2020-06-20, 22:08
Medlem
Antivalents avatar
Beror på byggnadens u-värde, ventsystem, vindhastighet utomhus osv.
Citera
2020-06-21, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DarthMaul2000
Vad är det för fel på er??! Fattar ni inte att ni bara släpper in värmen i huset så att det blir ännu värre Är ni så dumma i huvet att ni inte begriper detta? Har en granne som brukar göra så här och det är ju ett jävligt efterblivet white trash beteende måste jag säga! Nu ska jag lära er något nytt, hoppas ni läser detta! Ha era jävla dörrar stängda dagtid och vädra sedan på kvällen när utetemperaturen sjunkit under inomhustemperaturen, så får ni svalt. Sådär, lärde ni er något nytt.

Du måste seriöst vara svagbegåvad, hahaha.

Roligt att du kallar folk idioter när du bevisligen är helt efterbliven själv.

Korsdrag, googla det ditt kioskmongo.
Citera
2020-06-21, 00:51
Bannlyst
Jag håller öppet för att få korsdrag.

En fråga. Var ställer man fläkten inomhus för att få maximal nedkylningseffekt?

Ska den stå precis i mitten av huset mellan de 2 öppna fönstren så att man accellrerar korsdraget ?
Citera
2020-06-21, 02:09
Medlem
Finns en hel del idioter här märker jag som tror att de skall få lägre temperatur inomhus genom att öppna och släppa in varmare luft. Det är tur att jag är här, och kan upplysa och utbilda er mindre intelligenta människor hur det ligger till.
Citera
2020-06-21, 02:17
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Finns en hel del idioter här märker jag som tror att de skall få lägre temperatur inomhus genom att öppna och släppa in varmare luft. Det är tur att jag är här, och kan upplysa och utbilda er mindre intelligenta människor hur det ligger till.

Varför utgår du ifrån att det inte kan vara varmare inomhus än utomhus?
Som jag skrev ovan hade jag 25,1 grader inomhus och 23,0 grader utomhus, blir det då varmare eller svalare om man öppnar fönster?
Citera
2020-06-21, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Varför utgår du ifrån att det inte kan vara varmare inomhus än utomhus?
Som jag skrev ovan hade jag 25,1 grader inomhus och 23,0 grader utomhus, blir det då varmare eller svalare om man öppnar fönster?

termometern sitter antagligen nära ett fönster med både insug och en massa spillvärme i form av strålning. har du ordentligt tätade fönster och en termometer som inte suger upp strålning får du svart på vitt att det dagtid är varmare ute än inomhus.
punkt.
Citera
2020-06-21, 02:35
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
termometern sitter antagligen nära ett fönster med både insug och en massa spillvärme i form av strålning. har du ordentligt tätade fönster och en termometer som inte suger upp strålning får du svart på vitt att det dagtid är varmare ute än inomhus.
punkt.

Nej den sitter inte nära fönster och även om den hade gjort det så var det i så fall ändå varmare på insidan än på utsidan.

Har du verkligen aldrig varit med om att det varit varmare inne än ute under sommaren?
Citera
2020-06-21, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Nej den sitter inte nära fönster och även om den hade gjort det så var det i så fall ändå varmare på insidan än på utsidan.

Har du verkligen aldrig varit med om att det varit varmare inne än ute under sommaren?

inne i ugnen kanske.

luften värms upp av solen och expanderar.
detta skapar ett undertryck inomhus och när man öppnar fönstret sugs den varma luften in.
trodde jag gjort detta klart tidigare.
Citera
2020-06-21, 02:59
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
inne i ugnen kanske.

luften värms upp av solen och expanderar.
detta skapar ett undertryck inomhus och när man öppnar fönstret sugs den varma luften in.
trodde jag gjort detta klart tidigare.

Du har kanske aldrig bott i en bostad med stora fönster, vad vet jag, men själv har jag ofta varit med om att det blivit varmare inne än ute på sommaren.
Citera
2020-06-21, 04:26
Medlem
Kallar du någon för efterbliven idiot som har fönstret öppet för att få in lite svalka i ett rum där skuggsida råder i värmen - så får det stå för dej.
Citera
2020-06-21, 05:58
Medlem
Citat:
Finns en hel del idioter här märker jag som tror att de skall få lägre temperatur inomhus genom att öppna och släppa in varmare luft.
Skulle du kunna ange någon i tråden som tror det, så ska vi få hen på bättre tankar?
Senast redigerad av frankil35 2020-06-21 kl. 06:01.
Citera
2020-06-21, 09:41
Medlem
Skulle man kunna sammanfatta tråden såhär:

Det bästa sättet att hålla nere temperaturen i ett hus utan AC är att mörklägga alla solbelysta fönster och endast öppna fönster när inomhustemperaturen överstiger utomhustemperaturen.
I praktiken innebär det för de flesta hus att stänga alla fönster tidig förmiddag/sen morgon och dra för alla gardiner/persienner på solbelysta fönster och sen öppna fönstren på sen eftermiddag när huset är uppvärmt och utomhustemperaturen sjunkit.

Det finns dock vissa WT-idioter som bor i hus som väldigt snabbt värms upp av solen vilket innebär att inomhustemperaturen överstiger utomhustemperaturen redan på förmiddagen och då måste de ha öppna fönster.

Det finns andra WT-idioter som inte vill mörklägga fönstren eftersom vi bor i ett land som är väldigt mörkt stora delar av året. För dessa personer kan huset fungera som ett växthus och bli varmt väldigt snabbt vilket innebär att inomhustemperaturen överstiger utomhustemperaturen redan på förmiddagen och då måste de ha öppna fönster.

Är temperaturskillnaden förhållandevis liten mellan ute och inne och korsdraget är stort kan man få mer kyleffekt av att öppna fönstren än att ha stängda fönster trots att temperaturen stigernågot, men då är ett bättre alternativ att använda fläktar i och med att man då får luftflöde utan temperaturhöjning. Det finns dock vissa WT-idioter som tycker att fläktar är fula, tar plats, kostar pengar, drar el, låter och används väldigt liten del av året.

Sen finns det andra WT-idioter som tycker det är härligt med uppdragna persienner och öppna fönster och dörrar eftersom det känns somrigt och härligt att gränsen mellan ute och inne suddas ut. Detta är inte relevant för oss på Flashback eftersom jag utgår ifrån att vi alla är ensamma män som bor i mammas källare och sitter framför datorn med neddragna persienner året runt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in