2020-06-20, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Zombie-Host
Att han skulle sprungit till mamma och lämnat in en rykande revolver må vara konstigt om man är mördare, men att sedan återvända till det omedelbara området där man begått ett mord inför flertalet vittnen är ju mer eller mindre absurt.

---

Med tanke på hur otroligt centralt det är för mordteorin att SE "hinner" ut på gatan är det direkt anmärkningsvärt att Peterson flyttar plats på samtal och utstämpling. Finns det några belägg alls för att det skulle ägt rum så eller är det en (o)medveten lögn för att bygga sitt case?

Man kan också notera att "bytte några ord" är en omskrivning för att pratat om semestern.

Ja, verkligen konstigt. Fast modern var nog hyfsat gammal då SE var 52 år 1986. Lämnade han in handväskan med revolvern så kanske den förstående mamman inte anade oråd. SE var expert på att manipulera då han bevisligen var en alkoholiserad mytoman.
Citera
2020-06-20, 14:53
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Att han skulle sprungit till mamma och lämnat in en rykande revolver må vara konstigt om man är mördare, men att sedan återvända till det omedelbara området där man begått ett mord inför flertalet vittnen är ju mer eller mindre absurt.

---

Med tanke på hur otroligt centralt det är för mordteorin att SE "hinner" ut på gatan är det direkt anmärkningsvärt att Peterson flyttar plats på samtal och utstämpling. Finns det några belägg alls för att det skulle ägt rum så eller är det en (o)medveten lögn för att bygga sitt case?

Man kan också notera att "bytte några ord" är en omskrivning för att pratat om semestern.

Vittnet HO beskriver det som att de pratade några minuter efter att SE stämplade ut. Det finns det belägg för.

Hur KP har kommit fram till en annan ordning på det inträffade är anmärkningsvärt och något han gärna borde få utveckla bakgrunden till.

För de som anar en mörkläggning har jag numera svårt att hitta morgonstudions sändning från presskonferensen på SVT Play. Kanske jag söker dåligt, men hittar inte KPs presskonferens alls på SVT Play längre. Kanske någon kan länka som hittar den, eller "någon" kanske bett SVT att ta bort den.

Den största nyheten på 34 år har "mystiskt" försvunnit från SVT.
Citera
2020-06-20, 14:53
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henryskumberg
SE var expert på att manipulera då han bevisligen var en alkoholiserad mytoman.

Finns det några belägg för det eller är det en teori?
Citera
2020-06-20, 14:58
Medlem
Citat:
Ja, verkligen konstigt. Fast modern var nog hyfsat gammal då SE var 52 år 1986. Lämnade han in handväskan med revolvern så kanske den förstående mamman inte anade oråd. SE var expert på att manipulera då han bevisligen var en alkoholiserad mytoman.

Mamma Engström var till åren kommen redan 1986 men hon var pigg och alert. Hon levde ett friskt liv ända till 110 års ålder.
Citera
2020-06-20, 14:59
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Då HO och SE pratat vid ca 25 ggr efter mordet fram till förhöret i juni 1986 så tror jag SE manipulerat HO under denna tid gör att få in att de minnsann pratade även denna kväll. Då det hände att de slängde några ord någon gång ibland vid övertidsarbete så har nog SE pratat omkull HO efter mordet och fått HO att tro att de även pratade denna kväll. Tycker du inte det är märkligt att SE och HO pratat ca 25 ggr efter mordet när SE jobbar dagtid och HO kvällar/ nätter?? HO börjar sina pass när SE går hem..

Räkna med att SE varit på HO under denna tid.

Jag förstår inte din logik här. SE vill inte berätta för polisen om dessa minuter, då de gör SE iskallt som vittne för Polisen vad jag tolkar det hela. Då menar du som också noterar att SE inte talar med polisen om samtalet att SE manipulerar HO att ljuga för polisen om samtalet har ägt rum?

Vilken agenda har SE att påverka HO att ljuga för Polisen enligt ditt resonerande?

Jag tror HO återger det han kommer ihåg och att samtalet ägde rum.
Citera
2020-06-20, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Jag tolkar detta som att SE har insett att han måste "trolla bort några minuters samtal med HO" för att göra sig intressant och undanhåller samtalet för polisen. SEs uppgift i det allra första förhöret att OP låg på rygg i en folksamling med blod bubblande ur munnen stödjer min tolkning att SE kom ut på Sveavägen för sent och missade mordögonblicket. Är SE den mytoman många beskriver honom som så är detta en ganska rimlig tolkning.

