2020-06-19, 09:32
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankil35
Ja du höjer temperaturen, men du skapar också ett korsdrag vilket är svalkande. Allting handlar inte om temperatur.
Ja men då är det bättre att skaffa en fläkt och vänta med att öppna upp tills det är svalare ute.
Citera
2020-06-19, 09:35
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Helt korrekt.
Problemet är ju att många bostäder inte klarar av att hålla innetempen lägre än yttertempen pga inte minst stora o många fönster som släpper igenom de värmande solstrålarna.

Där jag bor fungerar det precis som du säger. Min brors hus däremot är som en bastu om man kommer dit en varm och solig dag och öppnar upp efter att ingen har varit hemma och all fönster har varit stängda. Enda sättet att få ner tempen där är korsdrag.
Ja men då är alltså temperaturen inne HÖGRE än vad den är ute.
Citera
2020-06-19, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline

Jag brukar själv lämna barnen i bilen och veva upp rutorna så att barnen inte blir varma!

Om du är så dum i huvudet att du inte förstår skillnaden mellan en bil/ett växthus och ett bostadshus så förstår jag att du är ett av alla puckon som sitter med öppna fönster hemma dagtid i värmen! Nu ska jag berätta för dig: Bilar och växthus har i princip obefintlig värmeisolering och värms därför upp kraftigt av solen. Ett (bra byggt) bostadshus har dock rejäl isolering som konserverar den svala luften invändigt OM du ser till att vädra ut nattetid och hålla STÄNGT dagtid.
Citera
2020-06-19, 09:38
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Lång diskussion blev det, inte många verkar reflektera att de flesta har olika förutsättningar. Jag bor i ett hus med fönster mot ost och väst, på eftermiddagen kan det bli stekhett i rummen på västra sidan om allt är stängt. Men som tur är så drar oftast mitt korsdrag åt rätt håll, dvs in från ostsidan och ut till väst. Det kan vara uppemot 50 grader på västra väggen under den varmaste timmen när eftermiddagssolen ligger på men i rummet är det knappt 30, med helöppen fransk balkong.

Har man bott i sin bostad något år så kan man hur den fungerar vad gäller ventilation.
Citera
2020-06-19, 09:39
Medlem
Skadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarthMaul2000
Vad är det för fel på er??! Fattar ni inte att ni bara släpper in värmen i huset så att det blir ännu värre Är ni så dumma i huvet att ni inte begriper detta? Har en granne som brukar göra så här och det är ju ett jävligt efterblivet white trash beteende måste jag säga! Nu ska jag lära er något nytt, hoppas ni läser detta! Ha era jävla dörrar stängda dagtid och vädra sedan på kvällen när utetemperaturen sjunkit under inomhustemperaturen, så får ni svalt. Sådär, lärde ni er något nytt.
För att svetts kylförmåga ska fungera på ett bra sätt behövs vind. Öppnar man flera fönster får man korsdrag. Förstår du?
Citera
2020-06-19, 09:48
Medlem
Citat:
Om du är så dum i huvudet att du inte förstår skillnaden mellan en bil/ett växthus och ett bostadshus så förstår jag att du är ett av alla puckon som sitter med öppna fönster hemma dagtid i värmen! Nu ska jag berätta för dig: Bilar och växthus har i princip obefintlig värmeisolering och värms därför upp kraftigt av solen. Ett (bra byggt) bostadshus har dock rejäl isolering som konserverar den svala luften invändigt OM du ser till att vädra ut nattetid och hålla STÄNGT dagtid.
Svenska hus har dock rätt stor fönsteryta vilket gör att de fungerar som växthus om man inte har solluckor/gardiner/tjocka gardiner. Detta innebär att temperaturen ofta är högre inomhus än utomhus soliga sommardagar. Grejen är att öppna fönstret är en tillräckligt bra och trevlig lösning för svenska förhållande jämfört med att hålla på med mörkläggning.
Sen om det är så att temperaturen inte är mycket högre ute än inne så är korsdrag vid den högre temperaturen mer svalkande än stillastående luft vid lägre temperatur.
Men du har helt rätt i att vi svenskar är så vana att använda det här tillvägagångssättet att vi ett fåtal dagar om året lyckas få den motsatta effekten.
Citera
2020-06-19, 10:00
Medlem
dobbelinas avatar
Har du 30 grader ute samt 28 inne och öppnar fönstret så kommer temperaturen inne bli
varmare ja, MEN om luften förflyttar sig så evaporerar svetten snabbare från din kropp
och du känner dig svalare.
Det är alltså behagligare att sitta i ett rum på 30 grader om luften flyttar på sig
än ett rum på 28 grader där luften står still.
Citera
2020-06-19, 10:03
Medlem
vitvalens avatar
Citat:
Vad är det för fel på er??! Fattar ni inte att ni bara släpper in värmen i huset så att det blir ännu värre Är ni så dumma i huvet att ni inte begriper detta? Har en granne som brukar göra så här och det är ju ett jävligt efterblivet white trash beteende måste jag säga! Nu ska jag lära er något nytt, hoppas ni läser detta! Ha era jävla dörrar stängda dagtid och vädra sedan på kvällen när utetemperaturen sjunkit under inomhustemperaturen, så får ni svalt. Sådär, lärde ni er något nytt.
Eftersom att du verkar vara lite efterbliven eller autistisk får vi nog ursäkta dig. Teoretiskt så stämmer det du säger och man tjänar även på att ha persienner eller gardiner fördragna. Korsdrag är dock rätt fint eller bara frisk luft eftersom att temperaturen ändå blir hög även med din föreslagna metod. Det låter som att du är en återförsäljare av Nibe eller någon annan produkt. Du verkar tycka att din pungsvett är lite finare än andras i sommarvärmen, gå och häng dig.
Citera
2020-06-19, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skadan
För att svetts kylförmåga ska fungera på ett bra sätt behövs vind. Öppnar man flera fönster får man korsdrag. Förstår du?

Det finns något som heter fläktar. Fungerar bättre än att öppna och släppa in ännu varmare luft. Herregud vilka idioter det finns.
Citera
2020-06-19, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lastmaskin
TS har ju rätt din felknullade lilla apa, du är bra dum som inte fattar en så enkel grej.
Sen väljer ju såklart var och en om man vill ha korsdrag eller inte med 25-30 gradig värme.

Här har vi en som har fattat! Det finns hopp för mänskligheten!
Citera
2020-06-19, 10:30
Medlem
Skadans avatar
Citat:
Det finns något som heter fläktar. Fungerar bättre än att öppna och släppa in ännu varmare luft. Herregud vilka idioter det finns.
Ja, den gör också att det blåser. Vad försöker du säga? Att folk som öppnar för att kyla ner sig genom korsdrag är idioter för att dom inte har en fläkt?
Citera
2020-06-19, 10:43
Medlem
Citat:

Det finns värre folk... Typ såna som skruvar upp termostater till högsta i tex bilar för att de tror att det går snabbare att värma upp eller sänka tempraturen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in