2020-06-19, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Och hur är det med oss andra stackare då? Eller han riktar sig inte till oss...
Om man trots allt tagit sig igenom en högre utbildning borde man rätt snabbt ha sett att det Tegnell stod och påstod inte stämde.
Har man det inte så duger sunt förnuft men det är inte alla förunnat. Rätt många saknar helt förståelse hur samhället faktiskt fungerar och saker och ting hänger ihop så att de låter sig luras kan jag förstå, ett tag åtminstone.
Citera
2020-06-19, 07:54
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Nej det kan jag inte. Men det är som trafiksäkerhetsverket, de räknar med 100 döda per år i trafiken. Död av alkoholskador är en kalkylerad risk som är värd att betala för att vi skall kunna dricka. Det öppna samhället under en pandemi i kombination med kunskapen brister/risker inom äldrevården är något som diskuterades. Det var det värt.

Vi har nollvision i trafiken... Med nollvision i covid19 hade vi haft lag om munskydd precis vi har lag om bilbälte.

Alkohol hade aldrig blivit lagligt om det varit en "ny" produkt då den är på tok för farlig.
Citera
2020-06-19, 07:56
Medlem
Neroes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Löfvén babblar också meningslöst så problemet är större. Kan säkert skrivas många avhandlingar om varför Svenskar har förtroende för dessa

Var det inte du som sa att vi skulle ha 80 000 döda i Sverige i maj? På tal om förtroende då alltså.

Ett under att du ens vågar skriva i tråden efter dina dumheter.
Citera
2020-06-19, 07:58
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Man kan alltså få viruset utan att märka det,

smitta i 19 dagar,

och sen inte ha antikroppar?

Ja det är en god anledning till att bära munskydd: att inte smitta andra.

Grymt bra fetning.
Nja, om smitta från rapporten:
However, measurable virus shedding does not equate
with viral infectivity, and further evaluation is needed to determine
the respiratory SARS-CoV-2 viral load that is correlated with culturable virus

Ett positivt test skiljer ej mellan smittsamt virus och ej smittsam nukleinsyra(dött virus)
Man har antikroppar men i en lägre nivå, det som är mest oroande i rapporten är att de verkar börja minska redan efter 2-3 månader...
Citera
2020-06-19, 07:59
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroe
Var det inte du som sa att vi skulle ha 80 000 döda i Sverige i maj? På tal om förtroende då alltså.

Ett under att du ens vågar skriva i tråden efter dina dumheter.

Du måste vara polare med Löfvén o Ann Linde då du har naturlig talang för att ljuga utan att skämmas.
Citera
2020-06-19, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Om man trots allt tagit sig igenom en högre utbildning borde man rätt snabbt ha sett att det Tegnell stod och påstod inte stämde.
Har man det inte så duger sunt förnuft men det är inte alla förunnat. Rätt många saknar helt förståelse hur samhället faktiskt fungerar och saker och ting hänger ihop så att de låter sig luras kan jag förstå, ett tag åtminstone.
Obegriplig koppling mellan utbildningsnivå och förmåga att uppfatta sakernas förhållande.
Dumhet finns i alla läger...
Citera
2020-06-19, 08:04
Medlem
qwerty-66s avatar
Tengele försvarar sig med att många länder har högre siffror. Vi ligger på 500 döda per miljon så om man räknar justerat för befolkningen så är vi nummer 7 av ca 200 nu. Prognosen med nuvarande takt är att vi kan ta några placeringar till innan hösten.

"Över 5 000 döda – Tegnell: ”Många länder har högre siffror”" Från Expressen..
Citera
2020-06-19, 08:11
Medlem
arbetets avatar
Ser mörkt ut för Brasilien. Tycker att de som är emot åtgärder eller t.o.m. helt förnekar allvaret i pågående pandemi kan förklara varför det inte ser ut att gå så bra i "mönsterlandet":

+23,050 nya fall igår.
+1,204 antal döda igår
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Tengele försvarar sig med att många länder har högre siffror. Vi ligger på 500 döda per miljon så om man räknar justerat för befolkningen så är vi nummer 7 av ca 200 nu. Prognosen med nuvarande takt är att vi kan ta några placeringar till innan hösten.

"Över 5 000 döda – Tegnell: ”Många länder har högre siffror”" Från Expressen..
Bl.a. i Brasilien som kör FHM:s strategi på speed.
Citera
2020-06-19, 08:16
Medlem
Människor som försöker hålla avstånd till andra blir hånade och förlöjligade. En tydlig effekt av de svenska myndigheternas bagatelliserande och "frivilliga" linje.

Citat:
Äldre i riskgrupp över 70 år har fått lättnader i sin tuffa isolering och ska kunna röra sig utomhus med avstånd.

Vi i Sverige löser det genom eget ansvar. Vi behöver inga lagar, poliser och tvingande regler. Alla gör rätt eftersom vi svenskar är så fina människor.

