ingredienser - som tex Tomat.
Citera
2020-06-20, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Jag gissar att de outbildade pleberna tror att ketchup ersätter tomat.

Ketchup är koncentrerad tomat, går åt 2 kg tomater till ett kilo ketchup.

Så självklart är det nyttigare!

Tomat i sig är bara vidrigt, en råvara precis som potatis, vete osv. Måste göras nått med den för att den ska bli ätbar
Citera
2020-06-20, 20:24
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto
2

De burgarna som säljer bäst på MCd är ju Big mac, QP cheese och vanlig cheeseburgare.
Alla utan en äcklig blöt jävla tomatkiva.

Har ni tänkt på hur dom placerar tomaten på mc donalds.. det är inte vid nåt tillfälle kontakt med brödet.. antingen är tomatskivan mellan salladen och burgaren eller mellan osten och burgaren... Dom tänkte även till där .. sen är det inte blöt och sliskig tomat som ni påstår..

Sen bryner dom även bröden som liksom isolerar bort en en del vätska som kan sugas upp och dressingen skyddar ochså upp till och ned till brödet.. som dom smörjer på..

Smaken är som häcken som sagt, delad

Smashed burger (maillardeffekten) är dock min favorite med bara ost, ev lök, lite senap men det har ju inget med att jag inte gillar tomater på burgare
Senast redigerad av maxorr 2020-06-20 kl. 20:35.
Citera
2020-06-20, 22:06
Medlem
ja, det är nåt med tomater som förstör hamburgare. Annars älskar jag tomater, men på nåt jävla sätt sänker det en hamburgare.
Citera
2020-06-20, 22:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RolexDatejust
Du är medveten om att jag ifrågasatte elitismen i tråden, men ändå svarar du sarkastiskt på mig som om jag var den som var elitistisk. Folk som dissar tomat, som alltid varit en etablerat ingrediens är väl de som borde ta emot din sarkasm och inte jag. Jag säger bara som vilken sund människa som helst, att tomat är väl som vilken ingrediens som helst.

Blev du provocerad nu när du ska attackera tillbaka utan substans? Hade du något att säga emot i det jag skrev? Du tycker alltså att jag verkar ointresserad av goda burgare för att jag tycker att det är märkligt av folk att utesluta en av de vanligaste ingredienserna: tomat och lök? Förklara vaarför.

Senaste receptet jag kollade på var av Ramsay. Säger man att tomat inte hör hemma på en hamburgare, som onekligen är en av de vanligare tillbehören, då har man ingen rätt att lägga över fokus på andra och påstå utan substans att de "inte verkar särskilt intresserad av goda hamburgare".

Har ätit moderna hamburgare innan de blev moderna, vet inte vad som gör dig så speciell som gjort det. Det var inte länge sedan Sverige tog efter dessa koncept som funnits i USA länge. Jag har då aldrig hört att tomat ska vara en no-go ingrediens. Du är medveten om att bevisbördan är på er som påstår att tomat är en dålig ingrediens, snarare än vi som säger att det inte är det? Att dina favoritställen inte har tomat i alla sina burgare säger inte mycket om tomat som tillbehör.

Ok.
Gordon Ramseys recept är det du går efter.
Det säger en hel del om dig som burgarmänniska.

Fråga - vilka burgarhak i Sverige och utomlands har du ätit på?
Där dom har tomat som en viktig ingrediens.
Citera
2020-06-20, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonn
Stekta kryddade tomater är gott.
Även grillade.

Jag gillar även saltade kalla tomater.

Tomater i grillade hamburgare är helt okej.
Tomater i stekta hamburgare smakar udda. Inte äckligt, men inte gott heller.

Testa skiva tunna skivor med tomat. Med bara lite salt och vitpeppar på. Då snackar vi
Citera
2020-06-20, 22:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Kan inte få för mycket umami i en burgare så tomater är ofta väldigt fint på.

Kanske om man har fint högrev som många nämner "har man väldigt tillräckligt bra kött räcker det med köttet", men har man bra kött, varför i helvete maler man då ner det för att göra en burgare - är godare som ren köttbit.

Nej, burgare ska ha mycket saker i sig för att vara en riktig burgare. Är det som är kul med burgare, lägga på nya saker.
Tomat är inget tvång, men siktar man på en lite fräschare burgare är det riktigt nice med den extra umamin. Tomaten generellt gör burgaren saftigare, och burgare i köttet är väldigt väldigt ofta ganska torra, spelar ingen roll om det är på ett snabbmatshak, ett gatukök, en pub, eller finare restaurang.

Gör man egna burgare, så är malet kött inte så jävla nice att ha rött i mitten vare sig det är fint kött eller billig färs.
En blodig biff passar i hel köttbit, där fibrerna är kvar, och vätskan är där den ska vara, rinner där det ska rinna.
Malt, nej, kött maler man för att helsteka och blanda med andra ingredienser - som tex Tomat.

Vet du ens vad umami innebär?
När du maler kött till burgare, vilka detaljer använder du?

En riktig burgare innehåller bröd, kött, ost och majonnäs.
Per defenition och enligt originalet.
Citera
2020-06-20, 22:32
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Vet du ens vad umami innebär?
När du maler kött till burgare, vilka detaljer använder du?

En riktig burgare innehåller bröd, kött, ost och majonnäs.
Per defenition och enligt originalet.
Saftighet är väl det bästa jag kan förklara det på. Men det kanske är fel?
Vad menar du med detaljer?

Även om det källösa påstående om originalet är sant så är det ju för väl att mat utvecklas. Tror inte många idag hade tyckt en hamburgare från 1920-talet varit särskilt god om de fick möjligheten att resa dit. Varken köttet, brödet, eller helheten.
Citera
2020-06-20, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemmasittarna
När jag tittar på olika reviews från olika hamburgarkedjor i USA eller annat så tar folk ut tomaterna ur burgarna, en annan gång var det en kille som sa att han hade väldigt mycket emot det men sa inte vf.

Så vill gärna fråga er andra som inte gillar det eller ni som kan mycket om vf andra gör detta?
För att de är vattniga och smaklösa och egentligen bara tillför vätska utan smak till burgaren.
Hade det varit små, solmogna smakrika tomater hade nog ingen sagt något.
Citera
2020-06-20, 22:50
Medlem
johnthedickholmess avatar
en grillad burgare utan ketchup, senap och räksallad kan smaka bättre med tomatskivor. blir en fylligare umami smak och saftigare. med extra salt och peppar och gärna några stänk tabasco.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in