2020-06-18, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Svininfluensan var inte alltför dödlig överhuvudtaget, så hur många som räddades av vaccinet är ytterst oklart. Men vi vet att flera hundra unga drabbades av narkolepsi.

Samma gäller för coronan idag, den är ytterst farlig för äldre i riskgrupperna, men i övrigt relativt harmlös.

Kring 0,4% var dödligheten för Svininfluensan.

https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2009/05/12/svininfluensan-lika-dodlig-som-vanlig-vinterinfluensa/

Covid-19 verkar av allt att döma ligga kring 0,6%.
FHM hade en rapport om detta igår samt att det finns vetenskapliga studier i ämnet som publicerats.

https://www.expressen.se/nyheter/studie-coronaviruset-inte-lika-dodligt-som-vi-trott/

Dock ska vi komma ihåg att dödligheten alltid brukar sjunka ju längre tiden går vad gäller ett nytt virus.

Ingen jätteskillnad ändå i dödlighet mellan de två.
Men man hanterade de två pandemierna på helt skiljda sätt, minst sagt.
Citera
2020-06-18, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Detta är inte bara intressant, utan jävligt viktig information. Har du någon källa så att man kan gå in och lyssna? Utifrån total dödsstatistik (alltså inte bara Wuhan-Snuvan) länderna emellan så är det redan känt att alla andra länder(utom Sverige), inklusive de nordiska länderna, har en högre överdödlighet än vad de rapporterar coronafall. Vill gärna ha det svart på vitt. Källa till norbottenskonferensen tack.

Den finns inte vad jag vet. Såg den på SVT i morse.
Det var ingen stor utläggning i ämnet. Bara att vi just nu förmodligen överrapporterar antal döda av de orsaker jag nämnde tidigare.
Citera
2020-06-18, 15:58
Medlem
Offices avatar
Citat:
Så siffran 90% av de avlidna är äldre än 70 år stämmer inte enligt dig?
Var har staten gömt de yngre som har dött i stora antal?
Du läser som en kratta. 90% stämmer, precis som det stämmer i andra länder.

Alltså: Sverige har inte större andel äldre döda än jämförbara länder.

Slutsats: Att Sverige har så många fler döda per miljon invånare beror inte på att viruset har letat sig in på våra äldreboenden i högre utsträckning än i något annat land, utan helt enkelt för att vi har haft en större allmän smittspridning.
Citera
2020-06-18, 15:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Varför skulle jag vilja flytta dit? Jag stör mig bara på vissas självgoda attittyd där man konstant predikar för alla andra som om vi vore någon jesus. Där de fina orden om (oss själva) verkar ha blivit viktigare än våra egna handlingar i praktiken...

Ingenstans pratar jag om att något land är ”bättre” som land... Där det tydligen är lika bra att jag flyttar härifrån bara för att jag indirekt sa något som skulle kunna tolkas som kritik.

”Ja just ja. Sverige...”

Åh nej, lika bra jag flyr till Slovakien eller Rumänien som ”hatar” på Sverige sådär.... Är du patriot eller? 😉

Aha. Nej, jag tycker att det är mycket som är sönder i Sverige. Titta bara på klyftorna som ökat lavinartat, medellivslängden som kan skilja 10-15 år beroende på var du bor, äldrevård där äldre-äldre vanvårdas, anställningstrygghet där folk springer omkring mellan olika vårdhem utan sjuklön, outbildad personal, dålig skyddsutrustning, privat vård där blöjor vägs och de äldre glöms på toa, en ständig kamp för ssk för att sjukvården ska få mer resurser mm mm.

Nedmonteringen och förfallet av välfärd och outsourcingen, där människor betraktas som produkter som skedde mellan 06-14, behöver repareras. Vård och omsorg återinföras till en anständig nivå!

Det sjuka är att svensken fortfarande tror att Sverige är ett välfärdsland. Inte konstigt att de blir förvånade nu när systemet sätts på prov via covid. Självbilden rasar. Krisen har blivit en wake-up call. About time!
Citera
2020-06-18, 16:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Den finns inte vad jag vet. Såg den på SVT i morse.
Det var ingen stor utläggning i ämnet. Bara att vi just nu förmodligen överrapporterar antal döda av de orsaker jag nämnde tidigare.

Det är ju skandal om det är sant om vi skriver covid som dödsorsak på folk som dör av andra orsaker. Hur i helvete är det inte ett större samtalsämne i debatten!?
Citera
2020-06-18, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Var finns länken?

