2020-06-19, 10:10
Medlem
santos_devilles avatar
Det känns som att vi går rätt snabbt ner i dödsfall per vecka, vad ligger det rullande 7 dagars värdet på nu? Har inte följt utvecklingen alls. Går vi ner mot 30 per vecka?
Citera
2020-06-19, 10:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Ja om nåt har ju denna pandemi slått isönder de sista myterna om det eniga uniforma solidariska Sverige där folk bryr sig och tänker på det allmännas bästa.
Prio tycks vara det egna jaget och själviskhet.
Längtar du tillbaks till solidaritet och en bättre välfärd? Svårt när 60% av riksdagen lutar åt höger.
Citera
2020-06-19, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Tack, hittade en länk till en rapport i Ilta-Sanomat

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/d6538f6c359e448ba39993a41e1116e7/covid-19-demografisk-beskrivning-bekraftade-covid-19-fall.pdf

Tydligen är Sundbyberg och Solna bland de värst drabbade områden.

I Sundbyberg bor det många finnar och där hade man 265 smittofall varav 64st dog. Detta är tydligen "näst högsta" siffran i Stockholms län.

Berga äldreboende påverkar säkert Solnas mörka siffror. Där dog ju åtminstone 35 personer i C19.

Sverigefinnarna röker mycket mer än infödda svenskar och därmed drabbas de även i högre grad av cancer - ytterligare en riskfaktor när det gäller C19. Plus att finnarna oftare har hjärt- och kärlsjukdomar.

En pikant kuriosa är dock att på det finskspråkiga äldreboendet "Suomikoti" i Ensked har det endast dött EN person i C19 - en 90årig multisjuk finne.

Och då kan man ju spekulera om vad detta beror på, men där har man fast personal som dessutom är sjukvårdsutbildad.. precis som det är i Finland.
Citera
2020-06-19, 10:13
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Det hade gått fort att ställa om och börja tillverka, även hemmagjorda tygskydd har effekt eftersom allt som minskar dropparnas spridning minskar smittsamheten. Det är för sjuka och smittade som munskydd är viktigt, då går deras smittsamhet kontra oss andra ned rätt rejält.

Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Det hade gått fort om man hade trott på asymptomatisk smitta.
(...eller pre-symptomatisk...)

Men av någon anledning så trodde man mindre på rapporter från Tyskland än på de första rapporterna från Wuhan.

Svenska FHM förkastade tidigt WHOs tidiga varning om pre-/asymptomatisk smittspridning,
artikeln är daterad 1/2

Folkhälsomyndigheten: Inga bevis för att coronaviruset sprids under inkubationstiden
https://www.dn.se/nyheter/sverige/folkhalsomyndigheten-inga-bevis-for-att-coronaviruset-sprids-under-inkubationstiden/

Inhemsk maskproduktion tror jag hade varit klokt oavsett asymptomatisk smittspridning,

hela världen hade ju brist på masker och munskydd samtidigt,

det är det som händer i en pandemi som ju är global = hela världen,

saker som skydd och läkemedel tar slut överallt samtidigt

det är ju därför man har beredskapslager.

Vi har väl nåt företag i Sverige som tillverkar andningsmasker,

de har väl jobbat dag och natt i 3-4 månader nu kan man gissa.
Citera
2020-06-19, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Inget vaccin kommer att släppas utan att ha gått igenom de fyra faserna av kliniska tester. Livet är fyllt av risker. Ingen kan garantera att vare sig du eller jag kommer att gå igenom en Covid19 infektion med hälsan i behåll heller. Om det finns vaccin tillgängligt för allmänheten om sex månader, skulle du inte ta det då?

Absolut inte.
Jag tillhör ingen riskgrupp och har inte "åldern inne" där jag tycker att möjlig effekt trumfar riskerna.

"De fyra faserna"?

Fanns det en "fas" där man kunde resa til framtiden ett par år så ok. Men så är det inte.
Senast redigerad av MrStreamer 2020-06-19 kl. 10:17.
Citera
2020-06-19, 10:14
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Detta är för mig ett bevis på att människor inte kan tänka sig offra något, att de bara måste ha och ha. I början handlade det om att folk behövde offra resandet i några månader, men det kunde folk inte tänka sig. Nu handlar det om att ta ett tråkigt och lugnt år. Men det är helt klart också för mycket att offra. Det är klart att med hot om böter och tvång kan man tvinga människor till sympati. Men när politiker och FoHM inte är vidare sympatiska själva vad gör man då?

