2020-06-18, 19:57
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Fast det gör dom ju inte. För om det fortfarande är en pandemi i Sverige så är det det i andra länder också.
Jaha, är Nya Zeeland medveten om just det? Eller har Tyskland lika många döda som lilla Sverige?
Citera
2020-06-18, 19:59
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Precis.

Det är väl bra? Och borde väl vara lättförståeligt för de flesta?
Men om det bara är killgissningar? Ska gemene man ställa den egna diagnosen och riskera att smitta ner sin omgivning? ”Äsch, det är nog bara rökhosta”..
Citera
2020-06-18, 19:59
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Jag tycker vi gör som Spanien och helt slutar rapportera döda. Det är ju ändå bästa sättet att få bra siffror.

Som det är nu bestraffas man av omvärlden ju bättre rapporteringssystem du har. Det kom spanjorerna på för flera veckor sedan och av en slump sammanfaller det med att man öppnar gränserna
Och att turistsäsongen kommer igång.

När de förstörde 2 km strand vid ett hotell var förevändningen att skydda barnen då nedstängningen upphörde, men det spekulerades att det hade mer att göra med att locka turister till hotellet med dess sanerade strand.

Att vissa länder portar svenskar kan även det ha med turism att göra. Vi är ett litet land och de kan avvara oss om det betyder att fler turister från större länder vågar sig dit.
Citera
2020-06-18, 20:01
Medlem
Ogunquits avatar
https://www.expressen.se/nyheter/torbjorn-nilsson/varfor-vet-vi-ingenting-om-folkhalsomyndigheten/

"Vi vet var Anders Tegnell bor, vad hans döttrar heter och snart får vi höra hans favoritmusik i radio. Men vi vet ingenting om det avgörande, om diskussionerna som omformat Sverige och påverkat alla invånare.

Expressens Torbjörn Nilsson ställer en kritisk fråga till landets nyhetsredaktioner."

Intressant krönika och för alla Tegnell älskare ett kort på tonåringe Anders i badbyxor. För alla historieälskare FHM historia innan de blev FHM.
Citera
2020-06-18, 20:05
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det finns inga säkra siffror över någon BNP utveckling än och du får vänta en bit in på nästa år för att se ut år 2020 utvecklade sig. Om du inte var följden av ett kusingifte mellan två bidragsturister från Mena så hade du insett att Sveriges fortsatta haltande kommer kosta än mer än för länder som kan öppna upp efter en lockdown och hålla koll på smittan via tester och smittspårning.

Jag pratade om GDP May i mitt inlägg. De siffrorna finns faktiskt. Ser inte så bra ut för Sverige, men mycket bättre för Sverige än för andra europeiska länder, USA o s v.

Om du ser på hur vår, resp andra EU-länders, GDP är uppbyggd så är det svårt att se hur det du säger ovan är relevant?

Sedan blir ju ditt emotionella utspel om ”kusingifte” lite tramsigt. Tycker du inte? Du förstår på såväl mitt resonemang som mitt språk att så inte är fallet.

Jag saknar fortfarande underlag för ditt resonemang, förutom att du ”tror” och ”tycker”, men inser att du inte kan presentera något. Det är ok.
Citera
2020-06-18, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Jaha, är Nya Zeeland medveten om just det? Eller har Tyskland lika många döda som lilla Sverige?

Både Tyskland och NZ är väl medvetna om pandemin de lever i, ja. Dagen de slutar veta det är det kört så då hoppas vi att pandemin är slut.
Citera
2020-06-18, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Nä mina siffror håller. Eller tror du att alla som haft COVID-19 och dött har registrerats?

Mina siffror håller. Försök med nån annan.

Jag gav dig en länk till socialstyrelsen. Läs den. Noga. Återkom sedan. Om du fortsätter och tramsar blockar jag dig.

Dina siffror?

Är det inte bättre att prata om fakta och socialstyrelsens siffror än kill-gissa på nätet?

Återigen...

