2020-06-18, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av net4me
Har man ett fetto som leder landet i Norge så är man väl livrädd att få viruset....kan spela in....

Hehe, det tror jag dock inte är orsaken till den enorma rädsla som Norge uppvisar. Jag vet inte om deras tanke är att isolera sig i åratal framöver eller vad??

Nu tror jag de kommer på andra tankar när Danmark nu öppnat för ca 1,5 milj svenskar. Och det kommer såklart fungera hur bra som helst.

Det är nog möte redan nu i Norge över detta som riskerar att isoleras fullständigt och som så många andra är i behov av besöksnäringen.

Den 1:a Juli kommer det att ha hänt saker även vid Finlands och Norges gränser. Var så säker.
Citera
2020-06-18, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Det här fattar inte jag. Hur kan öersonal på äldreomsorg vara mer smittade än andra? Sjukvård förstår jag eftersom Coronasjuka vårdas där men varför är äldrevård mer smittat än vilket annat jobb som helst?

För att de har otillräcklig skyddsutrustning (och ju arbetar väldigt nära de boende). Det har länkats otaliga gånger till reportage om detta, i tråden. Trist men sant.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Då är de välkomna att byta jobb. Ingen tvingar dem att jobba som uskor. Jag älskar inte heller mitt jobb, men går inte runt o gnäller över det.

Visst, men gnäll då inte när du dör på sjukhus pga underbemanning. You get what you pay for.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Jag arbetar enbart med tunga bevis som underlag.

Sådana där decenniumsiffror kan man ju påstå om vilken snuva som helst då det är omöjligt att jämföra samme avlidne med samme levande ett decennium senare.

Sanningen är den att risken för danskar att smittas av en coronaskåning är lägre än att dom skulle smittas av en norsk lax.

Haha både Norge och Kina har kommit överens att så var inte fallet. Det hade inget med laxen att göra
Ska du ljuga så kolla upp din lögn först . Ni sektfår har lite svårt för det där .
Citera
2020-06-18, 17:06
Medlem
Citat:
Det här fattar inte jag. Hur kan öersonal på äldreomsorg vara mer smittade än andra? Sjukvård förstår jag eftersom Coronasjuka vårdas där men varför är äldrevård mer smittat än vilket annat jobb som helst?
Inga andra har testats typ.
Citera
2020-06-18, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Men ett vaccin har utvecklats och det administreras rutinmässigt till personer som tillhör riskgrupper? Ja?

Jag skulle gissa att 95% av äldre och personer med underliggande sjukdomar har vaccinerats inom 6 månader efter att det första vaccinet godkänts. I Sverige har vid samma tidpunkt en majoritet av dessa personer redan hunnit avlida.

Jo men vad du kill-gissar är väl av föga intresse...
Speciellt när du hävdar att över 800 000 svenskar över 70 år kommer att ha dött innan vaccinet är klar.

Det säger väl en del om hur seriös du är.
Citera
2020-06-18, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
För att de har otillräcklig skyddsutrustning (och ju arbetar väldigt nära de boende). Det har länkats otaliga gånger till reportage om detta, i tråden. Trist men sant.

Men det har ju vem som helst, inte bara äldrevårdspersonal.

Att viruset kommer till ett äldreboe de med 20 brukare, 15 anställda och (innan besöksförbud) kanske 40 besökare är ju mycket konstigare än att det kommer in på arbetsplatser med mer folk som jobbar nära varandra.
Citera
2020-06-18, 17:07
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
AT bevisar idag att han är en amatör , han är utbildad men likväl. en dvärg i sitt gebit, en halvnolla och politruk.
Han säger i DN idag att ingen kunde förvänta sig de höga dödstalen...
Jo det fanns många både lekmän och proffs som varnade för det.
Jävla sopa .
Citat:
Men väldigt tydligt att de äldre har betydligt mindre immunitet än yngre, vilket ganska tydligt talar för att den strategi vi har med att försöka skydda de äldre faktiskt fungerar i ganska stor utsträckning, säger Anders Tegnell.
https://www.sydsvenskan.se/2020-06-18/ytterligare-tolv-coronadodsfall-i-sverige

Vilken stad i Sverige blir först med att resa en staty till hans ära?
Citera
2020-06-18, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Synd att du inte kan precisera något konkret som faktiskt motsade mitt påstående eller källan jag angav, men vi släpper det.

Men tycker du inte ändå att det verkar logiskt att när folk vågar röra sig fritt i ett samhället utan att vara rädda för att bli smittade att de högst troligt börjar att gå på resturanger, cafeer och handla i fysiska butiker igen och att detta högst troligt skulle påverka ekonomin possitivt?

Det är väl knappast bristen på besök på restauranger och uteserveringar som är Sveriges problem?

Hade du nån källa till att övriga Norden redan återhämtar sig medans Sverige inte gör det eller hur blev det med dessa fantasier?

Har du lyssnat på presskonferensen om det ekonomiska läget ännu som var i morse? Gör det så du slipper spendera tid på ren trams.
Citera
2020-06-18, 17:10
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Om nu överdödligheten är borta så betyder det ju att folk dör av andra orsaker. Jag kräver att hela samhället pausas tills dessa saker är åtgärdade.

Vi vet ju att den övriga sjukvården har fått stå tillbaka för den här upphaussade Coronatiden.

Cancerpatienter har inte opererats i tid eller vågat sig in till sjukhusen. De här vårdköerna kommer att skapa död.
Citera
2020-06-18, 17:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
AT bevisar idag att han är en amatör , han är utbildad men likväl. en dvärg i sitt gebit, en halvnolla och politruk.
Han säger i DN idag att ingen kunde förvänta sig de höga dödstalen...
Jo det fanns många både lekmän och proffs som varnade för det.
Jävla sopa .

Om det fanns en, alltså bara en, journalist med etik och heder och som hade grundläggande logikkunskaper skulle han ställa en fråga som mer eller mindre lyder så hör:
Hör du du, du har ju förespråkat flockimmunitet. Du ville se till att man uppnådde immunitet genom att X% skulle smittas. Eftersom ni har räknat ut att en viss % skulle dött, hur kan du då vara förvånad över att "så många har dött"? Om du vara inne på att 4, eller 6 miljoner skulle smittas. Och även om du trodde att % som skulle dött hade varit mycket lägre än vad man tror nu. Det är ju grundskolematematik att det skulle dött MINST MINST MINST 5 tusen. Så varför säger du att det var oväntat? I det allra bästa tänkbara scenariot, med letalitet på 0,1% hade mellan 4000 och 6000 dött. Så varför säger du att det är överraskande. Driver du med folk? Tror du att alla är idioter som bara går med på vad som kommer ut från din fula asperger mun?
Citera
2020-06-18, 17:11
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Här är länken så kan du själv lyssna och läsa och avgöra om de säger det som Uffe-invecklare påstår.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/senaste-nytt-om-coronaviruset-i-norrbotten

Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Detta är inte bara intressant, utan jävligt viktig information. Har du någon källa så att man kan gå in och lyssna? Utifrån total dödsstatistik (alltså inte bara Wuhan-Snuvan) länderna emellan så är det redan känt att alla andra länder(utom Sverige), inklusive de nordiska länderna, har en högre överdödlighet än vad de rapporterar coronafall. Vill gärna ha det svart på vitt. Källa till norbottenskonferensen tack.

Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Den finns inte vad jag vet. Såg den på SVT i morse.
Det var ingen stor utläggning i ämnet. Bara att vi just nu förmodligen överrapporterar antal döda av de orsaker jag nämnde tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in