2020-06-18, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBollocks
Idag var det inte kul att ha Wirecard. Men får skylla mig själv som inte var mer påläst kanske.. Jösses vilket ras.

Mer kul för oss andra som såg bra köpläge köpa nu.

Vi får väl se finns fortfarande stora risker kvar. Men är tillräckligt stort bolag ta risk på.
Citera
2020-06-18, 17:57
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
'Hidden Bullish Divergence' noterad för SPY på 4h (4 timmar), dvs högre lägsta för priset samtidigt som RSI är på väg att skapa en lägre lägsta:
https://b.thumbs.redditmedia.com/7s2JD96-KneOurBKGh8nIrQc9ouhDPUG9GVXtvBh3CY.jpg
Divergence Cheat Sheet

Pris kontra RSI14 på 4h:
https://i.imgur.com/uiNNsra.png

Blir intressant att se vad stängning blir, om det stänger så eller ej. De amerikanska börserna stänger om ca 25 minuter.

Nej, betyder inte att det går spikrakt uppåt. Det betyder att en av alla faktorer man kan titta på är mer postivt än negativt.

Praktiskt betyder det kort och gott att om man t ex tänkt köpa på sig en björnposition för OMXS30 med 10x hävstång kanske det är något man hoppar över då 'hidden bullish divergence' är en av alla saker man då helst inte vill se.

Vad betyder allt detta? Vi kan ta det i PM annars. Jag vill lära mig av dig!
Citera
2020-06-18, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Mer kul för oss andra som såg bra köpläge köpa nu.

Vi får väl se finns fortfarande stora risker kvar. Men är tillräckligt stort bolag ta risk på.

Jag har lust att köpa fler 👍
Citera
2020-06-18, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
1/4 saknas i balansräkningen
Vart mycket skriverier , ingen rök utan eld antagligen
Storblankad tydligen, gick hem kan man säga
Ja ja
Allt kan ju inte gå bra
Känns dock som riktigt botten fiske just nu

Ska vi köpa fler? 😃
Citera
2020-06-18, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBollocks
Jag har lust att köpa fler 👍

Fick in första köp på 52.86 var tyvärr lite sen in så missa botten som blev först. Sedan i andra fall kom jag in på 31.05.

Jag har inga problem ta risk när uppsidan är 200-1000% möjligen. Dock låter jag som inte total exponering av min portfölj bli för hög på enstaka innehav.

Försöker ha varje innehav på 1-2% exponering, kan öka den gräns om storlek på bolaget är högt.

Om nu är så vi ser kommer ner ännu mer till 15-20 kan blir så tar ytterligare en position. Dock följer jag händelserna i bolaget så får inte vara allt för höga risker.

Dock får man tänka detta är inget litet företag, extremt högt värderad aktie ifrån början.

Och det skapa rätt stor stryk på Tyska 30 Tech index i jämförelse.

Men fortfarande vi sett det tidigare i historien stora bolag kan gå helt under.
Citera
2020-06-18, 19:51
Medlem
tjallepetters avatar
Den här pandemin har knappt nått halvlek.

Vi har en hel sommar + höst och säkert vinter och eventuellt vår med likadan (och kanske värre) smittspridning. Det kommer en tid då det är dags att ge sig in i börsen men jag tvivlar starkt på att denna tid är nu. Inte sålänge börsen inte speglar verkligheten.

Jag kör defensivt med backup i form av guld/bitcoin och följer utvecklingen på både börsen och bostadsmarknaden noggrant.

Har ni en speciell lista med aktier ni kommer köpa när krash nr 2 är ett faktum?
Citera
2020-06-18, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter

Vi har en hel sommar + höst och säkert vinter och eventuellt vår med likadan (och kanske värre) smittspridning. Det kommer en tid då det är dags att ge sig in i börsen men jag tvivlar starkt på att denna tid är nu. Inte sålänge börsen inte speglar verkligheten.

Jag kör defensivt med backup i form av guld/bitcoin och följer utvecklingen på både börsen och bostadsmarknaden noggrant.

Har ni en speciell lista med aktier ni kommer köpa när krash nr 2 är ett faktum?

Krash nr 2? Det har varit många ”krascher” på börsen. Tycker du ska zooma ut lite. De som köpte klokt för 2-3 månader sen klagar inte. Den tiden du väntar på ska komma har varit och pågår. Med ditt tänk blir man stående på perrongen hela tiden.
Citera
2020-06-18, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter

Börsen och verkliga ekonomin var länge sedan var i närheten. Räntesänkningar, QE, stimulanser, obegränsat ”trycka pengar” är svårt gå emot.

