2020-06-19, 15:13
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Man ska absolut inte dra förhastade slutsatser. Men vad är det Filter och KP gör då? Jag kan ju spekulera här på FB men KP tycker man borde hålla sig till någon form av rimlighet, speciellt utan några som helst bevis mot SE.

Ja om KP skrev sina tankar som anonym här på FB hade det förstås varit helt okej, här kan vi spekulera med bristande eller obefintliga bevis. Som åklagare kan man däremot inte gå ut och påstå att en person är skyldig till mordet enbart med sin egen magkänsla som underlag, detta är förtal och djupt oseriöst.

Det talas ofta nedsättande om privatspanare men de har ofta mer på fötterna än vad KP har och KP är inte den enda PU som gjort bort sig å det grövsta. Det är så flagrant att det är svårt att frigöra sig från tankar om att detta inte bara kan bero på inkompetens utan att det istället måste bero på att de tvingats begå dessa grova misstag, men man ska heller aldrig underskatta människors inkompetens. Det gäller även människor med högt intellekt, speciellt om de har en grandios självuppfattning. De kan begå katastrofala misstag och sedan kör de bara djupare fast där ju mer uppenbart det blir att de har hamnat snett. Tänk Göran Lambertz eller vår egen CrisbyKreem.

Samtidigt tror jag att alla tunga seriösa personer i t.ex. denna tråd kan gynnas av lite nytt blod. Förstår att det för dem är jobbigt med nya oinsatta personer som säger saker som redan har avhandlats tusen gånger men det kan ändå behövas att gamla sanningar ifrågasätts. Personligen tror jag att man behöver skala bort allt som blivit sanningar för att det bara känns mest rimligt men som man inte har bevis för. När vi har kört fast i 34 år är svaret kanske inte det mest rimliga för om det hade varit det borde fallet kanske redan ha blivit löst.

Ingen person borde heller ha helgonstatus, dvs. inte heller Lisbet borde vara okränkbar. Visserligen ligger det nära till hands att ett politikermord har politiska motiv men även en politiker är människa så de vanliga motiven kan fortfarande vara det som ligger bakom mordet. Tänk om OP hade varit en VD för ett okänt företag och hans fru hade agerat som Lisbet efter mordet. Hon hade då garanterat blivit granskad i sömmarna ordentligt. Tänk t.ex. Tom Hagen.

En stor skillnad på detta mord från vanliga mord är dock att så många personer hade motiv och möjlighet att mörda OP. Därför blir det lätt så att om man granskar en av dessa misstänkta, t.ex. CP ser man att det finns väldigt många indicier mot honom. Så många att man lätt blir övertygad om att det måste vara han. Problemet är bara att det finns många fler som har en massa indicier mot sig så när CP frias letar man upp en ny person med en massa indicier mot sig och blir övertygad om denne, SE. Så här kan man alltså inte attackera problemet när den mördade är en person som många både haft motiv och möjlighet att mörda. Vi kan inte dra lott och peka ut en person av alla dem som har en massa indicier emot sig.
Citera
2020-06-19, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoldatenSvejk
Var hittar jag överskådliga och officiellt hållbara uppgifter, som håller källkritiskt, om turerna kring SE och Skandias stämpelur?
Överskådliga, hmmmm. Inte sett. Jag har gått efter SE förhör/spaningsuppslag, Roland Bergström förhör, SE förhör i tingsrätten. Minns ej om 23:19/23:20-diskussionen förekom i samtal med Per Häggström, ALG och HO.
Citera
2020-06-19, 15:24
Medlem
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Ja om KP skrev sina tankar som anonym här på FB hade det förstås varit helt okej, här kan vi spekulera med bristande eller obefintliga bevis. Som åklagare kan man däremot inte gå ut och påstå att en person är skyldig till mordet enbart med sin egen magkänsla som underlag, detta är förtal och djupt oseriöst.

Det talas ofta nedsättande om privatspanare men de har ofta mer på fötterna än vad KP har och KP är inte den enda PU som gjort bort sig å det grövsta. Det är så flagrant att det är svårt att frigöra sig från tankar om att detta inte bara kan bero på inkompetens utan att det istället måste bero på att de tvingats begå dessa grova misstag, men man ska heller aldrig underskatta människors inkompetens. Det gäller även människor med högt intellekt, speciellt om de har en grandios självuppfattning. De kan begå katastrofala misstag och sedan kör de bara djupare fast där ju mer uppenbart det blir att de har hamnat snett. Tänk Göran Lambertz eller vår egen CrisbyKreem.

Samtidigt tror jag att alla tunga seriösa personer i t.ex. denna tråd kan gynnas av lite nytt blod. Förstår att det för dem är jobbigt med nya oinsatta personer som säger saker som redan har avhandlats tusen gånger men det kan ändå behövas att gamla sanningar ifrågasätts. Personligen tror jag att man behöver skala bort allt som blivit sanningar för att det bara känns mest rimligt men som man inte har bevis för. När vi har kört fast i 34 år är svaret kanske inte det mest rimliga för om det hade varit det borde fallet kanske redan ha blivit löst.

