2020-06-19, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men vet vi det?
Jag misstänker att några är ganska kollade och att de finns i slasken.
Därför bad åklagaren att försvaret skulle läsa slasken. Det är vad jag tror.
Här är jag helt enig med dig.
Vilken åklagare skulle ens gå till åtal med ett fall om inte möjliga GM vore granskade, det hade ju betraktats som grovt tjänstefel.
Och det tror jag varken ÅH eller TJ vill ha på sitt cv eller samvete
Citera
2020-06-19, 13:27
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
De relationer LW hade med dessa män utöver SD, tycks alla ha varit relativt platoniska om man ser till förhör.
JS och LW’s relation ligger ju något år tillbaka i tiden så vad skulle hans motiv vara till mordet. Han tycks ju heller inte ha hotat eller varit våldsam mot Lena, förutom någon diskussion där de hade olika åsikter.

Som sagt, onödigt att krångla till det

Spermier i LWs trosor visar att hon åtminstone
hade tre förhållanden som inte var platoniska.

Varför skulle en 45-årig kärring skicka intima
bilder till sina platoniska manliga vänner?
Är det logiskt eller normalt?

JS bjöd LW på middag hemma hos LW vintern/våren 2018, efter att hon skadat benen.
Han ville stanna kvar men det fick han inte. Så
jag tror inte att han gett upp.

Det behöver inte vara någon som hotat eller
varit våldsam tidigare. Övervåldet kan tvärtom
tyda på någon som bitit ihop och hållit allt
inom sig tills det slutligen slog över och hen
exploderade.
Citera
2020-06-19, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Skönt att du är här och är säker på din sak.
Man kan ju hoppas att polisen har koll på
tråden men frågan är hur motiverade de är
att gräva i det du hittat. Det borde vara dags
för ett omtag med nya ögon.
Tänk om den verkliga GM hela tiden har
seglat under radarn och låtit SD och HD utstå
detta drev.
Kanske LWs vän med segelbåt? Han verkar ha
ett häftigt humör.

Du menar att polisen kan vara aktiv i tråden?
Citera
2020-06-19, 13:29
Medlem
Citat:
Här är jag helt enig med dig.
Vilken åklagare skulle ens gå till åtal med ett fall om inte möjliga GM vore granskade, det hade ju betraktats som grovt tjänstefel.
Och det tror jag varken ÅH eller TJ vill ha på sitt cv eller samvete
"grovt tjänstefel"... verkligen?

Du menar att åklagarna ÅH resp TJ båda hade blivit åtalade om de lite slarvigt och hafsigt granskat folk i LW:s omgivning för att därefter, möjligen helt felaktigt, avfärda dem som tänkbara gärningspersoner?

Nej, du.
Inte i Sverige 2020.
Inte förr heller..
Citera
2020-06-19, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vad jag menar är jag jag inte vet hur väl de är kollade, eftersom vi inte kan hitta dom i FUP, utan de borde finnas i slasken. Så det är fel av mig att uttrycka det med "ganska".

Men visst, det kan nog finnas personer som inte har fullgoda alibin. Det gäller väl även grannar, vars geografiska närhet gör det problematiskt förutom tidpunkten för mordet.

Jag tänker att SD redan första dagen efter mordet ger lite hintar till polisen. Dessa borde vara kollade av rent praktiska skäl av åklagaren eftersom det är det första försvaret kommer att angripa annars.

Men åklagaren har skyldighet att utreda mordet objektivt och att även presentera saker som är till fördel för den misstänkte.

På tal om hintar till polisen så lyckades UW få med SD redan under larmsamtalet.
Där va det snabba ryck.
Citera
2020-06-19, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
På tal om hintar till polisen så lyckades UW få med SD redan under larmsamtalet.
Där va det snabba ryck.
Du menar alltså att han inte borde ha nämnt den person som LW hade problem med..?
Bra där Om alla skulle resonera så vore våra fängelser bra mycket lägre befolkade
Citera
2020-06-19, 14:05
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
De relationer LW hade med dessa män utöver SD, tycks alla ha varit relativt koncentrerade till en sak om man ser till förhör. Tillfälliga sexuella kontakter alltså.
JS och LW’s relation ligger ju något år tillbaka i tiden så vad skulle hans motiv vara till mordet. Han tycks ju heller inte ha hotat eller varit våldsam mot Lena, förutom någon diskussion där de hade olika åsikter.

