2020-06-19, 08:20
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Alltså, om man inte blir immun i mer än två-tre månader, så blir man ju inte det av ett vaccin heller. Då måste vi springa på VC och ta en ny spruta c:a fem gånger om året - resten av livet...
Eller att man använder ny teknik och inriktar sig på andra delar av viruset på ett sätt som inte vår kropp kan.
Citera
2020-06-19, 08:22
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Eller att man använder ny teknik och inriktar sig på andra delar av viruset på ett sätt som inte vår kropp kan.

Där kanske du är något på spåren! Men du måste få någon att finansiera din forskning!
Citera
2020-06-19, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Obegriplig koppling mellan utbildningsnivå och förmåga att uppfatta sakernas förhållande.
Dumhet finns i alla läger...
Det gör den absolut, men har du blivit tränad att söka information och faktiskt försöka falsifiera vad som påstås så borde det underlätta.
Men tydligen sitter svensken med gapande mun och har förtroende för en sluddrande socialdemokrat som knappt kan uttrycka sig på begriplig svenska.
Eller så är medelklassen så livrädd för fallande bostadspriser att man tyckte det lät toppen när ” räddar ekonomin” hördes.
Far och morföräldrars död var ett billigt pris för att villan eller bostadsrätten inte skulle tappa i värde.
Citera
2020-06-19, 08:25
Medlem
gloffgloffs avatar
Fascinerad av Coumos genomgång,

New York Gov. Andrew Cuomo holds a briefing on the coronavirus outbreak — 6/18/2020
https://www.youtube.com/watch?v=cu2EwMXSDEk

han förklarar bra hur de ser en ökning i % antal smittade och använder smittspårning för att hitta andledningen, det var en äppelfabrik,

och hur han tar internationell expertis till hjälp hela tiden som granskar siffror från pandemin innan han ger klartecken till att öppna upp,

"förbered er på att öppna på måndag" i New York City säger han

Nu är han orolig att smittade kommer från andra stater till NY

20 stater har ökande smittspridning.

"Wake up America smell the coffee -Realize the facts"
"Science + Facts vs Political ideology"

de verkar ha det lite rörigt i USA.

EDIT:

Cuomo minskar på "daily briefings" nu.

De har kontroll på smittspridningen -för tillfället.

Det finns mycket att lära för resten av världen,

det bästa från den väg de har gått, erfarenheter.
Senast redigerad av gloffgloff 2020-06-19 kl. 08:50.
Citera
2020-06-19, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neroe
Att lilla Qwerty-66 kanske skall se över sina egna uttalanden innan han börjar prata om förtroende? Han har noll.
Med en dödlighet på 0,6 så hade vi hamnat runt 40.000 st döda före vi nått Tegnells Shangri-La, om inte folk själva hade isolerat sig och radikalt minskat ned på kontakter.
Citera
2020-06-19, 08:27
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Nja, om smitta från rapporten:
However, measurable virus shedding does not equate
with viral infectivity, and further evaluation is needed to determine
the respiratory SARS-CoV-2 viral load that is correlated with culturable virus

Ett positivt test skiljer ej mellan smittsamt virus och ej smittsam nukleinsyra(dött virus)
Man har antikroppar men i en lägre nivå, det som är mest oroande i rapporten är att de verkar börja minska redan efter 2-3 månader...

Ok, så man smittar mindre som asymptomatisk,

desto större chans man kan fånga smittan i ett munskydd då kanske?
Citera
2020-06-19, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Ok, så man smittar mindre som asymptomatisk,

desto större chans man kan fånga smittan i ett munskydd då kanske?
Med obligatoriska munskydd från dag ett så hade antagligen Sverige haft långt färre döda och smittade. Enkla åtgärder som munskydd har stor effekt.
Citera
2020-06-19, 08:29
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Där kanske du är något på spåren! Men du måste få någon att finansiera din forskning!
Går det bra med Swish?
Citera
2020-06-19, 08:31
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
jag förstår inte hur Tegnell kan uttala att strategin har varit lyckad grundat på att så få äldre visar sig ha antikroppar? Om man skulle kunna dra den slutsatsen trots många döda bland de äldre menar jag att antikropps resultaten skulle ha visat på en hög andel antikroppar bland övriga grupper och färre bland de äldre. Då skulle man ha kunnat säga att vår strategi delvis hade varit lyckad ” att skydda de äldre”. Som det ser ut nu visar det ju på att vår strategi varit en katastrof?

