2020-06-18, 20:42
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
https://arbetsformedlingen.se/om-oss/press/pressmeddelanden?id=744D87365A26C5FC

Pratade med en kompis idag på bolaget som jobbar på som Chef på AF i en avd i Stockholms avdelning.

I och med regeringens stöd så kommer merparten av de permitterade/snart uppsagda gå i början av Juli och fram till skolstarten.
Siffrorna är sjuk lågt räknat och bygger på att regeringen går in med x antal miljarder för att ge bidrag på återanställning. Annars kommer vi förmodligen ha en enorm ökning inom kort.

Glöm inte alla som gått ut skolan och nu kommer kunna skriva in sig som arbetslösa. Det är också en hel del.

Usch vad man lider med alla just nu. Hur fan kan vi har en sådan regering som bara blundar för att hålla Sverigebilden uppe

Med tanke på den Sverigebild som omvärlden verkar ha just nu,

kanske är bättre ta ner gällande bild,

dvs gör om gör rätt,

och sätt landet på rätt spår vad gäller hanteringen av pandemin

så fort som möjligt,

testa brett, skaffa en bild över smittspridningen

och börja ta ner den metodiskt

och vänd paria till ett föredöme i världen?
Senast redigerad av gloffgloff 2020-06-18 kl. 20:44.
Citera
2020-06-18, 20:42
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Intressanta är ju vad den danska regering säger:

https://www.regeringen.dk/nyheder/2020/danmark-aabner-graenserne-yderligere-og-lemper-rejsevejledningerne/

Så Sverige är ett karantänland, men inte Skåne samt några andra regioner i Sverige. Så skulle smittan gå upp rejält i Skåne, så krävs ett intyg - annars intet. Stockholmare måste t ex alltid visa upp att de har bokat minst sex hotellnätter i Danmark för att få lov att resa in.

Den enda tanken jag har i huvudet. Hur fan ska ta de ta reda på var folk kommer ifrån vid gränsen?
Svenskar är ju inte kända för att hålla såna här regler så jag undrar hur sjutton danskarna kan vara säkra på att rätt Svenskar kommer in
Citera
2020-06-18, 20:44
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Den enda tanken jag har i huvudet. Hur fan ska ta de ta reda på var folk kommer ifrån vid gränsen?
Svenskar är ju inte kända för att hålla såna här regler så jag undrar hur sjutton danskarna kan vara säkra på att rätt Svenskar kommer in
Vi måste nog visa upp ett personbevis.
Citera
2020-06-18, 20:44
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Med tanke på den Sverigebild som omvärlden verkar ha just nu,

kanske är bättre ta ner gällande bild,

dvs gör om gör rätt,

och sätt landet på rätt spår vad gäller hanteringen

av pandemin så fort som möjligt,

testa brett, skaffa en bild över smittspridningen och börja ta ner den

metodiskt och vänd paria till ett föredöme i världen?

Jag är den första som säger ja, men regeringen kommer inte erkänna att man haft fel. Det är ju ett val om två år så nu gäller det att lura Svenskar och få vinning av det hela. Skrämmande i mina ögon.
Citera
2020-06-18, 20:45
Medlem
Citat:
Du ska kunna visa var du bord. Finns väl något papper på Skatteverket man kan skriva ut.
Citera
2020-06-18, 20:46
Medlem
Citat:
https://arbetsformedlingen.se/om-oss/press/pressmeddelanden?id=744D87365A26C5FC

Pratade med en kompis idag på bolaget som jobbar på som Chef på AF i en avd i Stockholms avdelning.

I och med regeringens stöd så kommer merparten av de permitterade/snart uppsagda gå i början av Juli och fram till skolstarten.
Siffrorna är sjuk lågt räknat och bygger på att regeringen går in med x antal miljarder för att ge bidrag på återanställning. Annars kommer vi förmodligen ha en enorm ökning inom kort.

Glöm inte alla som gått ut skolan och nu kommer kunna skriva in sig som arbetslösa. Det är också en hel del.

Usch vad man lider med alla just nu. Hur fan kan vi har en sådan regering som bara blundar för att hålla Sverigebilden uppe

Arbetsförmedlingens bedömning för år 2020 och 2021 visar på en fortsatt dramatisk ökning av arbetslösheten. Antalet inskrivna arbetslösa bedöms överstiga 600 000 i början av nästa år. Långtidsarbetslösheten väntas i sin tur öka till historiskt höga nivåer..

