2020-06-18, 14:08
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
Den här tråden dyker alltid upp på Nya Inlägg.
Jag är inte speciellt intresserad av olika brottsfall.
Men vad var det med LW som föranleder detta intresse för hennes tragiska bortgång?

Det klassiska "sommarmordet"? Kvinna ändar sina dagar med "ond bråd död"? Vanligtvis brukar väl sommarmorden röra ett yngre BO dock men ändå.
Intresset beror väl på att några är tveksamma på om man har rätt GM snarare än hennes bortgång i sig.
Citera
2020-06-18, 14:22
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det klassiska "sommarmordet"? Kvinna ändar sina dagar med "ond bråd död"? Vanligtvis brukar väl sommarmorden röra ett yngre BO dock men ändå.
Intresset beror väl på att några är tveksamma på om man har rätt GM snarare än hennes bortgång i sig.
Aha. Jag får visst uppdatera mig i tråden då.
Citera
2020-06-18, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Precis, självklart för vissa men inte för alla.

Om åtalet ogillas i HR så ska SD anses som frikänd, då ska han anses som oskyldig.

Rent praktiskt så har den misstänkte alltid haft rätten att betraktas som oskyldig under hela rättegången liksom under de polisförhör som hållits. Det inträder alltså ingen ny situation, i just detta avseende, i och med att åtalet ogillas.

Det kan vara värt att förtydliga eftersom kravet på att betraktas som oskyldig egentligen är större under rättegången eftersom det sammanfaller med kraven på en rättvis rättegång.
Citera
2020-06-18, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Är han värd det menar du om han skulle vara LW:s mördare ?

Det har ingen som helst betydelse i detta fallet om den utpekade MGM i själva verket är den verklige GM ... detta sagt med anledning av, att så länge som åklagarna inte kan bevisa att deras MGM är den verklige GM så kan MGM inte dömas i en domstol.

Till ovan skrivet skall påpekas, att så länge som TR och BL funnit den utpekade MGM oskyldig på grund av bristande bevis skall sålunda MGM betraktas som fullständigt oskyldig.

Obs❗just i detta mordfallet vet vi med säkerhet att MGM inte kan vara den verklige GM.

Varför ? ... därför att det är bevisat att MGM satt hemma i sitt hus på B-vägen och öppnade upp ett dokument vid sin Laptop klockan 23:34:16, MGM är sålunda inte GM.

Däremot sagt så tycker jag att det är polisens och åklagarnas skyldighet att utreda MVM på allvar och sålunda syna MVM i alla sina sömmar då det faktiskt är med mycket stor sannolikhet den personen som mördade BO den 14/5 2018.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2020-06-18, 14:49
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Svammel. Vilka är åklagarens vilseledande uppgifter?
Det här är inte alls krångligt och inte svammel som du kallar det, det är helt enkelt fakta.

Om man studerar fup aktbilaga 163 (ChromeCacheRecords) så finns det två händelser som sticker ut. Den ena 20.29 och den andra 23.34. Det man ser där är typiskt sådant som accessas (eller används) när en webbsida laddas. IT-forensikern har gett sken av att det händer även på hans källardator utan mänsklig inblandning.

Frågor som borde ställts till honom:
När du säger att du får samma beteende på din dator, menar du då även 20.29/23.34-händelserna?
Om svar "Ja" så borde nästa fråga varit
Hur förklarar du då att sådana händelser inte förkommer på SD-datorn annat än vid just dessa två tillfällen under en 11-timmars-period (20.00 - 07.00).

Det inte alls långsökta svaret är att SD vid dessa två tidpunkter använt datorn, svårare än så är det inte.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-06-18 kl. 14:52.
Citera
2020-06-18, 14:59
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det här är inte alls krångligt och inte svammel som du kallar det, det är helt enkelt fakta.

Om man studerar fup aktbilaga 163 (ChromeCacheRecords) så finns det två händelser som sticker ut. Den ena 20.29 och den andra 23.34. Det man ser där är typiskt sådant som accessas (eller används) när en webbsida laddas. IT-forensikern har gett sken av att det händer även på hans källardator utan mänsklig inblandning.

