2020-06-20, 05:20
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Vem fan vill köpa totalt övervärderade bostäder för miljoner, och dessutom riskera en krasch sedan så att ens etta för några miljoner blir värd en eller två nollor mindre?

varför vill man bo i stockholm om man är fattig?
Citera
2020-06-20, 05:22
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
varför vill man bo i stockholm om man är fattig?

Det här gäller inte bara för Stockholm om du nu trodde det. Även i mindre städer kostar små lägenheter miljoner.
Citera
2020-06-20, 05:40
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nykines
Tror du att du kan hyra en lägenhet 30min från centralen utan att köa? 15 år tar det.
Nämen se där, att kolla bostadsrätter på blocket påminner om en vinterkväll i Örnsköldsvik. Har allt blivit uppköpt eller hamnat hos blocketskygga mäklare senaste två åren?

Ja 30 minuter var förstås att ta i lite, men det belyser ju ändå saken i fråga desto mer.
Det är inte nödvändigtvis fel på marknaden i det fallet, men det kan vara fel på prioriteringarna om en människa prompt vill bo där han inte har möjlighet.

Norr om Sundsvall är det ändå inga problem med att hitta bostad som så, men det handlar just om hur mycket man vill ha kvar efter lönen. Att gå på baren och be om den billigaste starkaste drinken fungerar förstås bara så långt som det tillåts.

Senaste tiden har också bevisat att internet faktiskt fyller sin ämnade uppgift. Istället för konferenser i Göteborg så fungerar Zoom utmärkt.
Folk jobbar hemifrån efter lite knix med IT-avdelningen, om ens det.
Och ponera sedan att du hittar ett jobb mer eller mindre centralt, och dessutom bor mer eller mindre, men det tar ändå 45 minuter att pendla såvida du inte cyklar. För jag antar att det är fullt möjligt vid vissa sträckor?

Får känslan av att jag reducerar verkligheten lite väl mycket när jag föreställer mig livet i Stockholm, men någonstans känns det ändå som att man är lite väl krävande om man ska ha både förstahandskontrakt och centralt boende i Stockholm bara för att, när det är välkänt att de flesta skuldfria heltidsarbetare förmodligen hinner spara till att vara kontantmiljonär innan det händer.

Personligen är jag ganska nöjd med mitt stora fönster på andra våningen i småstaden där jag kan titta på moln.
Senast redigerad av Bonnatorp 2020-06-20 kl. 06:02.
Citera
2020-06-20, 05:49
Medlem
t.bundys avatar
Citat:
En av de absolut sjukaste grejerna med Sverige är att det krävs 20 års väntetid att hyra en lägenhet i Stockholm i ett centralt läge. Och ingen tycker att det är konstigt.

Jag talade med en kines om detta igår och de kunde inte riktigt förstå vad jag sa. Förklarade ett tag men det gick liksom inte riktigt in. För det är ju helt sinnessjukt at man ska vänta i TJUGO ÅR för att få hyra en bostad.

Har ni någon gång varit utanför rikets gränser?
Isåfall, har det land ni varit i haft samma sjuka kösystem och bostadssituation?
Om inte, får det inte er att fundera över om Sverige kanske är dysfunktionellt och sinnessjukt?

Varför går ni med på det här?

Går med på vad?
Varför i hela friden skulle man vilja packa in sig som en sill?
Stockholm? Har du någon gång genomgått en psykiatrisk undersökning?

Kommunister har andra regler.
Citera
2020-06-20, 06:02
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Nej, men alla bostäder i innerstan har ju i princip omvandlats till bostadsrätter. Inte konstigt att köerna blir abnormt långa då. Tyvärr är det nästan en klassfråga huruvida man kan bo i Stockholm eller inte, och då syftar jag inte på förorterna.
Precis! Ombildandet av hyreslägenheter till bostadsrätter är en bidragande faktor, en annan är att kommunala bostadsbolag i princip inte bygger något. Byggs det är det privat och då är majoriteten bostadsrätter som byggs.

Sen vem skulle egentligen vilja satsa massa pengar på bygga ett hyreskomplex som snabbt fylls med allsköns blandning av folk som bryr sig noll om både fastighet eller hålla ordning på området. Sånt får fastighetsskötare fixa. Så är det oftast inte i en brf där man har intresse hålla ordning och inte förstöra då man satsat egna pengar i sitt boende.