Som sagt, onödigt att krångla till det

JS och LW umgicks fortfarande i närtid.

Enligt uppgift i tråden reagerade JS genom att bli arg på LW när han fick reda på att hon hade ett förhållande med ML:

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Troligtvis tyckte han väl inte bättre om att LW veckorna innan mordet tydligt uppvisade gemensamma burkletarturer med JH, AL, KK, ML etc.

Inom geocachekretsarna var det säkert ingen hemlighet att LW vid tidpunkten var ganska förtjust i JH, som hon dessutom skulle dela tält med i Norge. En omständighet (i likhet med hur han uppfattade situationen med hur LW delade rum med ML på FAD i Linköping?) som kanske rent teoretiskt kan leda till att bägaren rinner över
Citera
2020-06-19, 14:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Där va det snabba ryck.

Har du lyssnat på larmsamtalet?
Och på YT med UWs vittnesmål?

Jag får ett intryck av en samlad person som visserligen är misstänksam mot SD, men ändå inte vill peka med hela handen.

Och vad skulle du själv tänka, om det var ditt ex som var försvunnen?

Man gör väl vad som helst för att få tillbaka den som är saknad? Barnen och han grät ju alla!

Även om vissa tror att Lena var pest och pina för alla, hatad av (hundratals) många, så tror inte jag det. Jag tror att hon var som de flesta, älskad av de flesta, mindre omtyckt av några.

Och jag tror att UW älskad och höll av henne på sitt sätt, även om de var skiljda.

Man gör allt som är i ens makt för att man ska hitta Lena. Helst levande. Om det även kräver att du pekar ut att hon hade ett förhållande med SD och att det kan innebära att du riktar misstankarna åt fel håll. UW visste ju att det var fnurr på tråden där. Bara inte hur mycket.

Sonen sa också att han ringde den konstigaste han kände till....

Ja, vissa kände att det var något konstigt med honom.

Vad skulle du göra i UWs kläder?
Citera
2020-06-19, 14:10
Medlem
Citat:
Du menar alltså att han inte borde ha nämnt den person som LW hade problem med..?
Bra där Om alla skulle resonera så vore våra fängelser bra mycket lägre befolkade

I det här läget vet man ingenting om vad som har hänt,
ändå så pekar han på SD, att han inte gillar SD kan jag förstå, men ändå
lite tidigt å peka ut honom tycker jag, som sagt snabba ryck.
Citera
2020-06-19, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82

Enligt uppgift i tråden reagerade JS genom att bli arg på LW när han fick reda på att hon hade ett förhållande med ML:

Troligtvis tyckte han väl inte bättre om att LW veckorna innan mordet tydligt uppvisade gemensamma burkletarturer med JH, AL, KK, ML etc.

Inom geocachekretsarna var det säkert ingen hemlighet att LW vid tidpunkten var ganska förtjust i JH, som hon dessutom skulle dela tält med i Norge. En omständighet (i likhet med hur han uppfattade situationen med hur LW delade rum med ML på FAD i Linköping?) som kanske rent teoretiskt kan leda till att bägaren rinner över
Minns jag rätt så var relationen mellan JS och LW nångång 2015/2016.
Förstår inte alls vad han skulle haft för motiv till mordet två till tre år senare.
Men tipsa polisen om ni är övertygade vetja!
Citera
2020-06-19, 14:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82

Han lämnade över sin mobil med platshistoriken till utredningen...
Och så nära i tid var inte deras förhållande vad jag förstod?
Även om de hade kontakt.

Och missminner jag mig, hade han inte ett förhållande efter Lena?
Citera
2020-06-19, 14:16
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Tack för pm. Verkligen intressant

Man kan ju undra vad hennes sexmissbruk
berodde på. Arv eller miljö?

Jag tror att LW:s sexmissbruk var en form av belöningssystem, som tillfredsställde hennes dåliga mående, just för stunden, precis som missbrukare av olika droger upplever.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in