Men visst vi sett index gå tillbaka till nära ATH och är självklart så ekonomin inte är i nivå var före Corona.

Åt andra sidan köper man inte övervärderade bolag utan dom som fortfarande ligger till stor rabatt.

Samtidigt är marknaden stor, du har även råvaror och FX.

Och för egen del ser jag inte det som något negativt om kommer ett stort fall till.
Citera
2020-06-18, 20:20
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Krash nr 2? Det har varit många ”krascher” på börsen. Tycker du ska zooma ut lite. De som köpte klokt för 2-3 månader sen klagar inte. Den tiden du väntar på ska komma har varit och pågår. Med ditt tänk blir man stående på perrongen hela tiden.

Visst har det varit dippar, men en krasch likt den vi såg i mars har det väl ändå inte varit.

Det är väl en chansning men jag ser chansen som riktigt stor när hösten väl kommer.

Tänk på att i USA har max 10 % av befolkningen blivit smittade. I Sverige något högre.

Det finns alltså en stor andel av befolkningen som fortfarande är mottaglig för infektionen och det kommer visa sig de närmsta månaderna när folket sopar problemet under mattan.

Kanske kommer FED och andra aktörer kunna hålla börsen vid liv men jag tror det finns en gräns. Det antydde Jerome Powell på någon intervju för någon månad sen.
Citera
2020-06-18, 20:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Börsen och verkliga ekonomin var länge sedan var i närheten. Räntesänkningar, QE, stimulanser, obegränsat ”trycka pengar” är svårt gå emot.

Men visst vi sett index gå tillbaka till nära ATH och är självklart så ekonomin inte är i nivå var före Corona.

Åt andra sidan köper man inte övervärderade bolag utan dom som fortfarande ligger till stor rabatt.

Samtidigt är marknaden stor, du har även råvaror och FX.

Och för egen del ser jag inte det som något negativt om kommer ett stort fall till.

Tja!

Kommer du ihåg MrYesOne? Han sa något om att det skulle uppstå börskrasch, vart tog han vägen?? Vill fråga honom om hur han visste
Citera
2020-06-18, 20:43
Medlem
tjallepetter: Har du missat stimulanser på miljarders miljarder och direkta stödköp av centralbankerna? Har du missat att världen plöjer ned gigantiska summor i att snabbt ta fram ett vaccin på ett sett som saknar motstycke i världshistorien?

Märkligt hur man kan låta den hypotetiska möjligenheten till en andra virusvåg, överväga alla andra paramentrar. Men det är klart, du kan ju ha rätt. En närbelägen stjärna kan också explodera och producera gammastrålning som utrotar allt liv på jorden. Man vet ju aldrig... farligt att vara börsen! Bättre att vänta!

On topic: Intressant hur bra Nasdaq håller emot. Tror och hoppas på fortsätt rejäl uppgång i mer nischade teknikfonder. Blir spännande att se vart vi landar, även om jag nog säljer av innan presidentvalet, vågar inte sitta kvar i båten om Biden vinner... ut ur båten och simma i land fort som fan
Senast redigerad av Pallot 2020-06-18 kl. 20:45.
Citera
2020-06-18, 20:51
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallot
tjallepetter: Har du missat stimulanser på miljarders miljarder och direkta stödköp av centralbankerna? Har du missat att världen plöjer ned gigantiska summor i att snabbt ta fram ett vaccin på ett sett som saknar motstycke i världshistorien?

Märkligt hur man kan låta den hypotetiska möjligenheten till en andra virusvåg, överväga alla andra paramentrar. Men det är klart, du kan ju ha rätt. En närbelägen stjärna kan också explodera och producera gammastrålning som utrotar allt liv på jorden. Man vet ju aldrig... farligt att vara börsen! Bättre att vänta!

On topic: Intressant hur bra Nasdaq håller emot. Tror och hoppas på fortsätt rejäl uppgång i mer nischade teknikfonder. Blir spännande att se vart vi landar, även om jag nog säljer av innan presidentvalet, vågar inte sitta kvar i båten om Biden vinner... ut ur båten och simma i land fort som fan

Instämmer i allt. Om Biden vinner så är det ridå. Bryr mig inte om vad folk tycker om Trump, men han driver USA som ett företag.
Själv älskar jag Trump, väl medveten om att jag är i minoritet. Marknaden älskar honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in