Det finns sannolikt ingen länk, i alla fall inte från den skribenten, är mitt tips.

Här är ett sammandrag av de viktigaste punkterna från region Norrbottens presskonferens idag om det allvarliga covid-läget:

- Sedan slutet av förra veckan behöver fler i Norrbotten intensivvård för covid-19. Läget är allvarligt och bekymmersamt. Varje patient som hamnar på IVA är en patient för mycket.

- För att kunna vårda 7-8 patienter krävs nästan 80 medarbetare. Varje ytterligare fall är en stor belastning på vården.

- All personal har jobbat hårt under den första delen av pandemin och behöver nu semester.

Jag har inte kunnat hitta någon av den informationen som den andre skribenten talade om.

Här kan du läsa hela sammandraget från presskonferensen från Norrbotten:

https://www.norrbotten.se/sv/Halsa-och-sjukvard/Smittskydd-i-Norrbotten/Information-om-nya-coronaviruset/Nyhetsarkiv-Nya-coronaviruset/Information-fran-presstraff-18-juni/
Citera
2020-06-18, 16:02
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Du läser som en kratta. 90% stämmer, precis som det stämmer i andra länder.

Alltså: Sverige har inte större andel äldre döda än jämförbara länder.

Slutsats: Att Sverige har så många fler döda per miljon invånare beror inte på att viruset har letat sig in på våra äldreboenden i högre utsträckning än i något annat land, utan helt enkelt för att vi har haft en större allmän smittspridning.

Det är helt missvisande att jämföra ländernas folkmängd eftersom det är klusterspridning. Ser man sedan på äldreomsorgen så är det alltså 64 % av totalen som är där. Om det ska jämföras mellan länderna i norden (som ju är under relativt samma betingelser) bör jämförelsen med äldreomsorgen göras utifrån numerären, inte utifrån relationen till totalen.
Citera
2020-06-18, 16:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Aha. Nej, jag tycker att det är mycket som är sönder i Sverige. Titta bara på klyftorna som ökat lavinartat, medellivslängden som kan skilja 10-15 år beroende på var du bor, äldrevård där äldre-äldre vanvårdas, anställningstrygghet där folk springer omkring mellan olika vårdhem utan sjuklön, outbildad personal, dålig skyddsutrustning, privat vård där blöjor vägs och de äldre glöms på toa, en ständig kamp för ssk för att sjukvården ska få mer resurser mm mm.

Nedmonteringen och förfallet av välfärd och outsourcingen, där människor betraktas som produkter som skedde mellan 06-14, behöver repareras. Vård och omsorg återinföras till en anständig nivå!

Det sjuka är att svensken fortfarande tror att Sverige är ett välfärdsland. Inte konstigt att de blir förvånade nu när systemet sätts på prov via covid. Självbilden rasar. Krisen har blivit en wake-up call. About time!

Det som det är tid för är för sjukvården att börja effektiviseras. Svensk sjukvård är den i världen som får överlägset mest resurser. Dags o göra något vettigt av resurserna, jag orkar inte höra massa WT-sköterskor skrika om högre lön.
Citera
2020-06-18, 16:05
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Var finns länken?
Realtidsreferat, läs från kl 0904 idag.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/senaste-nytt-om-coronaviruset-i-norrbotten
Citera
2020-06-18, 16:07
Medlem
Jag har inte haft tid med det här, men ändå, platz.se rapporterar endast +10 döda, det var en låg siffra. Men veckosiffran på 223 nya döda är ganska hög så här långt in i pandemin och kurvan är så lång. Platz,se anger att vi står på 5073 och vi kan förvänta oss att mardrömsgränsen 6000 avlidna kan nås runt den 23 juli enligt min privata prognos. Platz.se rapporterar ytterligare minskning på IVA, men det är egentligen inte ett rätt riktmärke. Väldigt många körs in från dom mörkaste utanförskapsområdena och avlider innan man lagt dom på IVA. Jag återkommer med en bättre kalkyl på när 6000-gränsen överskrides.
Citera
2020-06-18, 16:07
Bannlyst
Hur kan Tegnell fortfarande andas? När fan ska han få covid-19? När fan ska de som hotade honom genomföra sina planer?
Citera
2020-06-18, 16:08
Medlem
Citat:
Realtidsreferat, läs från kl 0904 idag.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/senaste-nytt-om-coronaviruset-i-norrbotten
Tack, får se den senare...1 timma lång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in