2020-06-19, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Vad är det i följande du inte fattar??

https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/dodligheten-i-sverige-narmar-sig-normala-nivaer/

Vi har alltså ingen överdödlighet i Sverige längre. Är det svårt att fatta eller vad är problemet??

Jag har inget problem att fatta statistiken. Det jag säger är att du tar fel när du drar slutsatsen att det betyder att folk nu dör MED wuhan-viruset. Dom dör fortsatt AV wuhan-viruset. Dödligheten borde vara lägre i Sverige då den är lägre överallt i EU.
Citera
2020-06-19, 00:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Till vad?

Något som funkar kanske?
Citera
2020-06-19, 00:58
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Du, jag vet inte vad varje europe har för underkläder heller.

Men en sak vet jag.

Deras regeringar rekommenderar att de ska ha munskydd

och en flera har gjort det tvingande i lokaltrafiken.

EDIT: I linje med WHOs rekommendation
Poängen är väl att ingen vakt går runt och kollar hur munskydden är gjorda, om de verkligen har tre lager av rekommenderade material. Och i många länder har det tydligt sagts att det viktigaste är att man täcker för ansiktet, om så bara med en scarf.

Det är lite lustigt dessutom att UK inför det först nu. Det har blivit en trend, helt enkelt, eller så följer de slaviskt WHO's minsta vink. Men samma sak där, varför nu om man inte införde det när det var som värst för ett par månader sedan? Det är väl det som gör att det ser lite underligt ut.
Citera
2020-06-19, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Nej det är inte korrigerad för "ändrade livsmönster" och jag visade statistik från EU som gör det absolut relevant. Som jag påpekad 4 gånger nu är det en mycket låg dödlighet inom EU som sannolikt förklaras av "andrade livsmönster" och svenska talen måste korrigeras för det.

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps/

Vi ska såklart jämföra oss med oss själva. Det är VÅR dödlighet vi ska jämföras med och inte någon annans.

Vi har idag ingen överdödlighet i Sverige vare sig du vill det eller inte.

Ska vi kompensera för alla de uppskjutna operationer som gjorts under snart ett halvår också som i slutändan kommer ta en del liv? Eller de psykologiska effekter som alltfler vittnar om som också kommer ta en del liv? Eller den fattigdom och arbetslöshet som nu kommer i spåren av Covid-19 som kommer ha enorma effekter på folkhälsan i hela Europa?

ska vi kompensera för detta med då eller vaddå?

Nä, lägg av nu.
Vi jämför såklart med oss själva. och vi har idag ingen överdödlighet i Sverige.
Citera
2020-06-19, 01:03
Medlem
Citat:
Jag har inget problem att fatta statistiken. Det jag säger är att du tar fel när du drar slutsatsen att det betyder att folk nu dör MED wuhan-viruset. Dom dör fortsatt AV wuhan-viruset. Dödligheten borde vara lägre i Sverige då den är lägre överallt i EU.

Dödligheten är på normala nivåer igen. Den bör absolut inte vara lägre. Varför skulle den vara det då vi inte har några andra luftburna infektioner den här tiden på året som tar folks liv ändå. Ingen vinterkräksjuka heller.
Citera
2020-06-19, 01:04
Medlem
Citat:
Det är överhuvudtaget inte det vi pratar om här.

Överdödligheten är borta i Sverige och det dör nu normalt antal människor igen. Vilket betyder i stora drag att personer inte där AV Covid-19 utan MED Covid-19. En stor skillnad.

Och ett bra och viktigt mått när man ska lätta eller införa restriktioner såklart.

Framförallt är det glädjande att vi inte har nån överdödlighet i Sverige längre.

Du pratar i nattmössan Ulf.

Andra dödsorsaker har samtidigt minskat under pandemin.

Agerar man inte förrän överdödlighet är konstaterad i en pandemi då är man ute och cyklar rejält.

Glädjande? De enda som gläder sig åt eländet som fortgår är Fonus och kistbyggarna.
Citera
Medlem
HGs avatar
intressant hur vi ser på munskydd i Sverige.

Har alltid munskydd när jag skall handla eller gå på möten. När man är ute och handlar så går folk i långa omvägar för att undvika kontakt med gubben i munskydd. Däremot har de inga problem att gå nära andra medmänniskor utan munskydd.

Har fått för mig att svenskar tror att de som bär på munskydd är smittade och att dessa just skall undvikas. Utan munskydd är allt okej.
Citera
Medlem
Citat:
Så till kärnfrågan. Hur många tror du går runt med de munskydd som faktiskt rekommenderas och KAN ha effekt OM de används korrekt??

Som består av tre lager olika material: Bomull, närmast ansiktet följt av ett lager polypropen, en typ av plast, följt av ett lager med vätskeresistent material längst ut.

Som dessutom ANVÄNDS på rätt sätt. RENGÖRS på rätt sätt osv osv.

Hur många % bland de få länder i Europa som har detta tror du följer det som verkligen betyder något??

När jag tittar på TV och på munskydden som används håller man på och skrattar ihjäl sig.