Frågor som borde ställts till honom:
När du säger att du får samma beteende på din dator, menar du då även 20.29/23.34-händelserna?
Om svar "Ja" så borde nästa fråga varit
Hur förklarar du då att sådana händelser inte förkommer på SD-datorn annat än vid just dessa två tillfällen under en 11-timmars-period (20.00 - 07.00).

Det inte alls långsökta svaret är att SD vid dessa två tidpunkter använt datorn, svårare än så är det inte.

Det borde räcka för "rimligt tvivel", åtminstone.

Det är väl ÅK som ska bevisa att SD inte var
hemma vid datorn? Inte han som ska bevisa
att han var det.
Citera
2020-06-18, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Men hur tänker du nu?

Om datoraktiviteten godkänns som alibi så är det åklagarens sak att bevisa att MGM inte var den som utlöste aktiviteten, vi har inte rättsordningen att den misstänkte ska bevisa sin oskuld, det är åklagarens jobb att bevisa att den misstänkte är skyldig.

Om en extern expert kan fastslå att det inte var en aktivitet utförd av mänsklig hand så är saken klar. Låt oss vara oense om det öht skulle gå att använda som alibi. Jag anser inte det.
Citera
2020-06-18, 15:38
Medlem
notknapparens avatar
När jag letade efter en annan sak råkade jag på detta inlägg.
På tal om alibi, och vad SD och JG har pratat om vad gäller det...

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det här är inte en konstig konversation egentligen.
Om man bortser fån att den är från januari- 19:

JG och SD avlyssnade, Aktbil 154, sid 48-49

" Jag eeh, jag vet inte hur mycket jag berättade för dig innan men jag skulle ju träffa
polisen idag för lite ... rekonstruktion.
JE: Ja, du prata om det men vi gick inte in i detaljer. Nej.
ST: Nej okej okej. Aah men det var ju ett förhör idag, fast ute på fällt.
JE:Jaha?
ST: Ja. har åkt.. åkt bil lite med ... med den vackra Lisa och två kärringar till.
JE: Mhm.
48
Telefonsamtal Stefan - Jerry 2019-01-31 18:31 :06, PM, 2019-10-24 15:14 diarie nr: 5000-K574218-18
ST: Mmh har jag gjort. Eeh å advokaten ..
JE: Men rekonstruktion av vad? Var du .. va .. du påstod du cykla eller vadå?
ST: Aah eeh va .. var jag befann mig den kvällen, eeh när .. när Lena mördades.
JE: Aah. Men alltså vadå du, du åkte förbi Gustavsvik och sen ..
ST: Nej. nej det, det efter .. efter det... när jag kom hem.
JE: Aha. Men vad gjorde du då?
ST: Ja, det minns jag knappt men det vet jag .. det vet jag ändå för det har vi pratat om några
gånger (skrattar) i polishuset.
JE: Aah men jag kommer inte ihåg.
ST: Ja nej men jag, jag var ju tvungen att köra en tvättmaskin, med en blå .. en viss tröja som
skulle med. Eeh, och medans den gick så, så körde jag .. så höll jag på med mina cyk .. mina
växlar på cykeln.
JE: Mhm.
ST: ... Aah det gjorde jag ..
JE: I garaget?
ST: .. och .. vad sa du?
JE: I garaget?
ST: Aah de .. jag vet faktiskt inte om jag var uppe eller nere, det .. men jag hade sagt då i
somras i alla fall att det var i garaget. Men det kan ju va lite var som de.
JE: Mmh.
"

Man kan ju dra samma paralleller med HD.
Varken JG eller SD verkar ha frågat eller pratat med SD om vad han har för alibi, vad han har gjort på natten.

Det är som att allt är nyheter för JG med cyklingen, vilket det förstås är
Så efter så här lång tid, hela 8 månader, vet inte hans allra bästa vän vad SD gjort på mordnatten.
Citera
2020-06-18, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Det borde räcka för "rimligt tvivel", åtminstone.