Ingen person borde heller ha helgonstatus, dvs. inte heller Lisbet borde vara okränkbar. Visserligen ligger det nära till hands att ett politikermord har politiska motiv men även en politiker är människa så de vanliga motiven kan fortfarande vara det som ligger bakom mordet. Tänk om OP hade varit en VD för ett okänt företag och hans fru hade agerat som Lisbet efter mordet. Hon hade då garanterat blivit granskad i sömmarna ordentligt. Tänk t.ex. Tom Hagen.

En stor skillnad på detta mord från vanliga mord är dock att så många personer hade motiv och möjlighet att mörda OP. Därför blir det lätt så att om man granskar en av dessa misstänkta, t.ex. CP ser man att det finns väldigt många indicier mot honom. Så många att man lätt blir övertygad om att det måste vara han. Problemet är bara att det finns många fler som har en massa indicier mot sig så när CP frias letar man upp en ny person med en massa indicier mot sig och blir övertygad om denne, SE. Så här kan man alltså inte attackera problemet när den mördade är en person som många både haft motiv och möjlighet att mörda. Vi kan inte dra lott och peka ut en person av alla dem som har en massa indicier emot sig.

Vem eller vilka anser du ligga bakom mordet? Var det planlagt eller ett impulsmord? Har du någon teori om hur det kan ha gått till minuterna före och efter skotten? Du behöver alltså inte skriva en lång uppsats eller avhandling (förutsatt om du inte själv vill). Jag tänkte mer en kortare och överskådlig beskrivning av det hela. Jag har ingen baktanke med det - är bara genuint nyfiken.
Citera
2020-06-19, 15:31
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Vild spekulation efter sol och två öl:

Låter kanske galet. Men jag skyller på solen/ölen.

Jag tycker att du ska fortsätta att öla på. Det är ju faktiskt midsommar och fint väder för en gångs skull.

Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell

Håller med om precis allt. Jag kan ju tillägga att hade bara hela Palmearkivet, allt, blivit tillgängligt för vem som helst, typ som i slutet av "We Got This", så hade det garanterat varit enklare att komma till en lösning. Varför är i stort sett allt rörande en viss idag politiker, en gång lagens långa arm, hemligstämplat?
Citera
2020-06-19, 15:45
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Vem eller vilka anser du ligga bakom mordet? Var det planlagt eller ett impulsmord? Har du någon teori om hur det kan ha gått till minuterna före och efter skotten? Du behöver alltså inte skriva en lång uppsats eller avhandling (förutsatt om du inte själv vill). Jag tänkte mer en kortare och överskådlig beskrivning av det hela. Jag har ingen baktanke med det - är bara genuint nyfiken.

Jag har några uppslag som jag kan tänka mig (listan är utan rangordning):
1. en ensam gärningsman och då toppar CA den listan
2. en mindre konspiration som drivs av politiska motiv, t.ex. SÄPO eller andra
3. rent personliga motiv som grundar sig i t.ex. OP's otrohetsaffärer.

Jag "kommer inte runt" att Lisbet inte bara har ljugit men att allt i hennes agerande ligger i linje med att försämra möjligheterna att hitta mördaren. Jag köper inte förklaringar som chock för detta pågick under resten av hennes liv. Jag skulle inte bli förvånad om sanningen om varför hon agerat på detta sätt leder oss fram till mördaren vilket då kan finnas i både punkt 2 och 3 ovan.

För att ta ett par exempel som givetvis är långsökta men fullt möjliga.

A) Säg att OP varit otrogen med en kvinna och både hennes man och Lisbet visste om det och pratade med varandra om saken. De kommer överens om att Lisbet ska leda OP till Tunnelgatan efter filmen och att inga livvakter ska vara med. Lisbet hade kanske uppfattningen att mannen bara ska tala med OP eller kanske skrämma honom och hon blir därför mycket chockad när han skjuts till döds. Hennes agerande blir då helt rimligt, tala inte med polisen, motarbeta arbetet med att hitta den skyldige eftersom hon varit inblandad och eftersom hon inte vill att sanningen ska fläcka ner hennes och familjens anseende. Barnen ska också skyddas.

B) Om det är punkt 2 ovan hindrar inte heller det att Lisbets agerande kan förklaras. Hon behöver inte ha samma politiska motiv som denne grupp men hon kan känna sig hotad och dra slutsatsen att det är bäst att knipa igen. Det är heller inte omöjligt att hon kan ha sympatier för någon inblandad och det skulle kunna förklara varför inte Lisbet dödades.

