Citat:
Ursprungligen postat av
Ohshit.Cuntwell
Jag har några uppslag som jag kan tänka mig (listan är utan rangordning):
1. en ensam gärningsman och då toppar CA den listan
2. en mindre konspiration som drivs av politiska motiv, t.ex. SÄPO eller andra
3. rent personliga motiv som grundar sig i t.ex. OP's otrohetsaffärer.
Jag "kommer inte runt" att Lisbet inte bara har ljugit men att allt i hennes agerande ligger i linje med att försämra möjligheterna att hitta mördaren. Jag köper inte förklaringar som chock för detta pågick under resten av hennes liv. Jag skulle inte bli förvånad om sanningen om varför hon agerat på detta sätt leder oss fram till mördaren vilket då kan finnas i både punkt 2 och 3 ovan.
För att ta ett par exempel som givetvis är långsökta men fullt möjliga.
A) Säg att OP varit otrogen med en kvinna och både hennes man och Lisbet visste om det och pratade med varandra om saken. De kommer överens om att Lisbet ska leda OP till Tunnelgatan efter filmen och att inga livvakter ska vara med. Lisbet hade kanske uppfattningen att mannen bara ska tala med OP eller kanske skrämma honom och hon blir därför mycket chockad när han skjuts till döds. Hennes agerande blir då helt rimligt, tala inte med polisen, motarbeta arbetet med att hitta den skyldige eftersom hon varit inblandad och eftersom hon inte vill att sanningen ska fläcka ner hennes och familjens anseende. Barnen ska också skyddas.
B) Om det är punkt 2 ovan hindrar inte heller det att Lisbets agerande kan förklaras. Hon behöver inte ha samma politiska motiv som denne grupp men hon kan känna sig hotad och dra slutsatsen att det är bäst att knipa igen. Det är heller inte omöjligt att hon kan ha sympatier för någon inblandad och det skulle kunna förklara varför inte Lisbet dödades.
Om jag styrde Palmegruppen skulle jag alltså göra vad som är möjligt för att kartlägga Lisbet både innan och efter mordet då jag tror att hennes agerande kan ge avgörande ledtrådar till mordet. Jag håller inte den ensamma gärningsmannen som omöjlig men jag tror mer på att den verkliga sanningen skulle skaka om familjen Palme, det socialdemokratiska partiet och Sverige alldeles för mycket och för djupt så att det finns många som inte vill att den kommer fram.
Inget av dina uppslag är väl uppåt väggarna? Personligen tycker jag att ensam gärningsman (SE eller CA, eller en ensam ”galning” som i alla år flugit under radarn) är troligast, med högst personliga motiv (personliga som i starkt palmehat och/eller osund fix idé kring Olof, med grav psykisk ohälsa och kanske även missbruk).
En mindre gruppering med viss eller hel inblandning av Säpo (eller liknande) har jag alltid tyckt faller lite pga att ingen har sladdrat till fel öra under 34 år. Men, å andra sedan vet man ju föga om det? Personen (eller de) som sladdrat eller den som det sladdrats till kan ju ha ”tagits av daga” så fort vetskapen om detta sipprat ut. Men, att inget någonsin skulle ha läckt till fel person, och som i sin tur ska ha informerat rätt person känns även det lite väl otroligt?
Jag kan bitvis köpa resonemanget kring Lisbeth och den andre maken. Jag har heller inte helt ”kommit runt henne” i alla år, även om jag så klart har köpt och förstått hur traumat har plågat henne, och försatt henne i den enorma sorg hon uppvisat, och även de beteende hon haft mot polisen och valt att skydda sönerna. Lisbeth kan ju redan i ett tidigt stadie ha fått uppfattningen om att Holmér var inkompetent, eller att polisen vid tidpunkten aldrig skulle ro utredningen i hamn, och därför inte ville ha med dem att göra.
Att Lisbeth eventuellt skulle vara inblandad, är ju både lite svindlande, förbjudet och rent av tabu, å andra sidan skulle hon ju inte vara den första kvinnan i historien som kallsinnigt/utstuderat dödade sin make pga otrohet (och annat skitbeteende). Det går ju rätt många smutsiga rykten om OP och hans privatliv, skulle bara ett par tre procent av dem stämma har hon så klart motiv. Frågan är ju om (exempelvis) det den före detta kriminalinspektören Kaj Hahne berättade i intervjun med Gjutarnäve (eller vad han heter) stämmer i någon form, eller om Hahne bara satt linslusigt med öppen gylf, fläckig skjorta, halvpackad, kedjerökte och skrävlade? I min värld framstår Hahne inte som en genomsympatisk figur. Det for rätt många plumpar ur hans trut i vardagsrummet mellan halsblossen och slurpandet på spriten.
Tar man på sig en foliehatt kan man ju spekulera i att Lisbeth redan dagarna efter mordet berättade för Holmér att hon visste vem mördaren var (och anledningen), men att det under inga omständigheter fick komma ut. Men, hur skulle då polisen och Holmér lösa det? Vad skulle man berätta för media och allmänhet, hur skulle man presentera det (är det detta som skulle ”skaka Sverige i dess grundvalar?). Man kunde ju inte bara lägga ner ärendet och hänvisa till ”familjära omständigheter”? Kanske är det i denna rävsax utredningen har befunnit sig sedan dag ett? Alla uppslag man påstått sig ha följt upp och utrett har man bar gjort för syns skull? CP, SE och CA har då alltså fått sina liv förstörda, två av dem avslutade sina liv pga detta (kanske fler)?
Kanske har polisen allt sedan 1986 försökt att hitta en bra ”story” eller omständighet för att officiellt få lägga ner ärendet? Utredningen har alltså officiellt enbart pågått och pågått som en slags dimridå för att man inte har "löst" hur man ska lägga ner det? Hade Lisbeth verkligen ”stake” att försöka sätta CP i bur på livstid, anade hon inte vilket ljus det skulle få på henne och familjen om det kom ut? Om, varför planterade inte polisen i så fall ett vapen och spår (ej uppslag) på och hemma hos CP (man hade ju ett antal år på sig)? Skulle man ha ”funnit” mordvapnet hemma hos (eller på) CP skulle ju ändå ingen ha trott på hans förklaringar? Varför gjorde man inte det? CP var perfekt ur många hänseenden, om man ska vara elak mot honom.
Det är väl tänkbart med Lisbeth och den andra maken. Men varför skulle den andre maken äventyra att skjuta mot henne (det talar väl i så fall att det var ett vådaskott)? Eller var han en sån bra skytt att han visste att kulan inte skulle ta på henne? Skulle den andre maken ha gått efter LOP, typ sagt åt OP att om han inte "slutade med..." så skulle han få ångra det, därefter ha skjutit, trots att det inte var överenskommelsen med Lisbeth? Är det därför Lisbeth skriker "Men vad gör du!" till skytten, tänker du? Inte omöjligt förvisso, kanske svartnade det för den andre maken när OP sa något nedsättande till honom och förnekade hans påståenden. Kanske kände även OP maken flyktigt. Ingen aning.
Ska man vara cynisk, skulle man alltså kunna hävda att "lösningen" som KP pratat om, i själva verket var en lösning om hur man skulle kunna lägga ner utredningen, och hade ingenting med själva sanningen om mordet att göra.