2020-06-19, 10:00
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Med risk för att stöta mig med någon så har generellt inte sydeuropeerna de skarpaste knivarna i lådan.
Och problemet för tex svensk o tysk del är att vi under de senaste decennierna har importerat liknande folk i stora kvantiteter. Vi hade ett samhälle med en population som gick hur bra som helst att förmana med råd , direktiv och riktlinjer. Ja, även lagstiftning kan vara svårt att tillämpa på dessa typer, Den tiden är förbi. Och då blir det svettigt om tex en pandemi dyker upp.
Adda sen att vissa grupper av invandrare drabbas hårdare av C så har du svaret på varför vi i just Sverige har mkt högre siffror än vår grannländer.
I mina ögon är mänsklig idioti ett globalt problem. Studentfirandena i Sverige var väl till stor del ”vanliga Svenskar” Bland bilderna på BLM demonstrationerna kunde man se att ganska många använde munskydd även här i Sverige. Men jag kan sätta min sista krona på att de var ovanliga på student festerna och jag kunde inte se en enda på fotbollsfantasterna. BLM värkar ju ha funnits i de flesta större städer. Detta är för mig ett bevis på att människor inte kan tänka sig offra något, att de bara måste ha och ha. I början handlade det om att folk behövde offra resandet i några månader, men det kunde folk inte tänka sig. Nu handlar det om att ta ett tråkigt och lugnt år. Men det är helt klart också för mycket att offra. Det är klart att med hot om böter och tvång kan man tvinga människor till sympati. Men när politiker och FoHM inte är vidare sympatiska själva vad gör man då?
Citera
2020-06-19, 10:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Rött skeptisk till de uppgifterna och observera att vaccin inte är 100%-igt garanterade för alla. Många kommer troligen få C-19 trots vaccination mot det

Okej. Men även om skyddet bara skulle vara säg 80% skulle det ju betyda flockimmunitet eftersom möjligheterna för viruset att sprida sig skulle bli mycket små. Det blir nästan en matematisk omöjlighet.
En spridning till säg 10 personer skulle kunna beräknas till 0,2 upphöjt till 10.
Citera
2020-06-19, 10:01
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Du verkar ha missat rätt mycket öht.
Ja, i synnerhet har jag missat det du påstår nedan:

Citat:
Actually in à LOT of countries the hospitals get more money if their patients are said to have died of Covid 19 instead of pneumonia. And They get even more money if their patients died of covid 19 while in a respirator.

Det var därför jag efterfrågade en länk eller en källa som kunde bekräfta vilka länder det rör sig om.
Men du verkar inte kunna ordna fram en sådan? Skall jag tolka det som att du kastade ur dig något utan att ha den blekaste aning om vad du pratar om? Att det hela var BS?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ingen anledning håller jag nog inte med om även om risken för dem under 50 är betydligt lägre. Trots allt har väl även hundratals personer även i något yngre kategorier dött? Blir väl inget tvång med vaccination, men säkerligen en stark rekomendation.

Visst. Men de är så få att det absolut inget skäl till riskera biverkningar av ett framhastat vaccin.
Finns öht ingen "professor" eller forskarteam som kan påstå att de är säkra på att deras häxbrygd är ofarligt i det långa loppet. I synnerhet om de inte har haft några år på sig. Adda sen att de inte heller kan garantera hur effektivt det är mot det virus det ska skydda mot...
Citera
Bannlyst
Citat:
OK så du läser inte ens det du kommenterar?
Snacka om idioti.

Vilka andra länder har USA bekräftat ? Är det så svårt att få fram 😁
Citera
2020-06-19, 10:02
Medlem
Dagens lilla ljusglimt

Världen skriker efter coronavaccin, och nu kan det finnas inom räckhåll.

Om vi har tur finns två framgångsrika vaccin före årets slut, säger WHO:s vetenskapschef Soumya Swaminathan, till Svenska Dagbladet.

Mer detaljerad info i artikeln:

https://www.expressen.se/nyheter/tva-vaccin-kan-slappas-redan-i-ar-ar-hoppfull/
Citera
2020-06-19, 10:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ja, i synnerhet har jag missat det du påstår nedan:

Det var därför jag efterfrågade en länk eller en källa som kunde bekräfta vilka länder det rör sig om.
Men du verkar inte kunna ordna fram en sådan? Skall jag tolka det som att du kastade ur dig något utan att ha den blekaste aning om vad du pratar om? Att det hela var BS?

