Citat:
Välkommen till FB (sägen en som knappast brukar kommentera heller). Kraven som framförts gällande att skydda barn som tvångsvårdas gäller egentligen inte främst att utöka befogenheterna hos soc, utan snarare att stärka rättssäkerheten dels i utredningarna men även i allmänhet för barn så att man inte berövar barn deras anknytningspersoner. Man ska kunna kräva uppföljning för föräldrar efter avslutande av LVU samt juridiskt bindande överenskommelser och det borde ju inte vara en stor uppoffring för en förälder som månar om sitt barn. Det är väl snarast så att barn i dagsläget inte har särskilt mycket att säga till om och inte blir lyssnade till, det måste korrigeras.
Precis. Man talar ofta om Barnets bästa men i praktiken blir det oftast inte så. Då menar jag att soc sällan tar hänsyn till det. I en utredning pratar man med barnet kanske vid en eller två tillfällen + att ett kortare hembesök kan ingå också. Ofta förs de här samtalen med ett frågeformulär där handläggaren sitter med ett pokerfejs. I stort sett alla barn jag varit i kontakt med som har varit med i en sådan utredning känner sig sällan särskilt lyssnade på eller har något gott att säga om soc.
Det jag skriver om kan vara svårt att förklara för någon som inte själv är insatt i barnutredningar på soc.(Nu vet jag ju inte säkert om Du är det men så där i allmänhet är man oftast inte det). Det du skriver om kraven på lagändring låter vettigt i teorin, men jag befarar ändå att det i praktiken innebär större befogenheter hos soc, och då att deras godtyckliga och rättsosäkra utredningar kan fortsätta i oförändrad form eller till och med i ökad styrka.
Inte för att ursäkta föräldrarna, men nu går jag vidare och ursäktar föräldrarna. Det går tyvärr inte att utläsa detta på något annat sätt.
Nej, så tolkar jag inte mig själv
Jag ursäktar inte föräldrarnas agerande mot Esmeralda (och hennes syskon).
I all myndighetsutövning kan det fattas felaktiga beslut och hur mycket man än försöker så kommer det att ske misstag. Det finns absolut föräldrar (och barn) som kommit i kläm med det är inte fallet med dessa föräldrar. De är inga offer. Om du har läst hela FU samt de andra dokumenten i detta ärende så har du föräldrar som i alla avseenden är oerhört svåra att samarbeta med. Båda föräldrarna genomsyras av ett hat mot myndigheter i kombination med drogmissbruk och psykisk ohälsa. Mamman som hela tiden ser sig som ett offer för allt och alla och inte ens klarar av att erkänna sitt missbruk förrän hon blir konfronterad med testresultaten är knappast att lita på gällande hennes omdöme angående något, än mindre soc bemötande. Pappan, dömd flera gånger för våldsbrott, bla våld mot tjänsteman, är oerhört aggressiv och drar sig inte ens för att skrika okvädesord till socionomerna i en rättssal. På juldagen står han och skriker i 45 minuter i trappuppgången trots att polisen är med. Hur menar du att soc ska kunna ha ett mänskligt och respektfullt bemötande som leder till ett gott samarbete med just dessa föräldrar? Jag arbetar själv inom ett expertyrke på rättsvårdande myndighet och det är inte alltid de jag träffar å yrkets vägnar är jätteglada över det. Jag ska vara professionell i mitt bemötande men jag behöver inte alls vika mig dubbel för människor som både är otrevliga och kallar mig för saker, det behöver inte socialassistenter heller. Den tjänsteman du nämner här är heller inte den person som varit huvudsaklig handläggare i just detta ärende så hennes bemötande i allmänhet torde knappas ha haft någon större betydelse för hur föräldrarna känner gentemot soc, de har ju haft samma beteende sedan innan E föddes.
Precis. Man talar ofta om Barnets bästa men i praktiken blir det oftast inte så. Då menar jag att soc sällan tar hänsyn till det. I en utredning pratar man med barnet kanske vid en eller två tillfällen + att ett kortare hembesök kan ingå också. Ofta förs de här samtalen med ett frågeformulär där handläggaren sitter med ett pokerfejs. I stort sett alla barn jag varit i kontakt med som har varit med i en sådan utredning känner sig sällan särskilt lyssnade på eller har något gott att säga om soc.
