Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-20, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Alibi betyder lite slarvigt "på annan plats".

Om SE står och pratar med HO i receptionen på Skandia inne i själva huset och mordet samtidigt sker utanför samma hus vid ett hörn 50 meter längre bort så bör detta tolkas som om SE har alibi.

SE var alltså inte på mordplatsen när mordet ägde rum.

Aha, ok jag är med.

Japp, om SE var 50 meter ifrån mordplatsen när mordet skedde då har han alibi.

Om han var 50 meter ifrån mordplatsen alltså...
Citera
2020-06-20, 15:11
Medlem
Citat:
Jag förstår inte din logik här. SE vill inte berätta för polisen om dessa minuter, då de gör SE iskallt som vittne för Polisen vad jag tolkar det hela. Då menar du som också noterar att SE inte talar med polisen om samtalet att SE manipulerar HO att ljuga för polisen om samtalet har ägt rum?

Vilken agenda har SE att påverka HO att ljuga för Polisen enligt ditt resonerande?

Jag tror HO återger det han kommer ihåg och att samtalet ägde rum.

När han intervjuades 860301 kl 12.20 så sade han att han gått ut från Skandia utan att prata med väktarna. Då förstod han inte att ett alibi från någon av väktarna kunde bestå att han pratade med väktarna i några minuter.

När han förstod att klockan gått 1 minut fel inte 23.20 utan 23.19 så fattade han att ett alibi kunde bestå att han pratat några minuter med en väktare, i detta fall HO. Han fick ju tidsangivelserna av Roland B EFTER polisförhöret 12.20. SE ringde Roland B runt 11.40. Då skulle Roland B spela tennis. Sedan ville SE han skulle in och kontrollera exakt stämpeltid. Denna uppgift från Roland B kom således EFTERRÄTT polisförhöret. Det var när han fått uppgiften från Roland B som han fattade att han var tvungen att skaffa ett alibi för mordet.
Citera
2020-06-20, 15:12
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henryskumberg
SE hade alkoholproblem 1986. I början av 90-talet förtidspenionerades SE. Intervjun i tidningen ” Skydd och säkerhet” 1992 blev hans sista framträdande i media.

1999 orkade inte exfrun mer utan skilde sig. I februari 2000 hittades SE i din lägenhet död. Själv,ord genom alkoholförtäring och en massa starka narkotikaklassade värktabletter.

SE var vid tidpunkten en person med psykisk ohälsa.

Jo, det är ju säkerligen korrekt, men ditt påstående vara att "SE var expert på att manipulera".

Det finns ju absolut personer som är "experter" på det, medan andra bara är kända för att vara lätt lögnaktiga eller ha lätt för överdrifter, sådana personer brukar vara lätta att identifiera och sådana brukar inte omgivningen lyssna särskilt mycket på. Ungefär som SE:s relation till mordutredningen med diverse påstådda viktiga uppgifter han satt inne med.
Citera
2020-06-20, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det är helt motiverat att flaxa med armar, kepsar och handledsväskor när man råkar på en till synes helt faktaresistent individ som vägrar att inse det uppåt väggarna galna av SE att skynda sig från Grand, utan kunskap om var LOP är på väg, in bakvägen och med flit stämpla ut.

Om du lyfter blicken från KPs flackande dito så inser du det du med.
Varken du eller jag kan 34 år efteråt tankeläsa oss till vad SE skulle ha haft för syfte med utcheckningen, därför är alla spekulativa "varför skulle man..." och "vem skulle..."-övningar fullständigt meningslösa. Det enda man kan göra är att se i efterhand huruvida utstämplingen var en belastning eller en tillgång, jämfört med alternativet. Jag menar att det är bättre att se ut att ha betett sig helt enligt rutinerna än att bara ha försvunnit från jobbet, så jag säger tillgång. Någon belastning blev det däremot aldrig då ingen använde det emot honom utan bara tog hans tidsangivelser som han gav dem, hur mycket han än justerade.

