Människor som försöker hålla avstånd till andra blir hånade och förlöjligade. En tydlig effekt av de svenska myndigheternas bagatelliserande och "frivilliga" linje.
Citat:
Äldre i riskgrupp över 70 år har fått lättnader i sin tuffa isolering och ska kunna röra sig utomhus med avstånd.
Vi i Sverige löser det genom eget ansvar. Vi behöver inga lagar, poliser och tvingande regler. Alla gör rätt eftersom vi svenskar är så fina människor.
Ett problem är bara att detta inte stämmer. Det ”egna ansvaret” betyder att de starka och friska regerar. Det är den bild jag får av mina läsare landet runt:
”Min väninna bad vänligt en ung kvinna som kom för nära att hålla avstånd och fick då ett hånfullt svar: Håll avstånd själv och vad gör du ute förresten? Väninnan svarade: Du kan väl inte veta min ålder, varpå hon fick svaret: Det syns ju tydligt”. (Maggie).
”På en gång- och cykelväg mötte vi tre pojkar, 16-17 år gamla, som gick i bredd. Jag undrade om de inte kunde hålla avstånd som är rekommenderat. Efter ett antal okvädningsord från ungdomarna skrek en av dem att vi borde skaffa munskydd”. (Egon).
”Jag mötte två personer i bredd på en trottoar. De gjorde inga ansatser att gå en och en så jag kunde passera. Jag var tvungen att gå ut i gatan på en trafikerad väg”. (Yvonne).
”När jag ber folk att hålla avstånd får jag ibland veta att jag är en idiot, att jag borde stanna hemma eller så bemöts jag av fnysningar, hånfulla leenden, arroganta, överlägsna miner och kommentarer, om jag inte osynliggörs totalt”. (Kerstin).
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Vb0mO4/70-plussare-som-vill-halla-avstand-hanas
O.s.v.
För oss yngre som vill hålla avstånd är det nog ännu värre. Jag upplever det som att många anser att jag är löjlig som inte vill umgås på nära håll i onödan då jag uppenbart inte tillhör någon riskgrupp. Men man kan ju faktiskt bli allvarligt sjuk ändå. Dessutom vill jag inte medverka till smittspridning.