Citat:
Ursprungligen postat av
abigaille
Jag tror att du och jag i mycket håller med varandra men har olika utgångspunkter.
Jag håller helt med dig att man inte bör alienera föräldrar, det jag inte håller med dig i är huruvida det haft betydelse i just det här fallet eller ens om det faktiskt är vad som orsakat föräldrarnas myndighetshat.
Det är troligt att vi håller med varandra om mycket. Jag har också fått uppfattningen om att vi inte håller med varandra om en hel del också. Min inställning i frågan om barnomhändertaganden är, starkt kondenserad, att det är bättre att de enskilda föräldrarna misslyckas än att samhället misslyckas. I praktiken betyder det att man vid tveksamma fall inte bör omhänderta. Det är ungefär tvärtom hur det fungerar i de flesta kommuner idag och det är också tvärtom vad den högljudda delen av allmänheten verkar tycka (men allmänheten i gemen är såpass dum att den antagligen inte vet vad den tycker).
Vilken effekt olika kontrafaktiska scenarion hade fått på det här specifika fallet går givetvis inte att säga med någon säkerhet. Jag kan se en tydlig händelsekedja där barnet inte om omhändertogs på BB och där socialtjänsten med lock och pock lurade på föräldrarna fler och fler stödinsatser i hemmet för att så småningom få till ett frivilligt och varaktigt omhändertagande. Men det finns ingenting som säger att det är så det hade gått till. Och hursomhelst är mitt scenario i praktiken omöjligt i dagens socialtjänstsystem utan hade krävt en total översyn och omdaning av hela systemet för att återföra
tjänsten i social
tjänsten.
Citat:
Det juridiska är fundamentalt för arbetet inom socialtjänsten i de fall man inte kan gå den frivilliga vägen och det finns stor förbättringspotential gällande nuvarande lagstiftning för vilka barn som ska omhändertas och när, vilka uppföljande åtgärder som ska vara juridiskt bindande vid återförening och barnets rätt till sina anknytningspersoner. För som du korrekt påpekat finns det ett godtycke i omhändertaganden som inte är rättssäkert, det kan inte ligga i praxis hos soc och som dessutom skiljer sig enormt mellan kommuner där vissa omhändertar barn hejvilt på tunt underlag och andra knappast alls. Självklart bör man vara restriktiv med tvångsåtgärder och så långt som det går ha ett gott samarbete med familjen men det går inte i 100% av fallen. Jag tror att vi helt enkelt kommer att fortsätta vara oense här.
Personligen tror jag inte att det är några egentliga fel på den nuvarande lagstiftningen, givet den socialtjänst vi har. Vad som skulle behövts är en helt omstrukturerad socialtjänst (mer tjänst, enligt ovan), men det är inte primärt en juridisk fråga.
Att det är massivt godtycke i det nuvarande systemet är förstås sant, men det är för att vi vill ha det så. Enskilda socialsekreterare ska kunna ta barn enbart utifrån en känsla. Det är så systemet är utformat och för det är lagarna adekvata.
Barnets rätt till sina anknytningspersoner verkar vara centralfrågan i allt prat om en eventuell Lex Esmeralda. Jag har lite svårt att se vitsen med det. Det finns redan i nuvarande lagstiftning en möjlighet att göra en vårdnadsöverflyttning till familjehemmet. Det finns också möjlighet att göra adoptioner mot de biologiska föräldrarnas vilja. Ingetdera alternativet används särskilt mycket. Det är för mig oklart vad en ny lagstiftning skulle göra för nytta där.
Att på något icke-specificerat vis stärka barnets rätt till sina anknytningspersoner känns också mycket dubiöst. Barnets bästa är redan ledstjärnan (åtminstone nominellt) i all lagstiftning kring barnomhändertaganden. Det är inte de biologiska föräldrarna som har rätt till sitt barn utan barnet som har rätt till sina biologiska föräldrar.
Att på något vis lagstifta om barnets rätt till sina anknytningspersoner har också den lilla bieffekten att det skulle bli svårare för socialtjänsten att omhänderta barn. Nu tror jag inte att det är något stort problem i praktiken eftersom socialtjänsterna brukar ha ganska stor förmåga att strunta i lagar som de inte gillar, men på det rent principiella planet är det antagligen inte vad den lagstiftande mobben har tänkt sig.