2020-06-25, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vi skulle aldrig stängt ner över huvud taget. Tänk om man enbart hade isolerat alla Sveriges äldreboenden och låtit alla andra jobba på som vanligt? Då hade det dött typ 500 pers och vi hade inte gått back med 100.000 miljarder.

Ja, lycka till att låsa in all personal på äldreboenden i tre månader... Vem skall ta hand om den personalens barn? Vilken mastodontersättning skall personalen få för att leva fängslade på äldreboendena i flera månader? Hur ser vi till att matleveranserna som kommer dit, inte är kontaminerade via chaufförer? Hur ser vi till att personalen och de äldre på boendena får träffa läkare, tandläkare, sjukgymnaster, frisörer, optiker, osv? Hur ser vi till att ingen av dessa kategorier är smittade?

Så länge det finns coronasmitta i samhället, och smittan kan finnas i en kropp utan att bäraren vet om det, så kommer smittan att ta sig in på äldreboenden.

Ju högre grad av smitta du har i samhället, desto större risk att du får in det på många äldreboenden.

Sedan finns det andra riskgrupper med, ett par hundra tusen människor har det iaf tidigare uppskattats till. Så länge det finns hög grad av smitta i samhället, måste dessa personer sitta instängda/isolerade hemma, med sin smittskyddspeng.

De enkla lösningarna du pratar om är en illusion.

#ThinkOneStepFurther
Citera
2020-06-25, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Då kommer du aldrig bli glad. Det är inget bra sätt att leva på herr OUF.

When I say gone, it doesn’t have to mean absolutely stamped out. But 10-20 infections a day that get dealt with by extensive contract tracing and zero deaths? Then I’ll be happy.
Citera
2020-06-25, 14:49
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Vilket är tecken på att detta är ett ofarligt virus för 99.9% av befolkningen och begränsningarna bör hävas med omedelbar verkan.

Ibland undrar jag om vi inte bara ska låta eländet bränna igenom landet, men egentligen är det nog ingen bra idé. Särskilt som det bryter mot EU:s lagar och vi kan få ett hefty pengastraff...

Eftersom så många odiagnostiserade inte kommer med i statistiken är det inte omöjligt att dödstalet ligger på 1 % i ett land som detta som har en så åldrig befolkning.

Dvs då icke dödligt för 99 %. Men det är inte samma som ofarligt. En hel del överlevare har ju fått ligga på sjukhus i månader. Och många har fått problem med lungorna och tänkandet, och de som har varit i inducerad koma, svårt att säga, men PTSD-nivån där ligger nog på över 20 %. Dvs upplevelserna man haft i koman är så svåra att man får ha dem för livet, då man gärna "hallucinerar" att man kvävs, dränks, utsätts för övergrepp, kidnappas, ska dödas osv. Det räcker med 2 veckor i koma för att det för vissa ska kännas som 10 år av helvete.

Dessutom är det fysiskt svårt att komma igen efter varit intuberad, även om man är relativt ung och vältränad. En del ligger en månad och då är det ett års rehabilitering på det.

Med så mycket lidande så tycker jag att det finns en slags fara, även om man inte dör.

Och bara ligga hemma i 14 dagar men klykande torrhosta så man knappt hinner andas mellan varven, feber som är konstant eller kommer tillbaka, smärtor och att man mår eländigt... heller inte farligt, men inget direkt jag önskar en massa människor.

Sedan finns det de som fick covid i början som inte är friska än, trots att de inte behövt sjukhusvård. Där finns väl en liten fara, att vissa kanske inte kan bli friska?

Så, jag tycker man kan inkludera folk i lidandet även om de inte dör, särskilt om de skadas för livet.

Jag tror det finns baktankar hos de länder som stängt. Tror de är rädda för att något ska smitta i stor skala som vi inte vet effekterna av. För även om man överlever, kul om halva mansbefolkningen blir steril eller något.
Citera
2020-06-25, 14:50
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Hade de nu varit smarta där uppe så tar de emot Finlands erbjudande om smittspårning.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/har-erbjuder-finland-coronahjalp-till-sverige

Tack Finland!
Citera
Medlem
De pratar om Gällivare-exemplet och nu frågade stolpskottet från DN om ökat antal turister är det som syftades på. Knappast endast. Det kan ju drösa in en massa bärplockare etc som också sprider smitta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Sedan krisen började i februari har vi lärt oss att svenska myndigheter, till skillnad från andra länders myndigheter, inte behöver utfärda en massa restriktioner för att vi svenskar ska göra det rätta. De litar i stället på att vi tar vårt ansvar.

