Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-20, 18:19
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TashunkeWitko
Om Woodwardbernstein har fel skulle det ju innebära att SVT aldrig kan genomföra en direktsändning, för den händelse att någon förtalar någon. Jag har ingen källa på det men det blir ju försikigt uttryckt en smula orimligt. Som exempel har vår statsminister pekat ut Christer Pettersson som Palmes mördare i SVT, utan att varken statsministern eller SVT ställdes inför rätta för det.

Direktsändningar innebär vissa risker ja.
Jag vet dock inte om SVT kan bli skyldiga att betala skadestånd i detta fall men skulle inte bli förvånad om det är så. Speciellt i detta fall när de visste att en lösning på mordet skulle presenteras.
Citera
2020-06-20, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Jag frågade efter en källa eftersom jag inte är säker på svaret men finner det inte osannolikt att de kan bli skyldiga att betala skadestånd i detta fall när en person pekas ut som mördare utan bevis.

Normalt sett går t.ex. inte SVT ut med namn på misstänkta innan dom fallit och det hade gått att maskera namnet även här. T.ex. genom att sända med 15 sekunders eftersläpning och pipmaskera namnet.

Ja i sina egna nyhetsprogram brukar de maska misstänkta som du säger men att maska chefsåklagaren under en presskonferens verkar som överkurs. Det här är ju chefsåklagarens ansvar.
Jag vet inte heller säkert men hela frågan är hypotetisk då han inte har några anhöriga som kan stämma SvT. I så fall borde böcker där han pekas ut redan ha blivit åtalade.
Tänkbart att det långa, kloka efterpratet (gäsp?) kunde åtalas men känner mig tveksam till det.
Citera
2020-06-20, 18:21
Medlem
Citat:
0% måste innebära att du har fullständiga bevis för att CP är oskyldig, hur ser dessa bevis ut?

Och du menar alltså också att endast SE och CA kan ha begått mordet, ingen annan!

Under 5 % rymmer Stay Behind, CA, polisspår, Stasi mfl
Citera
2020-06-20, 18:22
Medlem
Citat:
Direktsändningar innebär vissa risker ja.
Jag vet dock inte om SVT kan bli skyldiga att betala skadestånd i detta fall men skulle inte bli förvånad om det är så. Speciellt i detta fall när de visste att en lösning på mordet skulle presenteras.

Tror du verkligen det eller är det en önskedröm för dig?
Citera
2020-06-20, 18:25
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein

Som jag skrev efterfrågade jag källa eftersom jag inte vet vad som gäller men jag skulle inte bli förvånad om SVT kan bli skyldiga att betala skadestånd för detta. Eftersom ingen av oss verkar veta får vi väl borda frågan eller förlägga den till juridikforumet.

Citat:
Ursprungligen postat av henryskumberg
Under 5 % rymmer Stay Behind, CA, polisspår, Stasi mfl

Jag frågade om dina bevis för att CP är oskyldig då du angav 0% för honom. Du måste då ha fullständiga bevis för det och inte bara tro.
Citera
2020-06-20, 18:28
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Glöm allt snack om förtal, det var bara något som GW hasplade ur sig för att han var lack. Thomas Bodström förklarade saken tydligt: Det hade visst kunnat vara ett förtal om det hade varit ett vanligt mord, men det är inget vanligt mord. Det är ett oerhört sensationellt mord.

Allmänintresset kan ursäkta vad som helst när det gäller mordet på Olof Palme. Om SE:s släktingar hade vänt sig till Thomas Bodström hade han avrått dom från att gå vidare. Thomas Bodström är bekant med familjen Palme, så han är ingen neutral person att fråga. Men han är mångårig advokat och före detta justitieminister.

Bodström är en alkoholiserad sosse, dvs part i målet. Jag säger inte att han måste ha fel men han är regimtrogen.
Citera
2020-06-20, 18:30
Medlem
HarryScheinens avatar
Jag kanske är sist på bollen kring detta. Jag får spader av Henning Witte och Mikael Hagenbo, de är båda två så too much att jag måste typ våldtäktsduscha efter att ha sett/hört dem. Finns det någon som har koll på den där tyska boken som de två figurerna får kalsongskott över? Det där dokumentet från CIA MI6 december 1985 att Palme ska dödas som de hänvisar till, jag fattar halv sju efter att ha försökt läsa det, det är rena hieroglyfer för mig.

Är allt trams kring detta, någon som har koll?

Dokumentet de yrar om finns strax under de stora bokbilden:
http://whitetv.se/sv/palmemordet/2452.html

Här är programmet med gökarna Witte och Hagenbo:
https://www.youtube.com/watch?v=k1fHYVBc9Kw&t=422s
Citera
2020-06-20, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henryskumberg
CP = Noll procent
CA= Blir då under resterande 5 %.

Du är 95% säker när det saknas teknisk bevisning och allt som finns är sunkiga indicier?
Citera
2020-06-20, 18:39
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein

Jag ställde en fråga om det här: (FB) Kan SVT bli skadeståndsskyldiga för presskonferensen om Palmemordet?
Jag vet som sagt var inte svaret så det blir intressant att se vad som gäller.
Citera
2020-06-20, 18:44
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Du är 95% säker när det saknas teknisk bevisning och allt som finns är sunkiga indicier?

