2020-06-18, 09:23
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag tror personligen att Sverige spelar ett oerhört högt spel som just nu ser ut gå illa.
Jag TROR att när Sverige kommer upp i över 1,500 smittade per dag så kommer Sverige införa någon form av restriktioner. Det skulle kunna ske redan i Juni. Jag hoppas verkligen att ni slipper den typ av 'spike' som vi fick här i UK. Antagligen är det bara temperaturen som räddar er just nu, annars hade ni redan varit där, för när antalet smittade når en viss nivå drar det iväg oerhört fort.

Jag hoppas verkligen att jag har fel, men det Sverige pysslar med just nu kan sluta riktigt illa.

https://forumfiles.com/J5eeL3A5o8/Screenshot_2020-06-18_at_06.50.59_png
Min uppfattning är ungefär som din, men jag är mindre optimistisk när det gäller att Sverige skulle införa restriktioner. Tror inte det kommer att ske med mindre än en diskret revolution.

Det där med att smittan kan dra iväg otroligt fort är intressant. Det var ju det vi i "normala länder" (som nu klarat oss bra) var rädda för i mars-april. Många "alarmister" här på FB (mig själv inkluderad) var också ganska övertygade om att Sveriges dödstal i nuläget skulle ha varit det dubbla mot vad som verkar ha inträffat. (En orsak är säkert att också svenskar vidtagit försiktighetsåtgärder, men en annan kan vara att fler än man trodde väl överlever också med mer modesta vårdinsatser - det är liksom inte respiratorn och ecmo som är det viktigaste, snarare syrgas och allmän understödande behandling.)

Men för oss i "normala länder" är det som om den exponentiella explosionen bara uteblev. Smittans karaktär är märklig. Det räcker med förhållandevis milda åtgärder för att bryta den - i Finland har vi inte haft några utegångsförbud, i Estland bara geografiskt avgränsat (om jag minns rätt).

Det är som om det fanns ett extra "trappsteg" i smittans utbredning: det är inte riktigt "case, case, cluster, cluster - BOOM", det verkar snarare vara "case, case, cluster, cluster, cluster, cluster megacluster, megacluster - BOOM".

Farhågan är ju att Sverige under ytan (avsaknaden av testning är nog det mest anmärkningsvärda) byggt och bygger upp kluster, som sedan nu med ytterligare avslappning blir till "megakluster".

(BTW så uppskattar jag dina inlägg i tråden, Takadongtakadang. Om du har tillgång till bra statistikflöden (isynnerhet regionvisa) och vana att tolka dem, så skulle det vara intressant om du nångång har tid och lust att titta litet närmare på Polen, Ukraina och Grekland (och vad händer på Balkan, kontrasten Slovenien&Kroatien - Italien var ju helt otrolig i april), det skulle vara mycket uppskattat.)
Citera
2020-06-18, 09:24
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag är faktiskt lite orolig kring det där att unga nu blir sjuka. Det är ett så litet urval så det måste ses som signifikant om flera kräver sjukvård eller t.o.m. IVA.

Har vi en ny mutation på gång? Det finns två förklaringar åt det hållet. En att viruset nu slår till även mot unga. Den andra lite läskigare att redan antikroppsbärare bland unga nu utsätts för ett muterat virus och orsakar ADE.
Jag funderar på om det snarare är så att andelen unga av de som smittas nu ökar och att det är ett resultat av hur FHM jobbar för att hålla R0 = 1 samtidigt som de säger sig försöka skydda de äldre.
Citera
2020-06-18, 09:26
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Jag är faktiskt lite orolig kring det där att unga nu blir sjuka. Det är ett så litet urval så det måste ses som signifikant om flera kräver sjukvård eller t.o.m. IVA.

Har vi en ny mutation på gång? Det finns två förklaringar åt det hållet. En att viruset nu slår till även mot unga. Den andra lite läskigare att redan antikroppsbärare bland unga nu utsätts för ett muterat virus och orsakar ADE.
Jag har inte fått din tanke men jag ser din poäng. Jag hoppas innerligt att du har fel. En annan tänkbar (och mycket trevligare teori) är att man alltid kramas på studentfester. Man ska skiljas efter 3 år och en del kommer aldrig ses igen. Alla kramar nog alla vid vart fall ett tillfälle, troligtvis i slutet av kvällen efter kanske en hel del glas. Kramar måste väl i vart fall innebära en stor smittorisk.
Citera
2020-06-18, 09:27
Medlem
Ny strategi om det blir en ny våg enligt Tegnell.

Sweden attracted international attention for not implementing a strict lockdown when the coronavirus first emerged earlier this year, now the country’s chief epidemiologist says that if there’s a “second wave” of infections, he will focus more efforts on containing the spread of the virus.

https://www.cnbc.com/2020/06/17/swedens-plan-if-theres-a-second-wave-of-coronavirus.html?__source=iosappshare%7Ccom.apple. UIKit.acti vity.PostToTwitter
Citera
2020-06-18, 09:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Sverige är intressant land på många sätt. Man hävdar att man gör rätt, alla andra gör fel osv. Sedan har man alltid sina egna förklaringar.

