2020-06-19, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är nog sant att hon hade fler kontakter än de flesta i motsvarande situation. Samtidigt säger hon ju själv att hon har sin ryggsäck och att relationen de har är sjuk. Hon upplever sig själv så sjuk att hon borde läggas in.

Det är inte ovanligt att den bundenhet offret får av den som kontrollerar är så stark att det är mycket svårt att lämna relationen. Så svårt att flera kvinnor dödas varje år.

Ett tydligt exempel på det är fallet med Tova. Trots att hon endast var 19 år, hade bra föräldrar och kompisar och hon skrev i sin dagbok att hon visste hur det skulle sluta (mord), så gick hon till Billy mordkvällen. Vänner varnade henne och de blev jättesarga på henne. En vän skrev till henne att hon blivit helt hjärntvättad av Billy. Så insiktsfullt av en ung kompis!

Då visste inte vännerna i vilken utsträckning Tova levde i hot, misshandel, förnedring på lååååånga vägar. Men två av dom gick ändå till polisen.

När mamman upptäckte att Tova hade stora blåtiror i ansiktet en dag (trots att Tova försökte dölja det) anmälde Tova (motvilligt) till polisen. Föräldrarna ordnar ett helt batteri av åtgärder. De skjutsar henne till och från, sover med henne, fixar skolkurator och kontakt med kvinnofridsjour.

I dagboken skriver Tova flera gånger att hon knappt vet själv, men att hon älskar Billy. Detta trots flera gånger av misshandel med strypning där hon tror att hon ska dö, hans försök att isolera henne från vänner, flera dödshot och att han kallar henne nedsättande saker.

I mina ögon är Billy en looser. Han missbrukar, han har ingen utbildning,han har bränt sitt enda skepp, ett taxijobb för att han missbrukar. Han har ingenting i mina ögon. Han är elak och kränkande. Kontrollerande.

Tova kunde ha fått vem hon ville.

Varför går hon inte?
Varför tar hon inte emot hjälpen från vänner, föräldrar och låter bli att åka till Billy? Trots att hon inte ens tror att hon ska överleva sommaren. Endast 19 år gammal.

Den ständiga frågan!
Så svårt att förstå.

Det enda svaret är att bundenheten, hjärntvätten. Stockholmssyndromet kallar en del det.
Tror att man kan likna det vid bundenheten till sekter.

Synd att den kvinnojour som Lena hade kontakt med skrev ut henne eftersom hon inte kunde bryta med SD.

Där borde det finnas något stöd eftersom detta mönster är så vanligt.

Nu var Lena ändå på bättringsvägen, eller vad man ska kalla det. Jag kan tänka mig att om hon fått lite tid, då hade hon kommit ifrån förhållandet. Kanske kunde hon hittat någon som hon kunde bygga upp något hållbart och konstruktivt.

Det där ju inte relevant i det här fallet, jag förstår inte varför du förminskar LW
hela tiden, du försöker få henne å framstå som ett helt viljelöst kuvat offer.
Om du har läst FUP:et så måste du ju ha sett att det alls stämmer på LW.

UW som får anses känna henne bättre än alla här i tråden trodde
att "Lena hade jagat livet ur Stefan".

Nu dator av å sill och snaps som gäller.

Ha en trevlig midsommar alla.
Senast redigerad av CarlJanne75 2020-06-19 kl. 14:30.
Citera
2020-06-19, 14:31
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Minns jag rätt så var relationen mellan JS och LW nångång 2015/2016.
Förstår inte alls vad han skulle haft för motiv till mordet två till tre år senare.
Men tipsa polisen om ni är övertygade vetja!

Citat:
Han lämnade över sin mobil med platshistoriken till utredningen...
Och så nära i tid var inte deras förhållande vad jag förstod?
Även om de hade kontakt.

Och missminner jag mig, hade han inte ett förhållande efter Lena?

Att två människors relation/förhållande är avslutad innebär väl inte alltid att bådas känslor har avsvalnat
Citera
2020-06-19, 14:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det där ju inte relevant i det här fallet, jag förstår inte varför du förminskar LW
hela tiden, du försöker få henne å framstå som ett helt viljelöst kuvat offer.
Om du har läst FUP:et så måste du ju ha sett att det alls stämmer på LW.

