2020-06-18, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sacramento
Så dyrt är det inte att bygga villa. Om man väljer ett nyckelfärdigt hus från någon av lågprisproducenterna så behöver det inte kosta mycket mer än 2 miljoner för en enplansvilla på 100 kvm (anslutning av vatten, avlopp och el inräknade) exklusive tomt. Jag skulle nog vilja påstå att det har varit en kraftig prisutveckling även på villor. En halvdan villa i en hyfsad förort ligger uppemot 10 miljoner. Skulle samma huset ligga i en mindre svensk stad så är det nog inte otroligt att den skulle kosta 2-2,5 miljoner.

Precis som för bostadsrätter så beror villapriserna o högsta grad på läget. Se annonsen nedan, en fantastisk fin nyproducerad villa 30-40 minuters pendlingsavstånd till Göteborg. 3 msek. Motsvarande villa i en göteborgsförort skulle kosta minst det dubbla, om inte mer. Jag förstår ärligt talat inte gnället kring villapriserna eller bostadspriserna i allmänhet, är man fattig så ska man inte kunna köpa dyra bostäder mitt i stan.

https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-tostared-marks-kommun-saxered-nyproduktion-16891388
Citera
2020-06-18, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
Man tar studenten när man är 19. Uskor går alltså inte på gymnasiet och genomgår alltså heller ingen utbildning för att bli sköterska?

De behöver väl inte ha fyllt 19 än när de slutade gymnasiet. Tex om de fyller i augusti. Och usk blir du ju via gymnasieutbildning.
Citera
2020-06-18, 09:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sacramento
Nyckelfärdiga hus kanske är som skokartonger, men det finns många fördelar med ett nytt hus då du slipper alla felaktiga byggmetoder och material som har brukats genom åren. Ett lösvirkeshus är att föredra, men då måste man vara säker på att hantverkarna hanterar allt rätt för att slippa fukt. Med tanke på hur låg ansvarsnivån är på dagens hantverkare så skulle i alla fall jag välja nyckelfärdigt då det är en standardiserad process där de inblandade personerna utför samma moment varje vecka.

Det jag säger är att nästan alla "billiga" nybyggda hus är rent skräp. Ingen ordentlig grund som ofta snabbt får fuktskador. Usla tak där det inte får läcka en droppe vatten under takpannor etc. Varit på visning på nybyggda hus som är 2-3 år gamla som har massor av prickar i protokollen jämfört med äldre husbsom underhållts väl.
Citera
2020-06-18, 09:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Den låga månadskostnaden är i princip helt avhängig ränteläget. En ränta på tex 3% leder lätt till månadskostnaden ökar till det dubbla. Hanterbart? Javisst. Men inte kul och gör också att värdet på bostaden går ner kraftigt samt att möjligheten till att spara urholkas.

Ja och när den dagen kommer så kommer det säkert klagas en del. Men absolut ingenting tyder på att vi kan vänta högre räntor framöver. Bankerna tror inte heller på det och du kan binda din ränta på 10 ÅR långt under 2% hos nästan varje bank. SBAB erbjuder på sin hemsida 1.34% till ALLA låntagare på 5 års bindning.
Citera
2020-06-18, 09:28
Avslutad
Citat:
Man tar studenten när man är 19. Uskor går alltså inte på gymnasiet och genomgår alltså heller ingen utbildning för att bli sköterska?

Uska blir man på gymnasiet. Precis som tex barnskötare.
Citera
2020-06-18, 15:09
Medlem
Citat:

Man pluggar till undersköterska på gymnasiet jo... omvårdnadsprogrammet. Jag ser att du delar med dig av din kunskap i andra trådar, råder andra att ignorera dig.
Senast redigerad av joeykiller 2020-06-18 kl. 15:12.
Citera
2020-06-18, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joeykiller
Man pluggar till undersköterska på gymnasiet jo... omvårdnadsprogrammet. Jag ser att du delar med dig av din kunskap i andra trådar, råder andra att ignorera dig.

Du ska vara väldigt nöjd att du får ta del av mina trådar.
Citera
2020-06-18, 16:10
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Givetvis behöver man en utbildning.
Citera
2020-06-18, 16:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Givetvis behöver man en utbildning.

Ja vård och omsorgs programmet på gymnasiet tex.

Snittlön 28 000 i mån. Två uskor kan mao spara runt 20k per mån. Tråkigt liv. Men det går.

https://www.gymnasium.se/yrkesguiden/underskoterska-11914
Senast redigerad av flanders 2020-06-18 kl. 16:34.
Citera
2020-06-19, 01:08
Medlem
KetchupJudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Ja vård och omsorgs programmet på gymnasiet tex.

Snittlön 28 000 i mån. Två uskor kan mao spara runt 20k per mån. Tråkigt liv. Men det går.

https://www.gymnasium.se/yrkesguiden/underskoterska-11914

Det finns ingen nyexaminerad undersköterska som tjänar 28 tusen, du får nog snarare sänken den kalkylen till 22-23. En erfaren uska kan tjäna så mycket, ja. 28k är ingångslönen för en universitetsutbildad sjuksköterska i landsting... Som undersköterska har du tur om du har den lönen efter 10 år.
Citera
2020-06-19, 07:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KetchupJude
Det finns ingen nyexaminerad undersköterska som tjänar 28 tusen, du får nog snarare sänken den kalkylen till 22-23. En erfaren uska kan tjäna så mycket, ja. 28k är ingångslönen för en universitetsutbildad sjuksköterska i landsting... Som undersköterska har du tur om du har den lönen efter 10 år.

Nu överdriver du rejält. Men visst är ingångslöner något lägre. Generellt för statliga jobb så är dock ingångslöner bra och slutlöner dåliga. En lärare i Sthlm går idag in på 40 000, och kanske har 46 000 efter 20 år.
Citera
2020-06-19, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nu överdriver du rejält. Men visst är ingångslöner något lägre. Generellt för statliga jobb så är dock ingångslöner bra och slutlöner dåliga. En lärare i Sthlm går idag in på 40 000, och kanske har 46 000 efter 20 år.

Alla på min avdelning går in på 45+, statlig tjänst... inte i Stockholmsregionen. Nu kanske jag jobbar där det är välbetalt. Jag tror att det är som du säger. 30-35 är nog vad en sjuksköterska tjänar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in