Nu säger man att man testar mer och därför ökar det och det är inget konstigt. Men så här långt har Sverige kommit just nu. (med reservation för denna vecka)

Procent av befolkningen testade:

Danmark 14,5 procent
Finland 4,0 procent
Norge 5,4 procent
Sverige 3,2 procent

Det går bra nu

Opinionsundersökningarna betyder allt för Löfven. De är Löfvens gud. Om Alex, 18, som spelar Fortnite hela dagarna och inte vet någonting tycker att Löfven är bäst = då ÄR det så. Antal döda, smittade, allt sådant är irrelevant för Löfven.
Citera
2020-06-18, 09:28
Medlem
Citat:

Unga har väl smittats hela tiden?
Citera
2020-06-18, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja egennyttan är stor, särskild bland de yngre men beteendet är även ett resultat av att FHM vill upprätthålla smittspridningen.

Visserligen anser jag att exempelvis BLM-demonstrationer var helt i onödan. De skulle vi ha sluppit.

Men att skylla på ungdomar är lite väl grymt. De tar studenten en gång i livet. De har väntat på detta tillfälle under hela sin skoltid.

Deras äldre äldre släktingar behöver inte delta i firandet. De kan stanna hemma.

Och vidare som vi alla vet så skulle massor av dessa som tillhör riskgrupper SJÄLVA kunnat göra något åt sin hälsa om de bara hade velat. Att åldras kan man inte göra något åt. Men övervikt, högt blodtryck, diabetes etc. KAN man faktiskt åtgärda själv. Till stor del.

Folk blir bara fetare och fetare med åren och därmed riskerar de komplikationer - inte bara när det gäller C19 utan även annars.

Jag unnar ungdomarna studentfirandet. BLM däremot var helt löjligt.
Citera
2020-06-18, 09:33
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Visserligen anser jag att exempelvis BLM-demonstrationer var helt i onödan. De skulle vi ha sluppit.

Men att skylla på ungdomar är lite väl grymt. De tar studenten en gång i livet. De har väntat på detta tillfälle under hela sin skoltid.

Deras äldre äldre släktingar behöver inte delta i firandet. De kan stanna hemma.

Och vidare som vi alla vet så skulle massor av dessa som tillhör riskgrupper SJÄLVA kunnat göra något åt sin hälsa om de bara hade velat. Att åldras kan man inte göra något åt. Men övervikt, högt blodtryck, diabetes etc. KAN man faktiskt åtgärda själv. Till stor del.

Folk blir bara fetare och fetare med åren och därmed riskerar de komplikationer - inte bara när det gäller C19 utan även annars.

Jag unnar ungdomarna studentfirandet. BLM däremot var helt löjligt.

Du har rosa glasögon på,
oavsett vem som sprider smittan och blir smittade bidrar det tyvärr till en större samhällssmitta vilket till sist ger fler dödsfall...

Du gör samma generalfel som amatören Tegnell, han har inbillat sig att smittan är ok om det är unga friska som får det, hur den tomten kan vara språkröret utåt är ett tecken på våra myndighters totala förfall, inget annat.
Citera
2020-06-18, 09:33
Medlem
Citat:
Ja egennyttan är stor, särskild bland de yngre men beteendet är även ett resultat av att FHM vill upprätthålla smittspridningen.

Tror säkert Tegnell har kvar den felaktiga teorin om flockimmunitet, hans korrupte läromästare Giesecke har ju lurat i idioten Tegnell är det skall fungera. Det gör det dock inte utan hela världen valde en annan strategi än Sverige.

Det ironiska är att de som blivit mördade på grund av sossarnas felaktiga Corona hantering är just S kärnväljare.
Citera
2020-06-18, 09:36
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Jag funderar på om det snarare är så att andelen unga av de som smittas nu ökar och att det är ett resultat av hur FHM jobbar för att hålla R0 = 1 samtidigt som de säger sig försöka skydda de äldre.
Det är ändå bland ett förhållandevis begränsat antal smittade och med tanke på åldern där.
Citera
2020-06-18, 09:37
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Ny strategi om det blir en ny våg enligt Tegnell.

Sweden attracted international attention for not implementing a strict lockdown when the coronavirus first emerged earlier this year, now the country’s chief epidemiologist says that if there’s a “second wave” of infections, he will focus more efforts on containing the spread of the virus.

https://www.cnbc.com/2020/06/17/swedens-plan-if-theres-a-second-wave-of-coronavirus.html?__source=iosappshare%7Ccom.apple. UIKit.acti vity.PostToTwitter
Tegnell: “I think the other thing is to look closely at how we would improve our contact tracing and be really ready to do that as soon as we see major new outbreaks, because I think that’s what we’re going to see now ... I think it’s really important to be able to handle outbreaks in different parts of Sweden quickly so it can’t spread too much.”

Varför i hela helvetet var detta inte viktigt tidigare?
Citera
2020-06-18, 09:37
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Unga har väl smittats hela tiden?
De har inte blivit sjuka i någon större utsträckning speciellt inte i det åldersintervallet. Dessutom om det är några som kräver IVA är det oroande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in