Ja det är en mycket dyster och mörk tid nu och framöver. Och allt pga inkompetens, förnekelse och ovilja i Sverige att hantera det här viruset corona. Att inte fatta att man skulle tjänat på att ta det på allvar, på en gång.

Att jämföra med Norge, som nu halverat sin arbetslöshet, sedan slutet av mars... och dessutom har så lågt antal avlidna i covid.

Man skulle varit norsk...
Citera
2020-06-18, 20:47
Medlem
BREAKING!! COVID-19 Immunity: New Study That Is Yet To Be Peer-Reviewed Says Humans May Never Develop Immunity Against COVID-19
(Källa: Thailand Medical News)
Citera
2020-06-18, 20:48
Medlem
ganglere2s avatar
En intressant artikel där Björn Olsen kommenterar en undersökning av mässling och dess långa historia som tyska forskare har gjort. Intressant även med tanke på corona och vissa likheter dem emellan.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/den-forsta-massling-epidemin-uppstod-i-mesopotamiens-storstader

Några citat från artikeln.

Citat:
För att sjukdomen ska fortsätta spridas krävs hela tiden ett inflöde av icke-immuna personer, till exempel att det föds tillräckligt många nya barn eller att inflyttningen är stor.

Citat:
först när befolkningen ökar kan den få fäste och fortsätta spridas

Citat:
Det här är en urspännande studie, och väldigt väl genomförd, säger Björn Olsen.
Citera
2020-06-18, 20:49
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Jag är den första som säger ja, men regeringen kommer inte erkänna att man haft fel. Det är ju ett val om två år så nu gäller det att lura Svenskar och få vinning av det hela. Skrämmande i mina ögon.

Jag är inte så bra på politik,

men om du tänker på sittande regering

låter det i mina öron som en förbannat korkad idé.

Om två år kommer det att vara en betydande

mindre andel svaga i samhället som kan lägga sin röst

och de som är kvar kommer inte att ha glömt.

Så det du beskriver är ju politiskt självmord?
Citera
2020-06-18, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Jag hoppas att du har rätt. Tycker iaf att det är mycket för en ort med så liten befolkning. Det faktum att smittspridningen i Gällivare hotar att fördröja öppnandet av svensk-finska gränsen i norr, talar för att alla inte ser det hela i samma rosiga skimmer som dig:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/gallivaresmittan-andrar-forutsattningen-for-att-oppna-gransen-i-norr

Men det där jävla tramset om att öppna regioner hit och dit mellan gränser... ärligt talat. Vad fan är det för nånting?

Snart får man skaffa ett pass beroende på i vilket samhälle du bor i...

Öppna gränsjäveln inom HELA EU och gör det riktigt istället.

Utbrott som dessa kommer att komma hela tiden. Ska man då hålla på och öppna, stänga, öppna, stänga?? Eller vad? I åratal framöver eller vad är planen?

Det här blir bara sjukare och sjukare.

Norge och Finland är totalt isolerade nu när även Danskarna öppnat gränsen för 1,5 milj svenskar.

Jag fattar inte vad de håller på med. Om fem personer på ett sjukhus och 60 smittade i en region med 250 000 pers är skäl till att ha en stängd gräns så kommer dessa två länder att förinta sig själv de kommande åren.

De kommer aldrig nånsin komma ut i Europa och förmodligen svälter de sin egen befolkning och sina jobb på det viset.
Citera
2020-06-18, 20:50
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Be den person som kommer från Sverigehållet att räkna från 1 till 50 på danska. Finns inte någon norr om Hässleholm som klarar det.

Nu ska ju danska polisen ta fram riktlinjer för vad sorts dokument som krävs den närmaste veckan.
Citera
2020-06-18, 20:51
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Du ska kunna visa var du bord. Finns väl något papper på Skatteverket man kan skriva ut.

Skriven ja. Men hur sjutton ska danskarna ex stänga av Öresundsbron eller färjor för göra dess kontroller. Hur ska svenskar veta var de ska ta ut den mm?

Det känns som ett jobb som är nästintill omöjligt att kontrollera eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in