Ännu mer intressant är att:

- han är 100% säker att CP inte kan ha begått mordet trots avsaknad av bevis för det.
- att endast SE och CA kan ha begått mordet
- att det är 5% att en medhjälpare till SE kan ha begått mordet men utan att kunna peka ut vilken medhjälpare. Om flera personer är tänkbara blir det orimligt att dessa personer endast kan ha begått mordet i samarbete med SE och inte utan honom.

Det här visar snarast på en mycket stor bristande förståelse för sannolikheter.
Citera
2020-06-20, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic

Det är så mycket kring SE som talar emot honom. Extremt många indicier som talar för att det är han. Indicier är inte lika starkt som bevis men i detta fallet är indicierna väldigt starka.

Det finns saker som vissa inte riktigt tar med i bilden. SE psykiska hälsa och hur alkoholism förändrar en persons personlighet. Hur en alkoholist beter sig hur han tänker, hur han agerar i olika situationer.

En alkoholist är inte dum i huvudet.nSE har använt sin hjärna från dag 1. Han har använt sin bästa sida nämligen att manipulera och dupera sin omgivning. Inte ens den smartaste utredaren verkar ha kunnat få ihop pusslet.

När SE och Skandias personal förhördes körde Hans Holmer PKK- spåret. Innan dess 33-åringen.
Citera
2020-06-20, 18:55
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Varken du eller jag kan 34 år efteråt tankeläsa oss till vad SE skulle ha haft för syfte med utcheckningen, därför är alla spekulativa "varför skulle man..." och "vem skulle..."-övningar fullständigt meningslösa. Det enda man kan göra är att se i efterhand huruvida utstämplingen var en belastning eller en tillgång, jämfört med alternativet. Jag menar att det är bättre att se ut att ha betett sig helt enligt rutinerna än att bara ha försvunnit från jobbet, så jag säger tillgång. Någon belastning blev det däremot aldrig då ingen använde det emot honom utan bara tog hans tidsangivelser som han gav dem, hur mycket han än justerade.

Och ifall du känner att det är så oerhört jävla omöjligt att få ihop Grand och utstämpling, så är det väl inte svårare än att spåna ihop ett annat av tusen alternativa scenarion, istället för att stå fastkörd och trampa på stället som en batteridriven leksak som gått in i väggen. Här, testa detta bara som en övning:

- SE är vid Grand. Har vapnet med sig. Kom dit med en förhoppning om att tillfälle skulle uppstå. Inser när han stått där och hängt ett tag att folk liksom inte vill skingras som han hoppats. Han kommer inte åt Palme här, det är FÖR riskabelt, han trodde det var 20 pers på den här skitfilmen och att de skulle ha bråttom hem, men icke. Så han ger upp och avlägsnar sig innan han ens vet vart alla ska. Lägger ner projektet och besinnar sig. Mårten Palme har sett någon annan vid möbelaffären och blandar ihop det med bilden av SE vid bokhandeln tidigare sisådär 23:12 när Lars K såg honom. Shit happens.
Bittert går SE tillbaka till kontoret, rafsar ihop sina saker, går ner, stämplar ut, byter några ord med HO, har ännu vapnet med sig. Hemgång och sen Idre, alltid nåt. Men så när han står där så ser han Palmejäveln komma på denna sidan gatan! Damn, we're back on! Ehhhh Henry tjena tjena måste gå nu hej. Följer efter. Blam blam.

Bara ett exempel. Släpp sargen och tänk ut fler istället för att lägga all energi på att fnysa och stånka.
Kul med en idrottsmetafor i dessa tider; har nästan glömt bort vad riktig sport är!

Du talar om att släppa sargen, med den är lång, lika lång som TPs ”långa scenario” med Grandman och du har ett så krampaktigt grepp om den att det är risk att få flisor i nävarna. I stället för att ge upp det helt utsiktslösa att få in SE som Grandman så lanserar du ett nytt scenario som borde skickas rakt in i utvisningsbåset
- nu skall SE bittert lunka tillbaka till kontoret 23:12, hinna in bakvägen, upp till kontoret, ner igen och stämpla ut 23:19-23:19:59, sedan snacka med HO och vara på plats utanför ca 23:20:30.
- hinner han det första på 7 minuter? Inte om han inte rappar på allt han har. Men han kanske gick ännu tidigare från Grand, då hinner han väl? Absolut, men poängen är att han med ditt slumpscenario inte behöver vara vid Grans öht! Så varför envisas du med det?

Med SE är det så enkelt att vi har ett par uppgifter att förhålla oss till:
- han återvänder till Skandia tidigare på kvällen 20:10 enligt väktaren ALG (förhör 860610)
- han stämplar ut från Skandia 23:00-23:19:59.
- han återvänder till Skandia 23:40 och berättar om MOP för HO och ALG.
Det är det enda konkreta vi vet. Allt annat är tolkningar och urval av vittnesmål och signalement i en eller annan riktning.

Av ovanstående kan man dra två slutsatser:
1. det finns en möjlighet för SE att vara GM. Tidsfönstret är mycket tight och det är högst osannolikt att SE hinner bli ”Dekorima-man”, men skjuta OP kan han hinna.
2. SE hade ingen möjlighet att veta att LOP var på bio, än mindre att de skulle gå söderut, och med 100% säkerhet visste han inte att de skulle passera Skandia.

Frågan jag ställer mig varför anhängarna till Pet(t)ersson inte nöjer sig med (1) utan ständigt drömmer sig bort till fantasivärldens (2)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in