Roland B var inte närvarande och tillför bara andrahandsuppgifter. HO var i allra högsta grad närvarande vid samtalet och jag väljer att se HO som trovärdigare som uppgiftslämnare än Roland B.

SE kom ut på Sveavägen för sent och har alibi för mordet.

Vilket alibi tänker du på då?
Citera
2020-06-20, 15:03
Medlem
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Skulle tro att så gott som alla som var på mordplatsen och såg en oigenkännlig statsminister ligga på marken med en massa blod bubblandes ur näsa och mun hade svårt att sova. Så stress borde han ha känt oavsett om han var mördaren eller ej.

Han tog ingen studentexamen från elitinternatet Sigtunastiftelsens Humanistiska Läroverk, och hade tydligen svårt med teoretiska ämnen. (TP, s. 171).

Som jag skrivit i mitt förra inlägg i den här tråden tycker jag SE verkar rätt plausibel som mördare (kanske då efter en kort ordväxling på Sveagatan, då jag menar - kanske lite långsökt - att det faktum att OPs rygg var helt vänd åt GM, så att skottet gick in med 90 graders vinkel i kroppen, kunde tyda på att han just vänt honom ryggen, och att GM inte smugit upp bakom OP). Jag kan då också tänka mig att Engström verkligen "hade detta i sig", nåt slags avgrundsmörker av potentiell aggression, kanske närt av alkohol och andra substanser.

Däremot ställer jag mig rätt skeptisk till allt psykologiserande som nu sker kring hans person. Att han var en i grunden tragisk gestalt, osv: misslyckad ensling som alltid gav andra skulden, och som inte kom framåt i karriären. Möjligt att barnlösheten tyngde honom, och särskilt skilsmässan torde ju ha utlöst en depression som med stor sannolikhet slutade med ett självmord. Så visst, en del tragik där. Men annars, känns inte som man ska överdriva det där. Tycker ändå han verkat ha varit en produktiv medlem i samhället. Väl ett ganska bra jobb, trots allt, med sommarstuga och fester där han tex vid ett tillfälle fick 12 flaskor vin av sina polare. Gift två gånger (om än med skilsmässa). Hyfsat framgångsrik som politiker. Alltså, lite udda, visst, men ändå någon som fungerade. Tror kanske TP överdriver lite när det gäller hur folk skrattade åt honom bakom hans rygg, osv. De flesta människor är ju fan lite udda.

Nåt utpräglat Palmehat ser jag inte heller som särskilt begrundat hos honom. Att några muffare hade nån piltavla med Palme i en källare är knappast nån större grej.

Kan fortfarande ha varit en statsministermördare, men tycker inte spåren han lämnat för det i privatlivet är särskilt starka. Då är det snarare frågan om ett avgrundsmörker som ingen riktigt sett (vilket jag håller för plausibelt).

I linje med det som jag försökt framföra ovan tycker jag det är rätt ovisst om hans olika intervjuer och uttalanden om Palmemordet verkligen kan tas som intäkt för att han var besatt av det, och ville utnyttja det enbart för att själv verka viktig. Var han skyldig har vi ju det som förklaring på varför han ville manipulera viss information. Var han oskyldig känns det ändå som en såpass stor grej att det är rätt förklarligt att han kände ett behov av att ber ut sig om det.

Jag håller med dig gällande misslyckande-smetandet av SE. På ytan levde han vid tidpunkten ett hyggligt och bra medelklassliv; gift sedan länge, villa i Täby, grafiker på Skandia, en bekantskapskrets inom societeten, etc.

Jag tror att misslyckandet, som man refererar till, och gärna smetar på SE, mer handlar om det som han själv uttalat sig kring, viket även några tidigare bekanta och kollegor hänvisar till.

Dock får jag för mig att SE hade väldigt höga krav på sig själv, att han var en orolig själ som aldrig blev riktigt nöjd, om du förstår. Han ville ha allt, och fick han inte allt, så ansåg han sig vara misslyckad - trots att han egentligen "på pappret" hade en viss status, lär man ju säga.