Här kan du se att av ca 5000 avlidna i Sverige har 3295 bott på antingen hemtjänst eller äldreboenden.

Och jag citerar nu eftersom du verkar ha svårt att förstå fakta:

"Drygt hälften av alla som var 70 år och äldre avled i särskilt boende (52%).
För åldersgruppen 70–84 år var sjukhus den vanligaste dödsplatsen (53 %). För
den äldsta åldersgruppen, 85 år och äldre, var särskilt boende den vanligaste
dödsplatsen (60 %). Omkring 4 procent avled på annan plats."

Det är alltså INTE 90% som avlider i Sverige utanför sjukhusen. Hävdar man detta så sprider man fejk news.

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-om-covid-19-bland-aldre-efter-boendeform/
Citera
2020-06-18, 20:07
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Men om det bara är killgissningar? Ska gemene man ställa den egna diagnosen och riskera att smitta ner sin omgivning? ”Äsch, det är nog bara rökhosta”..

Näe, då skall man ju stanna hemma. Det trodde jag var rätt klart?
Fast det var ju t o m någon idiot i Skövde som medvetet gick till jobbet efter att t o m testat positivt för C19, så man kan ju aldrig skydda sig mot varken killgissningar eller idioter.
Citera
2020-06-18, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Och att turistsäsongen kommer igång.

När de förstörde 2 km strand vid ett hotell var förevändningen att skydda barnen då nedstängningen upphörde, men det spekulerades att det hade mer att göra med att locka turister till hotellet med dess sanerade strand.

Att vissa länder portar svenskar kan även det ha med turism att göra. Vi är ett litet land och de kan avvara oss om det betyder att fler turister från större länder vågar sig dit.

Precis så är det. Just därför ska vi sluta rapportera inom EU. Precis som Spanien gjort för flera veckor sedan och som Brasilien också slutade med. De tog dock upp det igen efter ett par dagar.
Citera
2020-06-18, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Jag pratade om GDP May i mitt inlägg. De siffrorna finns faktiskt. Ser inte så bra ut för Sverige, men mycket bättre för Sverige än för andra europeiska länder, USA o s v.

Om du ser på hur vår, resp andra EU-länders, GDP är uppbyggd så är det svårt att se hur det du säger ovan är relevant?

Sedan blir ju ditt emotionella utspel om ”kusingifte” lite tramsigt. Tycker du inte? Du förstår på såväl mitt resonemang som mitt språk att så inte är fallet.

Jag saknar fortfarande underlag för ditt resonemang, förutom att du ”tror” och ”tycker”, men inser att du inte kan presentera något. Det är ok.

Sonnenwende har säkra källor, i form av hans egna åsikter. Fördelen med att sveriges ekonomi går åt skogen är att åtminstone vården och äldrevården badar i pengar. Källa Sonnenwendes åsikt.
Citera
Medlem
HonklerDanskes avatar
Tydligen ska skåningar visa upp ett högst 72 timmar gammalt coronatestcertifikat för att få resa in.

Någon som vet om dessa utfärdas på vårdcentraler?

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/svensk-ekspert-raser-over-danmark-i-bestemmer-ikke/8169777

Citat:
indbyggere i Skåne, Halland og Blekinge kunne rejse ind i Danmark, hvis man kan fremvise en negativ test, der er foretaget højest 72 timer før indrejse.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Har nu läst studien och egentligen inget nytt. Det där med antikroppar är väldigt skumt. En del får dem direkt under asymtomatiska fasen, andra med utdragna symtom inte alls. Det verkar som bara rejält sjuka får antikroppar och även där är man inte säker på immunitet.

Det finns så mycket som är oklart fortfarande så att det är svårt att säga något med säkerhet öht.

Jag är dock av åsikten att det bästa är att undvika sjukdomen helt och hållet oavsett om man är i en riskgrupp eller inte eller hur gammal eller ung man är. Det är nog det bästa tills vidare.

Jag är ingen fladdermus och har ingen bra beredskap för fladdermusvirus,

jag håller med!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in