Det är väl ÅK som ska bevisa att SD inte var
hemma vid datorn? Inte han som ska bevisa
att han var det.

Kommer polisen och knackar på hemma hos mig så har jag förhoppningsvis ett alibi att visa på, ganska omgående och inte efter ett par år av minnesförlust. Jag lär inte heller ha en flickväns blod på tvättmaskinsluckan eller på dojan. Hur fan kommer det sig att en del är så naiva när det gäller just SD?
Citera
2020-06-18, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Å här har du roligt, du snurrar upp hela tråden i stort sett.
Fast jag förstår inte riktigt vitsen med din ironi, vad du vill uppnå.

Men du kanske kan förklara för en oförstående hur det hjälper fallet framåt.

Var vänlig och lägg ner Kurt Olsson-tramset tack❗

Jag menar fullständigt allvar med det jag nu framför och skrivit gällande MGM.

MGM har ju ett vattentätt alibi för mordkvällen 14/5 2018 vilket TR och BL har konstaterat, HR kommer att göra exakt samma bedömning när den tiden skall stunda för MGM.

MGM:s försvarsadvokat IB har ju klart och tydligt berättat både för TR och BL samt för allmänheten att MGM:s försvarsadvokat IB vet med 100% säkerhet att IB:s klient inte har mördat BO och frågan till dig blir, vad skulle MGM:s försvarsadvokat IB ha för anledning att ljuga om detta ?

Vi måste se lite mer till verkligen.

Sven-Erik Alhem och den mycket skicklige och duktige kriminologiprofessorn Jerzy Sarnecki observerade ju tidigt i detta mordfallet att åklagarna och polisen hade tunnelseende och hade riktat in sin på helt fel GM, både Sven-Erik Alhem och Jerzy Sarnecki sa ju klar och tydlig att citat: "Det här blir bara märkligare och märkligare för varje dag som går" ... slut citat/

Både Sven-Erik Alhem och Jerzy Sarnecki har tillräckligt med erfarenheter och kunskaper för att med mycket stor enkelhet kunna genomskåda ett felaktigt polis- och åklagar-arbete vilket dom också gjorde.

Ingen kan skruva till verkligheten som polisen och åklagarna gjort i detta mordfallet gällande BO och MGM som GM samt MGK.

Mvh/ @JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2020-06-18 kl. 15:53.
Citera
2020-06-18, 16:11
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Kommer polisen och knackar på hemma hos mig så har jag förhoppningsvis ett alibi att visa på, ganska omgående och inte efter ett par år av minnesförlust. Jag lär inte heller ha en flickväns blod på tvättmaskinsluckan eller på dojan. Hur fan kommer det sig att en del är så naiva när det gäller just SD?

Att ha ett alibi för en måndagsnatt är inte
självklart om man bor ensam. De flesta som
ska upp tidigt nästa morgon ligger väl och
sover så dags?

Jag är inte naiv när det gäller SD. Han kan
mycket väl vara GM men det måste ju ändå
bevisas för att det ska gå att döma honom.
Citera
2020-06-18, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Precis så tolkar även jag domen.

Hoppas du ändrar dej, alla vettiga inlägg i denna tråd är en lisa för själen.
Tack för det, men efter att ha varit borta några dagar blev det för mycket för mig med alla okvädesord som kastas fram och tillbaka. En del insinuerar t o m att LW förtjänade sitt öde. De liknar alltmer häxbrännarna vi hade en gång.

Önskar en mer saklig diskussion än allt både ovärdigt och oväsentligt för fallet som man häver ur sig här i skydd av anonymitet.

Må GM få sitt straff en dag , så att LW och familjen kan få någon form av upprättelse.
Till LWs barn, odla de goda minnena av er mor, och stay strong
Senast redigerad av morningcloud 2020-06-18 kl. 16:35. Anledning: Redigering
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in