Det är här kulturen gått vilse. Istället för att göra en kortare inskränkning på individens heliga frihet så blir det ett utdraget helvete.
Citera
2020-06-19, 10:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
80% är högt räknat, så effektivt blir inte vaccinet om det nu ens kommer.

Med tanke på att det nu sker 200 vaccinprojekt runt om i världen och i alla fall en handfull av dem redan ligger i fas3 med goda resultat skulle det förvåna mig mycket om det inte kommer vaccin. Största frågetecknet är nog om det kommer finnas tillgängligt på denna eller nästa sida av årsskiftet och till vilka kvantiteter, samt hur utfördelning kommer att ske. Till de med mest pengar eller till de med störst behov...
Citera
2020-06-19, 10:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Återigen visar du på ditt inte alltför höga intellekt, duktigt!

Du glömde ta med detta från din källa ..

Men berätta nu, vilka andra länder ? 😁

Jensen did not return an email request from USA TODAY for comment about his claim

who interviewed Jensen, noted, "Jensen said he did not think that hospitals were intentionally misclassifying cases for financial reasons. But that’s how his comments have been widely interpreted and paraded on social media."

Ask FactCheck's conclusion: "Recent legislation pays hospitals higher Medicare rates for COVID-19 patients and treatment, but there is no evidence of fraudulent reporting."
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Glädjande nyheter från vanligtvis seriösa och välunderrättade källor: Aftonbladet och Expressen.

Aftonbladet:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Op4Lob/tegnell-vi-kan-ha-passerat-toppen-i-epidemin (betalvägg)

Hurra! Men vad döljer sig bakom betalväggen? Det är i varje fall minst 50% chans att dom har rätt - antingen kan vi ha passerat toppen, eller också har vi inte det.

Expressen:
https://www.expressen.se/tv/nyheter/over-5-000-doda-tegnell-mangalander-har-hogre-siffror/

Hurra! Många länder har högre dödssiffror. Tegnell nämner Nederländerna och Belgien. Skulle vara intressant att höra tio-i-topp-listan på döda per capita. Var ligger vi i corona-VM? Har vi tappat i rankingen nu? Men ändå glädjande att det dör fler per capita i andra länder, det förbättrar Sverige-bilden!

Nej, nu släpper vi det här och vänder blad. Gå ut i midsommarsolen och umgås kring midsommarstången! Dansa små grodorna, krama mormor, dela en sjuttis brännvin och halsa ur flaskan! Ha oskyddat sex i buskarna! Ja, inte med mormor förstås, där går gränsen.

The good news is: om du inte är sverigefinne eller en turk och ligger på äldreboende i Solna eller bor i Sundbyberg - då löper du nästan ingen risk att dö i C19.

Glad midsommar!
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Absolut inte.
Jag tillhör ingen riskgrupp och har inte "åldern inne" där jag tycker att möjlig effekt trumfar riskerna.

Okej. Det är förstås ett fritt val. Jag kommer med största sannolikhet att låta vaccinera mig i ett sådant läge.
Citera
2020-06-19, 10:18
Medlem
gloffgloffs avatar
Inte alla som har ledigt och kan fira midsommar.

Ni får iallafall en tacksam tanke från mig, Tack!

”Vi bär varandra genom den här pandemin”
https://www.dn.se/nyheter/sverige/vi-bar-varandra-genom-den-har-pandemin/

EDIT:

jag gör min del: ingen fest och korken sitter stadigt i flaskan så inga akutfall hoppas jag.
Senast redigerad av gloffgloff 2020-06-19 kl. 10:21.
Citera
2020-06-19, 10:19
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Absolut inte.

"De fyra faserna"?

Fanns det en "fas" där man kunde resa til framtiden ett par år så ok. Men så är det inte.

Jag håller med, det kan komma negativa effekter av vaccinet på längre sikt. Jag kommer i alla fall inte att vara med bland den första kullen labbråttor, så mycket är säkert. Men om jag hade varit 60 år eller över, så hade jag nog gjort bedömningen att riskerna med att ta vaccinet var mindre än riskerna med att låta bli. Samt att man som en bonus hade fått mycket frihet tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in