2020-06-20, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag vill inte offra någon. Vi kan ta ansvar för hur vi i Sverige agerar om ens det. Jag hade gärna önskat mig vaccin till hela världen imorgon men så kommer det inte bli. De som betalar får vaccin. WHO borde jobba för att få ut det överallt till alla som är villiga att ta det.

Vi kan ju konstatera att en flockimmunitet genom vaccin ligger minst 1½ år bort i tiden.

Och att hålla på med dessa restriktioner under ett par års tid?? Nej, det fungerar såklart inte. Folk i Europa struntar fullkomligt i det redan efter 6 månader. Och det var länge sedan de struntade i det.
Citera
2020-06-20, 18:07
Medlem
arbetets avatar
Då är ett PCR-test beställt hos Doktor24. Väldigt snabb diagnos: - Osäkert men vi skickar ett test iaf.

För er som undrar erbjuder Doktor24 gratis PCR-test d.v.s. om man har en pågående COVID19-infektion. Det är bara att gå in på https://doktor24.se/ och beställa tid för samtal. Det tog knappt 48-timmar då det är en rejäl kö. Sedan får man hem ett testpaket som man sedan skickar in. De tar några dagar så får man svar.

Tydligen tjänar de pengar per test så man behöver inte ljuga alltför mycket om man är frisk.
Citera
2020-06-20, 18:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Vi kan ju konstatera att en flockimmunitet genom vaccin ligger minst 1½ år bort i tiden.

Och att hålla på med dessa restriktioner under ett par års tid?? Nej, det fungerar såklart inte. Folk i Europa struntar fullkomligt i det redan efter 6 månader. Och det var länge sedan de struntade i det.

Snarare 6-12 månader bort.
Citera
2020-06-20, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Stora länder munskydd påbjudes så antalen människor i världen som bär munskydd är avsevärt. Små länder som inte har någon egen tillverkning verkar ha vikt ner sig.

De tänkte som Sverige "vi kan inte påbjuda något som inte går att få tag på, låt oss låtsas att de är onödigt"!!
Och det vara onödigt i äldreomsorgen och det vara onödigt för provtagningspersonal på det stora fina karolinska sjukhuset ända fram till mitten av maj.

så du är enig i att du blåljög om att Sverige var ensam om detta beslut. Faktum är att munskydd används av en stor MINORITET länder. De flesta smittskydd gör alltså bedömningen att det inte har någon nämnvärd påverkan.

WHO har dock ändrat sig och säger nu följande:

""WHO beskriver även hur munskydden bör se ut. De bör bestå utav tre lager olika material: Bomull, närmast ansiktet följt av ett lager polypropen, en typ av plast, följt av ett lager med vätskeresistent material längst ut.

– Det handlar alltså om ett munskydd i tyg, inte den typ av medicinskt munskydd som används i vården. Vi har nu belägg för att om det görs på rätt sätt så kan ett munskydd stoppa potentiellt smittsamma partiklar, sade WHO:s tekniska expert på covid-19, Maria Van Kerkhove, till Reuters.""

Alltså... det KAN ha effekt OM man använder rätt munskydd och på rätt sätt.

Mycket OM och MEN alltså.

Vidare kan vi konstatera att de trasor stora delar av Europa går runt med runt käften då inte har nån vidare effekt. Tyskarna blev ju till och med uppmuntrade att sy egna trasor runt käften av random material...
Säger väl en del om att det är rena politiska beslut och HELT saknar medicinsk värde. Vilket nu WHO bekräftar.

Och hur många kokar dem efter användning tror du?? Efter varje gång du varit ute.
Citera
2020-06-20, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Snarare 6-12 månader bort.

Hur ska du kunna vaccinera 50% av jordens befolkning fram tills juni nästa år???

När det inte ens går att producera denna mängd vaccin. Vad är det du vet som inte ens tillverkarna själva vet?
Citera
2020-06-20, 18:12
Bannlyst
Citat:
Det var ju dock inte vem som helst inom smittskyddet i Belgien som uttalade detta. Ganska tung person som du kan se.

Norges smittskydd hävdar samma sak.

Island, Taiwan och Singapore stängde aldrig sina allmänna skolor och är uppenbarligen inne på samma spår även dem och de har ju lyckats rätt bra minst sagt.

Han talade fortfarande som enskild person, så han får väga hur mycket han vill lilla vän.

