2020-06-20, 14:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Bingo. Skönt att det finns någon som sätter ihop 1+1 att demokraterna hade rätt i allt.

Jag håller verkligen med.
Senast redigerad av wint3riscoming 2020-06-20 kl. 14:40.
Citera
2020-06-20, 14:36
Medlem
WARNING! Medical Experts Are Saying That The SARS-CoV-2 Coronavirus Could Attack In A Series Of Waves With New Mutated Strains
https://www.thailandmedical.news/news/warning-medical-experts-are-saying-that-the-sars-cov-2-coronavirus-could-attack-in-a-series-of-waves -with-new-mutated-strains
Citera
2020-06-20, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
WARNING! Medical Experts Are Saying That The SARS-CoV-2 Coronavirus Could Attack In A Series Of Waves With New Mutated Strains
https://www.thailandmedical.news/news/warning-medical-experts-are-saying-that-the-sars-cov-2-coronavirus-could-attack-in-a-series-of-waves -with-new-mutated-strains

Wait until it recirculates from Brazil.
Citera
2020-06-20, 14:38
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Men inte förhindrat någon smittspridning i det stora hela överhuvudtaget.

Återigen. ALLA dessa åtgärder som världen tagit till har ju uppenbarligen inte alls förändrat utvecklingen. Det har som bäst bromsats upp en aning.

Vi slår rekord nästan varje dag nu. Idag lär det bli bättre då det är helg runt om i världen men igår slogs ett nytt saftigt rekord i smittspridning.

Det är ju helt uppenbart att det inte går att reducera den här pandemin utan en flockimmunitet. Det kommer fortsätta öka.

Fetat. Det var det vettigaste jag sett dig skriva hittills.

Ja det gör vi. Vi slår rekord i antal avlidna i Covid-19 i Norden. Varje dag.

Utom idag och denna helgen då Sverige rapporterar noll.
Citera
2020-06-20, 14:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Det du länkar till är från 17 mars och det känns inte särskilt aktuellt nu.
Citera
2020-06-20, 14:39
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/06/20/lettland-har-nastan-fatt-schack-pa-coronaviruset-nyckeln-verkar-ha-varit-intensiv

Idag
Danmark
+0 döda

Norge
+0 döda

Finland
+0 döda

Estland
+0 döda

Litauen
+0 döda

Lettland
+0 döda

Härligt att se!
Citera
2020-06-20, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, men att man bör stänga sådant som leder till sociala kontakter. Skolorna exempelvis. Kollektivtrafik, eller i vart fall införa krav på andningsskydd. Alla har ett ansvar för att stoppa smittspridningen.

Men att stänga skolorna är en av de mest kostsamma - och ineffektiva - åtgärderna. Särskilt när vi inte har nästan någon smittspridning i just skolorna. Därutöver är det ju sommarlov..

Utan kollektivtrafik kommer man inte till jobbet. Och andningsskydd/munskydd har vi ju harvat igenom tusen gånger. De hjälpte inte kineserna trots att någon här påstod att de hjälpte Jena-borna.

Och på tal om ansiktsskydd så var det ju inte så att personalen på äldreomsorgen hade skydd när de tog hand om svenskarna - men inte när de tog hand om turkarna och finnarna..

Och finnarna har fått extra D-vitamin under sin barndom/ungdom och är precis lika bleka som svenskarna.

Så jag undrar fortfarande hur alla ni tänker ni som presenterar "enkla lösningar" i en väldigt komplex situation..
Citera
2020-06-20, 14:43
Medlem
Offices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det jag inte förstår är varför olika etniska grupper är så överrepresenterade bland Corona-döda i Sverige. När samma etniska grupper har klarat sig finfint i sitt hemland – och även på vissa boenden här i Sverige.

Hur kan det vara så olika?

Varför dör finnarna här – men inte i Finland? Varför dör inte svenskarna i samma utsträckning? För det kan ju inte vara samhällssmittan som är förklaringen. Den är ju lika stor för alla på samma boende.