”6,1 procent i Sverige hade antikroppar i slutet av maj, visar en ny undersökning från Folkhälsomyndigheten.
– Det är en sakta ökning av antikroppar i alla åldersgrupper men det är väldigt tydligt att de äldre har betydligt mindre immunitet än yngre. Det talar för att strategin om att skydda de äldre fungerar, säger statsepidemiolog Anders Tegnell.

Totalt har nu 5 053 personer i Sverige med covid-19 avlidit. Tolv nya fall har rapporterats in under det senaste dygnet.”

Källa svt.se

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/6-1-har-antikroppar-enligt-undersokning-fran-fhm
Citera
2020-06-19, 08:35
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroe
Ok. Efterhandskonstruktion. Men du var ett fint försök. Det skall du ha all cred för.

Knappast... Du som Tegnel minion bara hoppar in i en tråd o tror du kan påstå vad som helst.

I mars gjorde britterna denna modellering som beräknade antal döda. Jag skalade om deras modell till Sverige. Så jag har inte hittat på något själv.

"The modelling projected that if the UK did nothing, 81% of people would be infected and 510,000 would die"

Potentialen för antal döda i Sverige av Covid19 har minskat beroende på mer kunskap och är kanske hälften idag beroende på hur man tolkar immuniteten. 32 döda per dag nu och om det tar 4 månader innan vaccin tex så hamnar vi under 10000.

Vi verkar befinna oss på en platå men med risk att resande o semestrar ökar takten dock.
Citera
2020-06-19, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Människor som försöker hålla avstånd till andra blir hånade och förlöjligade. En tydlig effekt av de svenska myndigheternas bagatelliserande och "frivilliga" linje.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Vb0mO4/70-plussare-som-vill-halla-avstand-hanas

O.s.v.

För oss yngre som vill hålla avstånd är det nog ännu värre. Jag upplever det som att många anser att jag är löjlig som inte vill umgås på nära håll i onödan då jag uppenbart inte tillhör någon riskgrupp. Men man kan ju faktiskt bli allvarligt sjuk ändå. Dessutom vill jag inte medverka till smittspridning.
.

Intressant. Äldre känner sig otrygga, förstår verkligen det:

Sju av tio personer över 65 år känner sig mer otrygga i offentliga miljöer sedan coronaviruset började spridas, enligt en undersökning av Sifo på uppdrag av Jernhusen. Oron de äldre påtalar är trängsel. (från artikeln)

Precis det jag skrev om här inne igår också, det som du beskrev med de som blev hånade för att vilja hålla avstånd. En ca 50-årig man hånade mig för just det, igår. Jag är inte en äldre person men jag vill ändå hålla avstånd, inte bli sjuk och behöva ligga på sjukhus, eller bidra till att sprida smittan.

Det där med att vi skall hålla avstånd på egen hand, är en illusion, känner jag. Det finns alldeles för många egoistiska och oempatiska personer i samhället, för att det skall fungera. Tror det kan bidra till att vi får trängsel i sommar och kanske riskerar få fler covid-sjuka på sjukhusen igen.. 😔
Citera
2020-06-19, 08:37
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Actually in à LOT of countries the hospitals get more money if their patients are said to have died of Covid 19 instead of pneumonia. And They get even more money if their patients died of covid 19 while in a respirator.
Har du en källa på detta? Lista på vilka länder där detta gäller? Har du uppgifter om belopp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in