Och ifall du känner att det är så oerhört jävla omöjligt att få ihop Grand och utstämpling, så är det väl inte svårare än att spåna ihop ett annat av tusen alternativa scenarion, istället för att stå fastkörd och trampa på stället som en batteridriven leksak som gått in i väggen. Här, testa detta bara som en övning:

- SE är vid Grand. Har vapnet med sig. Kom dit med en förhoppning om att tillfälle skulle uppstå. Inser när han stått där och hängt ett tag att folk liksom inte vill skingras som han hoppats. Han kommer inte åt Palme här, det är FÖR riskabelt, han trodde det var 20 pers på den här skitfilmen och att de skulle ha bråttom hem, men icke. Så han ger upp och avlägsnar sig innan han ens vet vart alla ska. Lägger ner projektet och besinnar sig. Mårten Palme har sett någon annan vid möbelaffären och blandar ihop det med bilden av SE vid bokhandeln tidigare sisådär 23:12 när Lars K såg honom. Shit happens.
Bittert går SE tillbaka till kontoret, rafsar ihop sina saker, går ner, stämplar ut, byter några ord med HO, har ännu vapnet med sig. Hemgång och sen Idre, alltid nåt. Men så när han står där så ser han Palmejäveln komma på denna sidan gatan! Damn, we're back on! Ehhhh Henry tjena tjena måste gå nu hej. Följer efter. Blam blam.

Bara ett exempel. Släpp sargen och tänk ut fler istället för att lägga all energi på att fnysa och stånka.
Senast redigerad av CrispyKreem 2020-06-20 kl. 15:22.
Citera
2020-06-20, 15:13
Medlem
Citat:
Alibi betyder lite slarvigt "på annan plats".

Om SE står och pratar med HO i receptionen på Skandia inne i själva huset och mordet samtidigt sker utanför samma hus vid ett hörn 50 meter längre bort ute på gatan så bör detta tolkas som om SE har alibi.

SE var alltså inte på mordplatsen när mordet ägde rum.
Det är ju i så fall ett vattentätt alibi.
Citera
2020-06-20, 15:20
Medlem
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Cigge C ägde väl oxen eller var i alla fall starkt kopplad till oxen. Och SE var väl redan påtänkt som GM innan Cigge gick ur tiden. Tror det utesluter SE som stamkund eller "reguljär" kund. Cigge borde någon gång under alla intervjuer och förhör nänmt något om SE.

Jag har noll koll på Oxen. Sigge Cedergren dog 1996. Cedergren kan möjligen ha känt igen SE som "vittnet som var med på tv", men SE figurerade ju aldrig som misstänkt före KP tog upp honom 2016. Att LL och TP arbetade på teorier kring honom några år innan lär ju aldrig ha kommit till SC kännedom eftersom han var död?

Jag vet inte hur klientelet kom och gick genom åren på Oxen. Men det är väl inte helt otänkbart att det cirkulerade några personer 1985-86 på stället som inte var där dagligen så att säga.

Givetvis vild spekulation, men det kan ju även hända att det figurerade lite "finare folk" ibland på Oxen, till vilka man ju lär säga att SE i så fall hörde. Mycket om SE är ju inte känt (på gott och ont). Men, vad motsäger att SE någon gång ska ha blivit erbjuden att köpa droger i närheten av Skandia någon kväll - att han nappade en gång, köpte kola eller amfetamin, och därefter fick ett "kodord" från någon på Oxen, utifall han någon gång skulle vilja köpa igen, eller om han ville spela? Konstigare saker bland finare folk har ju som bekant skett. Världen är liten. Osv.
Citera
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henryskumberg
RB var tvungen att åka in till Skandia, en lördag, för att kolla exakt tid. Säger allt hur stressad SE var. Sov säkert inte en blund den natten då folk sett han springa ifrån mordplatsen.
Notera att om SE är GM så är det helt kontraproduktivt att be RB ta fram
en exakt utpasseringstid. Denna kommer ju då med all säkerhet att inte ge honom alibi, i synnerhet om RB kollar klockan mot Fröken Ur.

