2020-06-18, 20:32
Medlem
gloffgloffs avatar
En varning från smittskyddsläkaren i Norrbotten:

"Det här kan hända i alla kommuner,
så det är viktigt att alla medborgare
inte bara i Gällivare och Kalix utan i hela Norrbotten
och egentligen i hela Sverige
INSER att det är väldigt torrt i markerna nu
minsta lilla flamma va så kommer den här skogsbranden
att ta fjutt igen och börja sprida sig."

- Anders Nystedt smittskyddsläkare region Norrbotten
https://www.svtplay.se/video/26987121/rapport/rapport-18-juni-19-30
Senast redigerad av gloffgloff 2020-06-18 kl. 20:36.
Citera
2020-06-18, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Berätta, hur mycket vårdresurser har Gällivare? Redan 2018 drog man ner på IVA platser.
Du/Ni är en fjant som yrar om saker du inte har en jävla aning om.

https://nsd.se/nyheter/iva-platser-stangs-i-gallivare-ocksa-nm4857094.aspx
Vårdas dessa stackare ens på IVA platser?
Citera
2020-06-18, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
En Covid-patient i timmen läggs in på Gällivare sjukhus. Jag tror att vi kan glömma det där med hysteriska kommunkärringar som någon antydde tidigare.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/en-covidpatient-i-timmen-pa-gallivare-sjukhus

Ja det låter tufft för dem. Många känner kanske inte till Gällivare men det är inte en stor ort, de har inte så stora resurser. Det är precis detta jag varit oroad för, när jag tidigare pratat om min oro för de små orterna nu under sommaren...

Överläkare där säger i artikeln:

Vi är rädda för att vi inte har resurser för att ta hand om alla patienter om det fortsätter så här under de närmaste dagarna

Jag håller tummarna att det inte fortsätter med spridning där nu.
Citera
Medlem
Wajis avatar
https://arbetsformedlingen.se/om-oss/press/pressmeddelanden?id=744D87365A26C5FC

Pratade med en kompis idag på bolaget som jobbar på som Chef på AF i en avd i Stockholms avdelning.

I och med regeringens stöd så kommer merparten av de permitterade/snart uppsagda gå i början av Juli och fram till skolstarten.
Siffrorna är sjuk lågt räknat och bygger på att regeringen går in med x antal miljarder för att ge bidrag på återanställning. Annars kommer vi förmodligen ha en enorm ökning inom kort.

Glöm inte alla som gått ut skolan och nu kommer kunna skriva in sig som arbetslösa. Det är också en hel del.

Usch vad man lider med alla just nu. Hur fan kan vi har en sådan regering som bara blundar för att hålla Sverigebilden uppe
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Det finns ju fler bevis på att patienter blivit bättre bara av dropp. Litar du fortfarande på dessa läkare?

Ja, jag litar på läkare i allmänhet. I detta ingår förståelse för att misstag kan ske.
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Men är det seriöst att lämna den bedömningen i händerna på gemene man? Alla pissvikarier på äldreboendena lär ju knappast ha stannat hemma vid en liten pannbränna?

Bra fråga.

Självklart blir det folk som gör fel. Det skulle det bli med många av dessa människor oavsett vad man sagt eller gjort. En del folk hade fuskat och fejkat precis som de gör med allt annat, oavsett om det gäller skatt, hastighetsbegränsningar eller högskoleprov.

Jag är själv glad att jag får avgöra om jag kan gå och handla mat eller gå till ett kontor själv, och inte omyndighetsförklaras av staten, och om jag skall få bestämma själv så måste det ju gälla andra.
Citera
2020-06-18, 20:36
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
En i timmen under en Torsdagseftermiddag. Alltså fem personer.

Nu vårdar man 8 personer.

I mina ögon otroligt överdrivet fortfarande.

60 pers har testats positivt i HELA Norrbotten det senaste dygnet av 250 000 pers.

Och den nedstängning som skulle ske blev aldrig av. Kollektivtrafiken går nu igen.

Jag hoppas att du har rätt. Tycker iaf att det är mycket för en ort med så liten befolkning. Det faktum att smittspridningen i Gällivare hotar att fördröja öppnandet av svensk-finska gränsen i norr, talar för att alla inte ser det hela i samma rosiga skimmer som dig:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/gallivaresmittan-andrar-forutsattningen-for-att-oppna-gransen-i-norr
Citera
2020-06-18, 20:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011

Ring och fråga.
Citera
2020-06-18, 20:37
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Sant. De är en samling fjantar som sitter på Flashback 13 timmar om dagen och spyr ut faktafel och lögner.

Japp. Och när det bara ljuger och blir överbevisade så fortsätter de. Man kan tro att Sveavägen 68 går för högtryck. Men inte ens så dom är så här dumma som några skribenter utger sig för att vara.

Denna tråd är fantastisk på många sätt. Många bra dialoger och det är många bevis som kommer fram. Det får man inte glömma.
Citera
2020-06-18, 20:39
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HonklerDanske
Tydligen ska skåningar visa upp ett högst 72 timmar gammalt coronatestcertifikat för att få resa in.

Någon som vet om dessa utfärdas på vårdcentraler?

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/svensk-ekspert-raser-over-danmark-i-bestemmer-ikke/8169777

Intressanta är ju vad den danska regering säger:

Citat:
For at være ”åbent” skal et land have under 20 smittede pr. 100.000 indbyggere pr. uge. Når et land først er åbent, vil det kritiske niveau for, hvornår et land ændrer status til ”karantæneland” være ved 30 smittede pr. 100.000 indbyggere.
Citat:
Der vil fortsat være krav om 6-dages overnatninger for turister i Danmark, medmindre man er bosat i Slesvig-Holsten eller Skåne, Halland eller Blekinge. Hvis en af disse regioner er i karantæne, vil der alligevel kunne indrejses, hvis der kan fremvises negativ test foretaget senest 72 timer før indrejse.
https://www.regeringen.dk/nyheder/2020/danmark-aabner-graenserne-yderligere-og-lemper-rejsevejledningerne/

Så Sverige är ett karantänland, men inte Skåne samt några andra regioner i Sverige. Så skulle smittan gå upp rejält i Skåne, så krävs ett intyg - annars intet. Stockholmare måste t ex alltid visa upp att de har bokat minst sex hotellnätter i Danmark för att få lov att resa in.

Kommer du från Skåneland och ska in i Danmark, måste du ha något med dig som bevisar att du är bosatt i Skåneland.
Senast redigerad av Chantre 2020-06-18 kl. 20:42.
Citera
2020-06-18, 20:40
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011

De tre skall ligga med respirator och då tror jag att man automatisk hamnar på IVA. Men jag är tyvärr inte 100% säker
Citera
2020-06-18, 20:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Obegripligt att en sjukdom som så få kan dö av alls kan betraktas som samhällsfarlig. Det är inte som pesten direkt då en tredjedel av befolkningen dog.

I Sverige har över 5000 dött i Covid 19. Senaste tiden har 50 pers om dagen dött. Jämför med Norge som nu bara har 50 kända fall i hela landet. I Norge behöver inte riskgrupper vara kända för att lämna hemmet eller tom besöka en affär. Norge har kontroll över smittan och tillät aldrig någon stor allmän smittspridning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in