UW som får anses känna henne bättre än alla här i tråden trodde
att "Lena hade jagat livet ur Stefan".

Sa UW verkligen så????

Nu tror jag att SD hade lika svårt att lämna Lena som tvärtom.

Haha, vad tycker du om SDs förklaring till att han fotar Lena och MgL genom fönstret? Och förklarar det hela med att det var hans vanliga hälsning? och att han säger att detta är bara fyra av sex gånger denna kväll. Trevligt eller hur? Kvarterets vita riddare. Kan du förstå varför Lena tog det som ett hot? Eller att det ligger ljus i sängen? Mysigt att han gör det fint hemma när Lena kommer hem från jobbet!

Tror du verkligen på alla hans historier, anpassningar ända in i TR?

Jag har tidigare sagt att man kan vara stark på ett sätt och "svag" på andra. Lena var envis och påstridig och i konversationerna mellan henne och SD kan man knappt förstå vad de pratar om.

De har sitt eget fikonspråk, och jag tror att det de håller på med är någon slags osynlig maktkamp. Jag kan inte annat än säga att deras relation är knäpp och obegriplig.

Men på slutet tror jag att de hot som Lena kom med och att både HD och Lena verkade glida SD ur händerna samtidigt (bägge verkade gladare och hade hittat någon annan att vara med) avgjorde Lenas öde.

Jag misstänker starkt att USA resan var utlösande faktor för Lenas hot, medan hoten från SD var av allvarligare karaktär.

Det är inget normalt förhållande.
Men det är inte heller normalt att dödshota och särskilt allvarligt är det att dödshota barn. SD förnekade inte att han skrivit det om att döda A*ron och om att det skulle vara svårt att se blodet rinna. Vem skulle han ta först?

Vad fasiken, försvarar du ett sådant kräk?
Citera
2020-06-19, 14:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Att två människors relation/förhållande är avslutad innebär väl inte alltid att bådas känslor har avsvalnat

Nä, det är sant.

Men har han fortsatt att uppvakta, hålla kontakten eller har det glesnat ut?
Allt sådant borde gå att utreda efteråt, genom vittnesförhör, läsa vad Lena skrivit och mobiluppkopplingar.

Och som sagt, han har lämnat ut sin mobil med platsinformationen för kvällen.
Och har han möjlighet att gå in på hennes mail?
Citera
2020-06-19, 14:43
Medlem
Citat:
Säger inte emot dig gällande detta men ser ändå att relationen mellan SD och LW är den med störst motiv, han löste nog helt enkelt sitt ”problem” med ett planlagt mord.
Något impulsmord tror jag inte på
Citera
2020-06-19, 14:50
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Nä, det är sant.

Men har han fortsatt att uppvakta, hålla kontakten eller har det glesnat ut?
Allt sådant borde gå att utreda efteråt, genom vittnesförhör, läsa vad Lena skrivit och mobiluppkopplingar.

Och som sagt, han har lämnat ut sin mobil med platsinformationen för kvällen.
Och har han möjlighet att gå in på hennes mail?

Men han hade raderat deras kommunikation.
Senast redigerad av GilGrissom82 2020-06-19 kl. 14:54.
Citera
2020-06-19, 14:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Men han hade raderat deras kommunikation.

Ja, men deras konversation återfanns väl i Lenas mobil?
Citera
2020-06-19, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Jag tror att LW:s sexmissbruk var en form av belöningssystem, som tillfredsställde hennes dåliga mående, just för stunden, precis som missbrukare av olika droger upplever.

Jag tror att du har absolut rätt i detta fallet gällande BO:et:s tidigare leverne, det har ju bland annat visat sig klart och tydligt när det gällde BO:et:s tidigare upphittade trosor i BO:et:s tvättkorg att man fann flera spermafläckar från olika personer på en och samma trosa och det visar ju klart och tydligt att BO:et har haft sex med flera personer.

