Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Varken du eller jag kan 34 år efteråt tankeläsa oss till vad SE skulle ha haft för syfte med utcheckningen, därför är alla spekulativa "varför skulle man..." och "vem skulle..."-övningar fullständigt meningslösa. Det enda man kan göra är att se i efterhand huruvida utstämplingen var en belastning eller en tillgång, jämfört med alternativet. Jag menar att det är bättre att se ut att ha betett sig helt enligt rutinerna än att bara ha försvunnit från jobbet, så jag säger tillgång. Någon belastning blev det däremot aldrig då ingen använde det emot honom utan bara tog hans tidsangivelser som han gav dem, hur mycket han än justerade.
Och ifall du känner att det är så oerhört jävla omöjligt att få ihop Grand och utstämpling, så är det väl inte svårare än att spåna ihop ett annat av tusen alternativa scenarion, istället för att stå fastkörd och trampa på stället som en batteridriven leksak som gått in i väggen. Här, testa detta bara som en övning:
- SE är vid Grand. Har vapnet med sig. Kom dit med en förhoppning om att tillfälle skulle uppstå. Inser när han stått där och hängt ett tag att folk liksom inte vill skingras som han hoppats. Han kommer inte åt Palme här, det är FÖR riskabelt, han trodde det var 20 pers på den här skitfilmen och att de skulle ha bråttom hem, men icke. Så han ger upp och avlägsnar sig innan han ens vet vart alla ska. Lägger ner projektet och besinnar sig. Mårten Palme har sett någon annan vid möbelaffären och blandar ihop det med bilden av SE vid bokhandeln tidigare sisådär 23:12 när Lars K såg honom. Shit happens.
Bittert går SE tillbaka till kontoret, rafsar ihop sina saker, går ner, stämplar ut, byter några ord med HO, har ännu vapnet med sig. Hemgång och sen Idre, alltid nåt. Men så när han står där så ser han Palmejäveln komma på denna sidan gatan! Damn, we're back on! Ehhhh Henry tjena tjena måste gå nu hej. Följer efter. Blam blam.
Bara ett exempel. Släpp sargen och tänk ut fler istället för att lägga all energi på att fnysa och stånka.
Kul med en idrottsmetafor i dessa tider; har nästan glömt bort vad riktig sport är!
Du talar om att släppa sargen, med den är lång, lika lång som TPs ”långa scenario” med Grandman och du har ett så krampaktigt grepp om den att det är risk att få flisor i nävarna. I stället för att ge upp det helt utsiktslösa att få in SE som Grandman så lanserar du ett nytt scenario som borde skickas rakt in i utvisningsbåset
- nu skall SE bittert lunka tillbaka till kontoret 23:12, hinna in bakvägen, upp till kontoret, ner igen och stämpla ut 23:19-23:19:59, sedan snacka med HO och vara på plats utanför ca 23:20:30.
- hinner han det första på 7 minuter? Inte om han inte rappar på allt han har. Men han kanske gick ännu tidigare från Grand, då hinner han väl? Absolut, men poängen är att han med ditt slumpscenario inte behöver vara vid Grans öht! Så varför envisas du med det?
Med SE är det så enkelt att vi har ett par uppgifter att förhålla oss till:
- han återvänder till Skandia tidigare på kvällen 20:10 enligt väktaren ALG (förhör 860610)
- han stämplar ut från Skandia 23:00-23:19:59.
- han återvänder till Skandia 23:40 och berättar om MOP för HO och ALG.
Det är det enda konkreta vi vet. Allt annat är tolkningar och urval av vittnesmål och signalement i en eller annan riktning.
Av ovanstående kan man dra två slutsatser:
1. det finns en möjlighet för SE att vara GM. Tidsfönstret är mycket tight och det är högst osannolikt att SE hinner bli ”Dekorima-man”, men skjuta OP kan han hinna.
2. SE hade ingen möjlighet att veta att LOP var på bio, än mindre att de skulle gå söderut, och med 100% säkerhet visste han inte att de skulle passera Skandia.
Frågan jag ställer mig varför anhängarna till Pet(t)ersson inte nöjer sig med (1) utan ständigt drömmer sig bort till fantasivärldens (2)?