Citat:
Min uppfattning är ungefär som din, men jag är mindre optimistisk när det gäller att Sverige skulle införa restriktioner. Tror inte det kommer att ske med mindre än en diskret revolution.Jag tror personligen att Sverige spelar ett oerhört högt spel som just nu ser ut gå illa.
Jag TROR att när Sverige kommer upp i över 1,500 smittade per dag så kommer Sverige införa någon form av restriktioner. Det skulle kunna ske redan i Juni. Jag hoppas verkligen att ni slipper den typ av 'spike' som vi fick här i UK. Antagligen är det bara temperaturen som räddar er just nu, annars hade ni redan varit där, för när antalet smittade når en viss nivå drar det iväg oerhört fort.
Jag hoppas verkligen att jag har fel, men det Sverige pysslar med just nu kan sluta riktigt illa.
https://forumfiles.com/J5eeL3A5o8/Screenshot_2020-06-18_at_06.50.59_png
Enligt vad jag har förstått från personer som rapporterar från Sverige, så är majoriteten av äldre mycket noga med social distansering. De håller sig inne och undviker att träffa vänner och familj. Detta i direkt motsats till de flesta mellan 15-50 år som formligen skiter i det och sitter på uteserveringar med polare utan att bry sig. Barer och restauranger ser i princip ut som vanligt på kvällarna..
Smittspridningen ökar nu ganska kraftigt och om man ser till utvecklingen i andra länder så vore det MYCKET förvånande om detta inte börjar synas i dödsstatistiken snart. Om man dessutom plockar in sociala händelser som studentfiranden och diverse demonstrationer i ekvationen så inser alla att antalet smittade snart kommer öka ÄNNU mer.
Smittspridningen ökar nu ganska kraftigt och om man ser till utvecklingen i andra länder så vore det MYCKET förvånande om detta inte börjar synas i dödsstatistiken snart. Om man dessutom plockar in sociala händelser som studentfiranden och diverse demonstrationer i ekvationen så inser alla att antalet smittade snart kommer öka ÄNNU mer.
Jag hoppas verkligen att jag har fel, men det Sverige pysslar med just nu kan sluta riktigt illa.
https://forumfiles.com/J5eeL3A5o8/Screenshot_2020-06-18_at_06.50.59_png
Det där med att smittan kan dra iväg otroligt fort är intressant. Det var ju det vi i "normala länder" (som nu klarat oss bra) var rädda för i mars-april. Många "alarmister" här på FB (mig själv inkluderad) var också ganska övertygade om att Sveriges dödstal i nuläget skulle ha varit det dubbla mot vad som verkar ha inträffat. (En orsak är säkert att också svenskar vidtagit försiktighetsåtgärder, men en annan kan vara att fler än man trodde väl överlever också med mer modesta vårdinsatser - det är liksom inte respiratorn och ecmo som är det viktigaste, snarare syrgas och allmän understödande behandling.)
Men för oss i "normala länder" är det som om den exponentiella explosionen bara uteblev. Smittans karaktär är märklig. Det räcker med förhållandevis milda åtgärder för att bryta den - i Finland har vi inte haft några utegångsförbud, i Estland bara geografiskt avgränsat (om jag minns rätt).
Det är som om det fanns ett extra "trappsteg" i smittans utbredning: det är inte riktigt "case, case, cluster, cluster - BOOM", det verkar snarare vara "case, case, cluster, cluster, cluster, cluster megacluster, megacluster - BOOM".
Farhågan är ju att Sverige under ytan (avsaknaden av testning är nog det mest anmärkningsvärda) byggt och bygger upp kluster, som sedan nu med ytterligare avslappning blir till "megakluster".
(BTW så uppskattar jag dina inlägg i tråden, Takadongtakadang. Om du har tillgång till bra statistikflöden (isynnerhet regionvisa) och vana att tolka dem, så skulle det vara intressant om du nångång har tid och lust att titta litet närmare på Polen, Ukraina och Grekland (och vad händer på Balkan, kontrasten Slovenien&Kroatien - Italien var ju helt otrolig i april), det skulle vara mycket uppskattat.)