Det jag skriver om kan vara svårt att förklara för någon som inte själv är insatt i barnutredningar på soc.(Nu vet jag ju inte säkert om Du är det men så där i allmänhet är man oftast inte det). Det du skriver om kraven på lagändring låter vettigt i teorin, men jag befarar ändå att det i praktiken innebär större befogenheter hos soc, och då att deras godtyckliga och rättsosäkra utredningar kan fortsätta i oförändrad form eller till och med i ökad styrka.
Inte för att ursäkta föräldrarna, men nu går jag vidare och ursäktar föräldrarna. Det går tyvärr inte att utläsa detta på något annat sätt.
Nej, så tolkar jag inte mig själv
Jag ursäktar inte föräldrarnas agerande mot Esmeralda (och hennes syskon).I all myndighetsutövning kan det fattas felaktiga beslut och hur mycket man än försöker så kommer det att ske misstag. Det finns absolut föräldrar (och barn) som kommit i kläm med det är inte fallet med dessa föräldrar. De är inga offer. Om du har läst hela FU samt de andra dokumenten i detta ärende så har du föräldrar som i alla avseenden är oerhört svåra att samarbeta med. Båda föräldrarna genomsyras av ett hat mot myndigheter i kombination med drogmissbruk och psykisk ohälsa. Mamman som hela tiden ser sig som ett offer för allt och alla och inte ens klarar av att erkänna sitt missbruk förrän hon blir konfronterad med testresultaten är knappast att lita på gällande hennes omdöme angående något, än mindre soc bemötande. Pappan, dömd flera gånger för våldsbrott, bla våld mot tjänsteman, är oerhört aggressiv och drar sig inte ens för att skrika okvädesord till socionomerna i en rättssal. På juldagen står han och skriker i 45 minuter i trappuppgången trots att polisen är med. Hur menar du att soc ska kunna ha ett mänskligt och respektfullt bemötande som leder till ett gott samarbete med just dessa föräldrar? Jag arbetar själv inom ett expertyrke på rättsvårdande myndighet och det är inte alltid de jag träffar å yrkets vägnar är jätteglada över det. Jag ska vara professionell i mitt bemötande men jag behöver inte alls vika mig dubbel för människor som både är otrevliga och kallar mig för saker, det behöver inte socialassistenter heller. Den tjänsteman du nämner här är heller inte den person som varit huvudsaklig handläggare i just detta ärende så hennes bemötande i allmänhet torde knappas ha haft någon större betydelse för hur föräldrarna känner gentemot soc, de har ju haft samma beteende sedan innan E föddes.
Jag förstår vad du menar, men vi ser det på olika sätt. Jag menar inte att de här två föräldrarna är några offer, eller att man ska vika sig dubbelt om de människor man möter professionellt är otrevliga mot en. Det har jag aldrig gjort själv heller. Man kan vara lugn, trygg och bestämd och ska absolut sätta gränser om/när det behövs. Viktigt är bara att det görs på ett respektfullt och professionellt sätt tycker jag.
Jag tänker ändå att just det har brustit i det här fallet när det gäller föräldrarna och soc, och då menar jag ärendet redan från start. Den tjänsteman jag nämner hade kanske med ett annat förhållningssätt inte eldat på en redan uppretad förälder, och de hade kanske också släppts in i lägenheten redan där och då.
I mitt arbete ser jag hur långt man kommer med ett respektfullt bemötande mot både klienter och andra verksamheter, och där man har samverkan i fokus. Klienter brukar känna tillit och trygghet och brukar då inte heller ha några problem med att öppna upp om sig själva, sitt hem eller att vi olika profesionella har kontakt med varandra. De känner helt enkelt att man vill dem väl och att man framför allt vill Barnets bästa (där det finns barn). Det kan leda till omhändertagande av barn även här, både frivlligt och inte, men då på ett respektfullt sätt och med god dialog både innan och efteråt.
Självklart skulle Esmeralda ha fått bo kvar i familjehemmet, och inte flyttat hem till sina biologiska föräldrar. Självklart behöver det göras en lagändring, men viktigast är ändå hur den lagen kommer att tolkas av soc och rättsliga instanser. Eftersom beslut och domar bygger på soc-handläggarnas oftast godtyckliga och rättsosäkra utredningar hoppas jag att den största förändringen läggs där.