Citat:
Ursprungligen postat av
Rothman
Var lite avundsjuk på dem som hade Granadan med V6:a, tror det var en 2.8 (2.6?) liter eller nåt sånt. Men vad jag hörde så sörplade de i sig nära 2 liter/milen. V6-orna hade tydligen problem med topparna, de sprack om de blev för varma. Hursomhelst tyckte jag att bägge modellerna var coolare än 240:n.
Fanns ett antal olika sexor i dem, 2.3, 2.6, 2.8 och 3.0 (tror det kan ha funnits en 2-literssexa i dem med).
1971-1977, med första karossen så var det 2.3, 2.6 och 3.0 att välja på. 3-litersmotorn var en engelsk pjäs om jag inte minns fel, trött och opålitlig. 2.3 och 2.6 var tyska och betydligt mycket mer pålitliga.
1978 såldes bara 2.8i (som i insprutning) i Sverige, 2.8 är samma grundkonstruktion som de mindre motorerna, de andra fanns kvar men såldes inte här.
Kopplad till Fords rätt dåliga C3-automat så var de rejält törstiga och trötta, mätte inte ofta förbrukning på den tiden, men jag var rätt förvånad när jag kom ca 40 mil på en full tank mestadels landsväg, dvs. ungefär 1.5 liter milen.
Med manuell gick de billigare, min GLS körde jag på ca 1.2 liter, men helt klart var bensinkontot stort på den tiden, jag lade lika mycket pengar på bränsle för 30 år sen som jag gör idag, trots att jag inte körde längre.
Motorn levde ju kvar i Scorpio och Sierra ett bra tag efter att Granada gått i graven, den sista inkarnationen av den var rätt trevlig och inte riktigt lika törstig, körde en Scorpio 2.9 automat på ca. 1 liter per mil.