2020-06-19, 23:32
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Har väl hunnit att ha de flesta Taunusmodeller och någon Granada.

Det var väl hyfsat lättjobbade enkla bilar som som gjorde det dom skulle.
Granadan var väldigt törstig.
En Granada minns jag att vi byggde om till manuel, för att slippa den där automatlådan.
Citera
2020-06-19, 23:47
Medlem
Faukess avatar
Granada: Svullo
Taunus: Ronny & Ragge
Citera
2020-06-20, 00:09
Medlem
Granada var onekligen en trevlig bil, då företrädelsevis de från 1978. Helst skulle den vara försedd med en V6:a med automat för att vara hanterbar. På vintern behövdes ofta något tungt över bakhjulen, annars kom man inte vidare innan det tinat undan!
Citera
2020-06-20, 00:56
Avslutad
Coupéversionerna av både taunus och Granada är vackra modeller
Citera
2020-06-20, 02:08
Medlem
InfraGuls avatar
Jag har ägt en grön Ford Taunus GXL -73 med svart vinyltak.
Fantastisk bil, en av de bästa jag haft.

Tyvärr bytte jag den mot en Toyota Corolla -76 en den var iallafall grön den också.
Citera
2020-06-20, 02:28
Medlem
När jag köpt min Granada så råkade jag låsa in alla nycklarna i bilen. Jag gick ut, tryckte samtidigt ner knappen på dörren och stängde. Jo, man gjorde så förr i tiden.

Helv-te tänkte jag. Vad gör jag nu? Bästa jag kom på var att ringa Polisen och frågade om de kunde hjälpa mig att komma in i bilen. Nja, sa de, vi har slutat med att bryta oss in i bilar för någon vi hjälpte krävde betalt för de skador som uppstod.

Men vad är det för bil du har?, frågade Polisen. En Ford, sa jag. Då så, sa Polisen, de brukar inte ha så bra lås. Så prova med en annan nyckel, vilken som som går in i hålet och vrid om. Prova på alla dörrarna, för det kan skilja i hur bra låsen är.

Sagt och gjort så gick passagerardörren upp med en annan nyckel. Ford-kvalité när den är som bäst. Men jag slapp ivf att ringa en låssmed eller som de gör idag att de ringer en bärgare!
Citera
2020-06-20, 04:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
När jag köpt min Granada så råkade jag låsa in alla nycklarna i bilen. Jag gick ut, tryckte samtidigt ner knappen på dörren och stängde. Jo, man gjorde så förr i tiden.

Helv-te tänkte jag. Vad gör jag nu? Bästa jag kom på var att ringa Polisen och frågade om de kunde hjälpa mig att komma in i bilen. Nja, sa de, vi har slutat med att bryta oss in i bilar för någon vi hjälpte krävde betalt för de skador som uppstod.

Men vad är det för bil du har?, frågade Polisen. En Ford, sa jag. Då så, sa Polisen, de brukar inte ha så bra lås. Så prova med en annan nyckel, vilken som som går in i hålet och vrid om. Prova på alla dörrarna, för det kan skilja i hur bra låsen är.

Sagt och gjort så gick passagerardörren upp med en annan nyckel. Ford-kvalité när den är som bäst. Men jag slapp ivf att ringa en låssmed eller som de gör idag att de ringer en bärgare!
Har inget med ford kvalitet att göra, det där gick att göra på de flesta bilar på den tiden. Många vw gick tillomed att starta med annan nyckel. Saabarna var ett bladmått bra att ha om man ville starta någon man inte hade nyckel till osv.

topic jo jag hadeen granada 2,6 v6, bra bil och bra komfort för den tiden inte var den speciellt törstig heller och inte skämdes jag heller om jag tankade och det stod en 264 på andra sidan. Varför skulle man ha gjort det?? Inte var den speciellt törstig heller Volvo 240,n som kom efter var värre trots att det inte hände mycket när man gasade.
Senast redigerad av clanton 2020-06-20 kl. 04:46.
Citera
2020-06-20, 06:05
Medlem
cacas avatar
Haft en Granada för länge sen, stor bil som man nästan kunde ligga raklång i baksätet, minns den var utmärkt betäcka unga tjejer i. Annars mest skit som drog mycket soppa mm, sålde den rätt snabbt minns ja.
Citera
2020-06-20, 06:42
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
V6 med förgasare fanns bara till 1977.
fordmotorn.
Okej kanske var det bytt motor på den då?
Eller så minns jag fel årsmodell.
Dock vet jag den galna förbrukningen.
Citera
2020-06-20, 06:55
Medlem
Jofs avatar
Taunus har en historik från 30-talet. Granadan bara från tidigt 70-tal. Farsan hade dess föregångare, Ford Consul. Snygg som fan tyckte jag då. Som andra säger. Lite amerikanare över den. 99 hk. Granadan fick 108 hk.
Plastsäten. Lite kladdiga när det blev varmt.
Citera
2020-06-20, 08:21
Medlem
BlueBarrels avatar
grannen hade en "GLS" när jag var yngre och det där "S-et" var vi impade av.
Citera
2020-06-20, 08:23
Medlem
BlueBarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Okej kanske var det bytt motor på den då?
Eller så minns jag fel årsmodell.
Dock vet jag den galna förbrukningen.

importerad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in