Jag trodde att du visste svaret till denna komplicerade fråga, eftersom du anser att allt är jätte lätt.

Men du har rätt. Det är svårt att fortsätta diskussionen med dig när du inte har några som helst teorier angående ”varför”.
Jag anser inte att alla frågor är lätta att svara på, men jag har åtminstone NÅGOT jag bygger mina svar på, till skillnad från er och politikerna.

Vad är det som pekar på att Sveriges extrema dödstal beror på att vi har fått in viruset på äldreboenden i högre grad än våra grannländer?

Tills ni kommer med några konkreta uppgifter så är grundorsaken till Sveriges extrema dödstal helt enkelt en större allmän smittspridning.
Citera
2020-06-20, 14:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Men att stänga skolorna är en av de mest kostsamma - och ineffektiva - åtgärderna. Särskilt när vi inte har nästan någon smittspridning i just skolorna. Därutöver är det ju sommarlov..

Utan kollektivtrafik kommer man inte till jobbet. Och andningsskydd/munskydd har vi ju harvat igenom tusen gånger. De hjälpte inte kineserna trots att någon här påstod att de hjälpte Jena-borna.

Och på tal om ansiktsskydd så var det ju inte så att personalen på äldreomsorgen hade skydd när de tog hand om svenskarna - men inte när de tog hand om turkarna och finnarna..

Och finnarna har fått extra D-vitamin under sin barndom/ungdom och är precis lika bleka som svenskarna.

Så jag undrar fortfarande hur alla ni tänker ni som presenterar "enkla lösningar" i en väldigt komplex situation..

Nu är det ju sommarlov. Men det är klart att barn sprider smitta till föräldrar lärare och till andra vuxna.

Vad gäller kollektivtrafik är det ju bara de med samhällsviktiga funktioner som ska resa. Står fortfarande på SLs hemsida.
Citera
2020-06-20, 14:47
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Hur menar du nu? Att vi borde stänga ner hela landet i väntan på vaccin som - kanske - kommer (när då?) för rädda 80+ turkarna på äldreomsorgen?

Citat:
Nej, men att man bör stänga sådant som leder till sociala kontakter. Skolorna exempelvis. Kollektivtrafik, eller i vart fall införa krav på andningsskydd. Alla har ett ansvar för att stoppa smittspridningen.

Jag har funderat på det där med skolorna.

Regeringen har sagt flera gånger att det som skiljer Sveriges strategi från övriga länders i huvudsak är att skolorna har haft öppet.

Sverige har en högre smittspridning än övriga Norden.

Så det betyder ju att de säger att det är skolorna som hållit samhällssmittan igång i Sverige?

Det i sin tur betyder ju då att samhällssmittan borde gå ner nu under sommarlovet

OM vi vuxna fortsätter jobba med att hålla nere smittspridningen?
Citera
2020-06-20, 14:49
Medlem
Citat:
På Nya Zeeland har de lyckats väldigt bra tack vare åtgärder.

Ja men herregud... en isolerad ö är ju tämligen enkel att göra nånting åt. Du har ett 10tal nationer i söderhavet som aldrig haft ett fall av Covid-19 också...

Och i samma sekund NZ öppnar sin gräns så är smittan tillbaka. De har ju redan fått in nya fall genom gränsen de senaste dagarna.

Island samma sak. Nya fall varje dag ifrån gränsen.

Men om vi tittar lite längre bort än ett enskilt land så är det ju uppenbart att smittspridningen inte går att stoppa.

Efter snart ett halvår med smittan så slår vi alltså rekord i smittspridning på jorden TROTS alla åtgärder som införts.
Citera
2020-06-20, 14:50
Avstängd
Citat:

WARNING, WARNING!! Bla bla bla. Det räcker nu med er alarmism. Detta har vi hört sen februari. Det är mer sannolikt att viruset nu muterat till att bli mer harmlöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in