En anekdot från förr. Där jag växte upp så byggde kommunen på den tiden hyresrätter. Standarden för dessa var kommunal bostadskö, dyra, samt att man som kommun alltid placerade ut par alkisar eller pundare i dessa då ingen ville ha dessa ”problem” grannar.
Konsekvens ja ett jävla liv på kvällar, inbrott i förråd, bilar mm gjorde att folk med jobb givetvis sökte sig därifrån. Konsekvens vart att då stod man med nya fina tomma lägenheter trotts kö ville ingen bo där, lösning fanns dock för fylla dessa lägenheter. Socfall staplades, mentalsjuka, folk som inte hade några val placerades där, sen kom flyktingar och snart hade man skapa sig getton eller problemområden som man än idag brottas med hur man ska få ordning på.
Citera
2020-06-20, 07:17
Bannlyst
20 år är Stockholm innerstad. Kan du tänka dej förort och nyproduktion kan du få kortare kötid.

Citat:
En av de absolut sjukaste grejerna med Sverige är att det krävs 20 års väntetid att hyra en lägenhet i Stockholm i ett centralt läge. Och ingen tycker att det är konstigt.

Jag talade med en kines om detta igår och de kunde inte riktigt förstå vad jag sa. Förklarade ett tag men det gick liksom inte riktigt in. För det är ju helt sinnessjukt at man ska vänta i TJUGO ÅR för att få hyra en bostad.

Har ni någon gång varit utanför rikets gränser?
Isåfall, har det land ni varit i haft samma sjuka kösystem och bostadssituation?
Om inte, får det inte er att fundera över om Sverige kanske är dysfunktionellt och sinnessjukt?

Varför går ni med på det här?
Citera
2020-06-20, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 31G350125
20 år är Stockholm innerstad. Kan du tänka dej förort och nyproduktion kan du få kortare kötid.

Ja, 15 eller 10 år. Du tycker alltså det är normalt att köa i 10 är för att få hyra en bostad? Psykfall...
Citera
2020-06-20, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prof.Ostrovsky
det är riktigt jävla rövdyrt. Det kan till och med en dräng lista ut. Världens dyraste städer är Shanghai, Beijng och framförallt Hong-Kong (1st)

Hong Kong är extremt dyrt. Beijing och Shanghai är det inte.
Citera
2020-06-20, 07:22
Bannlyst
Stockholm är inte bara innerstan. Stockholm består av årsringar precis som ett träd.. Innerst har du Gamla stan. För 40 år sedan var Liljeholmen en industri förort till Stockholm, idag populärt.

Man kan bosätta ca 15 min ifrån stan med pendeltåg..

Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Nej, men alla bostäder i innerstan har ju i princip omvandlats till bostadsrätter. Inte konstigt att köerna blir abnormt långa då. Tyvärr är det nästan en klassfråga huruvida man kan bo i Stockholm eller inte, och då syftar jag inte på förorterna.
Citera
2020-06-20, 07:24
Medlem
Citat:
Stockholm är inte bara innerstan. Stockholm består av årsringar precis som ett träd.. Innerst har du Gamla stan. För 40 år sedan var Liljeholmen en industri förort till Stockholm, idag populärt.

Man kan bosätta ca 15 min ifrån stan med pendeltåg..

15 min från stan kräver 10-15 års kötid. Du tycker alltså att det är normalt?
Citera
2020-06-20, 07:25
Bannlyst
Citat:
Ja, 15 eller 10 år. Du tycker alltså det är normalt att köa i 10 är för att få hyra en bostad? Psykfall...

Du kan få kortare tid om du anstränger dej lite och har betalningsförmåga.. Men självklart är bostads situationen inte bra i Stockholm.

Om du kan tänka dej att bo ett miljonprogram så går det få lägenhet på 4-5 år..

https://bostad.stockholm.se/statisti...istiktjansten/
Citera
2020-06-20, 07:26
Medlem
Citat:
Du kan få kortare tid om du anstränger dej lite och har betalningsförmåga.. Men självklart är bostads situationen inte bra i Stockholm.

Om du kan tänka dej att bo ett miljonprogram så går det få lägenhet på 4-5 år..

https://bostad.stockholm.se/statisti...istiktjansten/

Tycker du att det är normalt att köa i 5 år för att få hyra bostad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in