Om AT ber dig äta bajs, för det botar corona, tror du honom också för han är ju för tusan vår statsepiademolog. Tung person.
Citera
2020-06-20, 18:12
Medlem
LukeRhineharts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Eftersom jag tog mig tid och folk lär missa det annars så finns det en tabell med åldersfördelningen för döda i Sverige och grannländerna i tråden om syndabocken äldrevården nu. Inte för att det behövdes fler spikar i den kistan.

Kan vara skönt att länka när Ann, Lena och Johan försöker skylla ifrån sig nästa gång.

Intressant sammanställning. Nordvästkorea visade verkligen sitt fula tryne den här veckan. I och med att våren levererat bakslag efter bakslag för den svenska strategin har alltfler kritiska röster höjts. Som svar på detta gick Socialdemokraterna till motattack – med flagranta lögner.

Lögn nummer ett: "Sverige har så höga dödstal på grund av vår undermåliga äldrevård". Det är definitivt sant att den svenska äldrevården håller en sorgligt låg nivå. En ensam syndabock är det dock inte. Hade det varit så hade andelen avlidna i de högre åldersklasserna varit högre i Sverige än i övriga nordiska länder. Vi kan se att så inte är fallet. Den främsta anledningen till Sveriges höga dödstal är det mycket enkla sambandet många smittade = många döda (för en tänkade människa är sambandet helt trivialt, men uppenbarligen hör inte socialdemokratiska politker till den kategorin).

Lögn nummer två: "Sveriges strategi skiljer sig inte från övriga länder". Ja, vad ska man säga... I flera länder har man tryckt ner corona och har inga som helst ambitioner att få majoriteten av befolkningen smittade. I Sverige räknar man med att så gott som alla kommer att bli smittade. Det är totalt väsensskilda strategier.
Citera
2020-06-20, 18:13
Medlem
arbetets avatar
En liten bild inifrån FHM serverat av Thomas Gür. Jag tror minsann han underdriver. Situationen är nog värre än vad vi kan ana bland alla jämställdhetsplaner, värdegrundsdokument och HBTQ-certifieringar:
Thomas Gür
Jag talade för en vecka sedan med en mycket erfaren äldre läkare och politiskt insatt sedan mer än ett halvt århundrade (han är en bit över 75) som just framhöll detta om vilka FHM bestod av och sa mer eller mindre att de som arbetar där huvudsakligen är sociologer och sådana som har sysslat med folkhälsofrågor (typ motion, matvanor, alkohol, tobak) och inte begriper mycket ...
Tänk om någon grävande journalist typ Janne Josefsson kunde luska lite vad som hände när smittskyddsinstitutet lades ner och gick upp i Socialstyrelsen och i det nybildade FHM.

Slutsatsen är att förnekarna är postmoderna fittor hela bunten. Kom ihåg det!
Citera
2020-06-20, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Han talade fortfarande som enskild person, så han får väga hur mycket han vill lilla vän.

Om AT ber dig äta bajs, för det botar corona, tror du honom också för han är ju för tusan vår statsepiademolog. Tung person.

Vad har AT med andra länders bedömningar att göra?? Jag konstaterar att skolstängningarna av allt att döma var väldigt ineffektiva i förhållande till vad det kostade.
Citera
2020-06-20, 18:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Hur ska du kunna vaccinera 50% av jordens befolkning fram tills juni nästa år???

När det inte ens går att producera denna mängd vaccin. Vad är det du vet som inte ens tillverkarna själva vet?

Jag pratar primärt om sverige och sekundärt om europa. Mörkaste Afrika, Sydamerica och stora delar av Asien är nog inte de delar av världen som får Astravaccinet först. Du kan nog undanta 50- 70% av jordens befolkning i första vändan. När vaccin väl börjar komma lär dock smittspridningen stanna av ordentligt.
Citera
2020-06-20, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag gör, jag är fånge i mitt eget land, som i Nordkorea, typ.
På nå't sätt måste det ju, ändå, kännas ganska skönt att du inte är i Nordkorea- right?
Citera
2020-06-20, 18:17
Bannlyst
Citat:
Vad har AT med andra länders bedömningar att göra?? Jag konstaterar att skolstängningarna av allt att döma var väldigt ineffektiva i förhållande till vad det kostade.

Du är inte lite dum du Belgiens bedömning är inte landets bedömning. Det blir det aldrig, hur mycket du än ljuger och inbillar dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in