Om jag styrde Palmegruppen skulle jag alltså göra vad som är möjligt för att kartlägga Lisbet både innan och efter mordet då jag tror att hennes agerande kan ge avgörande ledtrådar till mordet. Jag håller inte den ensamma gärningsmannen som omöjlig men jag tror mer på att den verkliga sanningen skulle skaka om familjen Palme, det socialdemokratiska partiet och Sverige alldeles för mycket och för djupt så att det finns många som inte vill att den kommer fram.
Citera
2020-06-19, 15:58
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ge mig ett enda objektivt och "synnerligen gott" skäl till att tro att hon, i ett skede när "Stickan sightings" i hennes värld är en daglig och fullkomligt ointressant sidoföreteelse, skulle ha memorerat eller antecknat att hon såg honom vid en tidpunkt som hon kan precisera ner till 10-minutersblock.

Den röda tråden genom hennes förhör är att hon är ganska svävande och osäker kring det mesta. Pressar man henne att ge en mer detaljerad uppgift så blir det fel, som i fallet med beige duffel med ögleknäppning.

Bara om man krystar så hårt att man svimmar av att allt blod från hjärnan gick till arslet kan man påstå att 20:10 är en tillförlitlig uppgift. Det enda synnerligen goda skälet jag hittar här är att du är trånande smällkåt på att 20:10 ska vara den SE-dödare det absolut inte är.

Du får nog byta ut T:et till ett K eftersom TP inte är min ingång till detta för fem öre. Inte för att jag litar på KP heller, jag bygger min uppfattning på att ha plöjt igenom allt material som KP hänvisade till tämligen flyktigt.

Jag har aldrig varit MOP-intresserad öht förutom en kort blipp på 00-talet i samband med nåt av CP:s många erkännanden. Tröttnade efter ett par veckor och gick vidare. Allt detta med Filter gick mig spårlöst förbi när det begav sig 2018.

Mitt intresse började 9 juni för 10 dar sen, för att det var så mycket buzz överallt som att det var kollektiv uppesittarkväll i hela Sverige och man vill ju hänga med. Eftersom "Skandiamannen" droppades i så många förhandstips la jag 5 minuter på att läsa hans Wikipediaartikel för att få nåt hum om vem han är i sammanhanget. Sent på kvällen den 9 juni är också när du hittar första inläggen från mig om allt detta. Anledningen till 34 år av ointresse och 10 dagar av fascination är att SE är den första och enda som intuitivt känts helt klockren för mig profilmässigt, i kontrast till de 1000 snarkframkallande teorierna innan.

Första gången jag fick hela SE-caset framlagt för mig var när jag såg presskonferensen 10 juni för 9 dagar sedan. Den var väldigt intressant men kändes som ett snabbreferat ungefär som "Previously on..." före ett TV-avsnitt. Sedan dess har jag plöjt förhörsprotokoll tills ögonen blivit fyrkantiga och läst/sett allt tillgängligt sidomaterial om SE. Det är från dessa självstudier som 50% av min övertygelse om SE kommer ifrån, 25% från KP:s knastertorra presskonferens, 25% från att motargumenten jag läst här är så uselt underbyggda att de enbart stärker SE-teorin, 0% från TP/Filter. Började dock lyssna på TP:s bok igår kväll men somnade strax efter att rösten sagt "Kapitel 3:"
På vilket sätt är ALG ”svävande”? Hon säger med säkerhet 20:10
det första hon gör i förhöret! Dessutom upprepar hon detta senare i förhöret
och kan koppla detta till sin egen ankomsttid.

MOP inträffade för 34 år sedan. Vi kommer med all sannolikhet få
några nya bevis eller vittnesuppgifter. Vi har det vi har och i det läget är
det rimliga enligt mig att utgå från vittnena faktiskt säger. Det är en sak att som du tro på SE men det du kommer med nu är rena förnekanden av det som talar emot honom som GM.
Citera
2020-06-19, 16:04
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Menar du på fullt allvar att du har de exakta måtten på den väska (handledsväska eller annan) som YN observerade i handen på den springande mannen?

Hade hon måttband med sig och bad honom stanna för kontroll?

Eller menar du att du har de exakta måtten på den väska som SE har visat upp sig med i TV och på bild?

Och du har säkra bevis för att den väskan är samma som han hade på mordkvällen och inte ett random substitut han plockat fram för att den ursprungliga är undanröjd för länge sedan?

Hela "25 cm i den lilla väskan?? Aldrig!!!"-argumentet bygger som du märker på en bajstårta av antaganden staplade på varandra.
Det är sorgligt att du inte ens kan erkänna ditt eget misstag om storleken på relevant revolver. I stället raljerar du om storleken på SEs väska.

Det framgår rätt bra från TV och tidningar hur stor SEs väska var och att idén om en 25cm revolver i den är närmast befängd. Eller vänta, nu kom det: han hade såklart en ANNAN väska mordkvällen. Eller en ryggsäck? Eller rullväska?

