Citat:
Ursprungligen postat av
nykines
Tror du att du kan hyra en lägenhet 30min från centralen utan att köa? 15 år tar det.
Nämen se där, att kolla bostadsrätter på blocket påminner om en vinterkväll i Örnsköldsvik. Har allt blivit uppköpt eller hamnat hos blocketskygga mäklare senaste två åren?
Ja 30 minuter var förstås att ta i lite, men det belyser ju ändå saken i fråga desto mer.
Det är inte nödvändigtvis fel på marknaden i det fallet, men det kan vara fel på prioriteringarna om en människa prompt vill bo där han inte har möjlighet.
Norr om Sundsvall är det ändå inga problem med att hitta bostad som så, men det handlar just om hur mycket man vill ha kvar efter lönen. Att gå på baren och be om den billigaste starkaste drinken fungerar förstås bara så långt som det tillåts.
Senaste tiden har också bevisat att internet faktiskt fyller sin ämnade uppgift. Istället för konferenser i Göteborg så fungerar Zoom utmärkt.
Folk jobbar hemifrån efter lite knix med IT-avdelningen, om ens det.
Och ponera sedan att du hittar ett jobb mer eller mindre centralt, och dessutom bor mer eller mindre, men det tar ändå 45 minuter att pendla såvida du inte cyklar. För jag antar att det är fullt möjligt vid vissa sträckor?
Får känslan av att jag reducerar verkligheten lite väl mycket när jag föreställer mig livet i Stockholm, men någonstans känns det ändå som att man är lite väl krävande om man ska ha både förstahandskontrakt och centralt boende i Stockholm bara för att, när det är välkänt att de flesta skuldfria heltidsarbetare förmodligen hinner spara till att vara kontantmiljonär innan det händer.
Personligen är jag ganska nöjd med mitt stora fönster på andra våningen i småstaden där jag kan titta på moln.