2020-06-19, 13:34
Medlem
storpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Själv har jag alla dörrar och fönster öppna. Det är mysigt och somrigt. Sedan har jag takfläktar i olika rum av huset samt 3st luftvärmepumpar som är igång. även pool och vatten inom 20m

Om det är white trash att springa ut och bada, sola och ha altan dörrar och andra dörrar och fönster öppna så är jag väl det
Är man även WT när man har en utebar med kyl och en ismaskin så man alltid får kalla drycker vid poolen?
Varför ska du ha takfläktar och luftvärmepumpar igång på när du ändå släpper in hetluft så det blir hett när du har vartenda fönster och dörrar öppna?

Ontopic: Ja, det är riktigt idiotiskt att släppa in luft utifrån som är varmare än luften inomhus.
Citera
2020-06-19, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
absolut, blev lite frustrerad bara.

grejen är ju att va händer med varm luft, den expanderar eller hur? detta gör att den får lägre densitet och därför börjar den stiga. detta gör att den kommer längre upp i atmosfären och värms ännu mer av solen och expanderar ännu mer. detta skapar ett undertryck nere hos dig och när du öppnar fönstret sugs all denna varma luft in i din lägenhet.

när dessutom jordens avstånd till solen fluktuerar så ändras dessutom trycket i den varma luften och det är det du upplever som "korsdrag". detta blir i praktiken som att sitta mitt i en varmluftsfläkt.

tycker det borde vara tämligen lätt att förstå.
Ok, det kände jag inte till. En fråga: om korsdrag beror på tryckskillnader mellan ute och inne, borde det inte då räcka med att öppna ett fönster i huset?
Citera
2020-06-19, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankil35
Ok, det kände jag inte till. En fråga: om korsdrag beror på tryckskillnader mellan ute och inne, borde det inte då räcka med att öppna ett fönster i huset?

klokt tänkt!
men det blir tyvärr som att sätta munnen mot en glasflaska och försöka blåsa in.
den varma utandningsluften värmer nämligen upp luften i flaskan som då börjar expandera och trycka tillbaka och eftersom glaset knappast lär ge vika så har luften bara ett ställe att ta vägen.
blåser du däremot in i en ballong, som är töjbar, kan du se hur värmen gör att luften inuti ballongen expanderar.
men svalt och skönt blir det ju inte.
Citera
2020-06-19, 13:56
Medlem
f30malmos avatar
Det blir betydligt varmare än 30 inne i lägenheten dagtid, så det är aldrig som det är varmare ute i stort sett, dessutom finns det inget jobbigare än det är varmt inne, samt stillstående luft. Enda ventilationen min lägenhet har är en ventil i badrummet, enda tillgången till luft är fönstren.
Citera
2020-06-19, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Har du värme på när det är varmt ute och dörrar och fönster öppna för att få svalka?
Mm say no more...

Värme på?

En luftvärmepump kan ju både värma och kyla helt beroende på vilket program som är igång...
Citera
2020-06-19, 14:07
Medlem
Citat:
klokt tänkt!
men det blir tyvärr som att sätta munnen mot en glasflaska och försöka blåsa in.
den varma utandningsluften värmer nämligen upp luften i flaskan som då börjar expandera och trycka tillbaka och eftersom glaset knappast lär ge vika så har luften bara ett ställe att ta vägen.
blåser du däremot in i en ballong, som är töjbar, kan du se hur värmen gör att luften inuti ballongen expanderar.
Aha jag förstår. Men det som händer när man blåser in luft i en flaska är att trycket i flaskan ökar tills trycket blivit så högt att man inte klarar av att höja trycket mer och vid det laget så är trycket lika högt i munhålan som i flaskan. Det uppstår alltså en jämvikt. Menar du då att om man öppnar fönstret så kommer huset nästan direkt få samma tryck som uteluften? Jag föreställer mig att luft borde åtminstone flöda den tiden det tar att tryckutjämna.

Angående ballong så kan man ju även fylla den med kall luft med en luftpump. Jag vet inte vad jag vill säga med det, men men.
Citera
2020-06-19, 14:19
Medlem
Citat:
klokt tänkt!

Ett hus är ju annars inte helt tätt, så blåser du in luft så lär den ju komma ut på ett eller flera ställen, via tex ventilationen/skorstenen/köksfläkten...
Citera
2020-06-19, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankil35
Aha jag förstår. Men det som händer när man blåser in luft i en flaska är att trycket i flaskan ökar tills trycket blivit så högt att man inte klarar av att höja trycket mer och vid det laget så är trycket lika högt i munhålan som i flaskan. Det uppstår alltså en jämvikt. Menar du då att om man öppnar fönstret så kommer huset nästan direkt få samma tryck som uteluften? Jag föreställer mig att luft borde åtminstone flöda den tiden det tar att tryckutjämna.

Angående ballong så kan man ju även fylla den med kall luft med en luftpump. Jag vet inte vad jag vill säga med det, men men.

friktionen från pumpen värmer antagligen upp luften så den är varm när den kommer in i ballongen.

om du har ett helt tätat hus och öppnar fönstret kommer du känna ett rejält värmesug under kort period. det är den heta atmosfären som rusar in. du har 100% rätt i att trycket är utjämnat efter det. men du släpper fortfarande in strålvärmen och den sätter sig i väggarna.
Citera
2020-06-19, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T89
Ett hus är ju annars inte helt tätt, så blåser du in luft så lär den ju komma ut på ett eller flera ställen, via tex ventilationen/skorstenen/köksfläkten...

om huset inte är ordentligt tätat, ja.
men eftersom den varma luften stiger och skorstenen etc ofta sitter högt upp så smiter varmluften iväg av sig själv. det är när du öppnar fönstret eller dörren, som sitter lägre, som du skapar det där insuget
Citera
2020-06-19, 14:31
Medlem
Citat:
om huset inte är ordentligt tätat, ja.
men eftersom den varma luften stiger och skorstenen etc ofta sitter högt upp så smiter varmluften iväg av sig själv. det är när du öppnar fönstret eller dörren, som sitter lägre, som du skapar det där insuget
Ordentligt tätat? Ett hus ska inte vara helt tätt, då får du problem med fukt, och mögel, som ett brev på posten.
Citera
2020-06-19, 14:34
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T89
Värme på?

En luftvärmepump kan ju både värma och kyla helt beroende på vilket program som är igång...
Så du har kyla på och samtidigt tvärdrag I huset?
Ja det låter som en bra idé.
Citera
2020-06-19, 14:36
Medlem
Citat:
men du släpper fortfarande in strålvärmen och den sätter sig i väggarna.
Aha ok, jag trodde värmeöverföringen skedde via konvektion:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Konvektion
Och inte värmestrålning:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Värmestrålning

En fråga angående att korsdrag beror på tryckskillnader: borde inte det ske en tryckutjämning när man öppnar flera fönster också då? Borde inte korsdraget avstanna efter en kort tid?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in