Avföring verkar du ha gott om själv.
Citera
2020-06-19, 16:29
Medlem
I-van-Toers avatar
Jag kommer att skratta ihjäl mig om det i framtiden kommer uppgifter om att SE egentligen passerat förbi det som kommer att bli mordplatsen, och det med någon minut. Att han även haft makarna Palme precis bakom sig när han snubblar ut på Sveavägen efter pratet med HO och att han även passerar Dekorimamannen när han är på väg söderut mot Kungsgatan. Så han återvänder mot Skandia efter "smällarna" för att se vad det var och först då ser allt. Sen sitter han på bussen eller hemma i Täby och hör på radion vad som inträffat och förbannar sitt öde att inte ha bevittnat allt. När han ser Rapport klockan 04:00 så får han tokspel. Så in i utredningen ska han till vilket pris som helst för han var ju nästan där när det small och "smällarna" (skotten) hörde han ju. Då ringer han dagen efter för att få en exakt utpasseringstid och det är då fantasin börjar flöda och han inser hur mycket det går att vända och vrida på rent tidsmässigt för honom själv. Bl a därav uppgiften att han stannar till för att titta på sin klocka, d v s för att stoppa upp sig själv några sekunder så att makarna Palme hinner upp till honom och kanske även förbi i själva utredningen. För han kan ju inte ligga framför dem. Ja jävlar, jag kan också fabulera i bästa Filterstil jag med. Mytomanen Stig Engström.
Senast redigerad av I-van-Toer 2020-06-19 kl. 16:34.
Citera
2020-06-19, 16:50
Medlem
HAARPs avatar
Vilka vittnen kan man tro på och vilka är mindre tillförlitliga ?

AB - för aspackad för att lägga märke till några detaljer på gärningsmannen
LP - för chockad för att lägga märke till några detaljer
LJ - lätt utvecklingsstörd och placerad bakom en byggbod

De bästa vittnena tror jag är de 3 bilförarna :
AD
LL
IM

AD kunde berätta en hel hel del intressanta detaljer , t.ex. att mordvapnet hade en ovanligt lång pipa,
beskrev gärningsmannens rock som typ gråaktig normallång ulster med svarta stänk , huvudbonad som en blandning mellan Sherlock Holmes mössa och hatt ( keps med uppvikta öronlappar?)
Han sprang inte med en yngre man vighet utan rörde sig långsammare
längd 180-185cm , kraftigt byggd och med bred ryggtavla

LL kunde även berätta att gärningsmannen hade lågskor och för korta byxor så att anklarna syntes när han sprang iväg .Det här tycker jag är en intressant detalj.

Av AD:s vittnesmål verkar det som en välklädd herre .För korta byxor tycker jag då inte passar ihop med resten.

Om jag får spåna fritt , kan det tänka sig att gärningsmannen haft vita damasker och det var det som LL på avstånd uppfattade som gärningsmannens anklar när han sprang iväg?

https://imgur.com/a/mMCSXfS
https://imgur.com/a/iRoootF

Vilka är det då som använder damasker? Militärer eller elegant klädda personer som lever kvar i modet för 100år sedan?

Militärkängor med damasker skulle kanske på avstånd också kunna uppfattas som lågskor.

Av IM:s vittnesmål framgår att gärningsmannen stod och väntade vid hörnet Sveavägen-Tunnelgatan.
Kanske var han då i maskopi med WT-männen eller andra för att veta var han skulle stå och vänta.
Citera
2020-06-19, 17:18
Medlem
FurirRevaers avatar
En sektion för särskild granskning, utanför Säpos kontroll och insyn men under regeringens direkta kontroll. En s-märkt regerings kontroll. Som sagt, låter som nåt för Ebbe C.
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
En sorts sektion för särskild granskning alltså. Då är ju frågan var den jobbar mest effektivt från, statsrådsberedningen eller försvarsdepartementet. Eller t o m helt utanför regeringskansliet men med personkontakter in i maktens boningar. Jag har säkert fel men det låter som ett prima jobb för den lille Ebbe.
Citat:
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Citera
2020-06-19, 17:18
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
112. Popovic. Förnamnet är troligtvis Veljko, där j:et blivit ett "i". I så fall finns det en med det namnet som anges vara misstänkt krigsförbrytare i Bosnien.
Gärna länkar och mer info om du har om Popovic, Veljko.

Var kommer detta ifrån?
Var han misstänkt?
Citera
2020-06-19, 17:24
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoldatenSvejk
Var hittar jag överskådliga och officiellt hållbara uppgifter, som håller källkritiskt, om turerna kring SE och Skandias stämpelur?

http://www.itdemokrati.nu/page53.html

Under förhör med Skandiavittnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in