Hen sa att USA har bekräftat det så det räcker som bevis .

Vi famlar fortfarande i ett mörker om vilka länder som är bekräftade...😁
Citera
2020-06-19, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
I mina ögon är mänsklig idioti ett globalt problem. Studentfirandena i Sverige var väl till stor del ”vanliga Svenskar”
.

Men när politiker och FoHM inte är vidare sympatiska själva vad gör man då?

Ungdomar, eller ungdumar, kommer alltid vara ett problem oavsett. Där krävs det "hårdare" tag.
Problemen är att i vissa kulturer eller folkslag så sitter dumheten i även när de fyllt 50..

Färstår inte vad du specifikt syftar på med sista frågan.
Citera
2020-06-19, 10:06
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kommunism-massmord
Sveket mot de vårdanställda är nästan värst. När man lät smittan sprida sig i samhället så måste väl Socialdemokraterna ställt sig frågan hur vården skulle klara detta. I början av pandemin tvingades också vårdanställda jobba utan skyddsutrustning.

Hur den styrande S-regeringen kunde acceptera Gieseckes strategi med "flockimmunitet" när de visste att vården redan är i kris borde vara skäl för dem att avgå/avsättas
I vart fall borde det vara skäl att ompröva sin egen ideologi. S seger sig ju ska skydda de svaga och utsatta i samhället de vurmar för arbetarna och kanske speciellt för arbetarna inom vården. Man har helt svikit sin egen ideologi och då också alla som har röstat på dem. Men sveket i regeringen går längre en så. Per Bolund som räddar flyget! Jag tror inte en enda som röstat på MP känner sig tillfreds med det.
Citera
2020-06-19, 10:07
Medlem
Imnshos avatar
Glädjande nyheter från vanligtvis seriösa och välunderrättade källor: Aftonbladet och Expressen.

Aftonbladet:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Op4Lob/tegnell-vi-kan-ha-passerat-toppen-i-epidemin (betalvägg)
Citat:
Sverige kan ha passerat toppen i coronaepidemin, enligt Folkhälsomyndigheten. Enligt en ny studie minskar antalet personer med en pågående infektion i Sverige.
Hurra! Men vad döljer sig bakom betalväggen? Det är i varje fall minst 50% chans att dom har rätt - antingen kan vi ha passerat toppen, eller också har vi inte det.

Expressen:
https://www.expressen.se/tv/nyheter/over-5-000-doda-tegnell-mangalander-har-hogre-siffror/
Citat:
Över 5 000 döda – Tegnell: ”Många länder har högre siffror”
Hurra! Många länder har högre dödssiffror. Tegnell nämner Nederländerna och Belgien. Skulle vara intressant att höra tio-i-topp-listan på döda per capita. Var ligger vi i corona-VM? Har vi tappat i rankingen nu? Men ändå glädjande att det dör fler per capita i andra länder, det förbättrar Sverige-bilden!

Nej, nu släpper vi det här och vänder blad. Gå ut i midsommarsolen och umgås kring midsommarstången! Dansa små grodorna, krama mormor, dela en sjuttis brännvin och halsa ur flaskan! Ha oskyddat sex i buskarna! Ja, inte med mormor förstås, där går gränsen.
Senast redigerad av Imnsho 2020-06-19 kl. 10:10.
Citera
2020-06-19, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Okej. Men även om skyddet bara skulle vara säg 80% skulle det ju betyda flockimmunitet eftersom möjligheterna för viruset att sprida sig skulle bli mycket små. Det blir nästan en matematisk omöjlighet.
En spridning till säg 10 personer skulle kunna beräknas till 0,2 upphöjt till 10.
80% är högt räknat, så effektivt blir inte vaccinet om det nu ens kommer.
Citera
2020-06-19, 10:10
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Visst. Men de är så få att det absolut inget skäl till riskera biverkningar av ett framhastat vaccin.
Finns öht ingen "professor" eller forskarteam som kan påstå att de är säkra på att deras häxbrygd är ofarligt i det långa loppet. I synnerhet om de inte har haft några år på sig. Adda sen att de inte heller kan garantera hur effektivt det är mot det virus det ska skydda mot...

Inget vaccin kommer att släppas utan att ha gått igenom de fyra faserna av kliniska tester. Livet är fyllt av risker. Ingen kan garantera att vare sig du eller jag kommer att gå igenom en Covid19 infektion med hälsan i behåll heller. Om det finns vaccin tillgängligt för allmänheten om sex månader, skulle du inte ta det då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in