Om SEs pappa lär man ju säga att han kom rätt långt i karriären, likaså SEs bror. Det vore ju inte konstigt om han jämförde sig med de två? Lägg till att SE levde utan sin far i många ur under uppväxten (även sin mor), plus att fadern dog när SE var blott 32 år. Sådana saker kan sätta djupa spår i vissa människor. SE lär ju dessutom ha varit en grubblande och ältande person, han saknade nog sin pappa oerhört, och sörjde nog oerhört att han inte fick egna barn. Detta gör inte SE till en misslyckad person i min värld, däremot är det ju fullt begripligt att han sökte bekräftelse och ryggdunkar hos "starka män" i starka positioner under resten av sitt vuxna liv. Fem öres psykologi, men ibland behöver det inte vara knepigare. I jakten på ständig bekräftelse, tenderar ju människor att bli lite naiva och dumsnälla? Så tänker jag iaf.

Att kalla SE för misslyckad bara för att han inte fick barn, utvecklade alkoholism, fick reumatism, inte lyckades avancera till någon topposition inom arbetet eller politiken; kan knappast anses som ett gravt misslyckande, anser jag. Det är en otäck människosyn, i min värld.
Citera
2020-06-20, 15:03
Medlem
Citat:

SE hade alkoholproblem 1986. I början av 90-talet förtidspenionerades SE. Intervjun i tidningen ” Skydd och säkerhet” 1992 blev hans sista framträdande i media.

1999 orkade inte exfrun mer utan skilde sig. I februari 2000 hittades SE i din lägenhet död. Själv,ord genom alkoholförtäring och en massa starka narkotikaklassade värktabletter.

SE var vid tidpunkten en person med psykisk ohälsa.
Citera
2020-06-20, 15:05
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:

De som genomskådat en person att vara mytoman brukar av självbevarelsedrift inte låta sig manipuleras av dessa så lätt.

Vad skulle SE ha för agenda att via HO smyga in ett samtal för att vilseleda Polisen? Kunde inte SE själv berätta om detta då om det var helt påhittat? SE var ju frikostig med att både ändra och brodera ut sin historia med allehanda detaljer vad tiden led.

Jag förstår uppriktigt talat inte vad SE skulle tjäna på att manipulera HO att ljuga för PU om samtalet.
Citera
2020-06-20, 15:08
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leonheart
Vilket alibi tänker du på då?

Alibi betyder lite slarvigt "på annan plats".

Om SE står och pratar med HO i receptionen på Skandia inne i själva huset och mordet samtidigt sker utanför samma hus vid ett hörn 50 meter längre bort ute på gatan så bör detta tolkas som om SE har alibi.

SE var alltså inte på mordplatsen när mordet ägde rum.
Citera
Medlem
Citat:
SE hade alkoholproblem 1986. I början av 90-talet förtidspenionerades SE. Intervjun i tidningen ” Skydd och säkerhet” 1992 blev hans sista framträdande i media.

1999 orkade inte exfrun mer utan skilde sig. I februari 2000 hittades SE i din lägenhet död. Själv,ord genom alkoholförtäring och en massa starka narkotikaklassade värktabletter.

SE var vid tidpunkten en person med psykisk ohälsa.

Har du belägg för att det är ett självmord?

Har du belägg för ditt påstående att det är ett självmord genomfört med bl.a "massa starka narkotikaklassade värktabletter"?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
SE behövde kanske aldrig ordna fram ett vapen. Han HADE redan ett vapen på kontoret. Tänk efter själv: Han var medlem i en skytteklubb. Det är möjligt att den klubben hade sina lokaler på ett sådant ställe att det fanns en rationell och legitim anledning för honom att förvara vapnet på sitt arbetsrum. Han behövde inte ta tunnelbanan hem när han skulle åka till skytteklubben! Han hade redan verktygen att genomföra ett mord när han såg att Palme rörde sig i krokarna utan livvakter.

Så här säger Skandiamannens kusin om den saken:

Citat:
– Mycket på presskonferensen var ju lite snömos. De refererade ju i stort sett till den här boken. Det är några grejer som jag framförallt reagerade på och som inte alls stämmer överens med honom. Att han hade en vapenvana, hurdå? Han var med i en skytteklubb på 50-talet! Något vapen existerade ju inte i de kretsarna. Det stämmer ju inte. Den grejen tycker jag känns helt fel. Han spelade bridge hos en granne, den här ”vapensamlaren”, som hade ett rum i källaren som var nån slags man-cave med en massa vapen på väggen.

Källa: https://www.etc.se/inrikes/skandiamannens-slakting-han-skulle-aldrig-ha-kunnat-halla-kaft-om-det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in