2020-06-19, 09:06
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
Okej. Själv har jag den ”korkade” uppfattningen att luft inverkar på temperatur genom att strömma.

Så därmed: Om det är kallt ute försöker jag lindra problemet med att uppsöka lä. Skitkorkat? Om det är varmt ute vill jag istället uppehålla mig där vinden fläktar. Om det är varmt inne kan jag öppna fönster och utsätta mig för svalkande luftdrag. Oj, vad dum jag är!

En annan grej med mig är att jag svettas. Min korkade uppfattning är att strömmande luft – i mycket högre grand än stillastående – får svetten att kondensera. Något som ju per definition är kylande. Eller?
Skaffa en fläkt istället för att öppna.
"jag brukar svalka mig med min fön på högsta värmen" klassiskt FB resonemang...
Citera
2020-06-19, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Vadå vissa hus?
Om det är varmare ute än inne så höjer man ju temperaturen inne om man öppnar upp, alldeles oavsett vilken typ av hus man har.
Herregud asså!

Du bortser i från dirketa solstrålar som värmer upp luften genom fönsterrutor.
Här måste man stänga ute solen med fönsterluckor för att inte inomhusluften ska värmas upp indirekt.
Väldigt vanligt i sydliga länder. Tänk växthus som exempel. Eller en bil för den delen.
Sen påverkar även husets självventilation eller ventilationssystemet hur det blir.
Citera
2020-06-19, 09:10
Medlem
Varför går du runt och stör dig på folk som har dörrar och fönster öppna? Det är väll onödigt, låt inte små saker bygga bo i ditt huvud..
Citera
2020-06-19, 09:14
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Du bortser i från dirketa solstrålar som värmer upp luften genom fönsterrutor.
Här måste man stänga ute solen med fönsterluckor för att inte inomhusluften ska värmas upp indirekt.
Väldigt vanligt i sydliga länder. Tänk växthus som exempel.
Vad snackar du om temperaturen inomhus är inte något diffust det är ju fakta.
I ett växthus blir det det snabbt och lätt 40 grader om solen skiner och det är stängt.
Är det då 20 grader ute så sänks självklart temperaturen om man öppnar.
Har man 24 grader i sin bostad och det är 30 grader varmt ute så HÖJS innetemperaturen om man öppnar upp.
Senast redigerad av svenkolrot 2020-06-19 kl. 09:30.
Citera
2020-06-19, 09:15
Medlem
Citat:
Vadå vissa hus?
Om det är varmare ute än inne så höjer man ju temperaturen inne om man öppnar upp, alldeles oavsett vilken typ av hus man har.
Herregud asså!
Ja du höjer temperaturen, men du skapar också ett korsdrag vilket är svalkande. Allting handlar inte om temperatur.
Citera
2020-06-19, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Ja och nej... Promenera i ett förmöget kvarter så kommer du se samma sak.

Nej! Anständigt folk har AC anläggning. Man sitter inte med dörrar och fönster öppna i värmen som nån jävla dum white trash svenne.
Citera
2020-06-19, 09:18
Medlem
Med tanke på ventilation och fönster så brukar det vara ganska svårt att få det kallare inomhus än vad det är utomhus utan aktiv kylning, så har det egentligen någon större betydelse hur man gör?

Visst, säkert bättre att öppna upp på skuggsidan och inte på solsidan, men luft i rörelse svalkar hursomhelst bättre än stillastående luft
Citera
2020-06-19, 09:19
Medlem
Citat:
Vad snackar du om temperaturen inomhus är inte något diffust det är ju fakta.
I ett växthus blir det det snabbt och lätt 40 grader om solen skiner och det är stängt.
Är det då 20 grader ute så sänks självklart temperaturen om man öppnar.
Har man 24 grader i sin bostad och det är 30 grader varmt ute så HÖJS innertemperaturen om man öppnar upp.

Helt korrekt.
Problemet är ju att många bostäder inte klarar av att hålla innetempen lägre än yttertempen pga inte minst stora o många fönster som släpper igenom de värmande solstrålarna.

Där jag bor fungerar det precis som du säger. Min brors hus däremot är som en bastu om man kommer dit en varm och solig dag och öppnar upp efter att ingen har varit hemma och all fönster har varit stängda. Enda sättet att få ner tempen där är korsdrag.
Citera
2020-06-19, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DarthMaul2000
Vad är det för fel på er??! Fattar ni inte att ni bara släpper in värmen i huset så att det blir ännu värre Är ni så dumma i huvet att ni inte begriper detta? Har en granne som brukar göra så här och det är ju ett jävligt efterblivet white trash beteende måste jag säga! Nu ska jag lära er något nytt, hoppas ni läser detta! Ha era jävla dörrar stängda dagtid och vädra sedan på kvällen när utetemperaturen sjunkit under inomhustemperaturen, så får ni svalt. Sådär, lärde ni er något nytt.

Det är inte den förhöjda rumstemperaturen folk är rädda för utan den ocirkulerade inomhusluften. Vissa bryr sig om temperaturen i rummet medans andra bryr sig om syremättnaden i rummet. Själv vistas jag hellre i en lägenhet med 30 grader och korsdrag, än i en lägenhet med stillastående syrefattig luft på 22 grader. En smaksak, helt enkelt.
Citera
2020-06-19, 09:26
Medlem
PlantBamboos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Det spelar ingen roll om du så har en silverfärgbelagd rullgardin som är 100% mörkerläggande. När solen lyser på den värms den ändå upp så mycket att den blir het, gissningsvis runt 50-70 grader. Har du då en fönsteryta på 2 kvm exempelvis, så är det att likställa med ett värmeelement på 2 kvm som kontinuerligt avger 50-70 graders värme.

Det blir en enorm hets i ett rum på det sättet. Efter några timmar så är det så varmt, kvavt och det känns så syrefattigt, att man bara vill slå ut hela väggen på huset.

OM vi pratar om en källarvåning utan fönster, som är sval och håller 10-15 grader, ja, då stämmer din teori rent värmemässigt (inte syrehaltmässigt). Men definitivt inte för rum i söderläge med fönster, för då skapas ett växthus av rummet och det blir ganska kvickt varmare i rummet än utomhus.

Äntligen nån vettig!
Senast redigerad av PlantBamboo 2020-06-19 kl. 09:32.
Citera
2020-06-19, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Enda sättet att få ner tempen där är korsdrag.
Sen handlar inte korsdrag alltid om att få ner temperaturen. Ibland kan en något högre temperatur fast med mer korsdrag svalka mer än stillastående temperatur med lägre temperatur.
Citera
2020-06-19, 09:27
Medlem
Citat:
Skaffa en fläkt istället för att öppna.
"jag brukar svalka mig med min fön på högsta värmen" klassiskt FB resonemang...

Dummaste myten. Att bara vispa runt samma luft leder oundvikligen till att jag snart måste gå ut på balkongen för att dra i mig ett djupt andetag med frisk luft. "Fläktar" kanske svalkar men gör dig i längden trött och slö, då du tvingas andas din egen utandade koldioxid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in