Jag vet inte, men effekten är oavsett kvalite på munskydd * antalet som bär den kvalitén. Folk som bär sämre kvalité hjälper också. Det är komplicerad och som WHO skriver finns det tusentals olika materialval och WHOs rekommendation är Q=3

Alla dom här material är godkända över minimumsnivån för WHO:

Polypropylene Interfacing material, purchased as-is, Spunbond (Nonwoven), Q=16,9
Cotton 1 Clothing (T-shirt), Woven, Q=5,4
Cotton 2 Clothing (T-shirt), Knit, Q=7,4
Cotton 3 Clothing (Sweater), Knit, Q=7,6
Polyester Clothing (Toddler wrap), Knit, Q=6,8
Cellulose Tissue paper, Bonded, Q=5,1
Cellulose Paper towel, Bonded, Q=4,3

Sannolikt är allt du har sätt på TV över nivån WHO rekommenderar som minimum.
Senast redigerad av DenAndraGrannen 2020-06-19 kl. 01:11.
Citera
2020-06-19, 01:05
Medlem
Citat:
Dödligheten är på normala nivåer igen. Den bör absolut inte vara lägre. Varför skulle den vara det då vi inte har några andra luftburna infektioner den här tiden på året som tar folks liv ändå. Ingen vinterkräksjuka heller.

För att den är det inom EU. Har du kollat https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps ?
Citera
2020-06-19, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Du pratar i nattmössan Ulf.

Andra dödsorsaker har samtidigt minskat under pandemin.

Agerar man inte förrän överdödlighet är konstaterad i en pandemi då är man ute och cyklar rejält.

Glädjande? De enda som gläder sig åt eländet som fortgår är Fonus och kistbyggarna.

Vi har fortfarande ingen överdödlighet i Sverige just nu.

Du vill så himla gärna att vi skulle ha det så du måste kommentera detta. Så himla, himla gärna vill du

tyvärr, vi har ingen överdödlighet i Sverige idag och detta påtalades i söndagens agenda.

Redan vecka 22 var den minimal ensligt statistik ifrån SCB och då hade vi ca 50 döda per dag.

Denna veckan är vi nere på 30 döda per dag.

Sen kan du göra din egen matematik.
Citera
2020-06-19, 01:08
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Inga stora evengemang, mindre tryck på barer, många som är uppmärksamma, man håller avstånd etc etc är alla saker som minskar normal dödlighet. Är siffrorna samma existerar det alltså överdödlighet.
Tror inte det är så begreppet överdödlighet definieras. Du kan inte hitta på egna definitioner och tro att nån ska förstå vad du menar om du inte ger en klar och tydlig beskrivning av exakt vad just du lägger in i ordet överdödlighet.

Överdödlighet bestäms inte i relation vad man tycker att dödligheten borde vara innevarande år, utan den definieras i relation till tidigare år.

Jag förstår nog ungefär vad det är du menar, men det är inte överdödlighet som den normalt definieras du pratar om. Hittar du på egna definitioner är det klart det blir missförstånd.
Citera
2020-06-19, 01:08
Medlem
Citat:
Jag vet inte, men effekten är oavsett kvalite på munskydd * antalet som bär den kvalitén. Folk som bär sämre kvalité hjälper också. Det är komplicerad och som WHO skriver finns det tusentals olika materialval och WHOs rekommendation är Q=3

Alla dom här material är godkända över minimumsnivån för WHO:

Polypropylene Interfacing material, purchased as-is, Spunbond (Nonwoven), Q=16,9
Cotton 1 Clothing (T-shirt), Woven, Q=5,4
Cotton 2 Clothing (T-shirt), Knit, Q=7,4
Cotton 3 Clothing (Sweater), Knit, Q=7,6
Polyester Clothing (Toddler wrap), Knit, Q=6,8
Cellulose Tissue paper, Bonded, Q=5,1
Cellulose Paper towel, Bonded, Q=4,3

Sannolikt är allt du har sätt på TV över nivån WHO rekommenderar som minimum.

Material
Polypropylene
Cotton 1 Cotton 2 Cotton 3 Polyester Cellulose Cellulose
Silk
Cotton, gauze Cotton, handkerchief
Nylon
Source
Interfacing material, purchased as-is
Clothing (T-shirt)
Clothing (T-shirt)
Clothing (Sweater)
Clothing (Toddler wrap)
Tissue paper
Paper towel
Napkin
N/A
N/A
Clothing (Exercise pants)
Structure
Spunbond (Nonwoven)
Woven Knit Knit Knit Bonded Bonded Woven Woven Woven
Woven
Initial Filtration Efficiency (%)
6
5
21
26
17
20
10
4
0.7
1.1
23
Initial Pressure drop (Pa)
1.6
4.5
14.5
17
12.3
19
11
7.3
6.5
9.8
244
Filter quality factor, Q ** (kPa-1)
16.9
5.4
7.4
7.6
6.8
5.1
4.3
2.8
0.47
0.48
0.4

Nä...du vet inte nä. En oerhört liten andel av de som bär munskydd gör det på ett sätt som skulle ha effekt om vi ska tro WHO.

Resten gör det för syns skull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in