2020-06-18, 12:09
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Eller hur? vad är det för fel med flockimmunitetstrategin om det bara är tusentals äldre och svaga som dör?

"Det är ett stort problem att så många har dött på äldreboenden. Men det har inte med strategin att göra."

Statsminister Stefan Löfven försvarar massdödarstrategin.
Han måste ju vara skadad. Utan så stor covidspridning i samhället, hade det heller inte blivit så stort problem på Sveriges äldreboenden. Är inte det ganska självklart?
Citera
2020-06-18, 12:10
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Varför kan hon knappt prata engelska? 😂

Varför skyller hon på äldreboendena? Bra av reportern att säga "But what about your responsibility...?"

Varför föregriper hon öht Coronakommissionens arbete genom att redan nu bestämma att det är äldreboendenas fel vilka som har dött? Pga att de inte tvättade sig osv? Är det verkligen korrekt, att föregå utredningen på det sättet?

Detta är så knasigt så jag finner inga ord... 🤯
En god representant för Sveriges kompetenta regering...
Citera
2020-06-18, 12:14
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Det finns ju redan vaccin men inte till salu och troligen inte helt riskfria att använda. Kommer det osannolikt ut något verksamt och ofarligt vaccin ut på marknaden så lär det dröja betydligt längre än till årsskiftet.

Det finns inga vaccin. Om det inte är bevisat ofarligt att använda så är det direkt lögn att kalla det för vaccin. Det ska bara vara direkta avarter som reagerar dåligt på det i sådana fall.
Citera
2020-06-18, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Så hjärnskador är den nya upptäckten. Precis som jag alltid sagt, speciellt i denna tråden. Vi vet för lite om detta virus och bara låta det smitta runt hur fan det vill som om det vore bra och som att få en förkylning är det sjukaste de senaste 20 åren!

Kineserna stängde igen sitt samhälle för de antagligen visste vad detta sjuka virus är för något.

Hoppas alla som tar lätt på detta virus och smittar folk lättvindigt får bestående men för livet. Karma kallar jag det!

Om detta med hjärnskador även drabbar yngre och de som gått igenom sjukdomen utan större komplikationer, så kan du ha en poäng där.

De visste vad de hade med att göra....

Vi får se vad som kommer fram när flera som har friskförklarats har testats o undersökts och hoppas på att det var undantagsfall som hittades.
Citera
2020-06-18, 12:19
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Han måste ju vara skadad. Utan så stor covidspridning i samhället, hade det heller inte blivit så stort problem på Sveriges äldreboenden. Är inte det ganska självklart?

Det hade blivit problem oavsett. Förr eller senare hade någon kommit i kontakt med smitta och fört det dit. Problemet är att de som bor på äldreboendena är svaga människor. Ett ännu större problem är att de sitter fast där de är så blir de inte smittade idag så har viruset samma chans imorgon.
Citera
2020-06-18, 12:21
Medlem
Rusning efter resor när restriktionerna släpptes
– Vi såg en markant ökning av bokningar, säger Annica Smith, marknadschef på Apollo.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/LA28p9/rusning-efter-resor-nar-restriktionerna-slapptes

Vad säger man?? Tokigt värre
Citera
2020-06-18, 12:21
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det första fetade, du kan ju fundera på varför vi inte haft ett kaos siffermässigt på sjukhusen.
Smart regeringen: det spelar absolut ingen roll hur många som skulle behöva sjukhusvård, med triage klarar sjukvården allt.

Det andra fetade. Skulle det vara så fruktansvärt jobbigt att stanna inomhus några veckor?? Vi har en okontrollerad spridning av en smitta som klassas som samhällsfarlig och det är faktiskt viktigare att först och främst få den under kontroll innan man ens kan gnälla om den fria rörligheten. Barnsligt

Ja, vi hade kunnat göra som Spanien istället.
Stänga ner alltihopa och sen när vi märker att det inte gör så stor skillnad så öppnar vi upp igen och helt enkelt bara slutar rapportera döda. Inte ett dödsfall på snart en månad och innan dess återupplivade de 2000 personer, fantastiskt!
Citera
2020-06-18, 12:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Så hjärnskador är den nya upptäckten. Precis som jag alltid sagt, speciellt i denna tråden. Vi vet för lite om detta virus och bara låta det smitta runt hur fan det vill som om det vore bra och som att få en förkylning är det sjukaste de senaste 20 åren!

Kineserna stängde igen sitt samhälle för de antagligen visste vad detta sjuka virus är för något.

Hoppas alla som tar lätt på detta virus och smittar folk lättvindigt får bestående men för livet.
Karma kallar jag det!
Alla 10 miljoner svenskar som inte använder munskydd kanske?
Citera
2020-06-18, 12:23
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja, du har rätt. Jag verifierade just.

Även i Gävleborg har liknande hänt:

I Gävleborg har man bland annat genom smittspårning lyckats konstatera att 30 personer har blivit smittade av coronaviruset efter en studentfest. Smittan ska även ha spridits till studenternas närstående.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7498082, igår

30 som smittats på en enda studentfest är mycket. Och sedan smittar de närstående...

FHM är framgångsrika i att hålla uppe smittspridningen!

Jag hade gärna velat veta hur många som var på den där studentfesten så man kan få en uppfattning hur stor proportion de 30 utgör.
Om de höll sig till riktlinjerna om max 50 st så är 30 väldigt många.
Citera
2020-06-18, 12:24
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Om detta med hjärnskador även drabbar yngre och de som gått igenom sjukdomen utan större komplikationer, så kan du ha en poäng där.

De visste vad de hade med att göra....

Vi får se vad som kommer fram när flera som har friskförklarats har testats o undersökts och hoppas på att det var undantagsfall som hittades.

...och så länge som man INTE var vad man har med att göra, så måste man tillämpa försiktighetsprincipen och hindra spridningen med alla medel. Man kan alltid öppna upp sedan, om det visar sig ha varit överdrivna åtgärder - och ekonomin "läker" alltid. Det gjorde den efter WWI och WWII också, fortare än någon kunnat ana, och det var något mycket värre än det här. Det är svårare att uppväcka döda, och att läka förstörda lungor, hjärnor, blodkärl, tarmar...
Citera
2020-06-18, 12:29
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Ja, vi hade kunnat göra som Spanien istället.
Stänga ner alltihopa och sen när vi märker att det inte gör så stor skillnad så öppnar vi upp igen och helt enkelt bara slutar rapportera döda. Inte ett dödsfall på snart en månad och innan dess återupplivade de 2000 personer, fantastiskt!
Fast det du säger är inte sant.
Spanien hade en hög ökningstakt i dödsfall som bröts väldigt tydligt nästan exakt 3 veckor efter att man införde restriktionerna. Precis vad man ville åstadkomma.
Säger du alltså att trenden hade brutits på samma sätt utan åtgärder? Vad grundar du det på i så fall?
Citera
2020-06-18, 12:29
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Varför kan hon knappt prata engelska? 😂
Jag brukar sällan skratta åt folk som inte kan prata engelska, men jag ger mig den på att hennes CV innehåller något i still med "flytande engelska".

Ann Linde är alltså utrikesminister?

Har hon svetsarutbildning också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in