Citat:
Ursprungligen postat av
sjelvefan
Varför skulle jag vilja flytta dit? Jag stör mig bara på vissas självgoda attittyd där man konstant predikar för alla andra som om vi vore någon jesus. Där de fina orden om (oss själva) verkar ha blivit viktigare än våra egna handlingar i praktiken...
Ingenstans pratar jag om att något land är ”bättre” som land... Där det tydligen är lika bra att jag flyttar härifrån bara för att jag indirekt sa något som skulle kunna tolkas som kritik.
”Ja just ja. Sverige...”
Åh nej, lika bra jag flyr till Slovakien eller Rumänien som ”hatar” på Sverige sådär.... Är du patriot eller? 😉
Aha. Nej, jag tycker att det är mycket som är sönder i Sverige. Titta bara på klyftorna som ökat lavinartat, medellivslängden som kan skilja 10-15 år beroende på var du bor, äldrevård där äldre-äldre vanvårdas, anställningstrygghet där folk springer omkring mellan olika vårdhem utan sjuklön, outbildad personal, dålig skyddsutrustning, privat vård där blöjor vägs och de äldre glöms på toa, en ständig kamp för ssk för att sjukvården ska få mer resurser mm mm.
Nedmonteringen och förfallet av välfärd och outsourcingen, där människor betraktas som produkter som skedde mellan 06-14, behöver repareras. Vård och omsorg återinföras till en anständig nivå!
Det sjuka är att svensken fortfarande tror att Sverige är ett välfärdsland. Inte konstigt att de blir förvånade nu när systemet sätts på prov via covid. Självbilden rasar. Krisen har blivit en wake-up call. About time!