Att SE kommer med olika tider är märkligt, men uppgiften i TR är
så uppenbart orimlig att den inte tjänar något syfte; om jag minns rätt säger han sig då komma ut efter mordet fastän han också säger sig höra minst ett skott.
Citera
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Det är ju i så fall ett vattentätt alibi.

Tror vi på HO som vittne så har KP fel och SE har alibi.

Det vore intressant att läsa det hemligstämplade förhöret med den andra väktaren som var närvarande vid samtalet.

Kanske det vittnet ger en annan tolkning, men då borde man släppa det så vi kan förstå om detta har fått KP att resonera annorlunda. Jag tolkar det som att detta vittnesmål inte stödjer KPs tolkning och agenda tills vi får ta del av det och motsatsen har bevisats.
Citera
2020-06-20, 15:22
Medlem
Försöker sammanfatta tidslinjen för Stig Engströmteorin:

Han fick av en slump syn på paret Palme på väg in på Grand när han var ute och åt middag.
Stirrade in i biografen där han iakttogs av två kvinnor som tyckte att han såg skum ut.
Åkte hem till sin granne i Täby och stal ett vapen.
Åkte sen tillbaks till Skandia där han väntade tills att han visste att filmen skulle vara slut.

gick han tillbaks till Grand och därifrån följde han efter paret Palme och sköt.
Sen sprang han hem till sin mamma (ca 1 kilometer) och gömde vapnet där.
Återvände sedan till mordplatsen.

Missuppfattningar, detaljkorrigeringar?
Citera
2020-06-20, 15:22
Medlem
Citat:
Jag förstår inte din logik här. SE vill inte berätta för polisen om dessa minuter, då de gör SE iskallt som vittne för Polisen vad jag tolkar det hela. Då menar du som också noterar att SE inte talar med polisen om samtalet att SE manipulerar HO att ljuga för polisen om samtalet har ägt rum?

Vilken agenda har SE att påverka HO att ljuga för Polisen enligt ditt resonerande?

Jag tror HO återger det han kommer ihåg och att samtalet ägde rum.

Kom ihåg att SE sade att han gick ut utan att prata med väktarna INNAN han fick den rätta
tidsangivelsen

Kom ihåg att SE pratade med Roland B 11.40, innan polisförhöret. Roland B säger att SE inte sade att han pratat med väktarna innan han gick ut. Roland B och SE pratades således vid INNAN man rättat stämpeltiden från 23.20 till 23.19.

Annette K förhör är hemligstämplat. Hon satt i receptionen när SE gick.

HO har pratat med SE 25 ggr mellan 28 februari-12 juni. Två personer som egentligen aldrig skulle träffas då den ene jobbade dagtid och den andre 16.45-20.45 eller 20.45-8.15.
Citera
2020-06-20, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
Försöker sammanfatta tidslinjen för Stig Engströmteorin:

Han fick av en slump syn på paret Palme på väg in på Grand när han var ute och åt middag.
Stirrade in i biografen där han iakttogs av två kvinnor som tyckte att han såg skum ut.
Åkte hem till sin granne i Täby och stal ett vapen.
Åkte sen tillbaks till Skandia där han väntade tills att han visste att filmen skulle vara slut.

gick han tillbaks till Grand och därifrån följde han efter paret Palme och sköt.
Sen sprang han hem till sin mamma (ca 1 kilometer) och gömde vapnet där.
Återvände sedan till mordplatsen.

Missuppfattningar, detaljkorrigeringar?

Vapnet hade på ditt kontor som var låst för alla..utan för SE. Väktarna kom inte i hans rum.
Citera
2020-06-20, 15:25
Medlem
SuperTeflons avatar
Är det jag som söker dåligt eller har SVT Play redan rensat bort presskonferensen?

Kan man i så fall spekulera om varför man har agerat så? PUs utpekandet av SE som GM försvinner inom 10 dagar från SVT....

Vem drar i trådarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in