Sedan vet vi ju också att när E. kom hem till bostaden på B-gatan upptäckte E. en person som låg på soffan och en annan person som låg tillsammans med E:s. M. i E:s. egen säng på övervåningen och hade sex, E. blev helt chockad vid det aktuella tillfället och bestämde sig för att omedelbart gå därifrån efter den chockerande upptäckten, stackars E. vilken hemsk upplevelse det måste ha varit.

Ja, BO:et levde ett liv som nu har förvånat många när allt kommit upp till ytan, @gloriouslife har ju med sina tidigare inlägg visat hur BO:et:s leverne verkligen var och det är verkligen chockerande att ha fått läst hur vidrigt BO:et bar sig åt, stackars MGM som inte kan ha haft det så speciellt lätt när BO:et tryckte på som allra värst och ständigt och jämt vilket ha sex med MGM.

Jag har en fråga till dig @Smhf, tror du som jag att om vi ser sanningen i vitögat så var det faktiskt BO:et som fördärvade MGM och den förde detta MGK:s äktenskap och inte tvärtom?

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2020-06-19, 14:58
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ja, men deras konversation återfanns väl i Lenas mobil?

Hennes mobil är väl inte funnen än. Den kända delen av JS och hennes kommunikation återfanns väl i chat från datorn, om jag inte missminner mig. Därför kan de ju ha haft - för utredarna okänd - kommunikation via mobilen.
Citera
2020-06-19, 15:05
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
H*n var enligt ett större antal geologgar på burkletarresa i bl.a. västra Sverige med barn, både dagarna före, på samt efter försvinnandet. Visst kunde h*n med noggrann planering ha "smygåkt" till Örebro emellan, men det verkar hyfsat omständligt mtp barnen och att mordet verkar ha genomförts mer i oplanerad affekt.

Finns det några bildbevis på att barnen var
med eller är det vad han påstår? Finns det
bevis på att han verligen tog cacherna just de
datumen eller kan han ändrat datumen några
dagar åt ena eller andra hållet?

Har han inte jobbat som säkerhetskonsult? Då
måste han ju ha koll på hur man kan dölja
sina digitala spår och andra spår.

Jag tycker att han har ett starkt motiv. Han
tycks ha varit den enda LW nobbade som KK.
Det måste ha varit kränkande om han fått.
reda på det. Han tycks också ha ett stort
hat mot SD.. Kanske svartsjuka? Han kan se
det som en ultimat hämnd på SD att det är SD
som är MGM.
Citera
2020-06-19, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Säger inte emot dig gällande detta men ser ändå att relationen mellan SD och LW är den med störst motiv, han löste nog helt enkelt sitt ”problem” med ett planlagt mord.
Något impulsmord tror jag inte på
Vad jag vet har det inte framkommit nånting som tyder på att SD skulle vara klärvoajant.
Men du tror alltså det?

För om du anser att SD planlagt detta mord, så borde han då på förhand veta att det inte skulle kunna komma en biffig kroppsbyggare på en sista kvällshundrastning med sin fullvuxna rottweiler, eller hur?
En hundrastare som ju på nära håll kunde ha hört LW:s hjärtskärande skrik och in situ ha haffat SD. En sån situation menar du att SD hade kunnat planera bort?

För att inte tala om SD:s fantastiska förmåga att kunna planera att Polisen i Örebro så kapitalt skulle komma att misslyckas, så att det går fyra sommarheta dygn tills LW:s sargade och värmedestruerade kropp hittas.

Inte illa planlagt.
Av en byggnadsingenjör..
Citera
2020-06-19, 15:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Hennes mobil är väl inte funnen än. Den kända delen av JS och hennes kommunikation återfanns väl i chat från datorn, om jag inte missminner mig. Därför kan de ju ha haft - för utredarna okänd - kommunikation via mobilen.

Nä, inte i mobilen. Men man lyckades ju återskapa en del av hennes och SDs konversationer tack vare att hon hade enheterna kopplade till varandra och en del fanns väl i molnet?

Messenger var också ett vanligt sätt för henne att konversera på.

Nu har jag inte tillgång till FUP längre, men på hennes tidslinje finns ju en hel mängd meddelanden mellan hennes och andra. Hon skrev blixtsnabbt och enorma mängder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in