Citat:
Ursprungligen postat av
AusnahmeMensch
Vilket är tecken på att detta är ett ofarligt virus för 99.9% av befolkningen och begränsningarna bör hävas med omedelbar verkan.
Ibland undrar jag om vi inte bara ska låta eländet bränna igenom landet, men egentligen är det nog ingen bra idé. Särskilt som det bryter mot EU:s lagar och vi kan få ett hefty pengastraff...
Eftersom så många odiagnostiserade inte kommer med i statistiken är det inte omöjligt att dödstalet ligger på 1 % i ett land som detta som har en så åldrig befolkning.
Dvs då icke dödligt för 99 %. Men det är inte samma som ofarligt. En hel del överlevare har ju fått ligga på sjukhus i månader. Och många har fått problem med lungorna och tänkandet, och de som har varit i inducerad koma, svårt att säga, men PTSD-nivån där ligger nog på över 20 %. Dvs upplevelserna man haft i koman är så svåra att man får ha dem för livet, då man gärna "hallucinerar" att man kvävs, dränks, utsätts för övergrepp, kidnappas, ska dödas osv. Det räcker med 2 veckor i koma för att det för vissa ska kännas som 10 år av helvete.
Dessutom är det fysiskt svårt att komma igen efter varit intuberad, även om man är relativt ung och vältränad. En del ligger en månad och då är det ett års rehabilitering på det.
Med så mycket lidande så tycker jag att det finns en slags fara, även om man inte dör.
Och bara ligga hemma i 14 dagar men klykande torrhosta så man knappt hinner andas mellan varven, feber som är konstant eller kommer tillbaka, smärtor och att man mår eländigt... heller inte farligt, men inget direkt jag önskar en massa människor.
Sedan finns det de som fick covid i början som inte är friska än, trots att de inte behövt sjukhusvård. Där finns väl en liten fara, att vissa kanske inte kan bli friska?
Så, jag tycker man kan inkludera folk i lidandet även om de inte dör, särskilt om de skadas för livet.
Jag tror det finns baktankar hos de länder som stängt. Tror de är rädda för att något ska smitta i stor skala som vi inte vet effekterna av. För även om man överlever, kul om halva mansbefolkningen blir steril eller något.