Det gäller förstås inte perrongrökning eller grillning vid eldningsförbud.

Eller bygglov, nedskräpning, dubbdäck på sommaren eller eget bruk av cannabis.
Eller danstillstånd eller måttlig alkoholförtäring till sjöss.
....

😂👍 Rolig och vass artikel idag på Expressen debatt. Om hur det är att leva här i Absurdistan (covid-Sverige).

https://www.expressen.se/debatt/ska-vi-ha-svensk-strategi-inom-fler-dodliga-omraden/
Här kommer några fler citat från debattartikeln:

"Sverige har världens mest upplysta strategi för att bekämpa coronasmittan. Inget annat land har hanterat pandemin med samma klokhet."

"Sveriges strategi bygger på principen ”frihet under ansvar”, vilket innebär att vuxna människor behandlas just som vuxna."

"Vi måste lita på att medborgarna kan ta eget ansvar. Som Anders Tegnell skulle ha sagt: en trafiksäkerhetsstrategi är bara hållbar om den bygger på individers eget ansvar, för folk tröttnar på fartregler i längden."

(Tror du att skribenten menar det som sägs, eller är en del hittepå och annat inte? Förstår att man vill väcka debatt genom ironi, men greppet att skriva sådant man inte menar innebär alltid en risk för att skribenten själv blir förlöjligad)
Citera
2020-06-25, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Taxichaffis, pizzabagare och bussförare löper högst risk. Lärare ej högre risk:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/5e248b82cc284971a1c5fd922e7770f8/forekomst-covid-19-olika-yrkesgrupper.pdf

Hmmm. Är det då yrket i sig som är farligt eller har taxichaffisar, pizzabagare och bussisar fått smittan hemifrån? Det kan ju vara etnicitetsfråga det här. Lärare är kanske oftare svenskar.
Citera
2020-06-25, 14:52
Bannlyst
Hur fan vet Anders att vi har en stor immunitet i Sverige?
Citera
2020-06-25, 14:52
Medlem
Det är bara att inse att ingen vet var detta slutar. Blir asymptomqtiska av med infektionen? Kan man bli smittad igen? Om ja-när då? Kommer viruset att mutera (på ett betdelsefullt sätt)? Innebär hösten, med mer vistelse inomhus och fuktigare och kallare väder, att smittspridningen tar fart igen? Om ev. immunitet inte är bestående kommer ett vaccin då verkligen att fungera? Är antikroppar ett bra mått på immunitet? Kan unga människor få symptom som dyker upp längre fram? Blir man mer sjuk om man blir sjuk en andra gång (till exempel till hösten)? Osv osv...
Citera
2020-06-25, 14:53
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Avlidna: 21
Nya fall: 1566

Fördelning av de nya rapporterna: https://covidstatistik.se.

Fem senaste torsdagssiffror: 12, 19, 20, 46, 40.

Var ser jag siffran nya fall på IVA?

Jag hittar bara 7-dagars medelvärde överallt jag letat... då syns inte spikar,
Citera
2020-06-25, 14:54
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Var ser jag siffran nya fall på IVA?

Jag hittar bara 7-dagars medelvärde överallt jag letat... då syns inte spikar,
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Citera
2020-06-25, 14:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Absolutely, but it still indicative of a non-trivial amount of spread in society and I believe based on the detected spread alone we can expect around 15 deaths to arise from this.

Det är helt otroligt att vissa saknar intellekt för att förstå så pass enkla saker.
Sverige har sedan några veckor konstant ca 1500 nya fall per dag.
De som har svårt att tänka säger då att det handlar om att det är fler som testas. Och?
Är det flera miljoner som testas varje dag?
Nej det är typ mer eller mindre lika många som testades i Italien (jämförelsevis) när det var som värst.
Dvs, när det var som värst, fanns det ca 6-7 tusen nya fall per dag i Italien.
Detta är altlså det som händer i Sverige sedan några veckor.
Var är slutsumman? Ja, att så länge den siffran inte minskar kommer det fortsätta dö folk.
Fråga inte mig hur många. Men det kommer dö folk. Och huruvida det är en minskning på antal döda det tror jag inte mycket på. De tär nog som bilden som visar i procent hur många som är smittade utifrån antal tester. Den typ av statistiken visar att det är ganska konstant.
Slutsumman: räkna med 200-300 döda per vecka under hela juli och även augusti om ingen minskning syns i antal nya fall.
Slutsumman 2: när sommaren är slut bör Sverige ha silver i VM i Corona. Bra jobbat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in