Ett problem är bara att detta inte stämmer. Det ”egna ansvaret” betyder att de starka och friska regerar. Det är den bild jag får av mina läsare landet runt:

”Min väninna bad vänligt en ung kvinna som kom för nära att hålla avstånd och fick då ett hånfullt svar: Håll avstånd själv och vad gör du ute förresten? Väninnan svarade: Du kan väl inte veta min ålder, varpå hon fick svaret: Det syns ju tydligt”. (Maggie).

”På en gång- och cykelväg mötte vi tre pojkar, 16-17 år gamla, som gick i bredd. Jag undrade om de inte kunde hålla avstånd som är rekommenderat. Efter ett antal okvädningsord från ungdomarna skrek en av dem att vi borde skaffa munskydd”. (Egon).

”Jag mötte två personer i bredd på en trottoar. De gjorde inga ansatser att gå en och en så jag kunde passera. Jag var tvungen att gå ut i gatan på en trafikerad väg”. (Yvonne).

”När jag ber folk att hålla avstånd får jag ibland veta att jag är en idiot, att jag borde stanna hemma eller så bemöts jag av fnysningar, hånfulla leenden, arroganta, överlägsna miner och kommentarer, om jag inte osynliggörs totalt”. (Kerstin).
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Vb0mO4/70-plussare-som-vill-halla-avstand-hanas

O.s.v.

För oss yngre som vill hålla avstånd är det nog ännu värre. Jag upplever det som att många anser att jag är löjlig som inte vill umgås på nära håll i onödan då jag uppenbart inte tillhör någon riskgrupp. Men man kan ju faktiskt bli allvarligt sjuk ändå. Dessutom vill jag inte medverka till smittspridning.
Citera
2020-06-19, 08:18
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Jag noterar din åsikt i mitt 'att-komma-ihåg'-block.
Har jag en "åsikt" också. Vadå om jag får fråga?

Jag tycker bara att folk som har åsikter om andras förtroende borde lägga fram sina teorier för bedömning.

Annars är man bara någon som jamsar med bredvid mobbaren på skolgården. Alltså en fjant.

Lägg nu fram dina teorier kring viruset.
Senast redigerad av arbetet 2020-06-19 kl. 08:21.
Citera
2020-06-19, 08:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det där med svagare immunsvar är intressant. Nu är frågan varför? Har hela tiden trott att vårt immunsystem strular till det med detta virus från början till slut och i olyckliga fall får vi cytokinstormar. Är ett svagare immunsvar bättre? Vi får här skilja på det förvärvade (humorala) och det medfödda (cellulära) samt huruvida det är frågan om ett starkt eller svagt immunförsvar i stort.

Ska läsa studien.

Edit:

Slutklämmen i diskussionsdelen bådar inte gott:
/.../In this study, we observed that IgG levels and neutral- izing antibodies in a high proportion of individuals who recovered from SARS-CoV-2 infection start to decrease within 2–3 months after infection. In another analysis of the dynamics of neutralizing antibody titers in eight convalescent patients with COVID-19, four patients showed decreased neutralizing antibodies approximately
6–7 weeks after illness onset
30. One mathematical model also sug- gests a short duration of immunity after SARS-CoV-2 infection31. Together, these data might indicate the risks of using COVID-19 ‘immunity passports’ and support the prolongation of public health interventions, including social distancing, hygiene, isolation of high-risk groups and widespread testing. Additional longitudinal serological studies profiling more symptomatic and asymptom- atic individuals are urgently needed to determine the duration of antibody-mediated immunity. In addition, low levels of anti-viral IgG in asymptomatic patients, who might be more likely to become seronegative, further support the need for timely serosurvey to study the true infection rate.
Detta med även om relevansen inte diskuteras. Man antyder förekomsten av korsimmunitet mellan coronavirus:
/.../However, serological testing has limita- tions, and tests vary in their specificity and sensitivity. Results might also be confounded by previously existing antibodies to SARS-CoV, MERS-CoV or common cold coronaviruses.
Det är bättre om du läser slutsatserna man drar i diskussionsdelen än att peta i resultatsdelen.

Alltså, om man inte blir immun i mer än två-tre månader, så blir man ju inte det av ett vaccin heller. Då måste vi springa på VC och ta en ny spruta c:a fem gånger om året - resten av livet...
Citera
2020-06-19, 08:19
Medlem
Intressant att två tidningar har "Det är allvar!"- reportage idag. Vården är nog rädda för en vändning igen, verkar det som.

Expressen GT

Oron på sjukhuset inför midsommar: ”Mörkrädd”
Inflödet av sjuka har inte minskat i den takt vi hoppats. Möjligen är det på väg uppåt igen, säger Thomas Brezicka, chefläkare Sahlgrenska universitetssjukhuset..

https://www.expressen.se/gt/oron-pa-sjukhuset-infor-midsommar-morkradd/

DN

Intensivvårdspersonalen på Södersjukhuset går mot en ledighet som när som helst kan avbrytas. Och vilka ärr tre månaders pandemi skapat har de inte hunnit tänka på.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/vi-bar-varandra-genom-den-har-pandemin/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in